A választási eljárásról szóló törvény módosítására tettünk javaslatot

Az országgyűlési képviselőcsoportok vezetőihez és a független képviselőkhöz fordult a TASZ és a Számoljunk Együtt Mozgalom.

Október 11-én időközi országgyűlési képviselő-választást tartottak Borsod-Abaúj Zemplén Megye 06. választókerületében. A szavazás jogszerű lebonyolítása érdekében mind a jelölő szervezetek, mind a jelöltek, mind a Számoljunk Együtt Mozgalom szavazatszámláló bizottsági tagokat toborzott, koordinált és készített fel.

A felkészülési szakaszban merült fel azon igény, hogy a szavazás helyétől eltérő településen élő szavazatszámláló bizottsági tagok a saját lakóhelyük szerinti település polgármestere előtt, vagy elektronikus úton tehessenek esküt vagy fogadalmat, hiszen a szavazás helye szerinti polgármester előtti megjelenés nemcsak jelentős idő- és költségveszteséggel járhat, de a jelenleg járványhelyzetben az utazás kifejezetten kockázatosnak is tekinthető. A választási eljárásról szóló törvény szövege nem is zárja ki az ilyen lehetőséget: nem írja elő, hogy mely polgármester előtt kell esküt vagy fogadalmat tenni, a mai technikai megoldások mellett pedig a “polgármester előtt” szófordulatba beleérthető az is, hogy valós idejű videókapcsolat útján történik meg ez az aktus.

A Számoljunk Együtt Mozgalmon keresztül Tóth Ádám független képviselőjelölt és az általa delegálni szándékozott bizottsági tag a TASZ-hoz fordult jogsegélyért, mi pedig választási kifogást készítettünk, mivel jogsértőnek véltük, hogy a helyi választási iroda nem engedte meg a fentiek szerinti eskütételt. A kifogás elutasítása nyomán a TASZ a jogorvoslati szakaszban is segítséget nyújtott; az eljárás a Kúria elutasító döntésével fejeződött be, melynek indokolása egy igen ellentmondásos részt is tartalmaz: “Jelen esetben a Ve. [a választási eljárásról szóló törvény] a kérelmezők által felvázolt egyik alternatív megoldást sem teszi lehetővé. Igaz, hogy sem az elektronikus úton történő, sem a lakóhely szerinti polgármester előtti eskü/fogadalomtétel lehetőségét konkrétan nem zárja ki, de ennek biztosítását semmilyen feltételek mellett sem teszi lehetővé, a választási szervek számára ilyen szervezési feladatot még lehetőségként sem ír elő.”

Mivel a probléma megoldását a jogszabály módosításában, szövegének egyértelműbbé tételében láttuk, így a TASZ a Számoljunk Együtt Mozgalommal együtt levélben kereste meg az országgyűlési képviselőcsoportok vezetőit, továbbá a független képviselőket, annak érdekében, hogy nyújtsanak be törvénymódosítási indítványt, mely lehetővé teszi a szavazatszámláló bizottságok tagjai számára a lakóhelyük szerinti polgármester előtt, vagy az elektronikus úton való eskü- vagy fogadalomtételt. A levelet tájékoztatásul megkapta a Momentum Mozgalom is, tekintettel arra, hogy az időközi választáson jelölő szervezet volt, azonban országgyűlési képviselettel nem rendelkezik.

A Számoljunk Együtt Mozgalommal közös javaslatunk további sorsáról is be fogunk számolni, amennyiben a képviselőcsoportok vagy a független képviselők valamelyike törvénymódosítási javaslatot nyújt be.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Jogsértést tapasztalt a választás alatt? Ezt teheti!

Mintakifogásokat készítettünk azokban az ügycsoportokban, amelyben leggyakrabban fordultak hozzánk választópolgárok a szavazás napján tapasztalt jogsértések miatt. Minden részletet és a kitöltési útmutatónkat megtalálja alább, a kifogások kitöltése 15-30 percet vesz igénybe.

A TASZ állásfoglalása a 2016. október 2-i menekültellenes népszavazásról

Rendszerint nem teszünk javaslatot arra, hogyan éljenek a polgárok alapvető jogaikkal. Jogvédő szervezetként az a törekvésünk, hogy jogi segítséget nyújtsunk az alapvető jogok gyakorlásához amennyiben ez alkotmányos keretek között és az emberi jogokat tiszteletben tartva történik.

El a kezekkel az adataimtól!

Az alábbi folyamatábra megmutatja, mit kell tennie adatai védelmében a választási kampányok során. Keresse ki az ábrán, mi a teendő, és lejjebb olvashatja a további lépések részleteit!