A Pedagógus Etikai Kódex elleni tiltakozást segíti a TASZ

A Nemzeti Pedagógus Kar a szinte minden pedagógusra nézve kötelező Etikai Kódex tervezetéről várja a pedagógusok véleményét. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) álláspontja szerint a Kódex végleges tervezete súlyosan jogsértő.

A Kar a Kódex segítségével törvényes felhatalmazás nélkül korlátozná a pedagógusok által nevelt gyermekek, tanulók jogait, és kiüresítené a pedagógusok lelkiismereti szabadságát, véleménynyilvánítási szabadságát, magánélethez való jogát, és szabad munkavállaláshoz való jogát is. A kódextervezet ráadásul betarthatatlan, homályos, egymásnak ellentmondó kötelezettségeket helyez a pedagógusokra, és ezzel sérti a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményeit. A TASZ Tanszabadság Programja mintalevéllel és a Karnak eljuttatható javaslataival segíti a pedagógusokat a jogsértések elleni tiltakozásban.

A TASZ álláspontja szerint megalkotható legitim, jogszerű tartalmú Pedagógiai Etikai Kódex is. A Kódex feladata a pedagógusok segítése lenne: szakmailag megalapozott, konkrét iránymutatást adhatna a pedagógusoknak törvényes kötelezettségeik betartására a nap mint nap őket érő nehéz helyzetek közepette. Erre azonban a kódextervezet alkalmatlan. A jelenlegi tervezet csupán elvárja a pedagógusoktól az etikus viselkedést. A tág, homályos elvárások nem adnak támpontot valódi kihívások kezeléséhez, miközben felhatalmazás nélküli jogkorlátozásokra adnak lehetőséget.

A Nemzeti Pedagógus Kar az általa véglegesnek tekintett kódextervezet véleményezése során 2015. október 4-éig "szövegszerű, konkrét, adott ponthoz kapcsolódó javaslatokat"vár a pedagógustársadalomtól. A TASZ álláspontja szerint azonban a tervezet súlyos, az egész Kódexet átfogó, jogsértő szemléletet alkalmaz. Ezért a pusztán kozmetikázó javaslatokra, a szövegezés részletkérdéseire szűkíteni a véleményezési folyamatot súlyos hiba, ami tovább veszélyezteti az érintett gyermekek, pedagógusok jogait. Ideiglenes megoldásként a TASZ szövegszerű, konkrét javaslata, hogy a tervezetből egyszerűen töröljék az összes, a TASZ álláspontjában tételesen megnevezett jogsértő alapelvet, szabályt – akkor is, ha nem sok marad utánuk.

A Kódex nem lehet ürügy a gyermekek, pedagógusok alkotmányos jogainak kisemmizésére. A pedagógusok nem önként vállalták a Kódex betartását, ezért a Kódex csak a törvényes keretek között, indokoltan korlátozhatja a jogaikat. A honlapunkon közzétett javaslatokat és kísérőlevelet használva minden pedagógus egyetlen email elküldésével tiltakozhat jogai alkotmányellenes korlátozása ellen.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Egyháztörvény: a kormány hallgat, a TASZ nem nyugszik

Lezárult a „Negyedik pont” című kampányunk első szakasza, melyben az új egyházügyi törvény elfogadását szorgalmaztuk. Petíciónkat eddig többszáz állampolgár írta alá, tiltakozva egyúttal a magyar kormány által tavaly kidolgozott törvénymódosítási javaslat ellen, melyben továbbra sem érvényesül maradéktalanul a jogegyenlőség, valamint az állam és az egyház elválasztásának elve.

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

Óvodás gyermekek méltósága sérült a TASZ és az EKINT szerint

2015. október 2-án több híradás is beszámolt arról, hogy a zákányi óvodások az óvodavezető által szervezett program keretében saját készítésű ajándékot vittek a horvát-magyar határon szolgálatot teljesítő katonáknak. A látogatásról a köztévé felvételt készített híradója számára. Az óvodapedagógusok beszámolója szerint jellemző, hogy „a fiúk katonásat, a lányok menekülteset játszanak” az óvodában. Az Eötvös Károly Intézet (EKINT)  és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint az óvoda akciója megsértette a gyerekek és szülők emberi méltóságát és lelkiismereti szabadságát. A két szervezet ezért panasszal fordult az óvoda fenntartójához, az ombudsmanhoz, és az oktatási jogok biztosához.