A MALÉV-csőd hátterét megismerhetjük, a milliárdos Századvég-tanulmányokat nem

Jogerősen pert nyert a TASZ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal szemben, így nyilvánossá válik a MALÉV pénzügyi helyzetének rendezéséről szóló dokumentum. A kétéves jogi procedúra lezárulása részsiker, a 2012 nyarán indult ügyben a minisztériumot többféle közérdekű adat megismerése érdekében pereltük. 

A legnagyobb érdeklődésre számot tartó tárgya a pernek a Századvég-csoporttal kötött, milliárdos közpénz kifizetésével járó szerződések alapján készített tanulmányok voltak. Sajnos ezeket továbbra sem ismerhetjük meg, és folytatódik a titkolózás a magyar-kínai és a magyar-orosz kormánybiztosi feladatok hátterével kapcsolatban is. A TASZ győzelmének köszönhetően megismerhetővé válik az a dokumentum, melyet a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) között létrejött jogi tanácsadásra vonatkozó szerződés alapján készítettek el a „nemzeti légitársaság pénzügyi helyzetének rendezéséről”. A titkolózás abszurditását jelzi, hogy a minisztérium a perben azzal érvelt, hogy „nemzeti légitársaság” alatt az ügyvédi iroda nem is biztos, hogy a MALÉV-ra gondolt, hanem talán egy másik, még nem is létező társaságra – ennek azonban miért és hogyan kellene a „pénzügyi helyzetét rendezni”?

A Századvég-tanulmányokat viszont továbbra sem ismerheti meg a nyilvánosság, dacára a többmilliárdos közpénz kifizetésének. A bíróság ugyanis úgy döntött, hogy bár a Századvég-csoporttal az NFM kötött szerződést, de mégsem ez a tárca, hanem a Miniszterelnökség minősül adatkezelőnek. A TASZ új adatigénylést fogalmazott meg, és újra perel – immár a Miniszterelnökséggel szemben.  Szintén az adatkezelő személyében beállt változás akadályozta meg a Horváth és Társai Ügyvédi Iroda DLA Piper és az NFM  közti szerződés alapján elkészült, a magyar-kínai és a magyar-orosz kormánybiztosi feladatokkal kapcsolatos dokumentumok megismerését. 

Fontos megjegyezni, hogy tapasztalatunk szerint nem csupán a kormányzati szervek, de az igazságszolgáltatás egyes szereplői is hátráltatják az állam átláthatóságát. Míg a minisztérium azzal keres kibúvót, hogy a kért anyag megismerhetőségét azok „döntést megalapozó”  jellegére hivatkozva korlátozza, addig a bíróságok gyakran és alaposan elmagyarázzák a jogi képviselővel eljáró, az adófizetők pénzén pereskedő és az információk birtokában amúgy is jó pozícióban lévő állami szerveknek, hogy lehet az ilyen ügyek alól kibújni.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Lobbitörvényt most! - sajtóközlemény

Az érdekérvényesítést a korrupciótól, a demokratikus jogalkotást az önkényes törvénygyártól egy erős lobbitörvény választja el. Ha tenni szeretne a demokratikus jogalkotás védelméért és a lobbizás átlátható és számonkérhető szabályozásáért, küldjön levelet Navracsics Tibor miniszternek, és kérje a kormányt, hogy alkosson lobbitörvényt!

Titkos a parkolási pénzek sorsa

Nem ismerhetőek meg a Centrum Parkoló Rendszer Kft. bevételeivel és kiadásaival kapcsolatos adatok. A Fővárosi Bíróság sorozatban változtatja meg a Centrum pervesztességét kimondó elsőfokú ítéleteket, ezért továbbra sem lehet tudni, hogy mi a sorsa a közterületek hasznosításából befolyó milliárdoknak.

A Kúria szerint is ki kell adni a Századvég tanulmányait

A Kúria helybenhagyta a Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítéletét, így a TASZ elérte, hogy nyilvánossá váljanak a Századvég tanulmányok. Hiába módosítottak törvényt az Ítélőtábla döntése után, legalább három önálló per és három év után a Miniszterelnökségnek ki kell adnia a csaknem 4 milliárdért megrendelt tanulmányokat.