A MALÉV-csőd hátterét megismerhetjük, a milliárdos Századvég-tanulmányokat nem

Jogerősen pert nyert a TASZ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal szemben, így nyilvánossá válik a MALÉV pénzügyi helyzetének rendezéséről szóló dokumentum. A kétéves jogi procedúra lezárulása részsiker, a 2012 nyarán indult ügyben a minisztériumot többféle közérdekű adat megismerése érdekében pereltük.

A legnagyobb érdeklődésre számot tartó tárgya a pernek a Századvég-csoporttal kötött, milliárdos közpénz kifizetésével járó szerződések alapján készített tanulmányok voltak. Sajnos ezeket továbbra sem ismerhetjük meg, és folytatódik a titkolózás a magyar-kínai és a magyar-orosz kormánybiztosi feladatok hátterével kapcsolatban is. A TASZ győzelmének köszönhetően megismerhetővé válik az a dokumentum, melyet a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) között létrejött jogi tanácsadásra vonatkozó szerződés alapján készítettek el a „nemzeti légitársaság pénzügyi helyzetének rendezéséről”. A titkolózás abszurditását jelzi, hogy a minisztérium a perben azzal érvelt, hogy „nemzeti légitársaság” alatt az ügyvédi iroda nem is biztos, hogy a MALÉV-ra gondolt, hanem talán egy másik, még nem is létező társaságra – ennek azonban miért és hogyan kellene a „pénzügyi helyzetét rendezni”?

A Századvég-tanulmányokat viszont továbbra sem ismerheti meg a nyilvánosság, dacára a többmilliárdos közpénz kifizetésének. A bíróság ugyanis úgy döntött, hogy bár a Századvég-csoporttal az NFM kötött szerződést, de mégsem ez a tárca, hanem a Miniszterelnökség minősül adatkezelőnek. A TASZ új adatigénylést fogalmazott meg, és újra perel – immár a Miniszterelnökséggel szemben.  Szintén az adatkezelő személyében beállt változás akadályozta meg a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper és az NFM  közti szerződés alapján elkészült, a magyar-kínai és a magyar-orosz kormánybiztosi feladatokkal kapcsolatos dokumentumok megismerését. 

Fontos megjegyezni, hogy tapasztalatunk szerint nem csupán a kormányzati szervek, de az igazságszolgáltatás egyes szereplői is hátráltatják az állam átláthatóságát. Míg a minisztérium azzal keres kibúvót, hogy a kért anyag megismerhetőségét azok „döntést megalapozó”  jellegére hivatkozva korlátozza, addig a bíróságok gyakran és alaposan elmagyarázzák a jogi képviselővel eljáró, az adófizetők pénzén pereskedő és az információk birtokában amúgy is jó pozícióban lévő állami szerveknek, hogy lehet az ilyen ügyek alól kibújni.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Igényelj közérdekű adatot, amíg lehet!

A kormány újabb korlátokat szeretne állítani az állam elszámoltathatóságát biztosító közérdekű adatigénylések elé.

Az állami cégek is kötelesek elszámolni az Alkotmánybíróság szerint

Bodoky Tamás, az atlatszo.hu főszerkesztője közérdekű adatigénylésének ügyében a Kúria 2012-ben teret nyitott arra , hogy az egyre elszaporodó állami vállalatok kibújhassanak az átláthatóság követelménye alól. Ennek vetett véget az Alkotmánybíróság hétfői döntése. Az ügyben Bodoky Tamást a Társaság a Szabadságjogokért képviselte, amiben a jogvédő szervezetet az alkotmányjogi panasz elkészítése során az atlatszo.hu jogi stábja is segítette.

Mi a Kormány álláspontja Sávollyal kapcsolatban?

Bár a kormányüléseken elhangzottakat csak korlátozott körben lehet megismerni, a TASZ mégis megpróbálkozik a sávolyi botránnyal kapcsolatos ülés anyagainak a beszerzésével.