Alaptörvénybe ütközik a cukorbetegek szankcionálása

A TASZ ingyenes jogsegélyt kínál olyan cukorbetegek számára, akiket a júliusban bevezetett szabályozás hátrányosan érint. Korábban beadvánnyal fordultunk az alapvető jogok országgyűlési biztosához, amelyben kértük, hogy állapítsa meg az új, cukorbetegeket érintő szabályozás alaptörvény-ellenességét és forduljon az Alkotmánybírósághoz, mert véleményünk szerint az súlyosan sért több alapvető alkotmányos jogot. Az ombudsman egyetértett velünk és eleget tett a kérésnek, mi azonban szeretnénk elősegíteni, hogy az Alkotmánybíróság – a jogsérelmek súlyára tekintettel – minél hamarabb tárgyalja a kérdéses rendeletet.

Az április végén megjelent módosítás lényege, hogy az inzulinanalóg-terápián lévő betegek csak akkor kaphatják a továbbiakban is 100 százalékos támogatással a korábbi gyógyszerüket, ha „jó” anyagcsere-helyzet dokumentálható. A jogszabály szerint ez fél éven belül két alkalommal mért, 8 százalék alatti HbA1c-értéket jelent

Bár a rendelkezés első ránézésre akár logikusnak is tűnhet, érdemes tudni, hogy a teszten elért eredmény nem kizárólag a szénhidrátfogyasztástól függ, azt akár egy betegség is befolyásolhatja. Emellett fontos megjegyezni, hogy az előírt diéta megtartása anyagi kérdés is: az egészséges élelmiszerek jelentősen többe kerülnek.

A rendelkezéssel kapcsolatos aggályainkról egy korábbi blogbejegyzésünkben olvashat
>> Ne legyen most cukorbeteg! 

Egy cukorbeteg érintett pedig így foglalta össze aggályait a rendelettel kapcsolatban
>> Az ember, aki cukorbeteg

Az ombudsman, vizsgálatának eredményeként, kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál a jogszabály felülvizsgálatát és megsemmisítését. Az országgyűlési biztos négy alaptörvényi rendelkezésre hivatkozva indítványozta a megsemmisítést:

  1. a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelménye, ezen belül az elégtelen hosszúságú felkészülési idő;
  2. a jogalkotási rend megsértése;
  3. a hátrányos megkülönböztetés tilalmának megszegése; valamint
  4. a testi és lelki egészséghez való jog sérelme.

A vitatott jogszabályi rendelkezést tehát valamikor vizsgálni fogja az Alkotmánybíróság, azonban az eljárás határidejéről csak annyit mond a törvény, hogy annak ésszerűnek kell lennie, nem tudni, hogy mikor veszi napirendre a kérdést a bíróság. A TASZ szerint a jogszabály súlyosan sért több, Alaptörvény által biztosított alapvető jogot. Mivel úgy gondoljuk, hogy az alapjogsérelem súlyos, szeretnék elősegíteni, hogy az Alkotmánybíróság teljes körűen megismerje a rendelet által érintettek problémáját és minél hamarabb napirendjére vegye azt. Az új szabályok szerint az, akit hátrányosan érint egy jogszabály, maga is kérheti annak megállapítását, hogy az Alaptörvényben foglalt jogai sérültek, és kezdeményezheti a jogszabály megsemmisítését.

Azonban az új szabályok miatt ehhez kötelező a jogi képviselet. Ezért a TASZ ingyenes jogsegély szolgálata keretében vállalja azt, hogy aki 2012. december 15-ig jelentkezik a tasz@tasz.hu emailcímen vagy a  +36-1-209-0046 telefonszámon, annak ingyenes jogi képviseletet nyújt.

A TASZ jogászai megírják a beadványt, amelyben nem orvosi indokokkal, hanem alapvető alkotmányos jogok sérelmével foglalkozunk és kérjük a jogszabály megsemmisítését. Álláspontunk szerint a rendelet sérti a testi és lelki egészséghez való jogot, a magán- és családi élet tiszteletben tartásához való jogot és a hátrányos megkülönböztetés tilalmát.

Mi a teendője, ha Ön érintett és szeretne a TASZ segítségével az Alkotmánybírósághoz panaszt benyújtani?

  1. Ha Önnél már döntés született a humán inzulinra való átállásról vagy a támogatás csökkentéséről, megvonásáról, AZÉRT mert a HbA1c értéke meghaladta a rendeletben előírt 8 %-os értéket,

                        VAGY

Még nem született döntés, de a veszélye fennáll. KÉRJÜK, PONTOSAN JELÖLJE MEG, MELY ESET ÁLL FENN.

  1. Adjon meghatalmazást a TASZ ügyvédje számára ahhoz, hogy Önt az alkotmánybírósági eljárásban képviselje! Telefonon egyeztessen időpontot a személyes találkozóra, mivel meghatalmazást csak személyesen tudunk felvenni. (Amennyiben a személyes megjelenés problémát okoz, úgy önkénteseink segítenek.) A megbeszéltek alapján juttassa el hozzánk a kért iratokat!
  1. Mindez nem kerül Önnek semmibe, legfeljebb a kért iratok eljuttatásának postaköltségét kell állnia (ha nem tudja őket elektronikusan vagy személyesen eljuttatni)!
  1. Az Alkotmánybíróság eljárásának határideje nincs, de reméljük, hogy az ombudsman és az általunk tett beadványok nyomán minél előbb megsemmisítik a bírák a jogszabályt!

Jó cukor, rossz cukor! Tegyen az igazságtalan szankcionálás ellen!

Forduljon most a TASZ jogsegélyszolgálatához!

Megosztás

Kapcsolódó hírek

TASZ álláspontja a munkáltató által elrendelhető kötelező védőoltásról és az állami alkalmazottak kötelező védőoltásáról

A munkahelyen kötelező koronavírus-oltással kapcsolatos tájékoztatónk itt érhető el, az összes ehhez kapcsolódó anyagunkat pedig ezen az oldalon gyűjtöttük össze: tasz.hu/koronavirus-vedooltasok.

Utolsó frissítés ideje: 2021. november 8. Ez az álláspont a 2022. március 7-étől hatályba lépett módosítások miatt egyes részekben már nem a hatályos állapotot tükrözi.

A kormány október 28-án, november 1-jei hatályba lépéssel lehetővé tette a munkáltatóknak, hogy dolgozóik számára kötelezővé tegyék a koronavírus elleni védőoltás felvételét, valamint az állami alkalmazottak számára maga tette kötelezővé az oltást. Ebben az állásfoglalásunkban – a korábbi állásfoglalásainkban lefektetett elvek alapján – értékeljük, hogy az elrendelt jogkorlátozások kiállják-e az alkotmányosság próbáját, és elemezzük a két rendeletet.

A védettségi igazolvány azért diszkriminatív, mert nem a védettséget igazolja

Ha valaki a saját elhatározásából dönt úgy, hogy nem oltatja be magát, attól bizonyos feltételek teljesülése esetén nem jogsértő megtagadni az újrainduló szolgáltatásokat. Számos más esetet azonban egyszerűen figyelmen kívül hagyott a kormány, amivel jogellenesen diszkriminál. Állásfoglalásunkban azt vizsgáljuk, hogy a védettségi igazolvánnyal kapcsolatban megvalósuló szabályozás mennyire felel meg a korábban közölt jogi szempontjainknak.

Globális fejlemények a lelkiismereti szabadság és egyenlő bánásmód területén IV.

Örömmel osztjuk meg veletek az International Network of Civil Liberties Organizations (INCLO) által megjelentetett Globális fejlemények a lelkiismereti szabadság és egyenlő bánásmód területén című hírlevél negyedik számát. Ebben a kiadványban az aktuális nemzetközi fejleményekről kívánunk hírt adni, köztük olyan bírósági ügyekről és jogalkotási lépésekről, amelyek a lelkiismereti szabadság vagy az egyenlő bánásmód területét, esetleg mindkettőt érintik.