Kereső
Címke szűrő
Válaszd ki a témát, ami érdekel, majd kattints a keresés gombra.
Szervezeti hírek
Nők jogai
Választás és szavazás
Munkajog
Jogállam
Sajtó- és szólásszabadság
Jogok az egészségügyben
Adatvédelem
Aktivizmus, részvétel a közéletben
Drogfogyasztók jogai
Jogok az oktatásban
Fogyatékos emberek jogai
Szociális ellátások
Jogok a pszichiátrián
Gyerekjogok
Hátrányos megkülönböztetés
Tüntetés, tiltakozás
Kisokos a betegjogokról
Ez egy könnyen érthető kisokos a beteg emberek jogairól.
Kisokos az előzetes jognyilatkozatról
Ez egy könnyen érthető kisokos az előzetes jognyilatkozatról.
Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.
Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!
Kisokos a támogatott döntéshozatalról
Ez egy könnyen érthető kisokos a támogatott döntéshozatalról.
Kisokos a szabálysértésekről
Ez egy könnyen érthető kisokos a szabálysértésekről.
Kisokos a gondnokságról
Ez egy könnyen érthető kisokos a gondnokságról.
Kisokos a védőoltásokról
Ez egy könnyen érthető kisokos a védőoltásokról.
Kisokos a koronavírusról
Ez egy könnyen érthető kisokos a koronavírusról.
Aggasztó előjelek a kitagolás jövőjéről
KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK
Én nem adom intézetbe az anyámat
KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK.
Önállóan akarok dönteni az életemről
EZ EGY KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK A GONDOKSÁGRÓL.
Kevésbé vesznek emberszámba, mert nem vagyunk szemmagasságban
KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK
Körbeturnéztuk az országot a MONDO-val
2018-ban pénzt gyűjtöttünk.
Az emberek sok pénzt adtak.
A pénzből elutaztunk Magyarországon 40 iskolába.
A 40 iskolában megmutattuk a gyerekeknek, a tanároknak és a szülőknek
a MONDO kártyajátékot.
Az utolsó iskolában 2020. februárban jártunk.
A MONDO egy kártyajáték neve.
A MONDO segít neked megismerni a jogaid.
A jog az,
amit szabad csinálni.
A MONDO-t kártyákkal játszuk.
A MONDO-ban a kártyák nagyon szépek.
A MONDO-t sokféleképpen lehet játszani.
A MONDO nagyon érdekes játék.
A MONDO segít a gyerekeknek megismerni a jogaikat.
10 témakörben ismerik meg a gyerekek a jogaikat.
A témakörök például:
Gondozás
Bántalmazás
Intézetek
Közösségi élet
Párkapcsolat
Szavazás
A térképen látod azokat a városokat,
ahol játszottunk a MONDO-val.
A MONDO kártyajátékot megmutattuk:
tanítóknak
Tanító tanítja például az első osztályos gyerekeket.
gyógypedagógusoknak
A gyógypedagógusok tanítják a fogyatékos tanulókat.
szaktanároknak
Szaktanár tanítja például a történelmet vagy a földrajzot.
kollégiumi nevelőknek
A kollégiumi nevelők kollégiumban dolgoznak.
óvónéniknek és óvóbácsiknak
Az óvónénik és óvóbácsik az óvodákban dolgoznak.
pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztenseknek
Az asszisztens segíti a tanárok és a gyógypedagógusok munkáját.
szülőknek például szülői klubokban
gyermekvédelmi szakembereknek
A gyermekvédelmi szakember segít azoknak a gyerekeknek,
akik nem a vérszerinti családjukban élnek.
Ezek a gyerekek gyermekotthonban, nevelőszülőnél vagy örökbefogadó szülőnél élnek.
31 olyan iskolában jártunk,
ahol fogyatékos tanulók tanulnak.
Fogyatékos tanuló például a tanulásban akadályozott tanuló
vagy az értelmileg akadályozott tanuló.
Megmutattuk a MONDO kártyajátékot gyermekpszichiátriai osztályon.
Megmutattuk a MONDO kártyajátékot egyetemi hallgatóknak.
Mindenki tehet valamit azért,
hogy a fogyatékos embereknek jobb legyen az élete.
A tanárok minden nap találkoznak a gyerekekkel.
A tanárok minden nap sokat tehetnek azért,
hogy minden gyereknek jobb legyen az élete.
A fogyatékos gyerekek élete nem mindig jó.
A fogyatékos gyerekekkel nem mindig játszanak szívesen
a nem fogyatékos gyerekek.
A fogyatékos emberekkel szemben sok az előítélet.
Előítélet az,
amikor a másik embert még nem ismerjük pontosan.
A másik emberről elképzeljük azt,
hogy milyen.
Az elképzelésünk alapján ítéljük meg a másik embert.
Például kicsúfoljuk az értelmi sérült embereket,
mert azt gondoljuk,
hogy az értelmi sérült emberek buták.
Ismerd meg te is az értelmi sérült embereket.
Az értelmi sérült emberek másképpen gondolkodnak,
de az értelmi sérült emberek nem buták.
A MONDO kártyajáték segít megismerni a fogyatékos embereket.
A MONDO kártyajáték segít megismerni a jogokat.
A MONDO kártyajáték segít jogtudatossá válni.
A jogtudatosság nagyon fontos szó.
A jogtudatosság azt jelenti,
tudom azt,
hogy milyen jogaim vannak.
tudom azt,
hogy más emberek nem sérthetik meg a jogaimat.
tudom azt,
hogy kitől kérhetek segítséget akkor,
amikor más emberek megsértik a jogaimat.
Amikor a jogaimat az emberek megsértik,
akkor az emberek nem engedik meg nekem,
hogy azt tegyem,
amihez nekem jogom van.
A MONDO kártyajáték segít a tanároknak megismerni a fogyatékos emberek jogait.
A MONDO kártyajáték segít a tanároknak abban,
hogy a tanárok megtanítsák a gyerekeknek a jogtudatosságot.
A tanárok tudják támogatni a jogtudatosságot.
A gyerekek sokszínűek.
A gyerekek sokfélék.
A MONDO kártyajátékkal minden gyerekkel másképpen lehet játszani.
Másképpen kell játszani a MONDO kártyajátékot
például az autista gyerekkel vagy az értelmileg akadályozott gyerekkel.
Fontos,
hogy a tanárok jól ismerjék a gyerekeket.
Fontos,
hogy a tanárok jól ismerjék a jogokat.
Sokat beszélgettünk a tanárokkal arról,
hogy a MONDO kártyajátékot melyik órán lehet játszani.
Beszélgettem a gyerekekkel is a MONDO-ról.
Arról beszélgettünk,
hogy miért piszkálják egymást az osztálytársak.
Te mit gondolsz?
Vicces egy másik gyereket piszkálni?
Vicces egy másik gyereket kicsúfolni?
Örülsz annak,
amikor téged piszkálnak az osztálytársaid?
Örülsz annak,
amikor téged csúfolnak ki az osztálytársaid?
A gyerekekkel a gyerekek döntéseiről is beszélgettünk.
A gyerekek felelősek a döntéseikért.
A gyerekek felelőssége nagyon fontos.
A gyerekek döntenek például arról,
hogy kicsúfolják a másik gyereket.
A gyerekek dönthetnek úgy is,
hogy nem csúfolják ki a másik gyereket.
Amikor úgy döntesz,
hogy kicsúfolod a másik gyereket,
akkor te vagy a felelős a kicsúfolás miatt.
A felelősség azt jelenti például,
hogy bocsánatot kérsz a kicsúfolt gyerektől,
A felelősség azt is jelenti,
hogy megígéred a másik gyereknek azt,
hogy többször nem fogod kicsúfolni.
Az ígéretet be kell tartani.
Amikor a gyerekekkel a kicsúfolásról beszélgetünk,
akkor az emberi jogokról beszélgetünk.
A kicsúfolás sérti az emberi méltósághoz való jogot.
Nem szép dolog egy másik embert kicsúfolni.
Azt kívánom az iskoláknak,
hogy sokat játszanak a MONDO kártyajátékkal.
Azt kívánom,
hogy a tanárok és a gyerekek sokat tanuljanak a jogokról.
A könnyen érthető leírást készítette: Horváth Péter László
A leírás könnyen érthetőségét ellenőrizte: Sallai Ilona Éva
Mindenki gyűjt valamit, a nagy emberek milliókat, Imre újságokat
„MINDENKI GYŰJT VALAMIT,
A NAGYEMBEREK SOK PÉNZT GYŰJTENEK,
IMRE PEDIG ÚJSÁGOKAT GYŰJT”
Meg tudod védeni magad! MONDO kártyajáték
KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK A MONDO-RÓL.