Milyen tanszabadsággal összefüggő ügyekben kínál jogsegélyt a TASZ?

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy milyen kérdésekkel fordulhat a TASZ-hoz ingyenes jogsegélyért. Mivel minden esetet előre nem tudunk számba venni, ezért kategóriákat állítunk fel. Ezek a kategóriák időről időre változhatnak, amit az alábbi oldalon jelzünk. Amennyiben bizonytalan abban, hogy vállaljuk-e az adott ügyet, kérjük írjon emailt, hogy tisztázzuk a kérdést.

A TASZ jogsegélyt kínál:

  • Olyan ügyekben, amelyekben a világnézetileg semleges oktatáshoz való hozzáférés sérülése valószínűsíthető. Például ha a gyerekek számára kizárólag egyházi fenntartású közoktatási intézmény érhető el, vagy ha az állami fenntartású, világnézetileg semleges oktatási intézmény elérése aránytalan terhet ró a gyerekre vagy a szülőre.
  • Amikor az oktatás során az állami/önkormányzati/magán iskolában, óvodában sérül a gyerekeknek a világnézeti semleges oktatáshoz való joga.
  • Amikor az oktatás során az állami/önkormányzati/magán/egyházi oktatási intézményben olyan világnézetet oktrojálnak a gyerekre, amely nem felel meg az alkotmányos alapelveknek.
  • Amikor egy oktatási intézmény diszkriminál diákot vagy diákok egy csoportját, az egyenlő bánásmódot megsérti. Nem tartozik ide az iskolai szegregáció. A TASZ az iskolai szegregációt nagyon súlyos jogsértésnek tartja, de sajnos korlátosak erőforrásaink. Az iskolai szegregációval foglalkozó Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) nagyon magas színvonalú munkát végez. Hozzáértésük és hozzáállásuk a TASZ számára is mintaként szolgál, ezért javasoljuk, hogy iskolai szegregációval kapcsolatos kérdésben forduljon a CFCF-hez email: cfcf@cfcf.hu.
  • Ha a gyerek döntési autonómiáját, jogait egy pedagógus vagy oktatási intézmény megsérti, feltéve, hogy alapjogról van szó. Így például ha sérül személyes adatok védelméhez való joga, szólásszabadsága, gyülekezési joga vagy emberi méltósága.
  • Ha egy pedagógusnak meggyőződésével ellentétes tananyag mellett kell elköteleződnie oktatási-nevelési tevékenysége során és e meggyőződése összhangban van az emberi jogokkal és alkotmányos alapokkal.
  • Ha a pedagógus jogszabályi keretek vagy az intézményi struktúra miatt nem tud megfelelő színvonalú oktatást kínálni a diákok számára. A TASZ nem foglalkozik munkajogi kérdésekkel.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

KISOKOS: Hit- és erkölcstan oktatás az iskolában

Mi tanítható az erkölcstan keretei között?


Az állami iskolákban erkölcstan óra helyett hit- és erkölcstan óra választható, ami a kötelező tanóra része. Az erkölcstan óra tartalmát és követelményeit a Nemzeti alaptanterv szabályozza, míg a hitoktatás tartalmának meghatározását és felügyeletének ellátását a törvény az adott egyház hatáskörébe utalja.

A szegregációra feljogosító rendelettervezet az állam világnézeti semlegességét is sérti

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) véleményezte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) készülő rendelettervezetét, amely a szegregáció lehetőségét teremti meg. A Minisztériumnak megküldött álláspontunk szerint a világnézeti meggyőződésen alapuló szegregáció három okból is jogellenes: sérti az állam világnézeti semlegességét; alapjogok gyakorlása illetve alkotmányos értékek érvényre juttatása érdekében szükségtelen, valamint nem biztosítható az önkéntessége.

A TASZ jogi álláspontja az iskolanyitásról - 2021.04.18.

A kormány elsődleges feladata a jelenlegi járványhelyzetben, hogy a lehető legtöbbet tegyen az emberek életének védelme, egészségük megőrzése érdekében. Ezért kapta különleges jogalkotói felhatalmazását is, amely gyors és hatékony jogalkotást tesz lehetővé. A védelmi intézkedésekkel bevezetett jelenlegi jogkorlátozások alapja és középpontja tehát az emberi élet mint legfőbb érték védelme. Az iskolák nyitásáról szóló döntés meghozatalakor azonban az életvédelem mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, amelyek nem azonnal vagy rövidtávon, hanem közép- vagy hosszútávon jelentkeznek és eredményeznek esetleg jelentős hátrányt egyes társadalmi csoportok helyzete vagy a gazdaság működése szempontjából. Ebben az állásfoglalásunkban összefoglaljuk, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.