Mi van, ha nem tudom aláírni?

Miért kell aláírni az iratokat? Mi számít aláírásnak? Mi van azokkal, akik nem tudják mozgatni a karjukat, vagy egyéb okból fizikailag nem tudják aláírni a szükséges papírokat? Fontos információk az aláírás jogi szerepéről, lényegéről és a hazai szabályozásról szól.

Az írni nem képes személyek - jogi értelemben - olyan fogyatékossággal élő emberek, akiknek fizikai nehézségeik vannak az aláírással (pl: végtaghiányból adódóan). Az írni nem képes személyek köre semmiképpen sem összekeverendő az írni nem tudó (pl: szellemi fogyatékossággal élő) személyekkel, akik egészen más okokból nem tudják aláírni a dokumentumokat. Az aláírás csupán igazolja, hogy megértettük az aláírásunk felett szereplő szöveget, mindennel egyetértünk és saját elhatározásunk alapján, külső kényszerítés nélkül írjuk alá  a szerződést, végrendeletet, számlát (a továbbiakban: jognyilatkozat).

A jognyilatkozatok célja valójában a nyilatkozó akaratának a kifejezése és nem annak formája. A magyar Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.) is biztosítja az írni nem tudó vagy nem képes személyek számára, hogy írásbeli jognyilatkozatot tegyenek. Ennek egyik módja, ha a jognyilatkozatot – közjegyző által – közokiratba foglalják. Vagyis felkeresnek egy közjegyzőt, aki megírja a nyilatkozó helyett az okiratot. Az ügyintézés során természetesen nem elvárható, hogy minden esetben közjegyző közreműködését kérjék az érintettek, amelynek ráadásul díja is van.

A jognyilatkozat akkor is érvényes lesz, ha

a) a jognyilatkozatod alján szereplő aláírásodat közjegyző (vagy bíróság) hitelesíti. Ehhez annyit kell tenned, hogy elviszed az általad választott közjegyzőhöz a dokumentumot, aki azt aláírja és lepecsételi.  

vagy

b) egy ügyvédhez viszed, aki aláírja

vagy

c)  általad választott két tanú aláírja,

ami igazolja, hogy

ca) a nem általad írt okiratot előttük írtad alá vagy

cb) az okiraton lévő aláírást előttük sajátodnak ismerted el.

Az aláírás, vagy kézjegy formájára nincs kötelező törvényi előírás. A bíróságok által kialakított gyakorlat röviden úgy foglalható össze, hogy mindenki úgy ír alá, ahogy az neki tetszik (pl.  ékírás, firka, csak az egyik név, stb.) a lényeg, hogy az tőle származzon. A Ptk. szabályai megelégednek az aláíró kijelentésével, melyet a tanúk bizonyítanak. Tehát ha két aláírás még el is tér egymástól de az aláíró úgy nyilatkozik, hogy mindkettő az ő aláírása, akkor azt mindenkinek el kell fogadnia.

Fontos szabály, hogy a fentiek megsértésére csak a nyilatkozattevő személy érdekében lehet hivatkozni. Vagyis az alaki követelményeket megsértő jognyilatkozat érvényes lesz, amennyiben a nyilatkozat a nyilatkozattevő fél érdekeit nem sérti. Ezt jogi szakkifejezéssel relatív semmisségnek nevezzük, amely az elméleti kiindulópontunk alapján részesíti előnyben a nyilatkozattevő személy akaratának érvényre juttatását a nyilatkozat formai követelményeivel szemben. Röviden: Ha a szerződés annak az érdekét szolgálja, aki rosszul írt alá vagy a szerződésről hiányoznak a tanúk, ettől még érvényes lesz.  

Nemzetközi szervezetek is régóta foglalkoznak a problémával. A World Blind Union látássérültek esetében megoldásnak ajánlja, hogy rajzoljanak nagyobb négyszögeket az aláírás helyére, ezzel segítve, hogy a gyengénlátók, vagy akár más fogyatékossággal élők (pl: finommotorikus mozgási nehézségek, parkinzon) is jó helyre tudjanak aláírni. Megoldás lehet, pl: banki ügyintézéshez, a hüvelykujj ujjlenyomatának rögzítése, majd ennek felhasználása a jognyilatkozatok megtételéhez. A megoldások lényege, hogy ki lehessen fejezni az akaratot, másrészt megfelelő biztonságot is jelentsen a visszaélések elkerülése érdekében.

Láthatjuk, hogy azon személyek esetében, akik - a szó legtágabb értelmében - se aláírással, se kézjeggyel nem tudják ellátni az iratokat, azok ma Magyarországon nem tudnak önállóan írásbeli jognyilatkozatot tenni. Vannak, akiket – emiatt – szélsőséges esetben még gondnokság alá is helyeznek, holott a belátási képességük nem, csak a fizikai képességük hiányzik.

Az aláírás csupán a döntés vagy akarat kifejezését igazoló eszköz, ezért az a legfontosabb, hogy ezt az akaratot ki lehessen fejezni a döntési folyamat során. Nem lehet a cselekvőképesség és (alap)joggyakorlás korlátozásának indoka, hogy az érintett személy fizikailag nem képes az akaratát kifejező aláírás létrehozására.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Megnyertük az otthongondozó anyák és gyermekeik perét az állam ellen

Nem hagyhatja magukra a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő embereket, és az őket gondozó édesanyjukat az állam! Az érintett családok emberi méltóságát, magánélethez való jogát, és egyenlő bánásmódhoz való alapjogát súlyosan megsértették az állami szervek azzal, hogy nem tartanak fenn a törvényeknek megfelelő ellátásokat – mondta ki a Fővárosi Törvényszék abban a perben, amelyben a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) képviselte őket. Az ítélet óriási hatással lehet több ezer, hasonló helyzetben lévő család életére.

EU-s pénzekből betonozzák be a fogyatékos emberek jogsértő szegregációját

Miért fektet még mindig fogyatékos emberek intézeteibe az Európai Unió? A tagállamok jogsértő gyakorlatairól hoztak példákat fogyatékosságügyi szakértők és aktivisták az Önálló Életvitel Európai Hálózata (ENIL) szeptemberi online konferenciáján.

Nyílt levél a képviselőknek: Lesz szabad karácsonya az otthonápoló családoknak?

Tisztelt Képviselő!

Alulírott érintett szülők és szervezeteink azt kérjük Öntől, hogy az idei karácsonyi pénzosztáskor gondoljon ránk, a fogyatékossággal élőkre, az egészségügyi állapotuk miatt segítségre szorulókra, az otthonápoló családtagokra, és szociális szakemberekre. Kérjük, hogy az idei évben fel nem használt költségvetési forrásból a házi segítségnyújtást és a támogató szolgálatokat bővítsék ki, illetve a rendszerben dolgozó, áldozatos munkát végző szakemberek bérrendezését tekintsék elsődleges feladatuknak!

Ahogy azt alább láthatja, ezen szolgáltatások bővítése hozzávetőlegesen 60-70 milliárd forint forrást igényel, miközben csak tavaly karácsony előestéjén ennél több pénzt osztott ki a kormány egyéb célokra.

Kérjük Öntől azt is, hogy lehetősége szerint közvetítse kérésünket az ország politikai vezetése felé, például szólaljon fel a parlamentben a karácsony előtti ülések valamelyikén.