A Pedagógus Etikai Kódex elleni tiltakozást segíti a TASZ

A Nemzeti Pedagógus Kar a szinte minden pedagógusra nézve kötelező Etikai Kódex tervezetéről várja a pedagógusok véleményét. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) álláspontja szerint a Kódex végleges tervezete súlyosan jogsértő.

A Kar a Kódex segítségével törvényes felhatalmazás nélkül korlátozná a pedagógusok által nevelt gyermekek, tanulók jogait, és kiüresítené a pedagógusok lelkiismereti szabadságát, véleménynyilvánítási szabadságát, magánélethez való jogát, és szabad munkavállaláshoz való jogát is. A kódextervezet ráadásul betarthatatlan, homályos, egymásnak ellentmondó kötelezettségeket helyez a pedagógusokra, és ezzel sérti a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményeit. A TASZ Tanszabadság Programja mintalevéllel és a Karnak eljuttatható javaslataival segíti a pedagógusokat a jogsértések elleni tiltakozásban.

A TASZ álláspontja szerint megalkotható legitim, jogszerű tartalmú Pedagógiai Etikai Kódex is. A Kódex feladata a pedagógusok segítése lenne: szakmailag megalapozott, konkrét iránymutatást adhatna a pedagógusoknak törvényes kötelezettségeik betartására a nap mint nap őket érő nehéz helyzetek közepette. Erre azonban a kódextervezet alkalmatlan. A jelenlegi tervezet csupán elvárja a pedagógusoktól az etikus viselkedést. A tág, homályos elvárások nem adnak támpontot valódi kihívások kezeléséhez, miközben felhatalmazás nélküli jogkorlátozásokra adnak lehetőséget.

A Nemzeti Pedagógus Kar az általa véglegesnek tekintett kódextervezet véleményezése során 2015. október 4-éig "szövegszerű, konkrét, adott ponthoz kapcsolódó javaslatokat"vár a pedagógustársadalomtól. A TASZ álláspontja szerint azonban a tervezet súlyos, az egész Kódexet átfogó, jogsértő szemléletet alkalmaz. Ezért a pusztán kozmetikázó javaslatokra, a szövegezés részletkérdéseire szűkíteni a véleményezési folyamatot súlyos hiba, ami tovább veszélyezteti az érintett gyermekek, pedagógusok jogait. Ideiglenes megoldásként a TASZ szövegszerű, konkrét javaslata, hogy a tervezetből egyszerűen töröljék az összes, a TASZ álláspontjában tételesen megnevezett jogsértő alapelvet, szabályt – akkor is, ha nem sok marad utánuk.

A Kódex nem lehet ürügy a gyermekek, pedagógusok alkotmányos jogainak kisemmizésére. A pedagógusok nem önként vállalták a Kódex betartását, ezért a Kódex csak a törvényes keretek között, indokoltan korlátozhatja a jogaikat. A honlapunkon közzétett javaslatokat és kísérőlevelet használva minden pedagógus egyetlen email elküldésével tiltakozhat jogai alkotmányellenes korlátozása ellen.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Mit tehetek, ha elégedetlen vagyok az érettségim értékelésével?

Ez az útmutatónk Neked, az érettségizőnek segít. Ha elégedetlen vagy az érettségi vizsgád eredményével, az alábbiakból megtudhatod: mikor, hogyan támadhatod meg az értékelést, hogyan élhetsz a jogaiddal – érettségizőként is.

A szabadságjogok és a költségvetés

A TASZ számára axióma: a klasszikus szabadságjogok érvényesülése a nemzetgazdaság adta kereteken belül minden máshoz képest elsőbbséget kell, hogy élvezzen. A nyugati világban az államok elköteleződnek az alapjogok védelmének eszméje mellett, ebből pedig az következik, hogy nemcsak elismerik az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, hanem azok tiszteletben tartása és védelme az elsőrendű kötelességük. Minden kormányzati intézkedésnek vagy ezen elsőrendű kötelességet kell szolgálnia, vagy pedig az egyéb célú kormányzati intézkedések ezen kötelezettség adta kereteken belül, ezek teljesítését követően elfogadhatók. A kormányzás mikéntjének megválasztásában a kormányzatnak nagy szabadsága van, úgy azonban nem kormányozhat, hogy azzal az alapvető jogokat megsérti vagy nem tesz megfelelő intézkedéseket az alapvető jogok védelme, érvényesülésük előmozdítása érdekében.

KISOKOS: Iskolák egyházi fenntartásba adása

Habár az iskolarendszer működtetése elsősorban az állam feladata, lehetőség van arra, hogy egyes iskolákat az egyház átvegyen, átvállalva azok fenntartását. Ebben az esetben kérdésként merül fel, hogy ki dönthet az átadásról, milyen speciális szabályokkal kell számolniuk az iskolában maradóknak, valamint, hogy milyen lehetőségeik vannak azoknak, akik ragaszkodnak a vallásilag és világnézetileg semleges oktatáshoz.