A BM szerint csak a cigány gyerekekkel van gond

Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány, a Magyar Helsinki Bizottság, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda valamint a Társaság a Szabadságjogokért szerint a Belügyminisztérium (BM) megbélyegzi a cigány gyerekeket. A minisztérium a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia keretében olyan modellprogram kidolgozását írja elő, amelynek célja kizárólag a cigány gyerekek jogkövető magatartásának elősegítése. A Belügyminisztérium így azt sugallja, hogy csak a roma származású gyerekek magatartásával van probléma, miközben nyilvánvaló, hogy a jogkövető magatartás minősége nem etnikai vagy szociális helyzet kérdése.

A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia végrehajtására készített kormányhatározat a kormány azon intézkedéseit foglalja magában, amelyek célja a jelentősen hátrányos helyzetű emberek – köztük a mélyszegénységben élő romák – társadalmi befogadásának és beilleszkedésének elősegítése. Az intézkedések megvalósításáért a különböző minisztériumok felelősek. A BM ennek keretében a rendőrségre bízta egy modellprogram kidolgozását „[...] az iskolarendszerben nem elérhető cigány gyerekek és fiatalok jogkövető magatartási kultúrájának erősítésére”.

A négy civil szervezet február végén felkérést kapott a rendőrségtől, hogy vegyen részt a modellprogram kidolgozásában, azonban a szervezetek már a felkérés kézhezvételekor jelezték: érthetetlen, hogy a BM miért korlátozza a célcsoportot a cigány gyerekekre és fiatalokra, amikor a Felzárkózási Stratégia általában a fiatalok jogkövetésének elősegítését írja elő és semmiféle etnikai alapú szűkítést nem tartalmaz. A civilek szerint a BM által a rendőrségnek adott feladat-meghatározás indokolatlanul etnicizál és stigmatizál, ugyanakkor az intézkedéssel érintett célcsoportot a szükségesnél szűkebbre szabja. A megnevezés azt sugallja, hogy csak a cigány gyerekek nem tanúsítanak jogkövető magatartást, miközben nyilvánvaló, hogy ez nem származástól vagy társadalmi helyzettől függ.

A fenti érvekre hivatkozva a civilek személyesen és levélben is jelezték a rendőrségnek és a BM-nek, hogy – bár örülnek a kormányzat és a civil szervezetek együttműködésére vonatkozó szándéknak – a munkacsoportban csak abban az esetben vesznek részt, ha a megnevezés és a célcsoport meghatározása nem etnikai alapon történik. Azonban a BM közigazgatási államtitkára arról tájékoztatta a civil szervezeteket, hogy a kérés ellenére nem változtatják meg az elnevezést. Ezt megdöbbenéssel vegyes csalódottsággal vették tudomásul a civilek, hiszen számukra szimbolikus szempontból rendkívül fontos, a gyakorlatban a kormányzat részéről minimális ráfordítással teljesíthető kérés figyelmen kívül hagyása miatt ér véget a közös munka. A civilek úgy gondolják, hogy azok a civil szervezetek, amelyek a romák esélyegyenlőségéért, a velük szembeni megkülönböztető bánásmód visszaszorításáért küzdenek, egy eleve sztereotípiákon alapuló elnevezéssel létrehozott munkacsoportban nem vehetnek részt.

A civil szervezetek a Felzárkózási Stratégiáért felelős Balog Zoltán államtitkárnak és a modellprogram létrehozásáért felelős belügyminiszternek is levelet írtak, amelyben jelezték, hogy a munkacsoport elfogadhatatlan elnevezésén túl problémát jelent az is, hogy a modellprogram megvalósításának alapfeltételei hiányoznak. A munkacsoport a működéséhez egyetlen fillért nem kap, a feladat elvégzéséhez szükséges humánerőforrás nem áll rendelkezésre. A jogkövető magatartás kialakításának elősegítését kizárólag a rendőri állományra bízzák, holott – régóta tudjuk –, hogy csak komplex intézkedésekkel, széles körű szakértelem (pl. pedagógiai, szociális munka) bevonásával lehetséges az elkövetővé és áldozattá válás megelőzése. A megvalósításra rendelkezésre álló egyéves időtartam rövid, a fenntarthatóság egyáltalán nem biztosított. Ezért a civil szervezetek arra kérik a minisztériumi vezetőket, hogy vizsgálják felül a Stratégia végrehajtására vonatkozó terveket. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Brutális kényszervallatás eltussolása miatt ítélte el a magyar államot a strasbourgi bíróság

Mai ítéletében az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) megállapította, hogy a magyar hatóságok megsértették roma származású ügyfelünk alapvető emberi jogait azzal, hogy eltussoltak egy rendőrségi fogdán történt kényszervallatást.

Nincs olyan anya, aki be tudná pótolni ezeket az elvesztett éveket

Fél éve, március végén hírt adtunk róla, hogy Bence két éves korában végre hazakerült a szüleihez. Mint akkor megírtuk, a kisbaba születésekor azért nem kerülhetett haza, mert a helyi védőnő hónapokkal korábban jelezte a kórház számára: „Az asszonynak minden gyermeke átmeneti nevelésben van. Irreális lenne az újszülött kórházból való távozása az anyával együtt.”

Mit érdemel?

Mit érdemel az a szülő páros, aki a jelzőrendszer szerint nem megfelelően neveli a gyerekeit? A gyerekvédelmi törvény tökéletesen rendelkezik erről. Családba fogadás, helyettesítő szülői szolgálat, ideiglenes hatályú elhelyezés. Ha az utóbbi mellett döntenek, a szülőknek a törvény szerint harminc nap áll rendelkezésükre, hogy az okokat, amik a kiemeléshez vezettek megszüntessék, a gyakorlatban azonban ez többször harminc nap szokott lenni. Ha az ideiglenes hatályú elhelyezés felülvizsgálatakor még mindig fenn állnak a kiemelést indikáló okok, akkor a gyerekeket nevelésbe veszik. Ezt évente vizsgálják felül.