Lázár János javaslata fogyatékos gyerekek oktatási jogait veszélyezteti - levél a szakpolitikusoknak
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekek oktatási jogai fokozatosan fejlődtek a rendszerváltás óta. Lázár János egymondatos indoklással ellátott javaslata ezeket a jogokat sodorja veszélybe. Szülők, szakemberek és civilek közös levele a módosító visszavonásáért. Az érkező aláírásokat folyamatosan töltjük fel a honlapra!
Az iskolai oktatáshoz való hozzáférés minden tanulónak elidegeníthetetlen alkotmányos joga. Ennek a jognak az egyik legfontosabb objektív mutatója a mindenkori oktatási jogszabályokban meghatározott óraszám. Lázár Jánosnak a köznevelési törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslata mégis eltörölné a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerek iskolai osztályaiban a minimális óraszámokra vonatkozó előírást, és szakértői döntés körébe utalná az óraszámok meghatározását. A javaslat elfogadásával elemi oktatási jogok kerülnek veszélybe, miközben annak indoklása szakmailag megalapozatlan.
Szülők, szakértők és civil szervezetek közös levélben hívják fel a döntéshelyzetben lévő szakpolitikusok figyelmét a javaslat elfogadásának követkeményeire, és kérik őket, hogy tegyenek meg mindent a javaslat elutasítása érdekében.
Leveleikben az alábbiakra hívják fel a figyelmet:
„1. A módosító javaslat 1500-3500 súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerek jelenlegi és jövőbeni iskolai pályafutását érinti.
2. Az óraszámok minimuma a tankötelezettség egyik legfontosabb objektív, számszerű kritériuma. Ha ez a szám nincs törvényben rögzítve, akkor a gyerekek elemi oktatási jogai számonkérhetetlenné válnak.
3. A javaslat indoklása megalapozatlan: a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekek iskolai oktatását szabályozó a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 2/2006 (III.1.) OM rendelet szabályozza az érintett gyerekek fejlesztésének, oktatásának módszertanát. Ezzel összhangban a gyermekek terhelhetőségének figyelembevételével – ahogyan minden más tanulói csoport esetében is – kell a fejlesztő iskolán belül a gyógypedagógiai munkát megszervezni.
4. Mivel a szakértői bizottságok a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 4/2010. (I.19.) OM rendelet értelmében a meglévő szolgáltatási kapacitások figyelembe vételével tehetnek javaslatot a sajátos nevési igényű gyermekek iskolai ellátására, a javaslat arra kényszerítheti a szakértői bizottságok munkatársait, hogy a gyermek igényeihez képest alacsonyabb óraszámra tegyenek javaslatot
5. Tudomásunk szerint a javaslat semmilyen érdekvédelmi vagy szakértői szervezettel nem volt egyeztetve, annak nyilvános vitája nem volt.”
Olvassa el a leveleket:
- Levél Aáry-Tamás Lajosnak, az oktatási jogok országgyűlési biztosának;
- Levél Lukács Tamásnak, az Emberi jogi, kisebbségi, civil és vallásügyi bizottság elnőkének;
- Levél Pokorni Zoltánnak, az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottsága elnökének;
- Levél Hoffmann Rózsának, a NEFMI oktatásért felelős államtitkárának.
A leveleket 2011. november 23-án délután elküldtük a címzetteknek. Ha alaki ezt követően is ki szeretné fejezni, hogy egyetért a levélben foglaltakkal, kérjük, hogy küldjön levelet a verdestamas@tasz.hu címre, jelezze, hogy csatlakozna az aláírókhoz, és itt közzétesszük a nevét.
További aláírók:
Csiznier Tibor, szülő
Federics Adrienn, szülő
Horváth Istvánné, igazgató, SZIVÁRVÁNY Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Tremmelné Kovács Nóra, szülő
Kovács Nóra, szülő
Cseh Magdolna, vezető gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Kleicsné Marozsán Tímea, gyógypedagógiai asszisztens, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Fürdős Balázs, tanító, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Hartvég Krisztina, gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Pintérné Báló Tünde, tanító, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Peti Józsefné, gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Ruffné Szabó Éva, szociálpedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Tóthné Mikró Edit, gyógypedagógiai asszisztens, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Szabóné Kész Edina, gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Varga-Wéber Henrietta, gyógytornász, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Babracsánné Takács Katalin, gyógypedagógiai asszisztens, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Horányi Tünde, gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Jónásné Varga Viktória, gyógypedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Pancza Diána, gyógypedagógiai asszisztens, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Zugfil Jánosné, óvópedagógus, BMÖ Fogyatékos Személyek Otthona
Koós Mária, gyógypedagógus
Usztin Lászlóné, gyógypedagógus
Farkas Ilona, gyógypedagógiai asszisztens
Kocsis Gyuláné, gyógypedagógus
Puch Józsefné, dajka
Kiss Judit, dajka
Nagy Gabriella, gyógypedagógus
Barta Mária Magdolna, gyógypedagógus
Csutor Lászlóné, gyógypedagógus
Bélint Csabáné, dajka
Angyal Gézáné, gyógypedagógus
Kollárné F. Marianna, gyógypedagógus
Talián Gábor, gyógypedagógus
Fürjes István, gyógypedagógus
Pózer Péter, mérnök tanár
Szabó Enikő, gyógypedagógus
Kormos László, szomatopedagógus
Tóth Jánosné, gyógypedagógiai asszisztens
Ivákné Ádám Andrea, gyógypedagógus
Bárdosné Kummer Beatrix, gyógypedagógus
Szabolcs Ferencné, gyógypedagógus
Répánszky Krisztina, gyógypedagógus
Horváth Attila, gyógypedagógus
Munkácsiné Papp Rea, gyógypedagógus
Kiss Tünde, gyógypedagógus
Pappné Rábai Judit, gyógypedagógus
csépányi Anikó, gyógypedagógus
Monták Vanda, gyógypedagógus
Lakatosné Nanyik Mária, gyógypedagógiai asszisztens
Dobszai Tamásné, nevelőtanár
Kozup Sándor, tagintézményvezető helyettes
Zahoránszky Mária, gyógypedagógus
Pálfalviné Kovács Erzsébet, gyógypedagógus
Gátiné Némethi Szilvia, gyógypedagógiai asszisztens
Lingné Hock Ilona, dajka
Kovácsné Éva, szülő
Kovács Róbert, szülő
Bogdán Gáborné, szülő
Bogdán Gábor, szülő
Borbás Róbert, szülő
Gardáné Forrai Henriett, gyógypedagógus
Harkály Imréné, szülő
Kis József, szülő
Kollár Tiborné, szülő
Vargáné Kerti Orsolya, szülő
Fazekas Janka, gyógypedagógus
Borbásné Bartók Zsuzsanna, szülő
Borbás Bettina, gyógypedagógus
Kovács Tiborné, iskolatitkár
Kovács Ágnes, támogató