Csak a tények: mire költjük az EU pénzét? - 2. rész.
Magyarország először 1998-ban deklarálta, hogy a fogyatékos és mentális zavarokkal élő személyeket elzáró tömegintézeteket be kívánja zárni, és helyettük a helyi közösségben alakít ki számukra emberléptékű, személyre szabott lakhatási szolgáltatásokat. A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségéről szóló 1998. évi XXVI. törvénybe írt vállalás után ezt az ENSZ fogyatékosügyi egyezményének kihirdetésével nyomatékosította, amely kifejezetten emberi jogi sérelemnek tekinti a tömegotthonos ellátások fenntartását. 1998 és 2006 között a központi költségvetés 14 milliárd forintot költött tömegotthonok felújítására. Miután csatlakoztunk az Európai Unióhoz, hazánk is részesülhetett azokból a forrásokból, amelyek célja, hogy a közép-kelet-európai államok szociális rendszerei felzárkózzanak a közös standardokhoz. Jelen sorozatunk keretében összegyűjtjük és közzétesszük a releváns forrásokra és ezek felhasználására vonatkozó adatokat. Arra keressük a választ, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás után mennyiben hasznosította hazánk a rendelkezésre álló forrásokat a fogyatékos embereket elzáró tömegintézetek kiváltására. Ezekre a forrásokra két okból is kiemelt figyelmet érdemes fordítani: egyfelől mert kifejezetten a tömegotthonok lebontására és a közösségi szolgáltatások fejlesztésére szánják őket, másfelől azért, mert várható, hogy a következő programozási időszakban is számolhatunk e források felhasználásával, ezért az értékelés hozzájárulhat a későbbi hatékonyabb felhasználáshoz is.
- 1. rész: TIOP 3.4.2-08/1 Bentlakásos intézmények korszerűsítése
- 2. rész: TIOP 3.4.1.A-11/1 Bentlakásos intézmények kiváltása
- 3. rész: TIOP 3.4.2-11/1 Önkormányzati, állami, egyházi, nonprofit fenntartású bentlakásos intézmények korszerűsítése
A pályázat célja: "A konstrukció célja a fogyatékos személyek számára ápolást-gondozást nyújtó bentlakásos szociális intézményi férőhelyek kiváltása a lakókörnyezetbe integrált elhelyezést nyújtó, széles szolgáltatási kínálattal rendelkező, az öngondoskodásra való képességre épülő és az azt fejlesztő szolgáltatási rendszer irányába történő elmozdulással, összhangban a 1257/2011. (VII.21.) Kormány határozat szerinti Stratégiával. [Továbbá a] pszichiátriai és szenvedélybeteg személyek számára ápolást-gondozást nyújtó bentlakásos szociális intézményi férőhelyek kiváltása a lakókörnyezetbe integrált elhelyezést nyújtó, széles szolgáltatási kínálattal rendelkező, az öngondoskodásra való képességre épülő és az azt fejlesztő szolgáltatási rendszer irányába történő elmozdulással." (Pályázati útmutató) A pályázat keretében összesen 7 millárd forintot lehetett felhasználni.
Mind a lakók kiválogatása, mind az ingatlanok fejlesztése a kormány által elfogadott kitagolási kormánystratégiára és a szocális törvény szabályaira támaszkodott. Ennek megfelelően a lakókat a fogyatékosság súlyossága szerint irányították a megfelelőnek vélt ingatlanokba. Minél súlyosabb fogyatékossággot állapítottak meg egy lakónál, neki annál nagyobb esélye volt arra, hogy lakóotthonba, illetve lakócentrumba kerüljön. Ebből következik, hogy a lakók személyes preferenciáit nagyon sok esetben nem tudták figyelembe venni. Lakásban való önálló lakhatást csak a legenyhébb fogyatékossággal diagnosztizált személyek számára ajánlottak fel. Ez a megközelítés nincs összhangban a támogatott lakhatás koncepciójával és a kitagolás elfogadott, az EU által is javasolt standarjaival. A magyar eljárást ezért számos kritika érte:
- A lakócentrumok koncepciója az intézményes életfeltételek túlélésének biztosítéka volt, lakócentrumok létrehozását nem lett volna szabad engedélyezni a projektben.
- Problematikus volt a lakóotthonokra alkalmazott szabályozás, ugyanis a szociális törvény szerint az egyes lakóotthonokban akár 14 fő együttélésére is lehetőség van. Míg az EU által preferált standardok nem számolnak már a lakóotthonok építésének lehetőségével, a megfelelő minőségű, nem tömeges ellátások biztosításához arra van szükség, hogy egy-egy lakóotthonban az együtt élő személyek száma ne haladja meg a 6 főt.
- Súlyos szakmai hiba az, ha a lakhatási szolgáltatás típusa és a fogyatékosság súlyossága között bármilyen összefüggést tételeznek fel, vagyis ha a nagyobb függetlenséget biztosító lakóformákat csak az enyhébb fogyatékossággal élő személyek számára ajánlják fel.
Az ikonokra kattintva láthatók az egyes lakóegységek részletes adatai.
Véleményünk szerint ez a tervezett elrendezés adhat – részben – magyarázatot arra is, hogy Bélapátfalván tömeges tiltakozási hullám fogadta a kitagolási terveket. A tiltakozás végeredménye az lett, hogy a helyi önkormányzat képviselőtesülete konszenzusos döntéssel igyekezett ellehetetleníteni a lakók kiköltözését az intézetből. A tiltakozási hullám egy évvel később a szomszédos Szilvásváradra – és sajnálatos módon annak képviselőtestületére – is átterjedt. Végül a nyilvánosság nyomására mindkét település képviselőtestülete visszavonta a fogyatékos beköltözők elűzését célzó döntését. (A TASZ ezzel kapcsolatos filmjét és riportját itt tekintheti meg.) Véleményünk szerint ha a lakóingatlanok kellően levegősen helyezkednek el, akkor kisebb az esélye az ilyen és ehhez hasonló tiltakozásoknak.
Az egyes projektek közötti finanszírozási különbségek abból erednek, hogy a kiírás szerint projektenként legfeljebb egymilliárd forint volt a lehívható forrás maximális nagysága. A pályázók mindegyike arra törekedett, hogy a lehető legnagyobb forrást hívja le, és erre láthatóan lehetőségük is volt. Véleményünk szerint ezt azt eredményezte, hogy a pályázók akkor is dönthettek új épületek építése mellett, ha az szakmailag nem volt indokolt. Márpedig azt tudjuk, hogy a társadalmi beilleszkedés szempontjából akkor várható jobb eredmény, ha a fogyatékos személyek által használt ingatlanok nem ugranak ki a környezetből azzal, hogy jelentősen jobbak, mint a helyi átlagos ingatlanok. Az új, szép ingatlanok helyi konfliktusok forrásai lehetnek. A használt ingatlanok vásárlása mind a költséghatékonyság, mind a társadalmi beilleszkedés szempontjából jobb megoldás lett volna.