Kereső
Címke szűrő
Válaszd ki a témát, ami érdekel, majd kattints a keresés gombra.
Szervezeti hírek
Nők jogai
Választás és szavazás
Munkajog
Jogállam
Sajtó- és szólásszabadság
Jogok az egészségügyben
Adatvédelem
Aktivizmus, részvétel a közéletben
Drogfogyasztók jogai
Jogok az oktatásban
Szociális ellátások
Fogyatékos emberek jogai
Jogok a pszichiátrián
Gyerekjogok
Hátrányos megkülönböztetés
Tüntetés, tiltakozás
A bíróság a Wesley-ügyben kimondta, hogy a Kormányhivatal teljesen figyelmen kívül hagyta a gyermekek jogait
A Fővárosi Törvényszék teljes mértékben helyt adott a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) által képviselt, a Wesley Kincsei Általános Iskola és Gimnázium volt tanulói és szüleik keresetének. A per célja annak bizonyítása volt, hogy a Budapesti Kormányhivatal jogsértő módon járt el, amikor a hirtelen iskolabezárás után nem nyújtott megfelelő segítséget a tanulók oktatásának megszervezésében. A Kormányhivatal eljárása különösen súlyosan érintette a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekeket és szüleiket.
TASZ SIKER: Pankotai Lili megnyerte a volt iskolája ellen indított pert
Pankotai Lili a segítségünkkel másodfokon megnyerte a volt iskolájával szemben indított pert. A Pécsi Ítélőtábla kimondta: a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma megsértette Pankotai Lili személyiségi jogát azzal a hadjárattal, amely miatt az érettségi évében kényszerült iskolaváltásra.
Legyenek nyilvánosan hozzáférhetőek az SNI-s gyermeket fogadó intézmények jegyzékei!
Az SNI-s gyermek intézményválasztását a pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága segíti. A szakértői bizottság évente frissülő intézményjegyzéket vezet azokról az óvodákról, iskolákról, amelyek rendelkeznek ilyen speciális feltételekkel is, és ezt a jegyzéket kötelesek a szülőknek megmutatni. Bár a gyakorlat jelenleg az, hogy legfeljebb a szülők személyes megjelenése esetén mutatják fel röviden ezt a listát, valójában ezeknek az intézményjegyzékeknek nyilvánosan elérhetőnek kellene lenniük.
A tudás hatalom - közösségi adatgyűjtés a magyar oktatásról
Jobb oktatási rendszert szeretnénk. A hatalom viszont azt szeretné, ha nem lennének kérdéseink, mert a tudás és az információ erő. Mi szeretnénk megismerni a problémát, hogy aztán a lehető legjobban tudjuk segíteni. Ahhoz pedig, hogy megismerjük a problémát, fontos, hogy feltegyük a megfelelő kérdéseket, és minden szereplő véleményét meghallgassuk.
Új tevékenységet indítottunk a civil részvétel erősítéséért
A civil szféra akkor igazán erős, ha sokféle szervezet működik, amelyek közös célok mentén képesek együtt dolgozni az általuk képviselt ügyekért. Emiatt, és a szűkülő civil térre reagálva úgy döntöttünk, hogy új programot indítunk stratégiai partnerség néven. A program kialakításában a mozgalmi és civil szervezeteket támogató Közélet Iskolája Alapítvánnyal működtünk együtt.
Eleshetünk az EU-s pénzektől, ha a kormány áterőlteti a státusztörvényt
Bár a kormány másokat vádol a pedagógus-béremelés késleletetésével, valójában a kormány erődemonstrációja, a státusztörvény elfogadása miatt eshet kútba az életpályamodell, amelyet EU-s forrásokból akarnak finanszírozni. Ha Magyarország részesülni akar a fejlesztési pénzekből, a kormánynak be kell tartania a saját maga által vállalt feltételeket: nem hoznak alapjogsértő törvényeket, és valódi társadalmi egyeztetésnek kell megelőznie a jogalkotást. A státusztörvény esetén egyik feltétel sem teljesül.
Véleményeztük a pedagógusok foglalkoztatási státuszát átalakító törvénytervezetet
A szakmai és civil szervezetek is elfogadhatatlannak tartják a kormány által javasolt törvénymódosításokat, amelyek tovább mélyítik az oktatás problémáit és csorbítják a pedagógusok, diákok és szülők jogait. A kormány úgy akar átfogó módosításokat bevezetni, hogy erről nem konzultált érdemben az érintettekkel és nem vette figyelembe azokat a követeléseket, amelyeket a pedagógusok, a diákok és a szülők az elmúlt egy évben megfogalmaztak. Nem új jogállási törvényre, benne az oktatásban dolgozók önállóságának csökkentésére, hanem széles társadalmi egyeztetésen alapuló oktatási reformokra van szükség. A 260 oldalas törvénytervezet véleményezésére a kormány mindössze nyolc napot biztosított. Mi az alábbi véleményt nyújtottuk be.
A státusztörvény tovább ront a pedagógusok és az oktatás helyzetén
Elfogadhatatlannak tartják a szakmai és civil szervezetek a kormány által javasolt törvénymódosításokat, amelyek tovább mélyítik az oktatás problémáit, és csorbítják a pedagógusok, diákok és szülők jogait. A kormány úgy akar átfogó módosításokat bevezetni, hogy erről nem konzultált érdemben az érintettekkel és nem vette figyelembe azokat a követeléseket, amelyeket a pedagógusok, a diákok és a szülők az elmúlt egy évben megfogalmaztak. Nem új jogállási törvényre, benne az oktatásban dolgozók önállóságának csökkentésére, hanem széles társadalmi egyeztetésen alapuló oktatási reformokra van szükség.
Panaszmintát készítettünk az iskolabuszok újraindítása érdekében
A települések külterületén, különösen a tanyákon élő gyerekek nehezebben jutnak el az iskolába, mint a településeken belül élő társaik. Gyakran nincs tömegközlekedés, vagy több kilométert kell sétálni a legközelebbi buszmegállóig. Sok helyen csak földút vezet a településre, ami esős időben gyalog járhatatlanná válhat. A problémára az iskolabusz-szolgáltatás jelentheti az egyetlen megoldást. A szolgáltatást azonban idén ősszel több településen megszüntették, az üzemanyagárak és a rezsi növekedésére hivatkozva. A szolgáltatás megszervezése az iskolák fenntartóinak kötelezettsége, ezért panaszmintát készítettünk, amellyel hozzájuk fordulhatunk az iskolabuszok újraszervezése végett.
Lehetséges pert indítani a kirúgott tanárok és a tanárhiány miatt!
Ha egy iskolában nincs elég vagy megfelelő végzettségű pedagógus, az sérti a tanulók oktatáshoz való jogát, emiatt pedig lehet perelni az államot. Ingyenes jogi segítséget és képviseletet ajánlunk az érintetteknek, keress minket bátran, ha szeretnéd perre vinni a tanárhiány ügyét szülőként! Sok mindenen múlik, hogy érdemes-e megindítani egy ilyen pert, illetve mi a siker esélye, ezért minden tanuló esetét egyedileg kell látnunk. Még jobb, ha több tanuló, akár egy egész osztály perel egyszerre! Jelentkezz, ha nálatok is problémás az oktatás a kirúgások vagy a tanárhiány miatt!
Ki védi meg a gyermekeket a politikusoktól?
Kozma Ákos ombudsman nem. Hiába fordult hozzá az idei választási kampány során a gyermekek politikai kampánycélú felhasználásával kapcsolatban egy választópolgár, elutasította az eset vizsgálatát. Pedig az ombudsman a gyermeki jogok védelméért különösen is felelős. Kötelessége fellépni az olyan gyakorlatokkal szemben, mint amikor egy politikus iskolákban vagy óvodákban fordul meg és fényképezkedik a gyermekekkel népszerűsége növelése érdekében. Nem lehet ez alól kivétel a miniszterelnök sem: az ombudsman mégis így látja.
Nyilatkozat és petíció az EU Gyermekjogi Stratégiájának elfogadásáért
A Gyermekjogi Civil Koalíció, melynek a TASZ is tagja, elhatárolódik attól, hogy a magyar kormány megvétózta a stratégia elfogadását, holott az még utalás szintjén sem tartalmazza a vétó indokaként megjelölt “LMBTQ aktivisták iskolai propagandáját”.
Összeírhatják-e az egyetemek a hallgatók oltottságát, kötelezhetik-e a hallgatókat az oltás felvételére?
Több jelzést is kaptunk arról, hogy a felsőoktatási intézményekben összeírják a hallgatók oltottságát, egyes egészségtudományi egyetemeken pedig kötelező védőoltást írtak elő a hallgatók számára. De mennyire jogszerű ez, és milyen szabályok vonatkoznak az adatkezelésre, az oltás előírására?
Jogsértő adatkezelésre utasítja az iskolaigazgatókat a miniszter
Az emberi erőforrások minisztere körlevélben adta utasításba az iskolavezetőknek, hogy mérjék fel a 12. életévüket betöltött tanulók iskolai COVID-oltása iránti szülői igényeket. A felméréshez a miniszter egy „jelentkezési lapot” is közreadott, amit az iskoláknak – az utasítás szerint – valamennyi szülővel ki kell töltetniük, sőt a kitöltött jelentkezési lapot a tanulók személyi aktájához kell csatolniuk. Ha az iskolavezetők fenntartások nélkül követik a miniszter utasításait, akkor nemcsak a szülők, tanulók oltás iránti igényeit mérik fel, hanem név szerint feltérképezik az iskolába járó tanulók átoltottságát. Ennek az adatkezelésnek pedig jelenleg nincs sem jogalapja, sem pedig legitim célja, ezért sérti a tanulók és a szülők személyes adataik védelméhez fűződő alapvető jogát. A jogsérelem orvoslása érdekében a NAIH-hoz fordulunk.
Bilinccsel és gumibottal megfélemlíteni lehet a gyereket, nem nevelni
A gyerekeknek nincs joguk ahhoz, hogy erőszakosak legyenek, de az iskolaőrség bevezetése nem alkalmas eszköze a rend fenntartásának, korlátozhatja a tanulók jogait, érdekeinek érvényesítését és diszkriminatív lehet.
A Gyermekjogi Civil Koalíció javaslatai a koronavírus-krízisben
A Gyermekjogi Civil Koalíció javaslatokat fogalmazott meg az Emberi Erőforrások Minisztériuma számára annak érdekében, hogy a gyermekjogok a járványügyi helyzet teremtette helyzetben is maradéktalanul érvényesülhessenek. A levélhez 21 szervezet és 8 egyéni szakértő csatlakozott, valamint a Eurochild európai gyermekjogi ernyőszervezet is támogatóként mellé állt.