A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghirdetésre kerülő TIOP 3.4.1. A/11.1. Bentlakásos intézmények kiváltása „A” Szociális intézmények komponense című pályázatok beadására a pályázóknak 2012. október 1-ig van lehetőségük. A program monitorozása és véleményezése az Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület feladata, amely a megvalósíthatósági tanulmányok előzetes bekérése révén szűri a pályázatokat, és módosítási javaslatokat ajánl a pályázók figyelmébe. A testület eljárásrendje értelmében a folyamatba bekapcsolódhatnak független emberi jogi szervezetek az értékelési dokumentumokba való betekintés útján.
A TASZ üdvözli, hogy a tanács lépéseket tesz a transzparencia biztosítása érdekében. A lehetőséget kihasználva a TASZ munkatársa 2012 augusztus 30-31-én betekintett a dokumentumokba.
Betekintést nyertünk a megvalósíthatósági tanulmányokról szóló előterjesztésekbe, a helyszíni látogatások jegyzőkönyveibe, valamint a megvalósíthatósági tanulmányok értékelési szempontjait összegző jegyzőkönyvekbe.
A megtekintett dokumentumok alapján a pályázatok szakmai tartalmáról nem alkothattunk képet, ugyanis ehhez nem állt rendlelkezésre elégséges információ. Így nem megítélhető az, hogy a pályázók megfelelően ütemezik-e a kitagolás folyamatát, vagy hogy megfelelő minőségű lakhatási szolgáltatások kialakítását vették-e tervbe. Ugyanakkor releváns kérdéseket tudtunk feltenni a kitagolási folyamat során alkalmazott szükségletfelmérési eszközök, illetve a tervezett szolgáltatások infrastruktúrája és területi elrendezése kapcsán.
A TASZ véleménye szerint aggályok merülhetnek fel a pályázati programok megalapozottságával kapcsolatban, ugyanis az értékelések alapján hiányosnak, nem kellően megalapozottnak tűnik az alkamlmazott szükgégletfelmérés módszertana. A TASZ ezért közérdekű adatigényléssel fordult a tanácshoz, amelyben a szükségletfelmérési eszköztár kiadását kérte.
Aggodalomra ad okot az, hogy mind az eredeti pályázatok, mind pedig a tanács több alkalommal is nagy létszámú, csoportspecifikus megoldásokat részesített előnyben: ilyennek tekinthetők az akár 20-30 fős lakócentrumok, amelyek szerkezeti adottságaikból kifolyólag strukturális akadályát képezhetik a személyre szabott szolgáltatások kialakításának. Félő, hogy ebben a formában a pályázati program végeredménye az lesz, hogy sokkal inkább a nagyobb létszámú, csoportspecifikus ellátási formák kialakítására helyeződik a hangsúly, és csak alacsony volumenben hoznak létre a finanszírozó eredetei szándékai szerint is támogatásra érdemes személyre szabott lakhatási formákat.
Hasonló módon aggályos az, hogy a pályázatok szerint előfordulhat az, hogy a kiváltott intézmény egy és ugyanazon településen kerülne kitagolásra, mint ahol eredetileg található, illetve az, hogy az új épületeket egymás szomszédságában heyezik el, ezért továbbra is fennáll a területi és társadalmi zárványok kialakításának veszélye.
A TASZ arra kérte levelében a testületet, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a vitatott pontok tekintetében a pályázóknak lehetőségük legyen módosításokat végrehajtani a pályázati anyagokban. Továbbá a TASZ kérte, hogy a dokumentumokba való betekintést a tanács a továbbiakban is biztosítsa.