Körbeturnéztuk az országot a MONDO-val

2018 végén közösségi adománygyűjtést szerveztünk, hogy 40 iskolába elvihessük a fogyatékosságal élő személyek jogairól szóló kártyajátékunkat, a MONDO-t. 2020 februárjában tartottuk az utolsó workshopot, így véget ért a jogtudatosító kártyajáték országos turnéja.

Ezeken a településeken jártunk a MONDO-val

A workshopokon összesen több mint hatszázan vettek részt. Elsősorban tanárok, főleg gyógypedagógusok érdeklődtek, de a résztvevők között voltak szaktanárok, nevelő- és kollégiumi tanárok, óvodapedagógusok, pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek. Olyan állomás is volt, ahol szülők és gyermekvédelmi szakemberek is részt vettek a képzésen. Összesen 31 szegregált intézményben jártunk, ahol sajátos nevelési igényű, fogyatékossággal élő gyermekek tanulnak. A speciális iskolák mellett eljutottunk még szülőklubokba, gyermekpszichiátrai osztályra, tartottunk képzést egyetemi és OKJ-s hallgatóknak. Nem csak fogyatékossággal élő gyerekekkel foglalkozó tanároknak beszéltünk a MONDO-ról, hanem többségi pedagógusoknak is, ilyenkor a kártyák érzékenyítő szerepére hívtuk fel a figyelmet.

Mindenki tehet azért, hogy a fogyatékossággal élő emberek teljesebb életet élhessenek, miközben a pedagógusoknak kifejezetten nagy szerepük van abban, hogy diákjaikat felkészítsék a nagybetűs, önálló életre. De hiába tesznek meg a speciális iskolákban dolgozó szakemberek minden tőlük telhetőt a rájuk bízott gyerekekért, ha az óvó-védő burkot jelentő iskolán kívül kirekesztéssel találkoznak a gyerekek, illetve csorbulnak a jogaik. Az előítéletekkel szembeni harcban tehát kiemelt jelentősége van a jogtudatosságnak, annak, hogy a tanárok kellő jogi és társadalmi ismeret birtokában tudják, hogy milyen kötelezettségek kérhetők számon az államon, ha egy fogyatékossággal élő személy és családja jogai sérülnek. Így válhatnak a tanárok a jogtudatosság közvetítőivé, támogatva az érintett tanulókat és családjaikat abban, hogy méltó és teljes életet élhessenek.

A fogyatékossággal élő gyermekek legalább annyira sokfélék mint ép társaik. Egész máshogy lehet egy MONDO témát feldolgozni például autizmusban érintett gyermekkel és egy értelmi fogyatékossággal élő tanulóval. Ezért a kártyákat mindig egyénre vagy adott csoportra szabottan kell használni. Ez a pedagógustól tartalmi (jogi és társadalmi) és módszertani (pedagógiai) felkészültséget igényel. A workshopok során ezért arról beszélgettünk, hogyan lehet beépíteni a MONDO témákat a tananyagba.

Habár a workshopok szakembereknek szóltak, az egyik foglalkozás alkalmával lehetőségem nyílt kipróbálni a kártyákat a gyerekekkel. Arról beszélgettünk, hogy miért piszkálják egymást az osztálytársak. Terítékre került a saját döntések fontossága, az azokkal járó felelősség. Miért hisszük azt, hogy vicces a másikat kicsúfolni? Miért jó néha rossznak lenni? A gyerekek emberi jogi nevelése valahol itt kezdődik, amivel belépünk a jogtudatossághoz vezető út kapuján. Kívánunk az iskoláknak további tanulságokkal teli MONDO beszélgetéseket!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

Inkább bezárták a terembe, nehogy elessen az udvaron

A gyerekek az iskola udvarán viháncolnak, kergetőznek, élvezik a tavaszt. A Te kisfiad azonban nincsen közöttük. Ő magára hagyva ül másfél órán keresztül az osztályterembe zárva, teljesen egyedül. Nem csak ma, sok másik napon is. Nem beszél, segítséget kérni nem tud. Mozgáskorlázottsággal él és Te csak annyi magyarázatot kapsz: azért nem lehet ilyenkor a társaival, mert a tanár fél, hogy elesik. Mit érzel, amikor erre rájössz? És még inkább … mit teszel?