A kormány továbbra sem változtat azon a szándékán, hogy az Országgyűlés elé terjessze a pedagógusok jogállását átalakító törvényt. Teszi ezt annak ellenére, hogy a vállalások alapján a törvénynek illeszkednie kell az Európai Unió Alapjogi Chartájában foglalt alapjogokhoz.
2023. július 6-án kihirdették a státusztörvényt (2023. évi LII. törvény).
Tájékoztatónk az elfogadott törvényszöveg alapján készült. A következő kérdésekben azt gyűjtöttük össze, hogy milyen hatása lesz a törvénynek a pedagógusokra és a többi közoktatásban dolgozóra.
Ha egy iskolában nincs elég vagy megfelelő végzettségű pedagógus, az sérti a tanulók oktatáshoz való jogát, emiatt pedig lehet perelni az államot. Ingyenes jogi segítséget és képviseletet ajánlunk az érintetteknek, keress minket bátran, ha szeretnéd perre vinni a tanárhiány ügyét szülőként! Sok mindenen múlik, hogy érdemes-e megindítani egy ilyen pert, illetve mi a siker esélye, ezért minden tanuló esetét egyedileg kell látnunk. Még jobb, ha több tanuló, akár egy egész osztály perel egyszerre! Jelentkezz, ha nálatok is problémás az oktatás a kirúgások vagy a tanárhiány miatt!
A szülőknek a jelenlegi rendszerben is van lehetőségünk, hogy kérelmezzék gyerekük óvodakezdésének vagy iskolakezdésének halasztását. Ebben a tájékoztatónkban az ezzel kapcsolatos praktikus tudnivalókat gyűjtöttük össze, hogy segítsük a szülőket a sikeres kérelmek benyújtásában.
A hátrányos helyzetű családok gyermekeinek iskolai lemorzsolódása évtizedek óta közismert jelenség, amellyel a hazai iskolarendszer nem tud mit kezdeni, sőt, a gyerekeket és a szülőket még szankciókkal is sújtja az állam. Tornanádaskán kirívóan rossz a helyzet, ezért négy évvel ezelőtt az Alapvető Jogok Biztosához fordultunk, aki mindenben igazat adott nekünk.
Sokszor előfordul, hogy nem értünk egyet egy hatóság döntésével. Ilyenkor a döntést támadhatjuk, más szóval jogorvoslattal élhetünk. 2020. március 1-ig fellebbezni lehetett a határozatok ellen, azóta pert kell indítani, mert megváltozott a jogorvoslati rendszer.
Ez a tájékoztató segít abban, hogy mit kell tenni akkor, ha nem értünk egyet egy hatóság döntésével. A gyakran előforduló témákhoz (gyermekvédelem, gondnoksági ügyek, fogyatékossági ellátások, SNI oktatás stb.) külön keresetlevél mintákat teszünk közzé. Ha további kérdésed van, írj nekünk a jogsegely@tasz.hu-ra!
Több jelzést is kaptunk arról, hogy a felsőoktatási intézményekben összeírják a hallgatók oltottságát, egyes egészségtudományi egyetemeken pedig kötelező védőoltást írtak elő a hallgatók számára. De mennyire jogszerű ez, és milyen szabályok vonatkoznak az adatkezelésre, az oltás előírására?
Az új egyetemi modellel szemben megfogalmazott kritikája miatt, megtorlásként rúgta ki a már alapítványi formában működő SZFE az egyik oktatóját, Faur Annát – mondta ki a bíróság abban a perben, melyben az oktatót a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) képviselte.
Ebben a tájékoztatónkban összefoglaljuk, hogy mire kell figyelni, hogy sikeres legyen az egyéni munkarend iránti kérelem.
A kormány elsődleges feladata a jelenlegi járványhelyzetben, hogy a lehető legtöbbet tegyen az emberek életének védelme, egészségük megőrzése érdekében. Ezért kapta különleges jogalkotói felhatalmazását is, amely gyors és hatékony jogalkotást tesz lehetővé. A védelmi intézkedésekkel bevezetett jelenlegi jogkorlátozások alapja és középpontja tehát az emberi élet mint legfőbb érték védelme. Az iskolák nyitásáról szóló döntés meghozatalakor azonban az életvédelem mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, amelyek nem azonnal vagy rövidtávon, hanem közép- vagy hosszútávon jelentkeznek és eredményeznek esetleg jelentős hátrányt egyes társadalmi csoportok helyzete vagy a gazdaság működése szempontjából. Ebben az állásfoglalásunkban összefoglaljuk, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.
Visszaküldenék az iskolapadba a nagykorút, aki évekkel korábban azért indított pert, mert megalázóan bánt vele a tanár? Ilyen abszurd helyzeteket is szülhet a köznevelési törvény tervezett módosítása.
A gyerekeknek nincs joguk ahhoz, hogy erőszakosak legyenek, de az iskolaőrség bevezetése nem alkalmas eszköze a rend fenntartásának, korlátozhatja a tanulók jogait, érdekeinek érvényesítését és diszkriminatív lehet.