Pont a lényeg sikkad el a Betegfórum alakulásánál

Ahogyan az OBDK, úgy a Nemzeti Betegfórum (NBF) felállítása és a működésre vonatkozó részletszabályok megalkotása  is régóta várat magára

Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény alábbi rendelkezése 2012. március 1-jétől hatályos:

"151. § (1) A miniszter az egészségügy területén működő társadalmi szervezetekkel a Nemzeti Betegfórum útján is kapcsolatot tart.

(2) A Nemzeti Betegfórumot az adott betegségben szenvedő személyeket képviselő társadalmi szervezetek alkotják. A Nemzeti Betegfórum

a) a miniszter részére javaslatot tesz, felkérésre véleményez, elemzést, értékelést készít,

b) az adott betegséggel, betegségcsoporttal összefüggésben érdekképviseletet lát el,

c) kapcsolatot tart az egészségügyi szakmai kollégium adott tagozatával, a társadalmi, érdekképviseleti szervezetekkel, az illetékes egészségügyi szakmai kamarákkal, az egyházakkal, valamint az alapítványokkal.

Az NBF Előkészítő Választmánya konferenciát tartott november 9-én, a részletszabályok rendezését célzó rendelettervezet pedig véleményezhető fázisba jutott.

A TASZ üdvözli, hogy történt előrelépés a folyamatban, ám a tervezetet több ponton aggályosnak tartjuk. Álláspontunk szerint  a lehetséges résztevők tekintetében önmagának is ellentmond: egyrészről kimondja, hogy bármely civil szervezet csatlakozhat, másfelől azonban a lehetséges résztvevő civil szervezeteket meghatározott, betegségtípusok szerint felosztott tagozatokba kívánja osztani. Ez a megoldás sok csatlakozni kívánót megfoszt a részvétel lehetőségétől.

A lényegi kérdésekről –  mint a valós hatáskörök gyakorlása –  nem rendelkezik

Részletes szakmai álláspontunkról itt (pdf.) olvashat.

A rendelet tervezete itt érhető el.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az ombudsman szerint sem kötelező a várandósgondozás

Tavasszal már írtunk róla, hogy 2017 végén az alapvető jogok biztosához fordultunk, mert nem tartottuk egyértelműnek, hogy kötelezők-e a terhesség alatti vizsgálatok – például az ultrahang és a vérvétel – vagy sem. Szerintünk a jogi szabályozás nem egyértelmű a kérdésben, ez pedig a várandós nő önrendelkezési jogának sérelmével jár. Az ombudsman pár napja kiadott jelentése minket igazolt.

Mit csinált az ÁNTSZ 2014-2016 között a kórházi fertőzésekkel?

Míg 2015-ben az állami egészségügyi szolgáltatók összesen kevesebb mint 1 millió forint büntetést kaptak, addig az autósok közlekedési bírságra összesen 18 milliárd forintot fizettek. Mennyiszer ellenőriz az ÁNTSZ és mik a szankciók? Összefoglaljuk az egészségügyi intézmények ellenőrzésére vonatkozó adatokat, melyeket az ÁNTSZ-től kaptunk.

Ügyfelet keres a TASZ Önrendelkezési Programja

A TASZ Önrendelkezési Programjának munkáját úgy is segítheted, hogy a meddőségi kezelésekkel és spermabankokkal összefüggő stratégiai ügyünkben a TASZ ügyfelévé válsz. Így magad is részt vehetsz az alapvető jogok kikényszerítésében.