KEHI
Nincs még egy olyan állami szerv, amely annyira elzárkózna a nyilvánosságtól, mint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal. Önálló honlapot nem tart fenn, jelentéseit nem hozza nyilvánosságra (az érettségi botránnyal foglalkozó vizsgálata az egyetlen kivétel).
A Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról szóló 70/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet nyolc nappal a 12/2004. (IV.7.) alkotmánybírósági határozat után született meg. A KEHI működését újraszabályozó jogszabály, mit sem törődve az AB határozattal, a következő rendelkezést tartalmazza: „Az egyes törvényekben meghatározott titokkörök, illetve személyes adatok védelmére, valamint a döntés-előkészítéssel összefüggő adatok nyilvánosságára vonatkozó jogszabályoknak és a nemzetközi belső ellenőrzési standardoknak megfelelően a Hivatal ellenőrzési és összefoglaló jelentései nem nyilvánosak”.
A rendelet kibocsátásakor a kormánynak valószínűleg nem volt szempont az, hogy a „döntés-előkészítéssel összefüggő adatok nyilvánosságára vonatkozó jogszabályok” közül az adatvédelmi törvény egyik bekezdése nem felel meg az alkotmányos előírásoknak, és történetesen a rendeletben hivatkozott egyik legfontosabb jogszabálynak pont azzal a normájával van probléma, amely miatt e jogszabályt alkalmazni rendelték.
A rendelet megalkotójának szándékával összhangban lehet, de a hatályos jogszabályoknak ellentmond az az apróság, hogy az Alkotmány 61.§ (3) bekezdése szerint a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges, míg a KEHI-re vonatkozó szabályozás információszabadságot rendeleti úton korlátozza.
Olvassa el az adatvédelmi biztosnak a KEHI-vel kapcsolatos ajánlását!
Nézze meg az ajánlás nyomán a Miniszterelnöki Hivatal honlapján közzétett információkat!
Kapcsolódó anyagok:
A KEHI üvegzsebe