Üdvözlendő transzparencia, aggályos pályázatok (NFÜ ügy, 7. rész.)

Hamarosan lejár a tömegintézetek kiváltását célzó, európai uniós pályázatok beadási határideje. Az előzetes megvalósíthatósági tanulmányokat egy a kormánynak alárendelt testület véleményezi. A testület betekintést biztosított az értékelésekbe. A TASZ betekintett a dokumentumokba, olvassa el levelünket!

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghirdetésre kerülő TIOP 3.4.1. A/11.1. Bentlakásos intézmények kiváltása „A” Szociális intézmények komponense című pályázatok beadására a pályázóknak 2012. október 1-ig van lehetőségük. A program monitorozása és véleményezése az Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület feladata, amely a megvalósíthatósági tanulmányok előzetes bekérése révén szűri a pályázatokat, és módosítási javaslatokat ajánl a pályázók figyelmébe. A testület eljárásrendje értelmében a folyamatba bekapcsolódhatnak független emberi jogi szervezetek az értékelési dokumentumokba való betekintés útján. 

A TASZ üdvözli, hogy a tanács lépéseket tesz a transzparencia biztosítása érdekében. A lehetőséget kihasználva a TASZ munkatársa 2012 augusztus 30-31-én betekintett a dokumentumokba. 
Betekintést nyertünk a megvalósíthatósági tanulmányokról szóló előterjesztésekbe, a helyszíni látogatások jegyzőkönyveibe, valamint a megvalósíthatósági tanulmányok értékelési szempontjait összegző jegyzőkönyvekbe. 
A megtekintett dokumentumok alapján a pályázatok szakmai tartalmáról nem alkothattunk képet, ugyanis ehhez nem állt rendlelkezésre elégséges információ. Így nem megítélhető az, hogy a pályázók megfelelően ütemezik-e a kitagolás folyamatát, vagy hogy megfelelő minőségű lakhatási szolgáltatások kialakítását vették-e tervbe. Ugyanakkor releváns kérdéseket tudtunk feltenni a kitagolási folyamat során alkalmazott szükségletfelmérési eszközök, illetve a tervezett szolgáltatások infrastruktúrája és területi elrendezése kapcsán.  
A TASZ véleménye szerint aggályok merülhetnek fel a pályázati programok megalapozottságával kapcsolatban, ugyanis az értékelések alapján hiányosnak, nem kellően megalapozottnak tűnik az alkamlmazott szükgégletfelmérés módszertana. A TASZ ezért közérdekű adatigényléssel fordult a tanácshoz, amelyben a szükségletfelmérési eszköztár kiadását kérte.  
Aggodalomra ad okot az, hogy mind az eredeti pályázatok, mind pedig a tanács több alkalommal is nagy létszámú, csoportspecifikus megoldásokat részesített előnyben: ilyennek tekinthetők az akár 20-30 fős lakócentrumok, amelyek szerkezeti adottságaikból kifolyólag strukturális akadályát képezhetik a személyre szabott szolgáltatások kialakításának. Félő, hogy ebben a formában a pályázati program végeredménye az lesz, hogy sokkal inkább a nagyobb létszámú, csoportspecifikus ellátási formák kialakítására helyeződik a hangsúly, és csak alacsony volumenben hoznak létre a finanszírozó eredetei szándékai szerint is támogatásra érdemes személyre szabott lakhatási formákat. 
Hasonló módon aggályos az, hogy a pályázatok szerint előfordulhat az, hogy a kiváltott intézmény egy és ugyanazon településen kerülne kitagolásra, mint ahol eredetileg található, illetve az, hogy az új épületeket egymás szomszédságában heyezik el, ezért továbbra is fennáll a területi és társadalmi zárványok kialakításának veszélye.
A TASZ arra kérte levelében a testületet, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a vitatott pontok tekintetében a pályázóknak lehetőségük legyen módosításokat végrehajtani a pályázati anyagokban. Továbbá a TASZ kérte, hogy a dokumentumokba való betekintést a tanács a továbbiakban is biztosítsa. 
A TASZ levele itt elérhető.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Hol tart a fogyatékossággal élők számára fenntartott nagylétszámú intézmények kitagolása az EU-ban?

Hogy éreznéd magad, ha mások döntenék el helyetted, kivel élsz együtt, mikor kell felkelned, mit eszel ebédre, vagy mivel töltöd a délutánt?

KISOKOS: Mit tegyek, ha diszkrimináltak?

Mit jelent a diszkrimináció? Mit nevezünk védett tulajdonságnak? Ki kérheti az eljárás megindítását? Mit kell bizonyítani? Ezekre és további hasonló kérdésekre találod meg itt a választ.

Az autista gyereket nevelő szülők és az oktatásügy


A közelmúltban elindult tiltakozások az oktatásügy jelentős részét érintették, és a vitákban, követelésekben több érintett csoport is hangot adott véleményének: megszólaltak pedagógusok, szakszervezetek, iskolai közösségek, diákok és szülők, szimpatizáló állampolgárok is. A tiltakozáshoz februárban egy több száz, autista vagy más fogyatékos gyereket nevelő szülő is csatlakozott. Petícióban tettek közzé követeléseket, amelyek javarészt a családok életét, illetve a gyerekek oktatáshoz való jogát érintik.