2023. július 6-án kihirdették a státusztörvényt (2023. évi LII. törvény).
Tájékoztatónk az elfogadott törvényszöveg alapján készült. A következő kérdésekben azt gyűjtöttük össze, hogy milyen hatása lesz a törvénynek a pedagógusokra és a többi közoktatásban dolgozóra.
Több tízezer tanuló, szülő, pedagógus személyes adatai lehetnek érintettek a közoktatásban használt KRÉTA-rendszer feltörésével. Az adatfeldolgozóként eljáró eKréta Informatikai Zrt. ennek ellenére megpróbálta eltussolni az ügyet és nem tájékoztatta az adatkezelő tankerületi központokat, így maguk az érintettek sem szerezhettek tudomást a személyes adataik esetleges kiszivárgásáról.
Ha egy iskolában nincs elég vagy megfelelő végzettségű pedagógus, az sérti a tanulók oktatáshoz való jogát, emiatt pedig lehet perelni az államot. Ingyenes jogi segítséget és képviseletet ajánlunk az érintetteknek, keress minket bátran, ha szeretnéd perre vinni a tanárhiány ügyét szülőként! Sok mindenen múlik, hogy érdemes-e megindítani egy ilyen pert, illetve mi a siker esélye, ezért minden tanuló esetét egyedileg kell látnunk. Még jobb, ha több tanuló, akár egy egész osztály perel egyszerre! Jelentkezz, ha nálatok is problémás az oktatás a kirúgások vagy a tanárhiány miatt!
2022-ben a kormány módosította a sztrájktörvény alatti minimális szolgáltatás feltételeit. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a pedagógusok ne léphetnének sztrájkba, ráadásul a sztrájk mellett más eszközök is rendelkezésre állnak mind az iskolák dolgozóinak, mind pedig a szülőknek és a diákoknak, ha szeretnének tiltakozni az oktatás helyzete miatt. Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a lehetséges tiltakozási formákról. Ha további kérdésed van pedagógusként, szülőként vagy diákként, keresd josegélyszolgálatunkat!
Sokszor előfordul, hogy nem értünk egyet egy hatóság döntésével. Ilyenkor a döntést támadhatjuk, más szóval jogorvoslattal élhetünk. 2020. március 1-ig fellebbezni lehetett a határozatok ellen, azóta pert kell indítani, mert megváltozott a jogorvoslati rendszer.
Ez a tájékoztató segít abban, hogy mit kell tenni akkor, ha nem értünk egyet egy hatóság döntésével. A gyakran előforduló témákhoz (gyermekvédelem, gondnoksági ügyek, fogyatékossági ellátások, SNI oktatás stb.) külön keresetlevél mintákat teszünk közzé. Ha további kérdésed van, írj nekünk a jogsegely@tasz.hu-ra!
A lenti prezit azért készítettük, hogy átlátható tájékoztatást nyújtsunk azokról a döntési helyzetekről, amelyekkel egy fogyatékos személy segítője (szülő, testvér, tanár, más professzionális segítők) szembesülhet egy fogyatékos ember élete során. Az életútba ágyazottan összegyűjtöttük a főbb döntési helyzetekkel kapcsolatos legfontosabb jogi információkat. A tájékoztató kitér az egyes témáknál a jogorvoslati lehetőségekre, amelyek befolyásolhatják az adott meghozandó döntést.
A kormány elsődleges feladata a jelenlegi járványhelyzetben, hogy a lehető legtöbbet tegyen az emberek életének védelme, egészségük megőrzése érdekében. Ezért kapta különleges jogalkotói felhatalmazását is, amely gyors és hatékony jogalkotást tesz lehetővé. A védelmi intézkedésekkel bevezetett jelenlegi jogkorlátozások alapja és középpontja tehát az emberi élet mint legfőbb érték védelme. Az iskolák nyitásáról szóló döntés meghozatalakor azonban az életvédelem mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, amelyek nem azonnal vagy rövidtávon, hanem közép- vagy hosszútávon jelentkeznek és eredményeznek esetleg jelentős hátrányt egyes társadalmi csoportok helyzete vagy a gazdaság működése szempontjából. Ebben az állásfoglalásunkban összefoglaljuk, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.
Alaptörvény-ellenes az új NAT – erre a következtetésre jutott elemzésünk, amely alapjogi szempontból vizsgálta az új alaptantervet. Sokan kérdezik, hogy mi a következménye az új NAT be nem tartásának – a mi álláspontunk szerint azonban a követése az, ami jogellenes. Az iskolának és a tanárnak pedig felelőssége, hogy megvédje a gyerekeket a jogsérelemtől.
2018 végén közösségi adománygyűjtést szerveztünk, hogy 40 iskolába elvihessük a fogyatékosságal élő személyek jogairól szóló kártyajátékunkat, a MONDO-t. 2020 februárjában tartottuk az utolsó workshopot, így véget ért a jogtudatosító kártyajáték országos turnéja.
Aki a 2020-as NAT-nak ellenszegül, annak számolnia kell a következményekkel. De milyen eszközeik vannak a tiltakozáshoz az egyet nem értő tanároknak, és milyen kockázatai lehetnek az ellenállásnak?
Épp egy hete tették közzé az új Nemzeti Alaptantervet (NAT), amelyről azóta számtalan szakértő, volt vagy jelenlegi pedagógus írt alapos és lesújtó kritikát. Amiről kevesebb szó esett: hogyan menekülhet, aki nem ért egyet az új NAT múlt századi előírásaival?
Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.