Kisokos a szabálysértésekről

Kattints a képre,
és olvasd el a többi könnyen érthető tájékoztatót!

Ez egy könnyen érthető kisokos a szabálysértésekről.

Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.

Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!

Jó tudni, mi az a szabálysértés.
A szabályok megsértéséért büntetés jár.
Kerüld el a büntetést!
Ebben a kisokosban a szabálysértésekről tudsz meg többet.

-

A SZABÁLYSÉRTÉSRŐL

Mi az a szabálysértés?

A szabálysértés olyan cselekedet,

amit nem szabad csinálni.

Azért nem szabad csinálni, mert veszélyes.

A szabálysértések veszélyesek.

Hol olvashatok részletesen a szabálysértésekről?

A szabálysértéseket jogszabályok írják le. 

A jogszabályokban találom meg,

hogy mit szabad csinálnom

 és mit nem szabad csinálnom.

Mi az a bűncselekmény?

A bűncselekmény olyan cselekedet, 

ami a szabálysértésnél is veszélyesebb. 

A bűncselekmény súlyosabb a szabálysértésnél.

A bűncselekménnyel jobban sértek másokat.

Mi számít szabálysértésnek?

Szabálysértés például az,

amikor eldobom a szemetet az utcán.

Az is szabálysértés,

ha nagy zajt csapok, amivel másokat zavarok.

Az is szabálysértés,

ha olyan helyen fürdök, ahol nem szabad. 

Például egy városi szökőkútban nem szabad fürdeni.

Az viszont már bűncselekmény,

ha mást bántok, 

vagy sérülést okozok más embernek.

A SZABÁLYSÉRTÉSEK FAJTÁI

Milyen szabálysértések vannak?

  • Közlekedési szabálysértések
  • Lopás
  • Garázdaság
  • Rongálás
  • Köztisztaság megsértése
  • Magánlaksértés

Mik azok a közlekedési szabálysértések?

Amikor közlekedek,

be kell tartanom a szabályokat. 

A szabályokat be kell tartanom például:

   ●  ha gyalog megyek,

   ●  ha biciklivel 

   ●  vagy autóval megyek.

Ezek a közlekedés szabályai.

Ha a közlekedési szabályokat nem tartom be, 

közlekedési szabálysértést követek el.

Mire figyeljek, hogy ne kövessek el közlekedési szabálysértést?

Menj a járdán, ha gyalog mész!

Csak a zebrán menj át az utca másik oldalára!

Állj meg a piros lámpánál!

Csak akkor vezess, ha van jogosítványod!

Ne vezess, ha ittál alkoholt!

Szájkosarat kell adnom a segítő kutyámra a villamoson?

Nem.

A segítő kutya szájkosár és póráz nélkül utazhat tömegközlekedési eszközön.

Tömegközlekedési eszköz például a villamos és a metró vagy a  busz.

Nem számít szabálysértésnek,

ha nincs a segítő kutyámon szájkosár vagy póráz.

Bevihetem a segítő kutyámat a boltba?

Igen. 

A segítő kutya bemehet a boltba. 

A segítő kutyát bevihetem a gyógyfürdő területére 

vagy a játszótérre is.

Mi jelent a lopás?

A lopás azt jelenti, 

hogy elveszek mástól valamit, amit nem kérek el.

Nem szabad olyan dolgot elvenni mástól, amit nem kérek el. 

Tőlem sem veheti el más azt, amit nem kér el.

Mi számít lopásnak például?

Lopásnak számít például, 

amikor elveszek egy csokit a boltban 

és nem fizetem ki a csokit. 

Szabálysértést követek el,

amikor ellopok egy csokit.

Lopás az is, 

amikor kérés nélkül elveszem valakinek a pulóverét.

Szabálysértést követek el,

amikor kérés nélkül  ellopom a másik pulóverét.

A lopás szabálysértés vagy bűncselekmény?

A lopás lehet szabálysértés vagy bűncselekmény is.

Attól függ, mit lopok el.

Szabálysértésnek számít,

amikor kisebb értékű dolgot lopok el.

Kisebb értékű dolog például egy csoki vagy egy pulóver.

Bűncselekménynek számít,

amikor drágább dolgot lopok el.

Drágább dolog például egy laptop.

Egy laptop ellopása bűncselekmény. 

A laptop drágább, mint egy csoki vagy egy pulóver.

És ha erőszakkal veszek el valamit?

Még súlyosabb bűncselekményt követek el,

amikor erőszakkal veszek el valamit.

Erőszak például,

amikor valakinek fájdalmat,

sérülést, vagy félelmet okozok.

Bűncselekményt követek el, 

amikor erőszakkal lopok el a boltból egy csokit.

Bűncselekményt követek el akkor is,

amikor erőszakkal veszem el a másik pulóverét.

Mi jelent a garázdaság?

Garázdaságnak nevezzük,

amikor rosszat teszek másoknak. 

A garázdaság másokban félelmet okoz.

Félelmet okozok például,

ha kiabálok az utcán és nagyon megijesztek másokat.

A garázdaság szabálysértésnek számít.

Az már bűncselekménynek számít,

amikor erőszakos is vagyok. 

Erőszakos vagyok például amikor megütök valakit,

miközben kiabálok.

Mit jelent a rongálás?

Rongálást követek el,

amikor más dolgát tönkreteszem. 

Tönkreteszem más dolgát például,

ha letöröm egy autó visszapillantó tükrét, 

vagy kárt teszek egy kukában az utcán.

A rongálás szabálysértés,

amikor kisebb értékű dologban teszek kárt.

Kisebb értékű dolog például egy autó visszapillantó tükre 

vagy egy kuka.

Bűncselekményt követek el, 

amikor drága dolgot teszek tönkre.

Drága dolgot teszek tönkre például,

ha  betörök egy kirakatot. 

A kirakat betörése bűncselekmény.

Mit jelent a köztisztaság megsértése?

A köztisztaság megsértése azt jelenti, 

hogy nem tartom tisztán a köztereket.

Köztér például az utca.

Nem szabad szemetelni az utcán.

Szabálysértést követek el,

amikor az utcán vagy a buszon eldobom a szemetet.

Az utcán pisilni is szabálysértés.

Szabálysértés az is, 

amikor a kutyám után nem szedem fel az ürüléket.

Az ürülék azt jelenti, hogy kaki.

Nem tudom felszedni a kutyám kakiját, mert mozgássérült vagyok. Megbüntethetnek emiatt?

Nem. 

Nem vonható felelősségre a mozgássérült 

vagy vak ember,

aki nem szedi fel a kutyája után az ürüléket.

Mit jelent a magánlaksértés?

A magánlaksértés azt jelenti,

hogy engedély nélkül bemegyek más lakásába,

házába vagy kertjébe. 

A magánlaksértés szabálysértés.

Bűncselekményt követek el,

amikor erőszakkal megyek be másnak a lakásába,

házába vagy kertjébe.

Az erőszak azt jelenti például, 

hogy valakinek fájdalmat,

sérülést, vagy félelmet okozok.

A bűncselekmény súlyosabb a szabálysértésnél.

A BÜNTETÉSEK

Milyen büntetések vannak?

Többféle büntetés van.

Büntetés például:

   ●  pénzbírság

   ●  elzárás

   ●  közérdekű munka

   ●  figyelmeztetés

Mi az a pénzbírság?

A pénzbírság egy büntetés.

A szabálysértés elkövetéséért

leggyakrabban pénzt kell fizetni.

Mi az a helyszíni bírság?

Helyszíni bírságnak hívjuk,

amikor a rendőr a helyszínen megbüntet.

A helyszínen kapok egy csekket a rendőrtől,

 amit be kell fizetnem.

Mit jelent az elzárás?

Az elzárás egy büntetés.

Az elzárás azt jelenti, 

hogy börtönben kell ülni szabálysértés elkövetése miatt.

Elzárhatnak, ha sérült vagyok?

Nem.

Fogyatékos személyt nem lehet elzárással büntetni.

Fogyatékos személy nem kerülhet börtönbe azért,

mert szabálysértést követett el.

Ha szabálysértést követek el,

igazolni kell a fogyatékosságom,

hogy ne zárjanak el.

Mivel igazolhatom, hogy sérült vagyok?

Igazolni tudom, hogy sérült vagyok például:

   ●  orvosi papírral,

   ●  fogyatékos ellátásról szóló papírral

   ●  vagy gondnokság alá helyező határozattal.

Más embert el lehet zárni?

Nem lehet elzárással büntetni például,

   ●  ha terhes vagy, 

   ●  ha 14 évesnél fiatalabb gyermeket egyedül nevelsz 

   ●  vagy otthon ápolsz valakit.

Mi az a közérdekű munka?

A közérdekű munka azt jelenti, 

hogy dolgoznom kell a szabálysértés elkövetése miatt.

A közérdekű munkáért nem kapok fizetést.

Nem kaphatok közérdekű munkát, ha sérült vagyok. 

Ilyenkor más büntetést fogok kapni.

A fogyatékosságot igazolnom kell például:

   ●  orvosi papírral, 

   ●  fogyatékos ellátásról szóló papírral vagy 

   ●  gondnokság alá helyező határozattal.

Mi az a figyelmeztetés?

A figyelmeztetés azt jelenti, 

hogy nem jár büntetés a szabálysértésért, 

amit elkövettem.

A rendőr elmondja, 

hogy rossz dolgot csináltam.

A rendőr elmondja,

hogy legközelebb büntetést fogok kapni,

ha megint szabálysértést követek el.

AZ ELJÁRÁS

Mi történik, ha nincs a helyszínen rendőr?

Nincs a helyszínen rendőr,

amikor elkövetem a szabálysértést.

Mégis megtudják, hogy szabálysértést követtem el. 

Megtudják például azért,

mert egy kamera felveszi a szabálysértést.  

Ilyenkor levelet küldenek, 

hogy szabálysértést követtem el. 

Az is lehet, 

hogy mások látják, 

hogy szabálysértést követek el,

és szólnak a rendőrségnek. 

Ezt feljelentésnek hívjuk.

Mi történik, ha van a helyszínen rendőr?

A rendőr először igazoltat. 

Az igazoltatás azt jelenti, 

hogy meg kell mutatnom a személyi igazolványom a rendőrnek.

Nincs nálam a személyi igazolványom. Mit csináljak?

Hívd fel az ismerősöd telefonon!

Kérd meg az ismerősöd, 

hogy vigye oda neked rögtön a személyi igazolványod!

Szabálysértést követek el, 

ha nem tudom igazolni, hogy ki vagyok.

A személyi igazolványod mindig legyen nálad! 

Miért büntethet meg a rendőr?

A rendőr megbüntethet, 

mert szabálysértést követtem el.

A büntetést azért kapom, 

mert nem tartottam be a szabályokat. 

A büntetést azért kapom,

mert veszélyes dolgot csináltam.

Többféle büntetés van.

A leggyakoribb büntetés, 

hogy pénzt kell fizetnem.

Ezt pénzbírságnak hívják.

Hogyan büntet meg a rendőr?

A rendőr azt mondja, 

hogy szabálysértést követtem el.

A rendőr azt mondja,

hogy nem tartottam be a szabályokat.

A rendőr azt mondja,

hogy valami veszélyeset csináltam.

A rendőr egy papírt akar aláíratni velem. 

Ez a papír a helyszíni bírság.

Kapok egy csekket, amit be kell fizetnem.

Mit kell tudnom a helyszíni bírságolásról?

Ha aláírom a papírt,

akkor elismerem,

hogy szabálysértést követtem el. 

Az aláírt papír azt jelenti, 

hogy szerintem is szabálysértés volt az, amit csináltam. 

Ha aláírom a helyszíni bírságot,

utána már nem tudok ellenkezni. 

Ki kell fizetnem a bírságot. 

30 napom van kifizetni a bírságot. 

Ha nem fogadom el a helyszíni bírságot, 

feljelent a rendőr,

és levélben kapok pénzbírságot.

Mennyibe kerül a helyszíni bírság?

A helyszíni bírság attól függ,

hogy milyen szabálytalanságot követtem el.

A helyszíni bírság 5 ezer forint és 50 ezer forint között van.

A helyszíni bírság mindig kevesebb, 

mint ha feljelent a rendőr, 

és egy levélben kapok pénzbírságot.

Kötelező aláírni a helyszíni bírságot?

Nem.

Ne írd alá, ha nem követtél el szabálysértést!

Akkor se írd alá, ha nem érted, hogy mi van a papírra írva!

Hogyan védjem meg magam?

Mindig kérdezd meg a rendőrt, hogy mit csináltál rosszul!

Mondd el a rendőrnek, hogy fogyatékossággal élsz.

Ne írj alá olyat, amit nem értesz! 

Hívj fel valakit, akiben megbízol.

Hívj fel valakit, aki segít neked

és elmondja,

hogy mit tegyél.

Mi történik, ha nem írom alá a helyszíni bírságot?

A rendőr feljelent,

ha nem fogadom el a helyszíni bírságot.

Feljelentéskor a rendőrség levélben üzen, 

hogy megbüntetnek.

A levél tetejére azt írják, hogy határozat.

A levél legtöbbször azt írja, 

hogy pénzt kell befizetni.

A levélben kapott bírság összege több,

mint a helyszíni bírság összege.

30 napom van, hogy a csekket befizessem.

A csekket a postára kell vinni

és ott kell befizetni.

A levél ellen tudok ellenkezni. 

Ezt kifogásnak hívják. 

Hogyan tegyek kifogást?

Kérj segítséget valakitől, akiben megbízol. 

Olvassátok el együtt, hogy mi van a levélben.

Olvassátok el együtt,

hogy mit lehet tenni.

Ha nem követtél el szabálysértést, 

vagy nem értesz egyet a bírsággal, 

akkor válaszoljatok a levélre. 

Ezt a levelet kifogásnak hívják. 

A kifogást mindig arra a címre küldd vissza, 

ahonnan a levelet kaptad. 

A címet megtalálod a levélen vagy a borítékon.

Mi történik, ha nem fizetem be a bírságot időben?

Ha aláírtam a helyszíni bírságot, 

30 napom van befizetni a helyszíni bírságot.

Akkor is 30 napom van befizetni a bírságot,

ha nem írtam alá a helyszíni bírságot,

és nem adtam be kifogást a rendőrség levele ellen.

 

Ha nem fizetem be a bírságot,

elzárásra változtatják a büntetést. 

Az elzárás azt jelenti, 

hogy börtönben kell ülni pénzfizetés helyett.

Ha fogyatékossággal élő ember vagy,

nem lehet pénzfizetés helyett börtönbe kerülni!

Mindig szólj, ha fogyatékossággal élsz! 

A fogyatékosságot hivatalos papírral kell igazolni, például:

   ●  orvosi papírral, 

   ●  fogyatékos ellátásról szóló papírral 

   ●  vagy gondnokság alá helyező határozattal.

Ha nem fizetem be a bírságot,

és a bírságot nem lehet börtönre változtatni, 

a bírságot levonják más olyan pénzből, amit kapok. 

Levonják például

   ●  a fizetésemből

   ●  az állami támogatásból.

Állami támogatás például a magasabb összegű családi pótlék,

vagy a fogyatékossági támogatás.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Jogtudatosító tájékoztató prezi fogyatékos emberek segítőinek

A lenti prezit azért készítettük, hogy átlátható tájékoztatást nyújtsunk azokról a döntési helyzetekről, amelyekkel egy fogyatékos személy segítője (szülő, testvér, tanár, más professzionális segítők) szembesülhet egy fogyatékos ember élete során. Az életútba ágyazottan összegyűjtöttük a főbb döntési helyzetekkel kapcsolatos legfontosabb jogi információkat. A tájékoztató kitér az egyes témáknál a jogorvoslati lehetőségekre, amelyek befolyásolhatják az adott meghozandó döntést.

Félrevezette a minisztériumot az állami szociális intézetek fenntartója, amikor a munkaerőhiány miatt számonkérték

Bizonyítékunk van rá, hogy az állami szociális és gyermekvédelmi intézetek fenntartója, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) félrevezette a minisztériumot a bázakerettyei pszichiátriai otthont sújtó munkaerőhiányról. Rétvári Bence államtitkár képviselői kérdésre azt állította, hogy van elég dolgozó az otthonban. A valóság azonban az, hogy augusztus végén a jogszabályban előírthoz képest 38 százalékos volt a munkaerőhiány a bentlakásos intézetben. Úgy tűnik, az SZGYF mást mondott a minisztériumnak, mint ami a valóság, és ezzel a parlamenti képviselőket, illetve rajtuk keresztül a nyilvánosságot is félretájékoztatta.

Gondnoksági pereinkről írtunk a Fogyatékosság és társadalom folyóiratban

Egy téves szakértői vélemény miatt 12 éven át élt cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt ügyfelünk. A pszichiáter mindössze öt percet szánt mentális állapotának felmérésére. Róla is írtunk a Fogyatékosság és társadalom folyóiratban, amelynek második lapszáma a fogyatékos emberek világnapján, december 3-án jelent meg.