Elindul a TASZ tanszabadság programja

A közoktatásban megjelenő alapjogi problémákkal foglalkozik a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) új programja. A tanszabadság programot május 15-én, a Gödör 2.0-ban rendezett Tavaszi TASZ-buli keretében mutatja be a jogvédő szervezet.

A 2011-ben elfogadott köznevelési törvény és a kapcsolódó jogszabályok alapjaiban változtatták meg a közoktatás rendszerét. A TASZ hisz abban, hogy a közoktatás az egyik legfontosabb terület: hiszen a gyerekekről van szó. Ez áttételesen a demokrácia megerősítésének, az egyenlőség megteremtésének első és legfontosabb terepe. A mindenki számára elérhető, egyenlőségen alapuló, világnézetileg semleges oktatás biztosítása az állam egyik legfontosabb feladata. Olyan mértékben sérülnek a gyermekek jogai, illetve a pedagógusok és az intézmények autonómiája, hogy a TASZ úgy látja, a jogvédelmi tevékenységét erre a területre is ki kell, hogy bővítse.

Amikor a roma gyerekeket „több okból kifolyólag” kizárnak az erdei iskolából, amikor halmozottan sérült gyerekeket nem vesz fel az integráló óvoda, amikor az oktatási intézményeket az állam százával adja át az egyháznak és ezzel megszűnik annak a lehetősége, hogy a gyerekek világnézetileg semleges oktatásba részesüljenek, akkor kimondhatjuk: az állam nem teljesíti kötelezettségét; a gyerekek, a szülők és a pedagógusok joga sérül.

A TASZ tanszabadság programja a közoktatásban felmerülő alapjogi sérelmekkel foglalkozik. A program egyik fókusza a tanulás szabadsága: a gyerekek joga ahhoz, hogy világnézetileg semleges, igényeiket és választásaikat tiszteletben tartó oktatásban részesülhessenek az óvodákban, az általános- és középfokú iskolákban. A program foglalkozik a tanítás szabadságával is, ami a tanulás szabadságának és a minőségi oktatásnak előfeltétele. Utóbbi kétféle autonómiát foglal magában: a pedagógusok és az intézmények autonómiáját.

A TASZ a tanszabadság programjában e két területet érintő alapjogsérelmek esetén ingyenesen nyújt tanácsadást és jogi képviseletet.

A tanszabadságot bemutató rendezvényen május 15-én 19 órai kezdettel a Panodráma: TTT- 2014-15 - Keresztmetszet a közoktatásról című darabját tekinthetik meg az érdeklődők, majd ezt követően Radó Péter oktatáspolitikai szakértő beszélget Lengyel Anna dramaturggal, Mérő László pszichológussal, Salamon Eszterrel az Európai Szülők Egyesületének elnökével, Schiller Mariannal az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlógimnáziumának angol és magyar vezetőtanárával és Simon Évával a TASZ ügyvivőjével. A rendezvényre mindenkit vár a TASZ!

A rendezvény a facebookon.
A Panodráma: TTT- 2014-15-keresztmetszet a közoktatásról c. darabjára elővételi jegyek itt válthatók.

Videó: Radó Péter oktatáspolitikus a tanszabadságról.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

KISOKOS: Hit- és erkölcstan oktatás az iskolában

Mi tanítható az erkölcstan keretei között?


Az állami iskolákban erkölcstan óra helyett hit- és erkölcstan óra választható, ami a kötelező tanóra része. Az erkölcstan óra tartalmát és követelményeit a Nemzeti alaptanterv szabályozza, míg a hitoktatás tartalmának meghatározását és felügyeletének ellátását a törvény az adott egyház hatáskörébe utalja.

A szegregációra feljogosító rendelettervezet az állam világnézeti semlegességét is sérti

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) véleményezte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) készülő rendelettervezetét, amely a szegregáció lehetőségét teremti meg. A Minisztériumnak megküldött álláspontunk szerint a világnézeti meggyőződésen alapuló szegregáció három okból is jogellenes: sérti az állam világnézeti semlegességét; alapjogok gyakorlása illetve alkotmányos értékek érvényre juttatása érdekében szükségtelen, valamint nem biztosítható az önkéntessége.

A TASZ jogi álláspontja az iskolanyitásról - 2021.04.18.

A kormány elsődleges feladata a jelenlegi járványhelyzetben, hogy a lehető legtöbbet tegyen az emberek életének védelme, egészségük megőrzése érdekében. Ezért kapta különleges jogalkotói felhatalmazását is, amely gyors és hatékony jogalkotást tesz lehetővé. A védelmi intézkedésekkel bevezetett jelenlegi jogkorlátozások alapja és középpontja tehát az emberi élet mint legfőbb érték védelme. Az iskolák nyitásáról szóló döntés meghozatalakor azonban az életvédelem mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, amelyek nem azonnal vagy rövidtávon, hanem közép- vagy hosszútávon jelentkeznek és eredményeznek esetleg jelentős hátrányt egyes társadalmi csoportok helyzete vagy a gazdaság működése szempontjából. Ebben az állásfoglalásunkban összefoglaljuk, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.