Egy fél napot várattak a sürgősségin és fogalmad sem volt, hogy mi történik? – ÜGYFELEKET KERESÜNK!

Az utóbbi időben egyre többet lehet arról hallani a médiában, hogy milyen áldatlan állapotok vannak a sürgősségi osztályokon. A téma kapcsán több sürgősségi szakember nyilatkozott arról, hogy a sürgősségi ellátás, habár nem feltétlen jelent gyors ellátást, szigorú protokoll szerint zajlik, amelynek során felmérik a betegek állapotát és ennek megfelelő sorrendben látják el őket. Ha valaki ebben a besorolásban hátrébb kerül és nagy a tömeg a sürgősségi osztályon, akkor bizony hosszú várakozási időre kell számítania.

A sürgősségi osztályokat megjárt betegek egyik leggyakoribb panasza az, hogy úgy kellett órákat várakozniuk, hogy fogalmuk sem volt, mi vár rájuk, mikor látják el őket. A nyilatkozatok kapcsán felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon tényleg minden esetben rögtön megérkezéskor elvégzik-e ezt az osztályozást, vajon tájékoztatják-e a beteget arról, hogy milyen besorolást kapott és hogy mennyi várakozási időre számíthat.  Most olyan ügyfeleket keresünk, akik dokumentálni tudják, mikor és mi történt velük a sürgősségin.  Mindezekre az információkra azért van szükségünk, mert ezek alapján tudjuk megítélni, hogy van-e lehetőség a sürgősségi ellátás hiányosságai miatt jogi következmények megállapíttatására. Az egészségügyi törvény szerint ugyanis a beteget tájékoztatni kell a vizsgálatok, beavatkozások várható időpontjáról és az ellátás folyamatáról is. Olyan jogi következményeket szeretnénk kimondatni, amelyek nem a végletekig leterhelt orvost, ápolót, hanem a rendszer hiányosságait állítják pellengérre.

Kérjük tehát, hogy ha legközelebb sürgősségi ellátást kell igénybe venned, vagy kísérsz valakit a sürgősségire, dokumentáld a következő információkat:

  1. Milyen orvosi előzményekkel érkeztél a sürgősségire? (Hirtelen rosszullét, baleset, mentő hozott, vagy esetleg orvos tanácsolta, hogy így gyorsabban jutsz ellátáshoz?)

  2. Mikor érkeztél a sürgősségire (percre pontosan)?

  3. Mikor beszéltél először a sürgősségi osztályon dolgozó szakdolgozóval? Mikor vette fel az adataidat?

  4. Mikor vizsgáltak meg először (percre pontosan)?

  5. Elvégezték-e ekkor, a vizsgálat részeként (vagy közvetlenül utána) a betegbesorolást (triázst), aminek során megállapítják, hogy mennyire sürgős az eset? (Ezt nővér vagy orvos végezheti!)

  6. Tájékoztattak-e arról, hogy milyen besorolást kaptál (1-5 számozás)?

  7. Tájékoztattak-e arról, hogy mit jelent a besorolásod?

  8. Tájékoztattak-e arról, hogy milyen ellátásra számíthatsz és körülbelül mennyi idő múlva?

  9. Ha tájékoztattak, milyen formában: szóban, írásban, vagy mindkettő? Volt-e lehetőséged kérdezni, megválaszolták-e minden kérdésedet?

  10. Mikor kaptad meg végül az ellátást?

Egyelőre mi is keressük a lehetőségét annak, hogy jogi lépésekkel kényszeríthessük ki a sürgősségi osztályok jogszerű működését. Ezért sajnos nem tudjuk megígérni, hogy a hozzánk eljuttatott megkeresések alapján biztosan jogi eljárást kezdeményezünk. Ennek ellenére reméljük, szívesen segítetek nekünk, és közösen tenni tudunk azért, hogy a sürgősségi betegellátás mindenben jogszerű keretek között történhessen Magyarországon.

Az adatokat a tasz@tasz.hu emailcímre várjuk. A tárgyba, kérjük, írjátok be: SÜRGŐSSÉGI BETEGELLÁTÁS. Köszönjük!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Bántalmazás, megalázás egy Baranya megyei intézményben

Erős hangvételű jelentést tett közzé Székely László ombudsman egy fogyatékossággal élő emberek otthonául szolgáló Baranya megyei intézmény vizsgálatát követően. A TASZ bejelentése folytán indult ellenőrzést követően nem zárható ki, hogy a TASZ által jelentett megalázó bánásmód, bántalmazás megtörtént. A Biztos felkérte az intézmény vezetőjét, hogy vizsgálja ki az eseteket.

Beszéljük meg a kórházi fertőzések ügyét!

Az ÁNTSZ közleménye szerint nyitott kapukat döngetünk, hiszen eddig is minden panaszt kivizsgáltak. Csakhogya a kórházi fertőzések visszaszorításáért indított kampányunk nem az egyedi panaszok kivizsgálásáról szól, hanem a rendszer működési hiányosságairól. Az ÁNTSZ-nek kell biztosítania az egészségügy jogszerű és szakszerű működését. Szerintünk bőven lenne még dolguk. Vitára hívjuk őket, beszéljük meg, kinek milyen tennivalója van a kórházi fertőzések elleni küzdelemben!

A fürdővízzel együtt kiöntik a kismamát is

Harrach Péter, a KDNP parlamenti frakcióvezetője, a magzatok egészségének védelmében kiegészítené a Btk. magzatelhajtás bűntettét tárgyaló paragrafusát. A politikus véleménye szerint az, „amit a két kismama csinált, illetve semmilyen más hasonló tett – a leendő gyermek állapotának veszélyeztetése – nem tartozik a női önrendelkezés körébe”.