A TASZ Romaprogramja

A romák elleni sorozatgyilkosságok, a rasszizmus érzékelhető terjedése miatt a TASZ 2009-ben úgy döntött, hogy önálló programot indít a romák jogainak védelme és jogérvényesítésük elősegítése érdekében. A program anyagi okokból 2010. április 1-én indult el. 

Programunk egyik célja, hogy a romák tudjanak és merjenek kiállni jogaikért, és képesek legyenek érvényesíteni azokat. A közösségszervezéshez, a hatékonyabb jog- és érdekérvényesítéshez járul hozzá a romáknak nyújtott jogi tanácsadás, az állampolgári jogokról való informálás, valamint a TASZ aktivistái által egyes romatelepeken végzett terepmunka.

Programunk további eleme a roma közösségek és a helyi hatóságok, önkormányzatok közötti kommunikáció javítása, amelynek eszköze az érintettek közötti konfliktuskezelés, adott esetben mediáció (közvetítés) is.

Azt tapasztaljuk, hogy a romák gyakran olyan formában válnak hátrányos megkülönböztetés áldozataivá, hogy a hatóságok bizonyos szabálysértési és büntető jogszabályokat indokolatlanul és aránytalanul gyakran alkalmaznak velük szemben. Rendszeresen vonják felelősségre őket olyan szabálysértési tényállások alapján, amelyeket nem romákkal szemben a hatóságok az ügy jelentéktelensége miatt vagy más okból nem alkalmaznak. A rendőrség és az önkormányzatok gyakran a jog szelektív alkalmazásával tartják fent a romák szegregációját.

A TASZ többi programjához hasonlóan programunk központi eleme a stratégiai pervitel, vagyis a jogi képviselet olyan, a terepmunkát végző aktivistáink által felderített tipikus ügyekben, amelyek súlyuknál és tárgyuknál, vagy az érintettek nagy számánál fogva alkalmasak a jogalkalmazás és végső soron akár a jogalkotás befolyásolására is.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Brutális kényszervallatás eltussolása miatt ítélte el a magyar államot a strasbourgi bíróság

Mai ítéletében az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) megállapította, hogy a magyar hatóságok megsértették roma származású ügyfelünk alapvető emberi jogait azzal, hogy eltussoltak egy rendőrségi fogdán történt kényszervallatást.

Nincs olyan anya, aki be tudná pótolni ezeket az elvesztett éveket

Fél éve, március végén hírt adtunk róla, hogy Bence két éves korában végre hazakerült a szüleihez. Mint akkor megírtuk, a kisbaba születésekor azért nem kerülhetett haza, mert a helyi védőnő hónapokkal korábban jelezte a kórház számára: „Az asszonynak minden gyermeke átmeneti nevelésben van. Irreális lenne az újszülött kórházból való távozása az anyával együtt.”

Mit érdemel?

Mit érdemel az a szülő páros, aki a jelzőrendszer szerint nem megfelelően neveli a gyerekeit? A gyerekvédelmi törvény tökéletesen rendelkezik erről. Családba fogadás, helyettesítő szülői szolgálat, ideiglenes hatályú elhelyezés. Ha az utóbbi mellett döntenek, a szülőknek a törvény szerint harminc nap áll rendelkezésükre, hogy az okokat, amik a kiemeléshez vezettek megszüntessék, a gyakorlatban azonban ez többször harminc nap szokott lenni. Ha az ideiglenes hatályú elhelyezés felülvizsgálatakor még mindig fenn állnak a kiemelést indikáló okok, akkor a gyerekeket nevelésbe veszik. Ezt évente vizsgálják felül.