Ahhoz, hogy könnyebben megtaláld, amit keresel, válassz témát és / vagy érintett csoportot. Egyszerre több szűrőt is beállíthatsz!
A sárga hátterű kártyákon kisokosainkat, útmutatóinkat olvashatod, a fehér kártyákon minden mást. Jó böngészést!
A TASZ is részt vett a Főváros közösségi költségvetés általános szabályairól szóló rendeletének koncepciójáról tartott társadalmi egyeztetésében. Üdvözöljük a lehetőséget, ugyanis előremutató kezdeményezésnek tartjuk a közösségi költségvetés intézményét és azt is, hogy a Fővárosi Önkormányzat jogszabályban kívánja rögzíteni annak szabályait. Az intézmény fokozza a részvételiséget, a polgárok bevonását a döntéshozatalba, mely a (helyi) demokrácia szempontjából kulcsfontosságú. A koncepciót Politikai Szabadságjogi Projektünk munkatársai értékelték, javaslatainkat pedig elküldtük a Városházának.
A szigorú szabályokat könnyen a tiltakozók elhallgattatására lehet használni, ezért fontos tudatosítani ezeket.
Miskolci polgároktól érkeztek be hozzánk olyan panaszok, amelyek alapján azt láttuk, hogy az önkormányzat kommunikációja nem teljesen megnyugtató azok számára, akik a város leghátrányosabb részeiben élnek. A hozzánk fordulók azt mondták, elsősorban attól félnek, hogy a város fejlesztésével az ő lakóhelyük leértékelődik és hátrányokat szenved el a közszolgáltatások terén. Szerencsére Miskolc azon magyar városok egyike, amelyiknek a döntéshozóival le lehet ülni és át lehet beszélni a társadalmi és helyi problémákat.
A bíróság másodfokon nekünk adott igazat a perben, melyben Szeged egyik független hírportálját, a Szegedert képviseltük egy szegedi piac ügyvezetőjével szemben. Az ügyvezető azért fordult a bírósághoz, mert szerinte a lap egy cikkében megsértette a jó hírnevét. Szerintünk az újságíró jogszerűen és etikusan járt el, ezt pedig a Szegedi Ítélőtábla is megerősítette: az ítéletben kiemelik, hogy különösen fontos alkotmányos érdek, hogy a polgárok, a sajtó bizonytalanság, megalkuvás és félelem nélkül vehessenek részt a társadalmi és politikai vitákban. A perrel a Szegeder védelmén túl az is célunk volt, hogy segítsük a független sajtó működését szerte az országban.
A kormány továbbra sem változtat azon a szándékán, hogy az Országgyűlés elé terjessze a pedagógusok jogállását átalakító törvényt. Teszi ezt annak ellenére, hogy a vállalások alapján a törvénynek illeszkednie kell az Európai Unió Alapjogi Chartájában foglalt alapjogokhoz.
2020, 2021 és 2022 után zsinórban negyedszer is, ismét egyeztetés nélkül, feltehetőleg politikai céllal változtatta meg a választási jogszabályokat a kormánytöbbség. A választási és népszavazási anyagi- és eljárásjogi szabályok is érintettek. A módosítás több ponton is átírja az önkormányzati választásokra vonatkozó szabályokat is, kicsit több mint egy évvel a választások előtt. A modellben megjelenik a korábbiakhoz hasonló politikai motiváció is: az, hogy az aktuális politikai erőviszonyoknak megfelelő jelöltállításra kényszerítsék az ellenzéket egy közelgő választáson. Emellett a módosítás értelmében elmarad több, már kitűzött időközi önkormányzati választás és elmosódik a határ az egyéni és a listás mandátumok között azokban az esetekben, amikor időközi választás helyett listáról lehet pótolni a kiesett egyéni képviselőt.
Vannak, akik azt mondják, nem működünk átláthatóan, nem tudható, miből finanszírozzuk működésünket. Akik ezt állítják, nem mondanak igazat. Beszámolóink, mérlegeink, eredmény-kimutatásaink, független könyvvizsgálói jelentéseink, az szja 1%-ának felhasználásáról szóló közlemények évekre visszamenőleg elérhetők a TASZ honlapján. A beszámolók pályázati forrásonként tartalmazzák a bevételeinket: pontosan tudható, ki milyen céllal finanszírozza tevékenységünket. Letölthető a számviteli politikánk, a selejtezési szabályzatunk, a cafetéria szabályzatunk, a házipénztár kezelési szabályzatunk, a leltárkészítési és leltározási szabályzatunk, a számlarend és bizonylatolás rendje, a béren kívüli juttatások szabályzata és a szervezeti és működési szabályzat is.
Több strasbourgi bírósági döntés után májusban az Európai Parlament Pegasus-bizottsága is elmarasztalta Magyarországot azért, mert a hazai titkosszolgálatok lényegében korlátlan megfigyelési jogosítványokkal rendelkeznek. A TASZ új filmje azt járja körbe, hogy miért alakult így, hogy a titkosszolgálatok könnyen politikai fegyverré válhatnak a hatalom kezében.
A közmeghallgatás a véleménynyilvánításhoz való jog része, a helyi közösségek fóruma, ahol az állampolgárok párbeszédbe kerülhetnek döntéshozóikkal, számonkérhetik őket és javaslatokat tehetnek. Április végétől a kormány úgy módosította az erre vonatkozó jogszabályt, hogy a hatóságok és helyi önkormányzatok az érintettek személyes jelenléte nélkül is megtarthatják a közmeghallgatást, ezzel pedig a jogintézmény lényege veszhet el. Fontos, hogy a módosítás teret ad alapjogbarát és jogsértő gyakorlatoknak is, az alkalmazás során fog eldőlni, hogy a hatóságok és önkormányzatok melyik utat választják. Fordulj hozzánk, ha úgy érzed, az önkormányzat jogsértően használja az új szabályozást!
Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy bátor polgárok egyre aktívabban lépnek fel környezetünk védelmében szerte az országban. Évről évre többen keresnek minket olyanok, akik valamilyen környezetterhelő beruházás ellen szeretnék felemelni a szavukat. Mindig kötelességünknek éreztük, hogy segítsük őket véleményük szabad kifejtésében, részvételi lehetőségeik biztosításában és érdekeik érvényesítésében, hogy valóban beleszólhassanak abba, mi történik a környezetükben; de ennél többet is szeretnénk tenni.