Köztisztviselők alkotmányellenes megfigyelése, a rendőrség fokozottabb beavatkozása a magánéletünkbe, belügyminiszteri hatalomkoncentráció
Szerző: Társaság a Szabadságjogokért
Létrehozva: 2010. szeptember 16, csütörtök
Módosítva: 2021. április 27, kedd
A Belügyminisztériumban készült törvénytervezet átalakítja a rendőrség szervezeti felépítését, megerősíti a belügyminiszter szervezeti és szakmai irányítási jogkörét, szélesíti a belső bűnmegelőzési és bűnüldözési szerv jogosítványait, valamint bevezeti a megbízhatósági vizsgálat intézményét. A TASZ álláspontja szerint a tervezet alkotmányossági és demokratikus szempontból is aggályos.
- A rendőrségen belül működő belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési szervezet ellenőrizné az államigazgatásban dolgozó kormánytisztviselőt és köztisztviselőt. A belső bűnmegelőzés és bűnfelderítés, ellenőrzés feladata és joga a Tervezet szerint gyakorlatilag kiterjed a teljes államigazgatásra.
- A Tervezet bevezeti az ún. megbízhatósági vizsgálatot, amelynek keretében a hivatali kötelezettségek megtartása mellett a szolgálattal szemben támasztott etikai és társadalmi elvárásoknak való megfelelést is ellenőrzik. A vizsgálat során csapdahelyzeteket állíthat az ellenőrző szerv, titkos információgyűjtésre is lenne lehetőség. A TASZ ellenzi, hogy a büntetőhatalom eszközrendszerének alkalmazása kiterjedjen olyan területre, amely nincsen összefüggésben a bűnüldözéssel.
- A belügyminiszternek lehetősége lenne egyedi utasítás keretében elrendelni bármelyik köztisztviselő, kormánytisztviselő megbízhatósági vizsgálatát. A TASZ szerint alkotmányos jelentősége van annak, hogy a hatósági tevékenység ne legyen kiszolgáltatva az irányító posztokat betöltő személyek esetlegesen nem szakmai szempontú megfontolásainak. A Tervezet ennek teljes mértékben ellentmond, mert önkényes jogalkalmazásra ad lehetőséget.
- A Tervezet alapján a rendőrségnek több lehetősége nyílna a társadalomnak titkosszolgálati eszközökkel történő megfigyelésére. A titkos eszközök alkalmazása alapvetően korlátozza a magán- és családi élet, a magánlakás és levelezés tiszteletben tartásához, és a személyes adatok védelméhez való jogot. A Tervezet ezeket a jogokat szükségtelenül és aránytalanul kívánja korlátozni.
- A Tervezet súlyos törvényszerkesztési hibákat tartalmaz, szabályai nem egyértelműek, működésük kiszámíthatatlan, ezért ellentétes a jogbiztonság követelményével.