
Joint position paper to the High Level Group on Media Freedom and 
Pluralism created by the European Commission on the Hungarian 

Media Law and its Application

by the 

Hungarian Europe Society, Hungarian Civil Liberties Union, Eötvös Károly Public Policy 
Institute and the Standards (Mérték) Media Monitor

We,  the  signatories  to  this  paper  request  the  High  Level  Group  on Media  Freedom and 
Pluralism to create principles on media pluralism and press freedom at the European level. We 
think that principles with compulsory effect on Member States would provide a guarantee 
against authoritarian governmental attempts to control the press. After Fidesz government has 
replaced the Constitution of the Republic and all institutions of checks and balances (despite 
the protest of opposition), no domestic legal protection remained against laws violating the 
democratic principles in Hungary. As their amendment requires two-thirds majority, even a 
new parliamentary majority may be in a difficult situation when changing these laws.

Some important,  though  partial  changes  happened  in  the  law,  first  upon  pressure  of  the 
European  Commission,  then  by  the  Hungarian  Constitutional  Court.  However,  the  law’s 
fundamental  logic  remained  untouched.  The  basis  of  this  regulation  is  a  very  powerful, 
Fidesz-dominated authority, completed with public (or: state) media system subordinated to it.

Still, the law’s main logic remained untouched, and it does not provide adequate safeguards 
against undue state interference in the freedom of the press and media pluralism. 

Several decisions of the Media Council have shown that it  lacks the political independence 
necessary to safeguard a free and independent media in  Hungary.  The structure of public 
service  media  allows  governmental  influence  on  both  its  personal  and  its  programming 
decisions.

Political  dependence  of  the  Hungarian  Media  and  Telecommunication 
Authority

The  Authority  and  its  Media  Council,  created  by  the  Act  on  Media  Services  and  Mass 
Communication (Act CLXXXV of 2010, hereafter: Mttv.) are controlled by the governing 
Fidesz party. Although the law prescribes a two-third majority of votes in parliament for the 
council  members  to  be elected,  all  four members have been nominated by Fidesz and 
elected by the two-third governmental majority. Not only are they delegated for nine years, 
which overarches more than two regular parliamentary cycles,  but Fidesz may be able to 
prevent their removal in the future, as the members lose their mandate only when the new 
members get elected.1

1 §216 (8) Mttv. This amendment was passed in August 2011. 

1



The Chairperson of the Authority and of the Council, former Fidesz member Ms. Annamária 
Szalai, has been directly appointed by Prime Minister Viktor Orbán.2 She, in her function as 
Chairperson of  the  Council,  may be  replaced only  when her successor is  elected  by 
Parliament’s two third’s majority. 

Annamária  Szalai’s  powers  enable  her  to  effectively  shape  the  most  important  decisions 
relevant to the media system. The Chairperson's political independence is not provided for 
under the current regulation.

Annamária  Szalai  as  the  Council’s  chairperson  has  significant  powers  over  the  public 
service  broadcasters  too.3 She  appoints,  dismisses  and  remunerates  the  Director  of  the 
Programming Service Support and Property Management Fund (hereafter: Fund). The Fund 
may  be  considered  ”the  public  service  media  company”,  because  it  disposes  over  the 
employees,  the  property  and  the  funding  of  the  public  service  broadcasters  Hungarian 
Television, Hungarian Radio, and Danube Television, now united in one administrative unit. 

The Authority and the Media Council have significant and material control over the media 
scene and the programs of each broadcaster through the distribution of broadcasting licences 
and monitoring program requirements. 

The  rules  on  tender  procedures  for  broadcasting  frequencies  allow  the  Media  Council 
to prolong the closing of bids for a given frequency as long as there is a bidder that 
catches the authority's taste. In fact, the authority may terminate the tendering process at 
any time if "by its own consideration, the media policy aspects […] cannot be ensured by 
completing the tender procedure." The evaluation criteria are not laid down by law, and there 
are further tender rules that allow the authority to arbitrarily apply the laws.

The complete  exclusion  of  the  opposition from the media authority's  operations  makes it 
impossible even to monitor the preparation and justification of decisions.

Public Service or „State” Media 

What  we  should  rather  call  „state  media”,  is  under  political  supervision,  serves  the 
governing  party’s  political  goals  and  tries  to  shape  public  opinion  in  favour  of  Fidesz’ 
ideology. Although the law provides for four separate public service companies (including the 
national news agency) and their Board of Trustees, Supervisory Board and Public Service 
Body, these formations have no influence on the operation of the public media. In fact,  all 
property, incomes and staff have been aggregated into the Fund. The Fund’s director is 
appointed,  dismissed by Ms.  Annamária  Szalai,  chair of  the  Media  Council ,  and  his 
remuneration is defined by her as well. The Fund’s management and vice-director are also 
controlled by the Media Council.4 The Fund is accountable to the Media Council, while it 
is not accountable to either the Board of Trustees or the Public Service Body. 

2 In its function as Media Council chairperson, she must be elected by Parliament – but she may exercise all 
rights except for voting even before election. §111 (2) Mttv.  

3 §136 (11) The total employers’ competence over the director of the Fund – including appointment, defining 
the salary and allowances, and employer’s notice – is exercised by the Chairperson of the Media Council. (“Az 
Alap vezérigazgatója feletti teljes munkáltatói jogkört – ideértve a kinevezést, a munkabér és juttatások  
megállapítását, továbbá a munkáltatói felmondást is – a Médiatanács elnöke gyakorolja”.) 

2



Scandals follow each other:  Daniel Cohn-Bendit’s  press conference was  falsified so as to 
injure Cohn-Bendit’s  reputation.  The editor  of the report  got promoted.5 In another affair, 
previous chief-judge’s head was blurred in reportage of an event organised by him on 3rd 
December 2011.6 As a result of this scandal, several employees and ex-employees gave video 
testimonies  about  how they were  openly  instructed  to  deliver  the  news  so  that  they  are 
favourable  to  the  Fidesz  government.7 About  a  dozen employees  of  the  public  television 
started a hunger strike which still lasts in form of a demonstration at the time of writing this  
paper. 

Approximately 1000 people were dismissed from the public service television. Reorganisation 
may be a good idea, however, the  pattern of the dismissals show political bias, and the 
dismissals appeared to be in negative correlation with the journalistic quality. Several very 
highly esteemed journalists, reporters were dismissed. 

Public service media news provide hardly any coverage of the anti-government protests, such 
as the demonstration on 2nd of January. In the Klubrádió affair its coverage consisted only 
from the official statement of the Media Council. 

The national news agency,  MTI now operates as the single concentrated newsroom for 
public service television in Hungary. Public media must buy news exclusively from MTI, 
which publishes its news online for free, and offers media service providers to download and 
republish them. By now, public service media has lost the remainder of its credibility. 

After the Constitutional Court decision: the big picture did not change

The Hungarian Constitutional Court’s long-awaited decision annulled some important parts of 
the media laws, while it left several other problematic parts untouched: among others the 
delegation system and the competences of the Authority and its Media Council (the Media 
Council is not even mentioned in the text).8 The powers of the Authority over printed and 

4 §136 Mttv. 

5 The false report is still available at the public service television’s website, 
(http://videotar.mtv.hu/Videok/2011/04/01/20/Cohn_Bendit_megfutamodott_a_kinos_kerdesek_elol_Budape
sten.aspx)  as is the original, uncut version at an independent news portal 
(http://indavideo.hu/video/Daniel_Cohn-Bendit_1, 
http://hvg.hu/itthon/20110408_papp_daniel_cohn_bendit). See also (in Hungarian): 
http://nol.hu/archivum/a_manipulalt_cohn-bendit_riport_keszitoje_lett_a_kozmediumok_uj_hirfonoke

6 The event was a press conference organised by a civil organisation presided by ex-chief judge Zoltan Lomnici. 
According to leaked information, Lomnici was considered a persona-non-grata on screen, because he criticised 
the government’s judicial reform.

7 http://www.noltv.hu/video/4053.html, http://www.noltv.hu/video/4045.html, 
http://www.noltv.hu/video/4049.html (in Hungarian)

8 1746/B/2010 Constitutional Court decision. 

3



online press were left untouched as well, including the rules of registration and sanctioning. 
However, in absence of the content requirements, the latter is narrowed to registration and 
supervision of market dominance.

Several other provisions were examined and  found constitutional:  such the  obligation to 
register, even for printed and online press, and the theoretical possibility of restricting the 
protection of journalistic sources (merely more details were required).  In addition,  most 
changes take effect only from 1st of June, 2012.9 This is particularly inexplicable, considering 
that the law was passed within a few weeks, and stepped into effect within little more than a 
week.10 

The Court did not respond to objections against the election mechanism of the Authority 
and the Media Council. The  construction of the public service media was also objected 
without any resonance (although that is clearly unconstitutional according to previous CC 
decisions). The  vague content restrictions in the Act on Press Freedom and Certain Basic 
Rules of Media Content (Smtv.) which are still  applicable to audiovisual media and radio 
were left untouched as well. The Court did not examine whether the  extremely high fines 
were constitutional, or whether the tendering rules were transparent and fair. 

It is alarming that the Constitutional Court left several important parts of the submissions 
unanswered especially that from 1st  January 2012,  ordinary citizens are not allowed to 
submit  cases to  the  Constitutional  Court  –  only  the  government,  a  quarter  of  the 
Parliamentary  representatives  and  the  ombudsman  are  entitled  to  bother  the  Court  with 
initiatives.11 What’s more,  a fine may be levied to an applicant (beyond the obligation to 
paying the costs) if he or she misuses his or her right to application.12 

The Court may have ignored certain questions because it was very difficult to reach a majority 
among the judges,  which has been filled up by six new members by Fidesz in 2010 and 
2011.13 According  to  the  new law on Constitutional  Court,  all  submissions  by individual 

9 The public interest condition on the protection of journalistic sources is an exception. 

10 The Court’s only reasoning in this aspect was, that if it annulled the effectiveness of the Media Constitution 
on printed press as such with an immediate effect, that would affect the rules on rectification. However, passing 
the rules of rectification in its same form again, perhaps placing it back to the Civil Code where it was, would be 
very easy for the legislator (the latter movement would require only a simple majority) and it certainly does not 
require half a year’s delay. 

11 Ordinary citizens only if they suffer a personal harm because of an infringement of their constitutional rights. 

12 § 54 (2) of Act CLI of 2011. on Constitutional Court

13 Fidesz government amended the rules on the election of Constitutional Court judges in 2010 so that they are 
nominated by a committee that represents the parliamentary ratios. (Earlier, each parliamentary group could 
delegate one member into the committee.) In 2011, they raised the number of judges from 11 to 15 – this 
made it possible, that they delegate altogether six members (two in 2010, to complete the number of judges to 
11, and four in 2011.) Some of the elected persons did not even qualify to the legal criteria (e.g. were not 
distinguished legal scholars, like Istvan Stumpf, a political scientist and earlier Chancellery minister of Viktor 
Orbán. Another judge, Istvan Balsai was member of the Parliament in the Fidesz party when he was elected and 
resigned of his membership. 

4



citizens  vanished  on  the  1st  of  January,  the  same  day  that  a  Basic  Law  instead  of  the 
Constitution stepped into effect. 

The issues tackled by Constitutional Court are: 

1. The Smtv’s effect on printed and online written press is ineffective from 31st May 
2012.

2. It  declared it  unconstitutional  that  public  interest  was a  condition of  protection of 
journalistic sources. This is the only provision which is annulled with an immediate 
effect.  It  also obliged the  legislator  to  give a  list  of  causes  which might  serve  as 
reasons to reveal journalistic sources, and add procedural guarantees that the rule is 
applied in line with the European Convention of Human Rights and its case law. 

3. The  post  of  a  Media-Commissioner  was  annulled  from  31st  May  2012.  The 
Commissioner  has  the  right  to  investigate  without  any  reason  and  report  to  the 
Authority. 

4. The Media Council is not entitled to oblige media service providers to reveal data 
(§175 Mttv.) outside of an official procedure. This annulment is immediately effective. 

How and why Klubrádió lost its frequency

After Klubrádió has lost its frequency, no other news or talk radio, which is critical of the 
government,  has  remained.  The  Media  Council  published  a  tender  for  Klubrádió’s 
frequency setting out that the applicants should offer mainly music, and not more than five 
minutes news per hour, primarily local news. It became clear that Klubrádió in its present 
form will not be able to continue its operation on the same frequency. At the same time two 
other frequency tenders were published with the same conditions. This proves that the Media 
Council  did  not  intend  to  maintain  any  talk-news  radio  on  the  media  market ,  and 
intended to push out Klubrádió or the style it represents. As a consequence of the decision, the 
dominant  format  of  the  local  radio  market  of  Budapest  will  be  the  music  radio  without 
significant news services now.

Klubrádió is  a news and talk-radio  with an audience counting 500 000 from 10 million, it 
used its frequency for 12 years. It discussed political questions and public issues in most of 
its airtime, had a public service character, and was critical with the government. 

The remaining news or talk radios represent the rightist political opinion and belong to 
Fidesz-related  interest  groups (Lánchíd,  Info  Rádió)  or  are  part  of  the  governmentally 
controlled state radio (Kossuth). 

The decision fits into a strategic plan to  gain media-dominance by the governing Fidesz 
party and the companies financially adjacent to it. This strategy has achieved to effectively 
control all information that is imparted to the mass audiences, which means practically the 
control of the whole mainstream media.

5



The  winner of the tender was a company founded in February 2011, with a capital of one 
million Forints (appx. 3000 Euros) and no broadcasting experience. Its owners or CEO were 
not available for the press until now and the company was  not found at its premises.14 Its 
CEO has  been director  to  more  than  a  dozen  smaller  companies,  several  of  which  were 
liquidated.

The evaluation of the bids was not transparent and controllable.15 The difference between 
the evaluations of subjective criterion (programme plan) was just enough to decide the tender.  
The evaluation of the objective criteria (licence fee, Hungarian music, local news) did not 
leave any consideration for the Media Council but the evaluation of the subjective criteria 
could be arranged to any final result.

As a consequence of the decision, pluralism on the radio market significantly decreased. 

Domination of the media market with the help of the Media Council

The  Media  Council  prohibited  the  fusion  of  Axel  Springer  and  Ringier  publishers.  The 
decision  is  not  sufficiently  supported  by  professional  arguments,  and not  published. 
Market definition and the definition of a media service provider with significant powers 
of influence were both voluntary and ignorant of foreign examples. Particularly alarming is 
that the Media Authority did not even try to support its decision by professional analysis.16

Radio Lánchíd, which is bound to the right-wing ruling political parties, won several local 
frequencies.  Companies  related  to  Fidesz  regularly  attempt  to  buy  one  of  the  national 
commercial television stations. Another company clearly related to Fidesz bought the biggest, 
freely distributed daily newspaper Metropol.17 

14 http://nol.hu/belfold/20120114-egyre_titokzatosabb_autoradio, 
http://hvg.hu/itthon/20120114_klubradio_roxy_radio_szeremi_nora

15 The call for tender set out several aspects of evaluation: among them the obligation to provide predominantly 
Hungarian music, primarily local news, and the price. The winner radio („Autoradio”) offered much higher fee 
than the other applicants (75 million vs. 55 million HUF), a sum which is held unrealistic by observers of the 
Hungarian radio market, where several music radios had to shut down recently, others request regular payment 
postponements from the Authority. (While, unrealistic business plan is a cause for exclusion from tender, 
according to § 59. (3)b) of the law.) Klubradio received only one point less in the tender than the winner 
Autoradio (65 vs. 66 points). The Media Council officially responded to the outcry alleging that Klubrádió 
„intentionally” submitted a „spectacularly” weak application, adding the constant international and domestic 
pressure weighted on them to give frequency to this particular radio.

16 It was acquired by researchers Mihaly Galik and Artemon Vogl in a freedom of information procedure. The 
final decision of the Competition Authority was not delivered because the applicants withdrew their 
application. 

17 http://hvg.hu/itthon/20111227_Polyak_Gabor_mediatorveny_egy_eve – in Hungarian. 

6



The law does  not  provide for cross-ownership  restrictions,  in  contrast  to  the  previous 
regulation. This poses a risk to the diversity of information sources, particularly with regards 
to the domestic media market trends.

The  hidden mission of  the Authority  and the Council  is  to  help Fidesz carry out its 
strategy to acquire control of the media scene both by legal and by economic tools. There 
have been a general belief on the political right that there is a leftist prevalence in Hungarian 
media, and the intention to change this by policy measurements have been expressed several 
times.18 

The raised international attention may have discouraged the Media Council from using its 
competences  to  its  full  potential,  but  as  the  political  campaign  gets  more  heated,  this 
consideration  may  become  less  important.  Nevertheless,  signs  of  self-censorship, 
depolitisation and conformity are obvious primarily in national commercial television.

Government’s  statements  about  correlation  with  European  media  laws 
proved untrue

The Central European University’s  Center for Media and Communication Studies (CMCS) 
carried out a research which finds that Hungary’s media laws are largely inconsistent with 
the cited European practices and norms. The study was triggered by a  statement of the 
Hungarian government which took European countries as examples and precedents of 
the Hungarian regulation.19 On  10th of January, the Council published a blog entry in 
which it attempts to disqualify the research.20 The writing is a good example of how the 
Council  identifies  itself  with  the  government.  The  Council’s  representative  has  been 
defending the regulation from the beginning of its existence.

The situation in a wider context: democracy and rule of law

The partiality of the Authority is reflected in its decisions and its official communication. Not 
only  does  it  favour the  political  right’s  economic  interests,  but  its  decisions  diminish 
plurality in the media landscape.  It is an extended arm of the government, practically 
equal to a ministry, which is revealed every time when they react to the critiques relating to 
the media laws.

The Constitutional Court’s decision was just enough to signal that the objections raised by 
domestic and international experts, civil groups, political forces, European institutions were 

18 Among others, a book written by Imre Kerényi, now Prime Minister’s Commissioner, „Media-Balance” 
discusses that the establishment of a media balance that reflects election results by law is an urgent policy task. 
http://www.booker.hu/konyv/media-egyensuly_kerenyi_imre/

19 https://cmcs.ceu.hu/sites/default/files/field_attachment/news/node-
27293/Hun_Media_Law__Executive_Summary.pdf

20 

http://mediatanacs.blog.hu/2012/01/10/a_kozep_europai_egyetem_kalandjai_a_magyar_mediaszabalyozassal
?mid=5762

7



not unjustified – but it did not tackle fundamental principles of the legislation. New rules on 
the Constitutional Court prevent that the claims may be successful at a later point in time. 

The  Orbán-government  changed  the  totality  of  the  public  law  environment.  All 
fundamental laws were changed,  including the Constitution;  all institutions that would 
provide checks and balances were either re-staffed or replaced with new institutions to 
disguise re-staffing. The judicial system was reformed so that the highest, most experienced 
judges were forced to leave into pension, and the judicial governing body was restaffed. After 
this,  we  thought  that  the  „transformation”  has  finished.  But  just  the  following  day, 
manipulation with the National Bank started. 

In this legal environment, there is no reason to believe that the Media Council, the Authority 
and  their  Chairperson  will  not  exploit  their  powers  to  the  full  potential.  The  total 
occupation of the public media is a good example of this. Fidesz attempts to control the 
media scene both by legal and by economic tools.

Although the internet is relatively free, the lack of resources and the narrowing circle of news 
sources (after the national news agency acquires market dominance) put the news portals in a 
difficult situation. MTI’s free delivery of news creates a competition disadvantage for those 
portals  that  would  buy news from independent  agencies.21 Enigmatic  resignation  of  chief 
editors signals that the online market may be in transformation as well.22

The Hungarian legal system is not capable to protect the principles of freedom of expression 
any more. The European Court of Human Rights proceeds only upon concrete violations, and 
does not weigh whole laws against its principles on theoretical bases. The European Union is 
a smaller community than the Council of Europe, with a relative cultural homogeneity among 
its Member States. This implies that it would not be undue interference into Member State’s 
internal affairs to set up enforceable rules of the rule of law and of freedom of expression, 
such  as  the  actual  independence  of  authorities,  the  limits  of  an  authority’s  powers, 
transparency of all actions of the authorities, ownership concentration. An independent, 
impartial and transparently managed public service television should be considered as 
part  of  democracy,  which  is  a  fundamental  value  of  the  European  Union  and  a  basic 
expectation from all Member States. 

The signatories to this paper find that the definition of certain principles of media regulation 
and press freedom at a European level, with compulsory effect on Member States, would 
provide a guarantee against authoritarian governmental attempts to control media.

21 http://hirszerzo.hu/hirek/2011/5/16/20110516_ingyenes_mti

22 Notable editors of the most popular online sites have left recently, without giving an explanation (Founders 
Balázs Weyer and Péter Nádori were fired from Origo in September, Péter Novák in January 2012. Péter Uj, 
founder of the Index.hu and iconic journalist and blogger left Index in September. The circumstances were 
unknown in all cases).http://www.kreativ.hu/media/cikk/novak_peter_tavozik_az_origotol; 
http://nol.hu/belfold/menesztettek_weyert_es_nadorit_az_origobol; 
http://index.hu/belfold/2011/09/05/uj_peter_tavozik_az_indextol/

8



The  European  Union  is  more  than  just  an  economic  union.  The  basis  of  responsible 
citizenship is free speech and the free flow of information. Europe has its directly elected 
Parliament and its citizens, but ensuring the free media for all its citizens is yet to come. 

Budapest, 17 January, 2012

Links to further information: 

http://mertek.eu/en/article/the-media-act-one-year-later

http://mertek.eu/en

http://www.seemo.org/hungary/files/Bayer_Media%20Law_IFEX_ENfinal220311.pdf

http://www.medialaws.eu/hungarian-constitutional-court-repeals-parts-of-media-constitution-and-
media-law/

http://www.medialaws.eu/hungary-a-popular-talk-radio-loses-its-licence-to-a-music-radio-
%E2%80%93-layoffs-at-the-public-service-media/

http://www.medialaws.eu/the-hungarian-media-council%E2%80%99s-resolution-about-changing-its-
own-code-of-procedure-raised-criticism-among-media-lawyers-and-opposition/

http://www.medialaws.eu/why-hungarys-media-law-is-still-unacceptable-despite-amendments/

http://www.medialaws.eu/civil-indictment-against-the-hungarian-government/

9


	Joint position paper to the High Level Group on Media Freedom and Pluralism created by the European Commission on the Hungarian Media Law and its Application
	by the
	Hungarian Europe Society, Hungarian Civil Liberties Union, Eötvös Károly Public Policy Institute and the Standards (Mérték) Media Monitor
	Political dependence of the Hungarian Media and Telecommunication Authority
	Public Service or „State” Media
	After the Constitutional Court decision: the big picture did not change
	How and why Klubrádió lost its frequency
	Domination of the media market with the help of the Media Council
	Government’s statements about correlation with European media laws proved untrue
	The situation in a wider context: democracy and rule of law


