Kisokos az abortuszról

EZ EGY KÖNNYEN ÉRTHETŐ CIKK AZ ABORTUSZRÓL.

Amikor egy nő és egy férfi gyermeket szeretne,
akkor szeretkeznek.
A szeretkezés egy testi kapcsolat a szerelmes nő és férfi között.
A szeretkezés közben a férfi hímvesszője behatol a nő hüvelyébe.
A hímvesszőt hívják kukinak, faroknak.
A hüvelybemenetet hívják puncinak.
A hímvessző és a hüvely nemi szerv.

A szeretkezés miatt a nő terhes lehet.
A terhes azt jelenti,
hogy gyermek fejlődik a nő hasában.
A terhességet hívják várandósságnak is.
A terhes nő nem menstruál.
A menstruál azt jelenti,
hogy havonta vérzik a nemi szerve.

Amikor a nő nem szeretne terhes lenni,
akkor szeretkezés közben védekeznie kell.
A férfi segít a nőnek védekezni akkor,
amikor szeretkezés közben gumióvszert használ.
A nő másképp is védekezhet.
A nőgyógyász segít a nőnek védekezni.
A nőgyógyász egy orvos.
A nőnek el kell mennie a nőgyógyászhoz.
A nőgyógyász elmondja a nő hogyan védekezhet.

A nő ritkán terhes lehet védekezés mellett is.

Amikor a nő nem szeretne terhes lenni,
akkor megszakíthatja a terhességet.
A terhesség megszakítását hívják abortusznak is.

Az abortusz azt jelenti,
hogy a magzatot kiveszik a nő hasából.
Magzatnak hívják a nő hasában fejlődő gyereket.
Az abortusz miatt a gyerek nem fog megszületni.
Az abortusz miatt a magzat meghal.
Az abortuszt orvos csinálja.

Az abortusznak többféle oka lehet.
Az abortusz oka lehet a nő vagy a magzat betegsége.
Az abortusz oka lehet az is,
hogy a nőt megerőszakolták.
A megerőszakolták azt jelenti,
hogy a nő nem akarta a testi kapcsolatot,
de a férfi mégis megtette.
Az abortusz oka lehet az is,
hogy a nő nem szeretné a gyereket.

Az abortuszt a terhes nő kérheti.
A nőnek engedélyt kell kérni az abortuszra.
Az engedélyt az államtól kell kérni.
Az engedélyt nem mindig kapja meg a nő.

Ez a szöveg segít megérteni az engedélykérést.

Hogyan történik?

Abortuszt csinálnak műtéttel vagy gyógyszerrel.
A műtét egy orvosi behatolás a nő testébe.
Az abortusz gyógyszert Magyarországon nem engedélyezték.

Ki kérheti?

A terhes nő kérheti az abortuszt.
A nő négy ok miatt kérhet abortuszt.

A terhes nő kérhet abortuszt:

  1. amikor a terhesség súlyos betegséget okoz a nőnek
  2. amikor a nő testében fejlődő gyermek súlyos beteg
  3. amikor a férfi megerőszakolta a nőt
  4. amikor a nő súlyos válsághelyzetben van.

A súlyos válsághelyzet azt jelenti,
hogy a nő nagyon-nagyon nehéz helyzetben van.

A nő tudja mi a nagyon-nagyon nehéz helyzet.
A nagyon-nagyon nehéz helyzet oka lehet a kevés pénz.
A nagyon-nagyon nehéz helyzet oka lehet
a nő rossz kapcsolata a férfival.
A nagyon-nagyon nehéz helyzet oka lehet,
hogy a nő nem szeretne gyermeket nevelni.

Mikor kérhet a nő abortuszt?

A várandósság tizenkettedik hetéig kérhető az abortusz.
A várandósság az az idő,
amikor a gyermek a nő testében fejlődik.
A várandósság kezdete a fogantatás időpontja.
A fogantatás időpontja az a szeretkezés,
amikor a nő terhes lett.
A fogantatás után tizenkét hétig lehet kérni az abortuszt.

Néha a várandósság tizennyolcadik hetéig is megcsinálják az abortuszt.

A várandósság tizennyolcadik hetéig is megcsinálhatják az abortuszt,
ha a terhes nő még kiskorú.
A kiskorú azt jelenti,
hogy 18 évnél fiatalabb.

A várandósság tizennyolcadik hetéig is megcsinálhatják az abortuszt,
ha a terhes nő nem dönthet egyedül.

A várandósság tizennyolcadik hetéig is megcsinálhatják az abortuszt,
ha az orvosok nem vették észre hogy a nő terhes.

Hogyan történik az engedélyezés?

Kell egy orvosi igazolás.
Az orvosi igazolásban az orvos leírja azt,
hogy a nő terhes.

A terhes nőnek el kell mennie kettő tanácsadásra.
Ez a tanácsadás kötelező.

Állami tanácsadó működik a családvédelmi szolgálatnál.
Vannak nem állami tanácsadók is.
Bármelyik tanácsadó választható az országban.

Az igazi tanácsadóknak állami engedélyük van.
Az állami engedély azt jelenti,
hogy az állam írásban engedélyt ad a tanácsadásra.

Lehet nem mindegyik tanácsadó mond el minden fontos dolgot.
Fontos jól megválasztani a tanácsadót.

Jó, ha a terhes nő nem egyedül megy a tanácsadásra.
A terhes nő mehet egyedül is a tanácsadásra.

A tanácsadáson sok mindent elmondanak a terhes nőnek.

Az első tanácsadáson elmondják a terhes nőnek azt,
hogy nem kell megszakítani a terhességet.

Az első tanácsadáson elmondják a terhes nőnek azt,
hogy az állam segítséget ad a gyerek neveléséhez.
Az első tanácsadáson elmondják a terhes nőnek azt,
hogy a gyereket örökbe is lehet adni.
Az örökbeadás azt jelenti,
hogy a gyereket egy másik ember fogja felnevelni.

Az első tanácsadáson elmondják a terhes nőnek azt,
hogy az abortusz veszélyes is lehet.

Nem szabad megmondani a terhes nőnek azt,
hogy hogyan döntsön.

A terhes nő dönt, hogy megtartja-e a testében fejlődő gyereket.
A terhes nő dönt, hogy szeretne-e abortuszt csináltatni.

Az első tanácsadás után 3 nappal van a második tanácsadás.

A második tanácsadáson részletesen tájékoztatják a nőt:

  • az abortusz feltételeiről
  • az abortuszt csináló orvosokról
  • az abortusz után kérhető segítségről
  • a családtervezésről.

A családtervezés azt jelenti,
hogy a szerelmes nő és férfi megtervezi,
hogy mikor szeretnének gyereket.

A második tanácsadáson részletesen tájékoztatják a nőt
a fogamzásgátlásról.
A fogamzásgátlás megakadályozza azt,
hogy a nő terhes legyen.

A második tanácsadáson a terhes nő elmondja,
hogy szeretne-e abortuszt csináltatni.

Amikor a terhes nő biztosan szeretné az abortuszt,
akkor írnak egy papírt.
A papírra leírják azt,
hogy a terhes nő abortuszt kér.
A papírra leírják a nő adatait.
A nő megmondja, hogy melyik orvost választja.
A papírra leírják az orvos nevét is.
A papírt aláírja a terhes nő és a tanácsadás vezetője.

A papírt lemásolják.
Az egyik papírt odaadják a terhes nőnek.
A másik papírt elküldik a választott orvosnak.

Az orvos egy új papírt küld a terhes nőnek.
A nőnek el kell mennie az orvoshoz akkor,
amikor a papírt megkapja.
A nőnek 8 napon belül kell elmennie az orvoshoz
a papír érkezése után.

A nőnek újra meg kell mondania az orvosnál,
hogy abortuszt szeretne csináltatni.
Az orvosnál leírják egy papírra azt,
amit a nő mond.
A terhes nőnek ezt a papírt is alá kell írni.

Lehet az abortuszt megcsinálják azonnal,
amikor a nő aláírta a papírt.
Lehet a terhes nő kap egy időpontot.
A kapott időpontban kell elmennie az orvoshoz.
A kapott időpontban csinálják meg az abortuszt.

Kell a törvényes képviselő engedélye,
ha a terhes nő 18 évnél fiatalabb.
Kell a törvényes képviselő engedélye,
ha a terhes nő nem dönthet egyedül.

Törvényes képviselő egy ember,
A Törvényes képviselő a törvény szerint vigyáz
a 18 évnél fiatalabb terhes nőre.

Fontos még!

Ha a terhes nőt megerőszakolták,
akkor feljelentést kell tennie a rendőrségen.
A megerőszakolták azt jelenti,
hogy a nő nem akarta a testi kapcsolatot,
de a férfi mégis megtette.

A feljelentés azt jelenti,
hogy a terhes nő elmondja a rendőrnek azt,
hogy mi történt.
A rendőrség egy ház.
A rendőrségen rendőrök dolgoznak.

A rendőrségen leírják azt,
amit a nő mond.
A terhes nőnek a papírt meg kell mutatni a tanácsadáson.

A terhes nőnek csak egy tanácsadásra kell elmenni,
ha megerőszakolták.

Az orvos megtagadhatja az abortusz megcsinálását.
A megtagadja azt jelenti,
hogy nem akarja megcsinálni.

A terhes nő felülvizsgálatot kérhet akkor,
amikor az orvos nem akarja megcsinálni az abortuszt.

A felülvizsgálaton döntést hoznak.
A döntést 2 napon belül kapja meg a nő.

Ha úgy döntenek, hogy nem csinálják meg az abortuszt,
akkor a terhes nőt veszélyeztetett terhesként fogják gondozni.
A veszélyeztetett terhes azt jelenti,
hogy jobban figyelnek a terhes nőre.

Ha a terhes nő nem megy el a felülvizsgálatra,
akkor a terhes nőt veszélyeztetett terhesként fogják gondozni.

Az orvosnak védenie kell a terhes nőt.
Az orvosnak segíteni kell a terhes nő egészségének védelmét.
Az orvosnak titokban kell tartani a nő adatait.
A titoktartás azt jelenti,
hogy az orvos nem beszélhet más embereknek a terhes nőről.

Az abortuszért fizetni kell.
Az abortusz ára: huszonkilencezer-hétszáztíz forint.
A huszonkilencezer-hétszáztíz forint azt jelenti,
hogy 100 buszjegy ára.

A pénzt nem kell kifizetni akkor,
ha a terhesség a nőnek veszélyes volt.
Az abortusz árához szociális támogatás kérhető.
A szociális támogatás azt jelenti,
hogy az állam segít kifizetni a pénzt.

A könnyen érthető szöveget készítette: Oros Norbert
Az érthetőséget ellenőrizte: Sallai Ilona Éva és Horváth Péter László

Megosztás