A TASZ és a közhatalom
A TASZ jogvédő szervezetként a közhatalom tevékenységét ellenőrzi emberi jogi és alkotmányossági szempontból. A szervezet célja a közhatalom-gyakorlók tevékenységének befolyásolása annak érdekében, hogy az emberi jogokat és demokratikus értékeket tiszteletben tartva működjenek. A TASZ függetlenségének egyik garanciája, hogy ezt a tevékenységünket világos szabályok mentén, átláthatóan végezzük.
A TASZ azért dolgozik, hogy Magyarországon létrejöjjön a tartós demokratikus jogállam, és ne fordulhasson elő az emberi jogok rendszerszintű sérelme. Ezt szolgálja többek között a demokratikus értékeket valló tisztségviselők megválasztása, és az olyan erős, aktív közösségek, akik képesek számonkérni a megválasztott tisztségviselőkön ezeknek az értékeknek a képviseletét. A TASZ egy olyan Magyarországért dolgozik, ahol a demokratikus értékeket valló jelölteknek lehetősége nyílik választott tisztségek elnyerésére, és léteznek olyan helyi közösségek, akik ezt támogatják, majd a megválasztott tisztségviselőt ellenőrzik is. A fenti célok megvalósulását többek között az alábbi szabályok szolgálják.
- A TASZ nem kötelezi el magát egyetlen jelölt vagy jelölő szervezet mellett sem semmilyen választáson, amelynek célja valamely közmegbízatás megszerzése (népképviseleti szervben betöltött mandátum vagy kormányzati szervben betöltött pozíció).
- A TASZ munkatársa nem lehet párt tagja. A TASZ munkatársa lehet olyan civil szervezet tagja, amelyet választási kampányidőszakban jelölőszervezetként vettek nyilvántartásba, de az érintett munkatárs ebben az időszakban nem lehet a civil szervezet vezető tisztségviselője, és a nyilvánosságban nem képviselheti azt.
- A TASZ munkatársa nem indulhat jelöltként semmilyen választáson, amelynek célja valamely közmegbízatás megszerzése. Ez alól kivételt képez a nemzetiségi önkormányzati képviselők választása.
- A TASZ nem ír párt vagy jelölő szervezet részére programot, illetve nem vesz részt ilyen program megírásában. A TASZ ilyen programot csak nyilvánosan véleményez. Ugyanakkor a TASZ szakmai álláspontjait, anyagait a honlapján nyilvánosan felajánlja minden jelölőszervezet számára, hogy azokat beemeljék saját programjukba, és ehhez transzparens módon konzultációt is nyújt.
- A TASZ nyilvános álláspontját bármely népképviseleti és kormányzati szervben közmegbízatást betöltő személlyel, jelölttel, párttal, jelölő szervezettel, illetve ezek tagjaival megoszthatja. A TASZ Ügyvivői testülete hozhat olyan döntést, hogy a szervezet a demokratikus értékeket és az emberi jogokat nyíltan és szisztematikusan aláásó népképviseleti és kormányzati szervekben közmegbízatást betöltő személlyel, jelölttel, párttal, jelölő szervezettel, illetve ezek tagjaival ne ossza meg az álláspontját, a velük való együttműködéstől elzárkózzon.
- Népképviseleti és kormányzati szervekben közmegbízatást betöltő személy, jelölt, párt, párt által létrehozott szervezet, jelölő szervezet, illetve ezek tagjai által szervezett nyilvános rendezvényen reprezentatív megjelenés és felszólalás jóváhagyása a TASZ Ügyvivői Testületének hatáskörébe tartozik.
- A TASZ nyilvános és zártkörű eseményeire meghívhatók népképviseleti és kormányzati szervekben közmegbízatást betöltő személyek, jelöltek, pártok, jelölő szervezetek, illetve ezek tagjai. Ilyen események szervezése során a TASZ a pártok és jelölő szervezetek közötti kiegyensúlyozottság szem előtt tartásával hív meg további résztvevőket a rendezvényre. A meghívottak körének összeállítása az esemény szakmai felelősének feladata.
- A TASZ stratégiai céljai elérése érdekében nyújthat jogi képviseletet népképviseleti és kormányzati szervekben közmegbízatást betöltő személyeknek, jelöltnek, pártnak, párt által létrehozott szervezetnek, jelölő szervezeteknek, illetve ezek tagjainak. Ilyen esetben a képviseletet a TASZ Ügyvivői Testületének jóváhagyásával lehet vállalni.
- A TASZ nyilvántartást vezet a népképviseleti és kormányzati szervekben közmegbízatást betöltő személyektől, jelöltektől, pártoktól, párt által létrehozott szervezetektől, jelölő szervezetektől, illetve ezek tagjaitól érkező megkeresésekről, illetve az azokra adott válaszokról.
A 2025 előtt vezetett nyilvántartásunk ezen a linken elérhető.