Iskolások - iskola nélkül - a TASZ új filmje

Mától joguk van gyógypedagógiai iskolába járni a súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulóknak, az iskoláknak viszont nem kötelező felvenni őket. Magyarország elismeri oktatási jogaikat, csak nem engedi őket iskolába járni...

A közoktatásról szóló törvény 2006. január 1-jén hatályba lépett módosítása eltörölte a képzési kötelezettség álláspontunk szerint diszkriminatív kategóriáját, egyszersmind elismerte a legsúlyosabban akadályozott gyerekek és fiatalok alapfokú oktatáshoz való jogát, s bevonta őket a tankötelezett személyek körébe. Ezzel párhuzamosan közoktatási szolgáltatásként nevesítette a fejlesztő iskolai oktatást és az egyéni fejlesztő felkészítést, amelyek a képzési kötelezettség teljesítésének korábbi módjait váltották fel. 2006. előtt e tanulóknak legfeljebb heti öt óra pedagógiai szolgáltatás járt, míg 2010. szeptember 1-jétől – a négy éves felkészülési időszak lejárta után – minden súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulónak joga van ahhoz, hogy heti 20 órában fejlesztő iskolai oktatásban vegyen részt. Mindazonáltal a közoktatási törvény nem biztosítja a megfelelő feltételeket, és nem tartalmazza a megfelelő garanciákat ahhoz, hogy a súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulók elismert jogaikkal valóban élni tudjanak, illetve igen tág teret enged az iskolai egyenlőtlenségeknek. A jelenleg hatályos szabályozás továbbra is hátrányos helyzetbe hozza e tanulói kört, és álláspontunk szerint súlyosan sérti ezzel az alapfokú oktatáshoz való alkotmányos jogukat. A jelenlegi konstrukciónak két súlyos problémája van: (1) a fejlesztő iskolai oktatás a gyógypedagógiai iskolarendszeren kívül helyezkedik el, és (2) a súlyosan, halmozottan fogyatékos tanulók kortársaikhoz képest kevesebb és alacsonyabb színvonalú pedagógiai szolgáltatásra formálhatnak jogot.

Nézze meg a rövidfilmünket:

A TASZ olyan családok jelentkezését várja, akik ragaszkodnak hozzá, hogy gyermekük gyógypedagógiai iskola tanulója legyen. A TASZ ehhez ingyenes tanácsadást, s szükség esetén ügyvédi segítséget nyújt.

Elérhetőségek:

tasz@tasz.hu
06-1-209-0046

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Lázár János javaslata fogyatékos gyerekek oktatási jogait veszélyezteti - levél a szakpolitikusoknak

A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerekek oktatási jogai fokozatosan fejlődtek a rendszerváltás óta. Lázár János egymondatos indoklással ellátott javaslata ezeket a jogokat sodorja veszélybe. Szülők, szakemberek és civilek közös levele a módosító visszavonásáért. Az érkező aláírásokat folyamatosan töltjük fel a honlapra!

Demonstráció a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek oktatási jogaiért

Lázár János törvénymódosító javaslata alapján az új köznevelési törvény nem tartalmazná a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyerek iskolai osztályaiban a minimális óraszámokra vonatkozó előírást. A javaslat ellen pénteken békés demonstrációt tartanak szülők a Parlament előtt.

Útmutató felháborodóknak: hogyan küzdj a gyermekednek járó fejlesztésekért?

Szilvi egy autizmussal élő kislány édesanyja, akit állapotával járó időnkénti indulati kitörései miatt szeretetteljesen az ő Zivatarlánykájának nevez. Zivatarlányka, mint a legtöbb óvodás, nagy izgalommal várta az iskolakezdést: volt szép új táskája, gondosan bekötött füzetei és sok lelkesedése. A gyermek első osztályban ügyesen meg is tanult írni, olvasni, számolni. Köszönhetően részben annak, hogy megkapta a számára szakértői bizottság által előírt heti nyolc óra fejlesztést. De a reményteljes időszakot hamar kiábrándulás követte, a kötelező integráció rémálommá vált.