Milyen tanszabadsággal összefüggő ügyekben kínál jogsegélyt a TASZ?

Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy milyen kérdésekkel fordulhat a TASZ-hoz ingyenes jogsegélyért. Mivel minden esetet előre nem tudunk számba venni, ezért kategóriákat állítunk fel. Ezek a kategóriák időről időre változhatnak, amit az alábbi oldalon jelzünk. Amennyiben bizonytalan abban, hogy vállaljuk-e az adott ügyet, kérjük írjon emailt, hogy tisztázzuk a kérdést.

A TASZ jogsegélyt kínál:

  • Olyan ügyekben, amelyekben a világnézetileg semleges oktatáshoz való hozzáférés sérülése valószínűsíthető. Például ha a gyerekek számára kizárólag egyházi fenntartású közoktatási intézmény érhető el, vagy ha az állami fenntartású, világnézetileg semleges oktatási intézmény elérése aránytalan terhet ró a gyerekre vagy a szülőre.
  • Amikor az oktatás során az állami/önkormányzati/magán iskolában, óvodában sérül a gyerekeknek a világnézeti semleges oktatáshoz való joga.
  • Amikor az oktatás során az állami/önkormányzati/magán/egyházi oktatási intézményben olyan világnézetet oktrojálnak a gyerekre, amely nem felel meg az alkotmányos alapelveknek.
  • Amikor egy oktatási intézmény diszkriminál diákot vagy diákok egy csoportját, az egyenlő bánásmódot megsérti. Nem tartozik ide az iskolai szegregáció. A TASZ az iskolai szegregációt nagyon súlyos jogsértésnek tartja, de sajnos korlátosak erőforrásaink. Az iskolai szegregációval foglalkozó Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) nagyon magas színvonalú munkát végez. Hozzáértésük és hozzáállásuk a TASZ számára is mintaként szolgál, ezért javasoljuk, hogy iskolai szegregációval kapcsolatos kérdésben forduljon a CFCF-hez email: cfcf@cfcf.hu.
  • Ha a gyerek döntési autonómiáját, jogait egy pedagógus vagy oktatási intézmény megsérti, feltéve, hogy alapjogról van szó. Így például ha sérül személyes adatok védelméhez való joga, szólásszabadsága, gyülekezési joga vagy emberi méltósága.
  • Ha egy pedagógusnak meggyőződésével ellentétes tananyag mellett kell elköteleződnie oktatási-nevelési tevékenysége során és e meggyőződése összhangban van az emberi jogokkal és alkotmányos alapokkal.
  • Ha a pedagógus jogszabályi keretek vagy az intézményi struktúra miatt nem tud megfelelő színvonalú oktatást kínálni a diákok számára. A TASZ nem foglalkozik munkajogi kérdésekkel.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Kipereltük az EMMI-ből az iskolafenntartó egyházak szerződéseit

Magyarországon erősödő tendencia, hogy a közoktatást az állam kiszervezi az egyházaknak: egyre több iskolát vesz át fenntartóként valamelyik egyház. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) ilyenkor köznevelési szerződést köt az egyházi fenntartóval. Ezekből a szerződésekből derül ki, hogy az állam milyen feltételekkel adja át az egyházaknak a közoktatási feladatok ellátását. Tudni szerettük volna, mik ezek a feltételek, ezért kikértük az EMMI-től a köznevelési szerződéseket. Az EMMI azonban megtagadta a szerződések kiadását. Pereltünk és nyertünk: a bíróság elsőfokon kötelezte az EMMI-t a szerződések kiadására. Az ítélet nem jogerős.

Jogsértő a köznevelési törvény módosítása

Fogyatékossággal élő és tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek alapjogait sérti a nemzeti köznevelési törvény módosítási javaslatának több rendelkezése. Az érdemi társadalmi egyeztetés és megfelelő indokolás nélkül benyújtott javaslat többek között nem kötné gyógypedagógus végzettséghez a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek oktatását. Nyílt levélben küldtük meg részletes állásfoglalásunkat az emberi erőforrások miniszterének, és a jogsértő rendelkezések módosítására, törlésére szólított fel.

A szabadságjogok és a költségvetés

A TASZ számára axióma: a klasszikus szabadságjogok érvényesülése a nemzetgazdaság adta kereteken belül minden máshoz képest elsőbbséget kell, hogy élvezzen. A nyugati világban az államok elköteleződnek az alapjogok védelmének eszméje mellett, ebből pedig az következik, hogy nemcsak elismerik az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, hanem azok tiszteletben tartása és védelme az elsőrendű kötelességük. Minden kormányzati intézkedésnek vagy ezen elsőrendű kötelességet kell szolgálnia, vagy pedig az egyéb célú kormányzati intézkedések ezen kötelezettség adta kereteken belül, ezek teljesítését követően elfogadhatók. A kormányzás mikéntjének megválasztásában a kormányzatnak nagy szabadsága van, úgy azonban nem kormányozhat, hogy azzal az alapvető jogokat megsérti vagy nem tesz megfelelő intézkedéseket az alapvető jogok védelme, érvényesülésük előmozdítása érdekében.