Kiszolgáltatottá teszi a szegénységben élőket a TB törvény módosítása - szakértői anyagot készítettünk
Az állami egészségbiztosítás rendszerének átalakítása alapvető jogokat sért, mert súlyosan veszélyezteti a szegénységben élő betegek egészségügyi ellátását. A törvényt támadó indítvány elkészítéséhez szakértői segítséget nyújtottunk a parlamenti ellenzéknek, amely az Alkotmánybíróságtól kérte a társadalombiztosítási törvény módosításának megsemmisítését.
A kormánypártok 2020 nyarán a TB törvény módosítása mellett döntöttek. A módosítás nem kapott kellő figyelmet a nyilvánosságban, talán azért sem, mert azt a kormánypártok rendkívüli ülésszakban, 44 másik törvény módosítása mellett szavazták meg. Pedig az új szabályok gyökeresen megváltoztatják az államilag finanszírozott egészségügyi ellátások igénybevételének feltételeit.
Korábban az állami egészségügyi intézmények azokat a betegeket is kötelesek voltak ellátni, akiknek járuléktartozásuk volt (ún. „piros lámpás” betegek). A beteg megkapta a támogatott gyógyszert és gyógyászati segédeszközt is. A „piros lámpa” észlelése csupán azzal járt, hogy a beteget tájékoztatták a járuléktartozásról, és kötelezték őt annak megfizetésére. Ha a beteg a tartozását utólag megfizette, azzal TB jogviszonyát visszamenőlegesen is rendezte. Mindez azt jelentette, hogy pusztán a járuléktartozás ténye miatt senki sem maradt egészségügyi ellátás nélkül, és a tartozás ideje alatt igénybe vett egészségügyi ellátás díját sem kellett utólag megfizetni, ha a beteg a járuléktartozását végül rendezte.
Az új szabályok értelmében viszont hat hónapot meghaladó tartozás esetén a hatóságok automatikusan érvénytelenítik a tartozást mutató személy TAJ számát. Az érvénytelen TAJ számmal rendelkező (ún. barna lámpás) beteg pedig már csak térítési díj megfizetése ellenében részesíthető egészségügyi ellátásban. Ez igaz a sürgősségi ellátásokra is, azzal, hogy azokért csak utólag lehet térítési díjat felszámolni. A tartozás kiegyenlítése esetén a TAJ szám ugyan újra érvényessé válik, de csak a jövőre vonatkozóan. Ez azt jelenti, hogy az érvénytelen TAJ számmal igénybe vett ellátások költségét a beteg akkor is köteles megtéríteni, ha végül sikerül kiegyenlítenie járuléktartozását.
Önmagában az, hogy a Kormány szigorítja a járulékfizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit, alkotmányosan nem kifogásolható. A szigorításokat azonban úgy vezette be a kormány, egyik napról a másikra, hogy közben fel sem mérte annak hatásait a szegénységben élőkre. Az új szabályok elviselhetetlen terhet rónak az egzisztenciálisan kiszolgáltatott betegekre, akik így nagy valószínűséggel maradnak egészségügyi ellátás nélkül. Ezt a kormánypártok a törvényalkotás során teljes mértékben figyelmen kívül hagyták.
A TB törvény módosításának alkotmányossági vizsgálatát a TASZ is kezdeményezte volna, de a szigorú eljárási szabályok miatt erre – egyelőre – nem nyílt lehetőség. A parlamenti képviselők indítványa azonban alkalmat adott arra, hogy a rászoruló betegek méltóságát sértő, az egészségüket, végső soron akár az életüket is veszélyeztető törvényi szabályok érvénytelenítése érdekében érveinket mielőbb eljuttathassuk az Alkotmánybírósághoz. Ezért az indítvány megszövegezéséhez jogi szakvéleményt készítettünk, amit el is juttatunk az ellenzéki pártok képviselőihez. Érveink és javaslataink természetesen nem kötötték az indítványozókat: szabadon döntöttek arról, hogy azok közül mit fogadnak meg, mit építenek be az indítvány szövegébe.
A TASZ – saját függetlenségének biztosítása érdekében – a politikai pártokkal minden esetben nyilvánosságra hozott szabályok keretei között, átlátható módon kommunikál. Ennek jegyében a pártok megkeresésére kialakított álláspontunkat mindig nyilvánosságra hozzuk, ez alól a szóban forgó szakvélemény sem jelent kivételt.
Az indítványt támogató szakvéleményt ide kattintva lehet megtekinteni. A véleményben kifejtett érveket bárki szabadon felhasználhatja, aki a törvényi szabályok alkotmányosságát valamilyen jogi eljárásban vitatni kívánja a jövőben.