A TASZ aggodalommal figyeli az Országgyűlés első rendes ülésnapján benyújtott jogalkotási javaslatokat. A kormányzati rendszer kialakításához szükséges módosítások mindig is részét képezték egy új ciklus kezdetének - ebben nem látunk kivetni valót. Ugyanakkor a Fidesz-KDNP első javaslatai ezen jóval túlmutatnak. Az Országgyűlés létszámának és a kisebbségek országgyűlési képviseletének Alkotmányba írásától az új választási rendszer megalkotásán és a büntető törvénykönyv szigorításán át a szociális rendszer módosításáig terjednek a beterjesztett javaslatok.

A Fidesz - KDNP által benyújtott javaslatok mögötti koncepciók megérettek a vitára. Ennek módja azonban nem az azonnali és érdemi vita nélküli jogalkotás, hanem a változtatások várható hatásainak felmérése, az érintett csoportokkal, a többi parlamenti párttal, a releváns állami intézményekkel, az ombudsmanokkal, a gazdasági szereplőkkel, társadalmi szervezetekkel és a szakértőkkel való egyeztetés.

A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 17. § - 18. § (1) előírja, hogy jogszabályt akkor kell alkotni, ha a társadalmi-gazdasági viszonyok változása, az állampolgári jogok és kötelességek rendezése, az érdek-összeütközések feloldása azt szükségessé teszi, ezért a jogszabály megalkotása előtt - a tudomány eredményeire támaszkodva - elemezni kell a szabályozni kívánt társadalmi-gazdasági viszonyokat, az állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, az érdek-összeütközések feloldásának a lehetőségét, meg kell vizsgálni a szabályozás várható hatását és a végrehajtás feltételeit.

Ezt az előkészítő munkát nem spórolhatja meg magának az új Országgyűlés. A megalapozott és hosszú távra tervezett jogalkotásnak feltétele az is, hogy a jogrendszerünk alapjait lefektető törvényekhez ne kelljen túl gyakran hozzányúlni. Az ennek ellentmondó jogalkotás azt a veszélyt hordozza magában, hogy szétdarabolt, nem egységes, ellentmondásos jogszabályok születnek. Ez ellentétes a jogbiztonság alkotmányos elvével. Ezért érdemes más, régóta fennálló problémát is társadalmi és szakmai vitára bocsátani, hogy ne kelljen újra és újra hozzányúlni a törvényekhez. Ilyen kérdés például, a gondnokság alatt lévők választó jogból való kizárásának kérdése, amelynek megszüntetését több szakmai és érdekképviseleti szervezet évtizedek óta igyekszik elérni. A „három csapás” néven futó büntető törvénykönyv szigorítás várhatóan nem változtat az amúgy évről évre javuló bűnügyi statisztikán, a Holokauszt-tagadás helyett a nemzeti szocialista és kommunista bűnök tagadásának bevezetése úgy korlátozza a szólásszabadságot, hogy nem teremt nyugodtabb közéletet, a jogosítvány 8 általános iskolai osztály elvégzéséhez kötésének hatása ismeretlen a közlekedés biztonságára nézve, de emberek ezreit lehetetleníti el a munkától, az igazolatlan iskolai hiányzás esetén a családi pótlék természetbeni juttatása  veszélyezteti a családok megélhetését.

A változtatások mellett és ellen számos érv hozható fel, ezek megismerhetővé tétele, az álláspontok ütköztetése a demokratikus állam alapja. Ha a parlamenti többség kétharmadának tudatában az ellenzék és a társadalom álláspontjának véleménye nélkül jogot alkot, az formailag megfelelő lehet ugyan, de szellemiségében nem felel meg a demokratikus jogállam fogalmának.

A TASZ arra kéri a Fidesz – KDNP frakciót, hogy a törvényjavaslatok benyújtása során a hatályos jogalkotási törvényben foglalt kötelezettségnek eleget téve készítse el a jogszabályok hatástanulmányait, tegye azokat közzé és hallgassa meg az adott tárgykör érintett szereplőit is. A TASZ határozott álláspontja, hogy a társadalmi konszenzus nélküli jogalkotás nagy veszélyeket rejt magában.

Legolvasottabb hírek

2007. október 19. péntek

Két és fél év pereskedés után, idén tavasszal a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy a BRFK köteles a részünkre a Budapesten működő, a rendőrség által működtetett közterületi térfigyelő kamerák adatait kiadni. A kamerák elhelyezkedése, illetve a kamerákkal kapcsolatos üzemeltetési, pénzügyi, technikai, jogi, személyzeti, valamint a lakosság tájékoztatására, a rendszerek ellenőrzésére vonatkozó információk mind közérdekű adatok.

2014. március 28. péntek

Annak érdekében, hogy az egészségügyi ellátás és finanszírozás hatékonyabb legyen, jelentősen megváltozott az egészségügyi adatainkhoz való hozzáférés szabályozása. Egészségügyi adataink, leleteink elektronikusan elérhetők minden kezelőorvos számára, aminek vannak előnyei, de hátrányai is. Tiltakozó nyilatkozat hiányában, a betegellátók (háziorvos, kezelőorvos, gyógyszerész) korlátlanul hozzáférhetnek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által nyilvántartott, a kötelező egészségbiztosítás terhére igénybe vett kezelések, illetve gyógyszerek listájához. Miért problémás a korlátlan hozzáférés? Mit tehetünk ha nem szeretnénk, hogy az orvosaink és a gyógyszerészek számára korlátlanul lekérdezhető legyen a teljes kezelési- és vénytörténetünk?

Kapcsolódó hírek

Kommentek

Hozzászólások

<P><BR>It features a mix of light and royal blue that <a title="billige nike free" href="http://www.billigeskosalgdk.com/"><STRONG>billige nike free</STRONG></a> goes nicely with grey and white </P>
<P>accents all over. nike air max Further details include the grey/blue rubber sole, </P>
<P>pump on the tongue label, Reebok branding on the side panel, and Stash's and Packer </P>
<P>Shoes' signature on the right and left back heel respectively. So what are your </P>
<P>thoughts about this new Reebok Pump Graphlite? Keep in touch for more details about </P>
<P>this new kick. </P>

Segítségre van szükségem!

Támogatni akarom!