Körbeturnéztuk az országot a MONDO-val

2018 végén közösségi adománygyűjtést szerveztünk, hogy 40 iskolába elvihessük a fogyatékosságal élő személyek jogairól szóló kártyajátékunkat, a MONDO-t. 2020 februárjában tartottuk az utolsó workshopot, így véget ért a jogtudatosító kártyajáték országos turnéja.

Ezeken a településeken jártunk a MONDO-val

A workshopokon összesen több mint hatszázan vettek részt. Elsősorban tanárok, főleg gyógypedagógusok érdeklődtek, de a résztvevők között voltak szaktanárok, nevelő- és kollégiumi tanárok, óvodapedagógusok, pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek. Olyan állomás is volt, ahol szülők és gyermekvédelmi szakemberek is részt vettek a képzésen. Összesen 31 szegregált intézményben jártunk, ahol sajátos nevelési igényű, fogyatékossággal élő gyermekek tanulnak. A speciális iskolák mellett eljutottunk még szülőklubokba, gyermekpszichiátrai osztályra, tartottunk képzést egyetemi és OKJ-s hallgatóknak. Nem csak fogyatékossággal élő gyerekekkel foglalkozó tanároknak beszéltünk a MONDO-ról, hanem többségi pedagógusoknak is, ilyenkor a kártyák érzékenyítő szerepére hívtuk fel a figyelmet.

Mindenki tehet azért, hogy a fogyatékossággal élő emberek teljesebb életet élhessenek, miközben a pedagógusoknak kifejezetten nagy szerepük van abban, hogy diákjaikat felkészítsék a nagybetűs, önálló életre. De hiába tesznek meg a speciális iskolákban dolgozó szakemberek minden tőlük telhetőt a rájuk bízott gyerekekért, ha az óvó-védő burkot jelentő iskolán kívül kirekesztéssel találkoznak a gyerekek, illetve csorbulnak a jogaik. Az előítéletekkel szembeni harcban tehát kiemelt jelentősége van a jogtudatosságnak, annak, hogy a tanárok kellő jogi és társadalmi ismeret birtokában tudják, hogy milyen kötelezettségek kérhetők számon az államon, ha egy fogyatékossággal élő személy és családja jogai sérülnek. Így válhatnak a tanárok a jogtudatosság közvetítőivé, támogatva az érintett tanulókat és családjaikat abban, hogy méltó és teljes életet élhessenek.

A fogyatékossággal élő gyermekek legalább annyira sokfélék mint ép társaik. Egész máshogy lehet egy MONDO témát feldolgozni például autizmusban érintett gyermekkel és egy értelmi fogyatékossággal élő tanulóval. Ezért a kártyákat mindig egyénre vagy adott csoportra szabottan kell használni. Ez a pedagógustól tartalmi (jogi és társadalmi) és módszertani (pedagógiai) felkészültséget igényel. A workshopok során ezért arról beszélgettünk, hogyan lehet beépíteni a MONDO témákat a tananyagba.

Habár a workshopok szakembereknek szóltak, az egyik foglalkozás alkalmával lehetőségem nyílt kipróbálni a kártyákat a gyerekekkel. Arról beszélgettünk, hogy miért piszkálják egymást az osztálytársak. Terítékre került a saját döntések fontossága, az azokkal járó felelősség. Miért hisszük azt, hogy vicces a másikat kicsúfolni? Miért jó néha rossznak lenni? A gyerekek emberi jogi nevelése valahol itt kezdődik, amivel belépünk a jogtudatossághoz vezető út kapuján. Kívánunk az iskoláknak további tanulságokkal teli MONDO beszélgetéseket!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

KISOKOS: Tiltakozás a köznevelésben

11 kérdést válaszolunk meg legújabb 1X1-ünkben, mellyel a köznevelésben tiltakozókat tájékoztatjuk jogaikról.