Jogi képviseletet nyújtunk a Momentum Mozgalomnak a kormány jogsértő plakátjai elleni fellépéshez

A kormány “tájékoztató kampány” keretében országszerte olyan plakátokat helyezett ki, amelyek a kormánypártok fő üzeneteit visszhangozzák. Bár a napokban ígéretet tett a kormány arra, hogy a plakátokat hamarosan eltávolítják, ez a lényegen nem változtat: a plakátok kihelyezése ettől még jogsértő marad. A választási eljárásról szóló törvény - amelyet korábban a jelenlegi kormánypártokból álló kétharmados parlamenti többség fogadott el - több alapelvébe ütközik a “tájékoztató kampány”: sérti a jelöltek, jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség és a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét. Bár a plakátok a kormány megbízásából kerültek ki, az azokból származó előny a kormánypártok oldalán jelentkezik az EP választási eljárásban.

Választási Jogi Programunk a fenti jogértelmezéssel megkereste a kormány plakátjai miatt versenyhátrányba kerülő, az EP választáson várhatóan listát állítani képes pártokat: a Demokratikus Koalíciót, a Jobbik Magyarországért Mozgalmat, a Lehet Más a Politikát, a Magyar Kétfarkú Kutya Pártot, a Magyar Szocialista Pártot, a Momentum Mozgalmat és a Párbeszédet. Erre azért volt szükség, mert a választási eljárás csak nagyon szűk körben, az érintettek számára engedi meg a teljes jogorvoslatot a legtöbb jogsértéssel szemben, így mi saját nevünkben nem folytathattuk le az eljárást. Jogi segítséget is kínáltunk nekik arra az esetre, ha kifogást szeretnének benyújtani az ügyben a Nemzeti Választási Bizottsághoz. A felajánlott lehetőséggel a Momentum Mozgalom élt.

Korábban már született elutasító döntés a Demokratikus Koalíció hasonló tartalmú beadványával kapcsolatban Nemzeti Választási Bizottságban és a Kúrián, de a TASZ érvelése a pártétól eltérő: míg a DK beadványa a kampányszabályok megsértésén alapult, addig a TASZ és a Momentum beadványa az EP választás kitűzésével megindult választási eljárás alapelveinek megsértését kifogásolja. Meggyőződésük, hogy a plakátokkal kapcsolatos választási jogsértés folyamatosan fennáll, és ez teljes mértékben független a plakátok esetleges későbbi eltávolításától. Ebben az eljárásban az a célunk, hogy biztosítsuk az európai parlamenti választások tisztességes lebonyolításához szükséges körülményeket.

Nem ez az első eset, hogy a Kormány közpénzből kampányol a kormányzó pártok mellett, ezzel megsértve a választási eljárás szabályait. Bízunk benne, hogy a beadványunk hatására egyértelművé válik, hogy az újabb plakátkampány jogsértő.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Nyílt levél az információszabadságért

2013. június 26-án kelt nyílt levelünkben a Transparency International Magyarországgal és a K-Monitorral arra kértük az alapvető jogok biztosát, hogy kezdeményezze az Alkotmánybíróságnál az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) módosítása alaptörvény-ellenességének a megállapítását és a megsemmisítését. Tettük ezt azért, mert meggyőződésünk, hogy az Infotv.azon új rendelkezése, mely a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű, illetve tételes ellenőrzésére irányuló adatmegismeréseket kivonja az Infotv. hatálya alól, sérti a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő alapjogot, az Alaptörvénybe ütközik.

Bíróság előtt is megvédi állításait a TASZ

Egy februári blogposztunkban arról számoltunk be, hogy a gyöngyöspatai általános iskolában hátrányos megkülönböztetés éri a roma gyerekeket, miután a Hír tévé olyan riportokat készített, amelyekben ennek ellenkezőjét próbálta bizonyítani. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) egyenesen perre ment a szegregáció megállapításáért. Blogposztunkban és filmünkben feltártuk és bizonyítottuk, hogy a Hír tévé félrevezeti nézőit. A Hír tévé ezután pert indított ellenünk jó hírnév megsértése miatt.

Pert nyert az Index újságírója Gubcsi Lajos ellen

Gubcsi Lajos a vádlottak padjára ültette az Index újságíróját, Spirk Józsefet. A Honvédelmi Minisztérium háttérintézménye, a Zrínyi Média Kft. időközben távozott ügyvezetője rágalmazás vétségével vádolta az újságírót. A bíróság megállapította, hogy a cikkben szereplő állítások megalapozottak, így az újságírót bűncselekmény hiányában felmentették. Az ítélet jogerős.