Kisokos a betegjogokról

Kattints a képre,
és olvasd el a többi könnyen érthető tájékoztatót!

Ez egy könnyen érthető kisokos a beteg emberek jogairól.

Mindenki megbetegedhet.
Jó tudni, hogy mit tegyek, ha beteg vagyok.
Az egészségügyi rendszer bonyolult.
Néha nehéz eligazodni, hogy kihez forduljak.
Mindenkinek lehet segítségre szüksége.
Ebben a tájékoztatóban segítséget kapsz,
hogy mit csinálj, ha beteg vagy.
Ebből a tájékoztatóból megtudod azt is,
hogy milyen jogaid vannak,
amikor beteg vagy.

Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!

-

A HÁZIORVOSNÁL

Mikor vagyok beteg?

Beteg vagyok, 

amikor nem érzem jól magam.

Nem biztos, 

hogy tudom mi a baj.

De érzem, 

hogy valami nincs rendben.

Például gyengének érzem magam.

Nincs erőm. 

Nincs kedvem semmihez.

Valamim fáj, például a hasam. 

Nem érzem jól magam például:

   ●  amikor émelygek,

   ●  vagy hányingerem van,

   ●  vagy szédülök.

 

Sokféle betegség van.

A betegségnek vannak jelei. 

A betegség jeleit tüneteknek hívjuk.

Az influenza tünetei például:

   ●  láz

   ●  torokfájás

   ●  köhögés

   ●  orrfolyás

   ●  fejfájás

   ●  gyengeség

   ●  hasfájás

   ●  kar vagy láb fájdalom

Mit csináljak, ha beteg vagyok?

Orvoshoz kell menni,

ha beteg vagy.

Ha nagyon rosszul vagy,

hívd fel telefonon az orvost.

Először a háziorvoshoz kell fordulni.

Mikor menjek a háziorvoshoz?

Menj el a háziorvoshoz,

amikor rosszul vagy!

Menj el a háziorvoshoz például,

ha valamid fáj,

és nem segít a fájdalomcsillapító.

Fájdalomcsillapító például az algopyrin.

Mentőt kell hívni, 

vagy be kell menni a sürgősségire,

amikor nagyon rosszul vagy!

Minden más esetben először a háziorvoshoz kell menni.

Mit csinál a háziorvos?

A háziorvos megvizsgál.

A háziorvos megállapítja, hogy mi a betegséged.

Például megállapítja, hogy influenzás vagy.

A háziorvos elmondja, 

hogy mit tegyél ahhoz, 

hogy meggyógyulj.

Például otthon kell maradnod, pihenned kell, vagy diétázni kell.

A háziorvos figyelemmel kíséri a betegséged.

Lehet, hogy újra el kell menned a háziorvoshoz, 

vagy telefonon jelentkezned kell a háziorvosnál.

A háziorvos adhat gyógyszert?

Igen, a háziorvos ad gyógyszert. 

A háziorvos felírja a gyógyszert.

A gyógyszer kiváltásához a háziorvos receptet ad.

A receptet a gyógyszertárban kell kiváltani.

A háziorvos elmondja, 

hogy hogyan kell pontosan szedni a gyógyszert.

A háziorvos elmondja,

hogy naponta hányszor kell szedned a gyógyszert.

Az háziorvos elmondja,

hogy mikor kell beszedned a gyógyszert.

Például:

   ●  reggel,

   ●  délben, 

   ●  vagy este.

A háziorvos azt is elmondja,

hogy evés előtt vagy után kell beszedned a gyógyszert. 

Nagyon figyelj arra, hogy mit mond a háziorvos.

Ha nem emlékszel, kérdezz vissza!

Kérd meg, hogy ismételje el, 

és írd fel magadnak.

Csak betegen keressem a háziorvost?

Jó, ha a háziorvosommal rendszeresen beszélek.

Például fontos, hogy a háziorvosom tudjon a hosszú betegségeimről, 

amikre gyógyszert szedek.

Nekem is fontos tudni, 

hogy milyen gyógyszereket szedek.

Orvosi kérdésekkel fordulj a háziorvoshoz!

Mindent meg tud gyógyítani a háziorvos?

Nem tud a háziorvos minden betegséget meggyógyítani.

A háziorvos vizsgálatokra vagy kezelésekre küldhet,

ha nem tudja, 

hogy mi a pontos betegséged.

A háziorvos beutalót ad szakrendelésre vagy a kórházba.

Szakrendelésre, vagy a kórházba általában a háziorvos beutalójával tudsz elmenni.

Például a háziorvos elküld:

   ●  vérvételre,

   ●  tüdőszűrésre,

   ●  belgyógyászatra,

   ●  ortopédiára,

   ●  szemészetre.

Minden szakrendelésre kell beutaló?

Nem minden szakrendelésre kell beutaló.

Beutaló nélkül mehetesz például:

   ●  a bőrgyógyászatra, 

   ●  a nőgyógyászatra és a gyermeknőgyógyászatra, 

   ●  az urológiára, 

   ●  a pszichiátriára és az addiktológiára, 

   ●  a fül-, orr-, gégészetre, 

   ●  a szemészetre, 

   ●  az általános sebészetre és a baleseti sebészetre

   ●  az onkológiára.

Honnan tudom, hogy ki a háziorvosom? Hova kell mennem?

Te választod ki a háziorvosodat.

Minden lakóhelyhez tartozik egy körzetes orvos.

Azért jó a körzetes orvost választani, 

mert a körzetes orvos közel van a lakóhelyedhez.
 

A társasházakban a hirdetőfalon ki van rakva 

a körzetes orvos neve és telefonszáma.

Az interneten is ki tudod keresni, 

hogy ki a körzetes orvos ott, ahol laksz.  

Kérj segítséget, ha nem találod!

Írd fel a háziorvos 

   ●  nevét,

   ●  a telefonszámát,

   ●  és a címét, ahol rendel.

 

Ha még nem voltál a körzetes háziorvosnál, 

akkor hívd fel telefonon és jelentkezz be nála.

A lakóhelyed szerinti körzetes háziorvosnak kötelező fogadnia téged.

A körzetes háziorvoshoz kell járnom?

Nem kell a körzetes háziorvoshoz járnod. 

Mindenki maga választhatja meg a háziorvosát.

A másik háziorvos elfogadhatja a jelentkezésedet.

A másik háziorvos nem mindig fogadja el, 

mert lehet hogy túl sok a betege vagy messze van.

Ha a másik háziorvos elfogad, 

akkor ő lesz a háziorvosod.
 

Elmehetsz másik háziorvoshoz is, 

amikor elutazol otthonról.

Például amikor nyaraláson vagy.

Nem jövök ki jól a háziorvosommal. Válthatok háziorvost?

Igen.

Keress fel egy másik háziorvost!

Mondd el a másik háziorvosnak, hogy hozzá szeretnél járni.

Ha elfogad a másik háziorvos, akkor ő lesz az új háziorvosod.

Az új háziorvosod átkéri az orvosi papírjaidat a régi háziorvosodtól. 

Az új háziorvosod így megismeri az egészségügyi állapotod és a korábbi betegségeidet.
 

Évente egyszer kérheted át magadat másik háziorvoshoz.
 

A háziorvosok általában párban rendelnek.

Ha a saját háziorvosod nem jó, átkérheted magad a másikhoz.

Fontos, hogy közel legyen a háziorvosod azért,

hogy könnyen el tudj hozzá menni, amikor beteg vagy.

Csak holnap rendel a háziorvosom, de nem tudom kivárni. Mit csináljak?

A háziorvosok általában párban rendelnek.

A párban rendelés azt jelenti,

hogy a körzetedben két háziorvos rendel.

Felváltva van a rendelési idejük. 

Felváltva rendelés azt jelenti,

hogy egyszerre csak az egyikük rendel.

 

Ha nem tudsz várni, amíg a te háziorvosod rendel, 

akkor a vele párban lévő háziorvoshoz menj el.

Ha máshol vagy, mint ahol a háziorvosod rendel, 

akkor elmehetsz ahhoz a háziorvoshoz is,

akinek éppen a körzetében vagy.

Bemehetsz ahhoz az orvoshoz, aki éppen rendel.

A háziorvos nem rendel hétvégén és éjszaka sem. Ilyenkor melyik orvoshoz menjek?

Ha nem tudsz várni a rendelési időig, 

keresd fel a háziorvosi ügyeletet!

Háziorvosi ügyeletre kell menni, 

ha olyan bajod van, amivel nem kell mentőt hívni. 

Háziorvosi ügyeletre kell menni,

ha az állapotod nem várhat a következő rendelési időig.

Hogyan készüljek fel a háziorvosi vizsgálatra?

Gondold végig, hogy mit fogsz mondani a háziorvosnak. 

Gondolod végig, hogy milyen panaszaid és tüneteid vannak.

Sokszor segít, ha előre leírod ezeket egy papírra.

A papírt elő tudod venni, ha nem jut eszedbe, hogy mit mondj.
 

Kérj előre időpontot, hogy ne kelljen sokat várnod.

Időpontot telefonon tudsz kérni.
 

Keresd elő a:

   ●  a TAJ kártyádat,

   ●  a személyi igazolványodat

   ●  és a lakcímkártyád.

A TAJ azt jelenti,

hogy Társadalombiztosítási Azonosító Jel.

Ezeket vidd magaddal a háziorvosi vizsgálatra!

Sokan vannak a váróteremben. Mikor kerülök sorra?

Amikor megérkezel, kérdezd meg, hogy kell-e sorszámot húzni.

Kérdezd meg, hogy ki van előtted a sorban és jegyezd meg.

Lehet, hogy sokat kell várnod.

Lehet, hogy nem sorrendben hívják be az embereket. 

Ne bosszankodj ezen. 

Van, akinek időpontja van.

 

Ha van időpontod, akkor is lehet,

hogy várni kell.

Várj türelmesen.
 

Készítsd elő a TAJ kártyádat és az igazolványaidat.

Gondold végig, hogy mit fogsz mondani.

A papírt használhatod emlékeztetőül.

Mit mondjak el a háziorvosnak?

Mondd el, hogy milyen panaszaid vannak.

Mondd el, hogy mit érzel, mi fáj.

Mutasd meg, hogy hol fáj.

Mondd el, hogy mióta vannak fájdalmaid. 

Emlékezz vissza, mikor kezdődött a betegség.

Mondd el, hogy változtak-e a tüneteid a betegség kezdete óta.

 

A háziorvos kérdéseket fog feltenni.

Az háziorvos megfogja kérdezni például,

hogy rosszabbodtak-e a tüneteid a betegség kezdete óta?

Ezekre válaszolj a háziorvosnak őszintén. 

Ha nem érted a kérdést, bátran kérdezz vissza!

A háziorvos túl bonyolultan beszél. Nem értem, pedig fontos dolgokról van szó. Mit csináljak?

Kérdezz vissza, amikor nem érted amit mondanak!

Kérd meg az orvost,

hogy magyarázza el számodra érthetően a fontos dolgokat a betegségedről.

Fontos tudnod,

   ●  hogy milyen betegséged van?

   ●  hogy milyen kezelést kapsz?

   ●  hogy mire kell figyelned?

   ●  hogy kell-e gyógyszert szedned?

   ●  hogy a gyógyszert mikor kell beszedned?

   ●  hogy beutal-e másik orvoshoz, szakrendelésre, vagy kórházba?

   ●  ha beutal, mikor és hol kell jelentkezned?
 

Nyugodtan többször is kérdezz vissza, 

ha valamit nem értesz. 

Kérd meg a háziorvost,

hogy egyszerűen és lassan mondja el, 

hogy meg tudd érteni.

Kérd meg a háziorvost, 

hogy írja le neked a fontos dolgokat,

hogy meg tudd jegyezni.

Jogod van a tájékoztatáshoz!

Gondnokság alá vagyok helyezve. Elmehetek egyedül a háziorvoshoz?

Ellenőrizd, hogy az egészségügyi ellátás ügycsoportban

gondnokság alá vagy helyezve. 

Ezt a gondnokságról szóló

bírósági határozatban tudod megnézni.

Ha nem találod a határozatot, 

akkor a gyámhatóságtól és a gondnokodtól is meg tudod kérdezni.
 

Ha nem vagy az egészségügyi ellátás ügycsoportban gondnokság alatt,

nem kell a gondnoknak elkísérni téged a háziorvoshoz.

Ha nem vagy az egészségügyi ellátás ügycsoportban gondnokság alatt,

akkor mindent egyedül tudsz intézni a háziorvosnál.
 

Ha gondnokság alatt vagy az egészségügyi ellátás ügycsoportban,

jó, ha az első alkalommal elkísér a gondnokod a háziorvoshoz.

Akkor is menjen veled a gondnokod,

amikor új kezelést kezd a háziorvos.

Későbbi vizsgálatokra már egyedül is elmehetsz.

Enyhe betegségekkel is nyugodtan elmehetsz egyedül a háziorvoshoz.

Enyhe betegség például az influenza vagy a felfázás.

Ha ismer már a háziorvosod, akkor nyugodtan keresd fel egyedül.

Nem akarom, hogy a gondnokom ott legyen, amikor megvizsgál az orvos. Kiküldhetem?

Igen.

A gondnoknak nem kell ott lennie, 

amikor megvizsgál a háziorvos.

Kérd meg a gondnokod,

hogy menjen ki, amíg megvizsgál az orvos.

Majd visszajön, amikor már felöltöztél.

A gondnoknak akkor kell ott lennie, 

amikor a betegség gyógyításáról kell döntést hozni.

Elkísérhet a támogatóm a háziorvoshoz?

Igen.

De nem muszáj, hogy veled menjen.

Ha a támogatóm eljön velem a háziorvoshoz, de nem akarom előtte lehúzni a pólóm, akkor kiküldhetem?

Igen. 

Kérd meg a támogatódat, hogy menjen ki, amíg megvizsgál az orvos.

Majd visszajön, amikor már felöltöztél.

Elég, ha akkor van ott a támogatód,

amikor a betegségről

és a gyógyításáról beszéltek a háziorvossal.

Mindenki hallja, amit az orvos vagy az ápoló mond nekem a folyosón. Nem akarom, hogy mások is hallják. Szólhatok ezért?

Igen. 

Szólj az orvosnak, hogy zavar az,

hogy mások is hallják az orvosi dolgaidat.

Jogod van ahhoz, 

hogy az orvos ne beszéljen a betegségedről mások előtt.

Ezt orvosi titoktartásnak hívjuk.

Az orvos csak meghatározott kollégáknak

vagy a gondnokodnak beszélhet a betegségedről.

Az orvos köteles a titoktartásra.

A SZAKRENDELŐBEN

Mikor kell a szakrendelőbe mennem?

Vannak olyan vizsgálatok, amit a háziorvos nem tud elvégezni.

Ezért a háziorvos beutal a szakrendelőbe.

Szakrendelőbe utal a háziorvos például:

   ●  vérvételre,

   ●  ultrahangra,

   ●  vagy EKG-ra.

Az EKG a szívedet vizsgálja.

A vizsgálat nem fáj.
 

A szakorvos egy-egy területtel foglalkozik részletesen.

Amikor fáj a fogad, akkor fogorvosra van szükséged.

Amikor fáj a térded, akkor ortopéd orvosra van szükséged.

Amikor a szíveddel van baj, akkor a kardiológus tud segíteni.

Amikor a szemeddel van baj, akkor a szemész tud segíteni.

Amikor a mozgásoddal van baj, akkor a reumatológus tud segíteni.

Minden szakrendelésre kell beutaló?

Nem.

Szakrendelésre általában a háziorvos beutalójával tudsz elmenni.

Van olyan szakrendelés,

ahova nem kell vinned beutalót.

Beutaló nélkül mehetsz például:

   ●  a fogorvoshoz,

   ●  a bőrgyógyászatra, 

   ●  a nőgyógyászatra és a gyermeknőgyógyászatra, 

   ●  az urológiára, 

   ●  a pszichiátriára és az addiktológiára, 

   ●  a fül-, orr-, gégészetre, 

   ●  a szemészetre, 

   ●  az általános sebészetre és a baleseti sebészetre

   ●  az onkológiára. 

Megkaptam a beutalót. Mit kell most tennem?

Időpontot kell kérned a szakrendelőbe.

Időpontkérésben segít a háziorvos.

Telefonon vagy interneten keresztül tudsz időpontot kérni.

Kapni fogsz egy időpontot, hogy mikor kell menned a szakrendelésre.

Ellenőrizd, hogy hova kell menned.

Írd fel, hogy mikor

és hova kell menni, nehogy elfelejtsd!

Kérj segítséget az orvostól vagy a családtagodtól,

ha nem megy az időpontfoglalás.

Családtag például az apa és az anya.

Mit kell magammal vinnem a szakrendelőbe?

A szakrendelőbe vidd magaddal: 

   ●  a TAJ kártyádat,

    ●  a személyi igazolványodat,

    ●  a lakcímkártyád

   ●  és a beutalót.

Ezeket mind vidd magaddal!

Hogy készüljek fel, ha a szakrendelőbe kell mennem?

Gondold végig, hogy mit fogsz mondani például a fogorvosnak.

Gondold végig, 

   ●  hogy milyen panaszaid vannak?

   ●  hogy hol fáj?

   ●  hogy mióta fáj?

Jó, ha segít ezeket végiggondolni valaki.

Segít, ha ezeket előre leírod egy papírra.

A papírt elő tudod venni, ha nem jut eszedbe valami az orvosnál.

Írd fel, ha allergiás vagy valamire.

Írd fel egy papírra, ha érzékeny vagy valamilyen gyógyszerre.

Keresd meg, és vidd magaddal a korábbi orvosi papírjaidat is!

Megérkeztem a szakrendelőbe. Hova kell most mennem?

Először be kell jelentkezned.

A bejelentkezés általában a földszinten van, 

ahol bemész az ajtón.

Kérdezd meg valakitől, 

hol kell bejelentkezni, 

ha nem találod!

Menj oda, 

köszönj, 

mutatkozz be, 

és mondd el, hogy időpontod van.

Mondd el azt is,

hogy melyik vizsgálatra jöttél.

Add oda a TAJ kártyádat és az igazolványodat.

Segíteni fognak, hogy hova kell menned.

Sokan vannak a váróteremben. Mikor kerülök én sorra?

Van, hogy egy TV-n jelzik, 

hogy melyik szám következik.

Figyeld a TV-n a számokat, 

ha kaptál sorszámot.

Az is lehet, hogy nem szám szerint szólítanak.

Nyugodtan kérdezz meg egy várakozót,

hogy melyik számnál tartanak, ha nem tudod.
 

Lehet, hogy sokat kell várnod.

Lehet, hogy nem sorrendben hívják be az embereket. 

Ne idegeskedj ezen.

Van, hogy sürgős eset kerül eléd, 

hiába érkezett utánad.
 

Gondold végig, hogy mit fogsz mondani.

A papírt használd emlékeztetőül.

Mit mondjak el az orvosnak?

A szakrendelőben az orvos már nem ismer téged úgy, mint a háziorvos.

Ha lehet, kísérjen el a támogatód. 

Mondd, hogy fogyatékossággal élsz,

és kérd meg, hogy lassan és egyszerűen beszéljen. 
 

Mondd el, hogy mit érzel, mi fáj.

Mutasd meg, hogy hol fáj.

Mondd el, hogy milyen tüneteid vannak.

Mondd el, hogy mióta tartanak a tünetek.

Emlékezz vissza, mikor kezdődtek a panaszaid.

Mondd el, hogyan változott a fájdalom a betegség kezdete óta.
 

Az orvos kérdéseket fog feltenni.

Ezekre válaszolj őszintén. 

Ha nem érted a kérdést, kérdezz vissza nyugodtan!

Túl bonyolultan beszél az orvos, nem értem, pedig fontos dolgokról van szó. Mit tehetek?

Nyugodtan kérdezz vissza, ha nem érted a orvost.

Kérd meg az orvost, hogy még egyszer magyarázza el azt, 

amit nem értettél.

Fontos tudnod,

   ●  hogy mi a betegséged?

   ●  hogy milyen kezelést kapsz?

   ●  hogy mire kell figyelned?

   ●  hogy a kezelés után ehetsz, ihatsz-e?

   ●  hogy kell-e gyógyszert szedned?

   ●  hogy a gyógyszert hogy kell pontosan szedned?

Többször is kérdezd meg, ha valamit nem értesz. 

Kérdd meg az orvost, hogy egyszerűen 

és lassan mondja el, hogy meg tudd jegyezni.

Kérd meg, hogy írja le neked a fontos dolgokat.

Jogod van a tájékoztatáshoz!

Gondnokság alá vagyok helyezve. Elmehetek egyedül a szakrendelőbe?

A beutalóért elmehetsz egyedül is a háziorvoshoz.

A szakrendelőbe jó, ha elkísér a gondnokod.

Egyedül is elmehetsz, ha csak megvizsgálnak. 

Ehhez nem kell a gondnok beleegyezése.

Akkor sem kell a gondnok beleegyezése, 

amikor az orvos kis beavatkozást végez.

Kis beavatkozás például amikor fogkőtisztítást végez a fogorvos.

Amikor kapsz érzéstelenítést, akkor már kell a gondnok beleegyezése.
 

Ellenőrizd, hogy egészségügyi ellátás ügycsoportban gondnokság alá vagy helyezve. 

Ezt a gondnokságról szóló bírósági határozatban tudod megnézni.

Ha nem találod a határozatot, akkor a gyámhatóságtól 

és a gondnokodtól is meg tudod kérdezni.

Ha nem vagy egészségügyi ügycsoportban gondnokság alatt,

akkor nem kell, hogy elkísérjen a gondnok.

Akkor mindent egyedül tudsz intézni az orvosnál.

Nem akarom, hogy a gondnokom ott legyen amikor megvizsgál az orvos. Kiküldhetem?

Igen.

A gondnoknak nem kell a vizsgálat vagy a kezelés alatt jelen lennie.

Kérd meg, hogy menjen ki a gondnok, amíg megvizsgál az orvos.

Majd visszajön a gondnok, amikor már vége a vizsgálatnak, kezelésnek.

A gondnoknak akkor kell ott lennie, amikor a betegség gyógyításáról kell döntést hozni.

Jó, ha elkísér a támogatóm a háziorvoshoz, de nem akarom, hogy előtte vizsgáljon meg az orvos. Kiküldhetem?

Igen. 

Kérd meg a támogatódat, hogy menjen ki, amíg megvizsgál az orvos.

Majd visszajön amikor már vége van a vizsgálatnak.

Elég, ha a támogatód akkor van jelen, amikor a betegségről és a gyógyításáról beszéltek.

Mindenki hallja, amit az orvos vagy az ápoló mond nekem a folyosón. Nem akarom, hogy mások is hallják. Szólhatok ezért az orvosnak vagy az ápolónak?

Igen. 

Szólj az orvosnak vagy az ápolónak, hogy zavar téged ez a helyzet.

Jogod van ahhoz, hogy az orvos vagy az ápoló ne beszéljen a betegségedről mások előtt.

Ezt titoktartásnak hívjuk.

Az orvos vagy az ápoló köteles a titoktartásra.

Nem jövök ki jól az orvossal a szakrendelőben. Mehetek másik orvoshoz?

Igen.

Kérj, egy másik orvost.

Beutalóval a szakrendelőben kötelesek ellátni téged. 

Jogod van ahhoz, hogy másik orvost válassz.

A SÜRGŐSSÉGI ELLÁTÁS

Nagyon fáj a hasam, de nincs nyitva a szakrendelő. Mit csináljak?

Menj be a sürgősségire!

Mi az a sürgősségi?

A sürgősségi ellátás azt jelenti,

hogy valakinek azonnali ellátásra van szüksége,

és nincs idő várakozásra.

Sürgősségi ellátásra van szükség például

ha baleset ér az utcán és eltörik a lábad.

Vagy például nagyon fáj a hasad,

és nem tudsz másnapig várni, amíg rendel a háziorvosod.

Ilyenkor mentőt kell hívni.

Ha nincs életveszély, az is lehet, hogy valaki bevisz a sürgősségire.

A mentő egyenesen a kórházba visz. Velem jöhet valaki?

Igen, egy kísérő veled mehet a mentőben.

Ha egyedül vagy,  kérd meg, hogy értesítsenek valakit, akit szeretnél.

Velem lehet végig a támogatóm?

A várakozásnál igen.

A vizsgálatoknál azonban nem biztos.

Ilyenkor megkérik, hogy menjen ki a támogatód.
 

Ha szeretnéd, hogy ott legyen végig a támogatód,

akkor kérd az orvost, hogy maradhasson.

Mondd el az orvosnak, hogy fogyatékossággal élsz és a támogatód segít neked.

Nem akarom, hogy a támogatóm ott legyen, amikor megvizsgál az orvos. Kiküldhetem?

Igen.

A támogatódnak nem kell ott lennie, amikor megvizsgálnak.

Kérd meg, hogy menjen ki, amíg megvizsgál az orvos.

A támogatód visszajön, amikor már vége a vizsgálatnak.

Elég, ha a támogatód akkor van ott,

amikor a betegségről és a gyógyításáról beszéltek az orvossal.

Gondnokság alá vagyok helyezve, de a gondnokom nem elérhető. Nincs idő rá várni, gyorsan kell döntést hozni.

Ha gyorsan kell döntést hozni, és az orvos szerint szükséges az ellátás,

akkor nincs szükség a gondnokra.

Az orvos ilyenkor dönthet az ellátásodról a gondnok nélkül.

Az orvos dönthet például,

amikor rosszul tört el a lábad, ezért azonnal műteni kell. 
 

Az orvos dönthet arról, hogy kell-e a gondnok beleegyezése.

Ilyenkor sem te, sem a gondnokod nem utasíthatja vissza az ellátást.

Lehet, hogy a beleegyezésedre nincs szükség az ellátáshoz.

De tájékoztatni kötelesek.

Az orvosnak el kell mondania: 

   ●  hogy milyen ellátást kapsz, 

   ●  hogy miért szükséges az ellátás, 

   ●  hogy milyen kockázatai vannak.

A sürgősségin sokan vannak. Meddig kell várnom?

A sürgősségin várnod kell, amikor sokan vannak.

Nem az érkezési sorrend számít, 

Az számít, hogy milyen sürgős ellátásra van szükséged.
 

Egy ápoló kérdéseket tesz fel neked.

Az ápoló egyszerű vizsgálatokat el is végez.

Ez alapján döntik el, ki megy be előbb az orvoshoz.

Sürgősség alapján döntenek.
 

Válaszolj a kérdésekre az ápolónak.

Ha valamit nem értesz, kérdezz vissza!

Mondd el az ápolónak,

   ●  hogy fogyatékossággal élsz.

   ●  hogy milyen betegségeid vannak.

   ●  hogy milyen gyógyszereket szedsz.

   ●  hogy mi történt, mi fáj és miért vagy most a sürgősségin.

Mindenki hallja a folyosón, ahogy az ápoló a betegségemről beszél. Nem akarom, hogy mások is hallják. Szólhatok ezért?

Igen. 

Szólj az ápolónak, hogy zavar, hogy mások is hallják az orvosi dolgaid.

Jogod van ahhoz, hogy az ápoló ne beszéljen mások előtt a te betegségedről.

Ezt titoktartásnak hívjuk.

Az ápoló köteles a titoktartásra.

Muszáj beszednem a gyógyszerem, de nincs nálam. Mit csináljak?

Mondd el az ápolónak, hogy rendszeresen szedsz gyógyszert.

Mondd el, hogy milyen gyógyszert szedsz és mire szeded.

A várakozás idejére adni fognak neked gyógyszert, ha szükséges.

Például adni fognak inzulit, 

ha cukorbeteg vagy,

és muszáj inzulint kapnod.

Más gyógyszerek is lehetnek olyan fontosak, hogy időben kapd meg.

Várnom kell, de nagyon fáj, mert eltört a lábam. Kaphatok fájdalomcsillapítót?

Igen,

Jogod van a várakozás alatt fájdalomcsillapítót kérni.

Nagyon kell pisilnem, de nem merek elmenni, mert félek, hogy pont akkor szólítanak.

Kérdezd meg az ápolót, hogy mennyi várakozási időre kell számítani.

Ez lehet, hogy hosszabb lesz.

De így tudod, hogy van még időd elmenni pisilni.

Tudod, hogy van-e idő innivalót, vagy ennivalót venni magadnak.

Régóta várok és egyre rosszabbul érzem magam. Bemehetek?

Ha úgy érzed, rosszabbul vagy szólj az ápolónak!

Fontos, hogy az ápolók tudják,

hogy rosszabbul lettél a várakozás alatt.

Annyi mindent mond az orvos, nem értem. Honnan fogom tudni, mit kell csinálni?

Ha nem érted a orvost, kérdezz vissza bátran!

Kérd meg az orvost, hogy magyarázza el még egyszer a fontos dolgokat a betegségedről.

Fontos tudnod például

   ●  hogy milyen betegséged van?

   ●  hogy milyen kezelést kapsz?

   ●  hogy kell-e újra jönnöd?

   ●  hogy kihez kell jönnöd, majd kit keress?

   ●  hogy mikor és pontosan hova kell majd jönnöd?

   ●  hogy kell-e gyógyszert szedned?

   ●  hogy a gyógyszert hogyan kell pontosan szedned?

   ●  hogy mire kell még figyelned?

Többször is kérdezd meg, ha valamit nem értesz. 

Kérd meg az orvost, hogy egyszerűen 

és lassan mondja el, hogy meg tudd jegyezni.

Kérd meg, hogy írja le neked a fontos dolgokat.

Mondd el az orvosnak, hogy fogyatékossággal élsz.

Kérd meg, hogy hívja fel a támogatód és neki is mondja el a fontos dolgokat.

Ha veled van a támogatód, kérd meg, hogy bejöhessen veled.

Jogod van a tájékoztatáshoz!

Azt mondja az orvos, hogy rosszul tört el a lábam, ezért műteni kell azonnal. Visszautasíthatom?

Az orvos azt mondja műteni kell a lábad, 

akkor nem kell a beleegyezésed a műtéthez.

A műtét nélkül maradandó károsodás érhet, ezért az orvos dönt.

Ilyenkor a gondnokod beleegyezése sem kell.
 

Az orvos köteles tájékoztatni akkor is, 

ha nem kell a beleegyezésed a műtéthez.

Az orvosnak el kell mondania, 

hogy a műtét miért kell, mi fog történni, és milyen kockázatai vannak. 
 

Jogod van a tájékoztatáshoz!

Meg kell műteni. Mi fog most történni?

A műtét előtt kellenek vizsgálatok.

Műtét előtt például vért vesznek.

Műtét előtt le kell venned a ruhádat, a szemüveget és az ékszereidet.

Kapsz valamit, amit felvehetsz, hogy eltakarjon.

Nem kell meztelenül várnod.

Kérdezd meg, hol hagyhatod a személyes tárgyaidat!

Személyes tárgy például a mobiltelefonod.
 

Hoznak egy ágyat, azon fog egy ápoló betolni a műtőbe.

Érzéstelenítőt fogsz kapni, vagy elaltatnak.

Mire felébredsz, túl leszel a műtéten.
 

Ha várnod kell a műtét előtt, 

kérd meg az ápolót, hogy magyarázza el, mi fog történni.

A KÓRHÁZBAN

Mikor kerülhetek kórházba?

Két esetben kerülhetek kórházba:

1. Amikor baleset ér, 

vagy hirtelen nagyon rosszul leszek

és a mentő beszállít a kórházba.

Ha műtétre, vagy más kezelésre van szükségem, 

akkor a kórházban kell maradnom.

Erről a sürgősségi ellátás résznél olvashatsz többet fentebb.

2. Az is lehet, hogy előre tervezett műtétre vagy más kezelésre van szükségem.

Ilyenkor időpontra kell a kórházba mennem.

Erről lentebb olvashatsz többet.

Előre kaptam időpontot a térdműtétre. Mit kell tennem?

A szakorvostól kapsz időpontot a műtétre.

Írd  fel egy papírra, hogy melyik kórházba és hova kell majd menned.
 

Kérd meg az orvost, hogy mondjon el minden fontos dolgot!

Ha valamit nem értesz, kérdezz vissza bátran!

Többször is megkérdezheted az orvost, ha valamit nem értesz. 

Kérd meg az orvost, hogy egyszerűen 

és lassan mondja el, hogy meg tudd jegyezni.

Kérd meg az orvost, hogy írja le neked a fontos dolgokat.

Kérd meg  az orvost, hogy hívja fel a támogatód,

 és neki is mondja el a fontos dolgokat.

Jogod van a tájékoztatáshoz!

Nem jó nekem az időpont. Kérhetek másik időpontot?

Igen.

Kérhetsz másik időpontot,

ha nem jó neked az időpont.

Beszélj meg egy új időpontot az orvosoddal!

Későbbre halasztották a műtétemet. Ezt megtehetik?

Igen.

Egy másik sürgős műtét miatt a műtéted későbbre halaszthatják. 

Ez azért van, mert vannak váratlan dolgok.

Lehet, hogy valakinek sürgős ellátás kell.
 

A műtét késhet, ha már a kórházban fekszel.

Sajnos ilyenkor is várni kell.

Kell a gondnokom beleegyezése a műtéthez?

Szükséged van a gondnokod beleegyezésére, 

ha gondnokság alá vagy helyezve

az egészségügyi ellátás ügycsoportban.

Amikor előre tervezett a műtéted,

akkor van idő átgondolni mindent,

és közösen tudsz dönteni a gondnokkal az orvosi beavatkozásról.

Orvosi beavatkozás például a műtét.
 

Ellenőrizd, hogy egészségügyi ellátás ügycsoportban

gondnokság alá vagy-e helyezve. 

Ezt a gondnokságról szóló bírósági határozatban tudod megnézni.

Ha nem találod, akkor a gyámhatóságtól 

vagy a gondnokodtól is meg tudod kérdezni.
 

Ha nem vagy egészségügyi ügycsoportban gondnokság alatt, 

akkor nem kell a gondnok beleegyezése.

Akkor mindent egyedül tudsz intézni a kórházban.

Előre bele kell egyezni a műtétbe?

Igen. 

A műtét előtt több papírt alá kell írni.

Tervezett műtét esetén van erre idő.

Ha egészségügyi ügycsoportban gondnokság alatt vagy, 

kell a gondnokod beleegyezése is.

El fognak altatni a műtéthez?

Lehet, hogy szükség van az altatásra.

Ebben az esetben a szakorvosod egy altatóorvoshoz küld.

Az altatóorvossal kell megbeszélni, 

hogy érzéstelenítést vagy altatást kapsz.

Lehet, hogy több vizsgálatra is elküldenek.

Például vérvételre, EKG-ra.

Az EKG a szívedet vizsgálja.

 A vizsgálat nem fáj.

Kérdeznek a családi betegségekről.

Kérdeznek arról is, hogy neked van-e valamilyen betegséged.

Ha altatásban végzik a műtétet, 

akkor alá kell írni, hogy ebbe beleegyezel.

Ha gondnokság alatt vagy, kísérjen el a gondnokod!

Mit vigyek magammal a kórházba?

Kérdezd meg előtte az orvosodat!

Kérd meg, hogy mondja el mit kell magaddal vinned.

Kérd meg, hogy írásban is adjon erről listát neked.

Jó tanácsok, hogy mit vigyél magaddal például:

   ●  WC papír

   ●  fogkefe

   ●  fogkrém

   ●  tisztálkodási szerek például: szappan vagy tusfürdő

   ●  törölköző

   ●  papucs

   ●  kényelmes pizsama

   ●  alsónemű, azaz bugyi vagy alsónadrág

   ●  pulóver

   ●  lehet, hogy vinned kell a gyógyszereidet, 

       amiket rendszeresen szedsz

   ●  telefon

   ●  telefontöltő

   ●  olyan enni és innivaló, 

       ami nem romlik meg hamar, 

       nem kell hűtőbe tenni

   ●  kanál, kés és villa

   ●  tányér

   ●  pohár

Mit ne vigyek magammal?

Csak azt vidd magaddal,

amire szükséged van!

Valamennyi pénz legyen nálad.

Kell legyen zárható szekrény a kórházban. 

A zárható szekrénybe rakd az értékeidet, irataidat.

A kórházban hova kell mennem?

Először be kell jelentkezni.

Általában a földszinten kell bejelentkezni, 

rögtön ahol bemész az ajtón.

Ha nem találod, 

kérdezd meg, hol kell bejelentkezni!

Menj oda, 

köszönj, 

mutatkozz be,

és mondd el, hogy időpontod van.

Add oda a TAJ kártyádat és az igazolványodat.

A TAJ azt jelenti,

hogy Társadalombiztosítási Azonosító Jel.

Segíteni fognak, hova kell menned.

Meddig kell a kórházban maradnom?

Ezt nem lehet mindig előre megmondani.

Lehet, hogy a műtét után pár órával kísérővel hazamehetsz.

Van, hogy több napig bent kell maradnod a kórházban a műtét után.

Attól függ, hogy milyen műtéted lesz.
 

Kérdezd meg az orvosodat hogy hány napra számíts.

Lehet, végül több vagy kevesebb ideig kell bent maradnod a kórházban.

Meglátogathatnak?

Igen meglátogathatnak a látogatási időben.

A kórházi fertőzések miatt fontos, 

hogy látogatód mosson kezet, figyeljen a tisztaságra.
 

Ha járványveszély van, akkor nem lehet látogatód.

Például a koronavírus járvány miatt látogatási tilalom lehet.

Hogy készüljek fel a műtétre?

Le kell venned a ruhádat, a szemüveget és az ékszereidet a műtét előtt.

Kapsz egy lepedőt, ami eltakar.

Nem kell meztelenül várnod a műtétre.

Kérdezd meg, hogy hol hagyhatod a személyes tárgyaidat!

Személyes tárgy például a telefonod.

Kérdezd meg, hogy hova rakd, hogy a műtét után meglegyen.

Kell fizetnem az orvosnak?

Állami ellátás esetén nem.

A hálapénz tilos.

Tilos adni és elfogadni hálapénzt.

A hálapénz miatt büntetés járhat!

Hogyan köszönjem meg az orvosnak hogy meggyógyított?

Köszönd meg levélben,

vagyis írj neki levelet,

vagy adj neki ajándékot.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

ENSZ-javaslatok a fogyatékossággal élő emberek jogfosztása ellen – már a nyelv sem akadály

Magyarul és könnyen érthető formában is elérhető az ENSZ fogyatékosjogi bizottságának tavaly szeptemberben közzétett jelentése, amely megállapította, hogy a magyar kormány súlyosan és rendszerszinten sérti a fogyatékossággal élő emberek jogait. Az ENSZ honlapján elérhető fordítás civil szervezetek együttműködésében készült, a TASZ is részt vett a munkában. Bízunk abban, hogy minél többen fogják olvasni a jelentést és a kormány hatékony intézkedéseket fog tenni a Bizottság javaslatai alapján a fogyatékos emberek szabad döntéshozatallal, önálló életvitellel és diszkriminációmentességgel összefüggő jogai védelmében.

Az uniós milliárdok nem betonozhatnak be jogsértő helyzeteket

A fogyatékossággal élő emberek és családjaik alig éreznek valamit az őket segítő fejlesztésekből, ezért javaslatokat tettünk a kormánynak és az Európai Bizottságnak, hogy az emberi jogokat tiszteletben tartva reagáljanak a legsúlyosabb problémákra.

Beengedték a TASZ-t egy fogyatékos otthonba – évek után újra monitoroztunk

A TASZ csapata emberi jogi szempontú monitorozó látogatást tett egy budapesti fogyatékossággal élő személyeket ápoló-gondozó otthonban 2019. májusában. A Hornyák Alapítvány fenntartásában lévő intézmény 21 halmozott fogyatékossággal élő látássérült személy számára nyújt lakhatási és foglalkoztatási szolgáltatást. Az emberi jogi intézmény-monitorozás tapasztalataiból a TASZ jelentést készített, amely megerősíti, hogy maga az intézményi struktúra az, amely a lakók jogainak mindennapi sérelméhez vezet. Az intézményvezető nyitott volt a jelentésben foglalt egyes ajánlások megvalósítására, aminek eredményeképp javulhat a lakók életminősége.