Üdvözlendő transzparencia, aggályos pályázatok (NFÜ ügy, 7. rész.)

Hamarosan lejár a tömegintézetek kiváltását célzó, európai uniós pályázatok beadási határideje. Az előzetes megvalósíthatósági tanulmányokat egy a kormánynak alárendelt testület véleményezi. A testület betekintést biztosított az értékelésekbe. A TASZ betekintett a dokumentumokba, olvassa el levelünket!

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által meghirdetésre kerülő TIOP 3.4.1. A/11.1. Bentlakásos intézmények kiváltása „A” Szociális intézmények komponense című pályázatok beadására a pályázóknak 2012. október 1-ig van lehetőségük. A program monitorozása és véleményezése az Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület feladata, amely a megvalósíthatósági tanulmányok előzetes bekérése révén szűri a pályázatokat, és módosítási javaslatokat ajánl a pályázók figyelmébe. A testület eljárásrendje értelmében a folyamatba bekapcsolódhatnak független emberi jogi szervezetek az értékelési dokumentumokba való betekintés útján. 

A TASZ üdvözli, hogy a tanács lépéseket tesz a transzparencia biztosítása érdekében. A lehetőséget kihasználva a TASZ munkatársa 2012 augusztus 30-31-én betekintett a dokumentumokba. 
Betekintést nyertünk a megvalósíthatósági tanulmányokról szóló előterjesztésekbe, a helyszíni látogatások jegyzőkönyveibe, valamint a megvalósíthatósági tanulmányok értékelési szempontjait összegző jegyzőkönyvekbe. 
A megtekintett dokumentumok alapján a pályázatok szakmai tartalmáról nem alkothattunk képet, ugyanis ehhez nem állt rendlelkezésre elégséges információ. Így nem megítélhető az, hogy a pályázók megfelelően ütemezik-e a kitagolás folyamatát, vagy hogy megfelelő minőségű lakhatási szolgáltatások kialakítását vették-e tervbe. Ugyanakkor releváns kérdéseket tudtunk feltenni a kitagolási folyamat során alkalmazott szükségletfelmérési eszközök, illetve a tervezett szolgáltatások infrastruktúrája és területi elrendezése kapcsán.  
A TASZ véleménye szerint aggályok merülhetnek fel a pályázati programok megalapozottságával kapcsolatban, ugyanis az értékelések alapján hiányosnak, nem kellően megalapozottnak tűnik az alkamlmazott szükgégletfelmérés módszertana. A TASZ ezért közérdekű adatigényléssel fordult a tanácshoz, amelyben a szükségletfelmérési eszköztár kiadását kérte.  
Aggodalomra ad okot az, hogy mind az eredeti pályázatok, mind pedig a tanács több alkalommal is nagy létszámú, csoportspecifikus megoldásokat részesített előnyben: ilyennek tekinthetők az akár 20-30 fős lakócentrumok, amelyek szerkezeti adottságaikból kifolyólag strukturális akadályát képezhetik a személyre szabott szolgáltatások kialakításának. Félő, hogy ebben a formában a pályázati program végeredménye az lesz, hogy sokkal inkább a nagyobb létszámú, csoportspecifikus ellátási formák kialakítására helyeződik a hangsúly, és csak alacsony volumenben hoznak létre a finanszírozó eredetei szándékai szerint is támogatásra érdemes személyre szabott lakhatási formákat. 
Hasonló módon aggályos az, hogy a pályázatok szerint előfordulhat az, hogy a kiváltott intézmény egy és ugyanazon településen kerülne kitagolásra, mint ahol eredetileg található, illetve az, hogy az új épületeket egymás szomszédságában heyezik el, ezért továbbra is fennáll a területi és társadalmi zárványok kialakításának veszélye.
A TASZ arra kérte levelében a testületet, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a vitatott pontok tekintetében a pályázóknak lehetőségük legyen módosításokat végrehajtani a pályázati anyagokban. Továbbá a TASZ kérte, hogy a dokumentumokba való betekintést a tanács a továbbiakban is biztosítsa. 
A TASZ levele itt elérhető.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A bíróságokon sem kapnak segítséget a jogaiktól megfosztott, fogyatékossággal élő emberek

Hiába változott a szabályozás, a bírók szinte automatikusan gondnokság alá helyezik azt, akinél mentális betegséget állapítanak meg. Pedig az ilyen súlyos döntéseket érdemben kellene felülvizsgálni, és a jogkorlátozás helyett arra is lehetőség lenne, hogy az érintettek segítséget kapjanak saját döntéseikhez.

Aggasztó előjelek a kitagolás jövőjéről

Ma Magyarországon még mindig rengeteg, több mint 23,000 fogyatékossággal élő ember lakik nagylétszámú (50 vagy annál több férőhellyel rendelkező) bentlakásos szociális otthonban. Ezek az intézmények gyakran vidéki kistelepülések peremén, láthatatlan módon működnek. A lakók az intézet emberdaráló működésének kiszolgáltatva élik a mindennapjaikat. A napirendhez való folyamatos alkalmazkodás kényszere idővel a lakók személyiségének, képességeiknek a leépüléséhez vezet. Az önálló életvitel ezeken a helyeken nem több, mint illúzió. A mindennapi működés rugalmatlansága felülírja az egyéni szükségleteket, preferenciákat. A kormány feladata, hogy ezeket a nagylétszámú intézményeket bezárja. A kérdés, hogy miként zárja be, és helyettük milyen közösségi alapú szolgáltatásokat hoz létre.

Könnyen érthető cikkek a TASZ blogján


Mit jelent, hogy könnyen érthető?
Mi az a TASZ?