Jogerős: nyilvánosságra kell hozni kórházankénti bontásban a kórházi fertőzések adatait

Jogerősen pert nyertünk az Emberi Erőforrások Minisztériumával (EMMI) szemben. Az Ítélőtábla kimondta: nyilvánosságra kell hozni a kórházi fertőzések adatait kórházankénti bontásban, azaz végre évekre lebontva, intézményenként lehet megismerni, melyik magyar kórház hogy áll a kórházi fertőzésekkel.

Jogerősen pert nyertünk, nyilvánosságra kell hozni, hogy Magyarországon mely kórházakban hány beteg kapott kórházi fertőzést. Régóta igyekeztünk elérni, hogy ezek a számok nyilvánosak legyenek, de az ÁNTSZ és az egészségügyért felelős EMMI a legváltozatosabb indokokkal igyekezett őket titokban tartani. Most 15 napjuk van arra, hogy megküldjék a számokat nekünk.

A kórházi fertőzésekről eddig is minden évben készültek jelentések, ezek azonban túlságosan általánosak és a laikusok számára teljesen érthetetlenek voltak. A gyakorlatot szakmai szervezetekkel mi is élesen kritizáltuk, átlátható, érthető, a nyilvánosság számára is értelmezhető adatsorokat követelve. Abban is szakmai egyetértés van, hogy azok az igazán releváns adatok, amik intézményekre, kórokozókra és évekre lebontva mutatják meg, hogy áll Magyarország a fertőzésekkel. Csak így tudhatjuk meg, hogy pontosan hol és milyen betegségekkel szemben kell fellépni.

Az állami szervek világossá tették: nem hajlandók nyilvánosságra hozni ezeket a számokat. Korábbi állásfoglalásuk szerint „a részletes adatok közlése veszélyeket hordozhat magában és félrevezetheti a pácienseket”. Hozzátették: a társadalom nem elég érett rá, hogy az adatokat megismerje. Ezt az érvet a kezdettől jogellenesnek tartottuk, és pert indítottunk az adatok megismeréséért.

Közérdekűadat-igénylésünket már nem is a fenti érvekre hivatkozva tagadta meg az EMMI, hanem azért, mert álláspontjuk szerint a kért adatok döntés-előkészítő jellegűek.

Az Ítélőtábla részletes ítéletben mondta ki, hogy csak akkor lehet az adatok döntés-előkészítő jellegére hivatkozni, ha pontosan megjelölik, milyen döntést készítenek elő az adatok, miképpen, és mikor fogják azt meghozni. A közérdekű adatok kiadását az állami szervek előszeretettel tagadják meg arra hivatkozva, hogy az adatok döntés-előkészítőek. Reméljük, hogy ez az ítélet ahhoz is hozzájárul, hogy a jövőben kevesebb ilyen, minden alapot nélkülöző, az adatok kiadását megtagadó döntés szülessen. A bíróság azt is kimondta, hogy az adatok nyilvánosságához fűződő közérdek egyértelműen előrébb való, mint azok zártan kezelése.

Amint megkapjuk az adatokat, nyilvánosságra hozzuk őket, és elvégezzük azt a munkát is, ami az ÁNTSZ és az EMMI feladata lett volna: az adatok értelmezését, összefoglalását, vizualizálását.

Az ügyben a TASZ-t dr. Baltay Levente képviselte.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

ÁNTSZ nekrológ

Múlt pénteken megszűnt az 1991-ben létrehozott Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat. Az ÁNTSZ az utóbbi időben rengeteg kritikát kapott, többek között tőlünk is, így jogos a kérdés: baj ez?

Igen, szerintünk ez nagyon rossz döntés. Az ÁNTSZ egy több szervből összeálló szervcsoport volt, a szétszabdalása aláássa a szakmai működését. Nem politikai jellegű, hanem az egészségügy szakmai irányításához, felügyeletéhez kötődő feladatokat látott el. Ilyenek voltak például a járványügyi és egészségfejlesztési feladatok, csakúgy, mint az egészségügyi ellátás felügyelete, és az alá tartozó szervezetrendszer irányítása. A jelenségről az év elején bezárt háttérintézmények kapcsán részletesen írtunk itt és itt.

Akik kritizálták, azért tették, mert úgy vélték: az ÁNTSZ nem teszi kellőképpen a dolgát, nem kényszeríti ki az egészségügy jogszerű, szakszerű működését.

Az ÁNTSZ eddigi feladatai persze nem enyésznek el, csak éppen mostantól nem egy szerven belül fogják ellátni őket, hanem szétszórják más hivatalok között. Egyes feladatokat a megyei kormányhivatalok fognak végezni , mások átkerünek az Országos Közegészségügyi Intézethez, és bizonyosakért a minisztériumba ültetett országos tisztofőorvos fog felelni. Az eddig egységes szervet tehát szétdarabolják. Részletes elemzésünkben bemutattuk ennek várható hatásait, röviden:

a hivatalos indok az államigazgatás hatékonyabbá tétele, szerintünk viszont mindez a hatékonytalan működésnek a garanciája.

Folytatjuk

Mivel azonban az ÁNTSZ nem jogutód nélkül szűnt meg, azaz a feladatait megörökölték, ezért semmi okunk sincs arra, hogy csökkentsük az elvárásainkat. Éppen ellenkezőleg: folytatjuk kórházi fertőzések elleni kampányunkat és folytatjuk az egyedi esetek alapján a közérdekű bejelentések sorozatos küldözgetését. Sőt:

az új szervnek ismét beküldjük az eddigi közérdekű bejelentéseinket, hátha ezúttal nem értik őket szándékosan félre, mint a múltkor, és érdemben kivizsgálják őket.

Mindent megteszünk azért, hogy az állam erre hivatott szervei végre tegyék a dolgukat, érdemben foglalkozzanak a kórházi fertőzések témájával, de figyelni fogjuk azt is, hogyan teszi a dolgát az új, szétszabdalt ÁNTSZ-utód.

Továbbra is várjuk tehát a kórházi fertőzésekről szóló személyes történeteket ezen az űrlapon keresztül. Érjük el együtt, hogy az állam tegyen a gyalázatos állapotok megszüntetése érdekében!

Asbóth Márton

Császármetszés és betegjogok

Részlet az Index infograrfikájából
 

Tavaly Magyarországon minden tíz szülő nő közül majdnem 4 műtéti úton hozta világra gyermekét. Mindeközben a szakirodalom arra hívja fel a figyelmet, hogy 10-19% feletti császárarány már nem eredményez jobb kimenetelt a születendő gyermek és a szülő nő egészsége szempontjából, sőt épp ellenkezőleg, növelheti a kockázatot. Hol sérülhetnek a szülő nők jogai a császármetszések kapcsán?

"Szexeltél már hermetikusan?"

 

Ismét HIV-tesztre megy egész Európa!

November 21 és 27 között rendezik a második Európai HIV-Szűrés Hete kampányt. A cél idén is az, hogy felhívják a figyelmet a korai HIV-diagnózis fontosságára és a lehető legtöbb információt és szűrési lehetőséget biztosítsanak a lakosság számára.