Kijárási tilalom: a döntést a legmagasabb szinten kell meghozni

Minden felelős vezető, így a polgármesterek is keresik az eszközöket, hogy megállítsák a járvány terjedését. Sokan teszik fel a kérdést: miért lép közbe a kormány, amikor valaki végre cselekszik?

Az utóbbi napokban több település polgármestere kijárási tilalmat rendelt el. Az operatív törzs szerdai sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy ezek a döntések jogellenesek, a kormányhivatalok törvényességi felhívással élnek ezekben az esetekben. Ám ha már egyszer a polgármesterek lettek a települések egyszemélyes döntéshozói, miért ne rendelhetnének el kijárási tilalmat is, hogy fékezzék a járvány terjedését?

Polgár és Sződliget polgármestere ezt tette: az önkormányzati munkavállalók, az önkormányzati ellátásban részesülő 70 év felettiek és az óvodások, iskolások számára rendelte el a korlátozást. Mindketten arra hivatkoznak, hogy a katasztrófavédelmi törvény felhatalmazása alapján járnak el. Ám a törvény hiába jogosítja fel őket arra, hogy a képviselő-testület helyett egyszemélyben hozzanak döntéseket: olyan szabályokat biztosan nem alkothatnak, amelyekre a képviselőknek sem lenne joga. Márpedig kijárási tilalmat a képviselő-testület nem rendelhet el.

A katasztrófavédelmi törvény rendelkezik arról, hogy veszélyhelyzetben korlátozni lehet a lakosság utcán vagy más nyilvános helyen való tartózkodását, de ezt csak a kormány előzetes döntése alapján tehetik meg azok, akiket erre a kormány felhatalmazott. Ilyen felhatalmazás eddig nem született, így a polgármesterek biztosan jogellenesen jártak el. A kormányhivatalok jogosan szólítják fel ezeket az önkormányzatokat, hogy vonják vissza a kijárási tilalmat.

Sokan kérdezhetik, hogy miért lép közbe a kormány, amikor végre valaki cselekszik? Egyrészt érdemes szem előtt tartani, hogy a kijárási tilalom egy nagyon súlyos jogkorlátozás, amelynek járványügyi, gazdasági és társadalmi következményeit csak rendkívül összetett ismeretek birtokában lehet felmérni. Ez a szakértelem helyben ritkán áll rendelkezésre, a központi kormányzatnak viszont annál inkább. Ennél is komolyabb aggály, hogy ezeket a helyi döntéseket nem övezi megfelelő, az emberek jogait biztosító garanciarendszer. A kormány által elrendelt kijárási tilalmat a rendőrség tudná kikényszeríteni, az önkormányzatok döntései alapján viszont nem járhat el a rendőrség. Így a polgármesterek másféle, akár önkényes büntetéssel is fenyegethetik a kijárási tilalom megszegőit. Az egyik településen például azzal próbálják otthonmaradásra bírni az erre kötelezetteket, hogy az önkormányzati intézmények vezetői járhatnak el velük szemben, akik kezdeményezhetik az önkormányzati pótszabadság visszavonását, a szociális szolgáltatások felfüggesztését, a segélykérelmek elutasítását. Így egy engedetlen iskolás, aki kiszökik a barátaival a játszótérre, könnyen veszélybe sodorhatja a család szociális ellátásait.

Arra sincs semmilyen garancia, hogy a polgármesteri jószándék más településeken nem csap át túlbuzgóságba, és hiányos ismeretek alapján nem zárnak be mindenkit a lakásába egy polgármesteri döntéssel. Sokan sokféleképpen állítanák meg a járványt, de biztos, hogy azzal járunk jobban, ha ezekben a kérdésekben egységes döntés születik, amiért a legmagasabb szinten viselik a politikai és jogi felelősséget.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Sumákol a MÁK

Beperelte a Magyar Államkincstárt a TASZ jogi képviseletével a K-Monitor, mert az nem adta ki a jelöltek kampányköltéseiről készült számlaösszesítő adatlapokat. Az első tárgyalást a Fővárosi Törvényszék 2014. szeptember 24-re tűzte ki. Az ügyben a tavaly módosított információszabadság törvény és az Alkotmánybíróság is vizsgázik.

Április 6-án, de nem ott! – ismét felszólítottuk az NVI-t!

A külföldön szavazó választópolgárok szavazását akár meg is hiúsíthatják és tovább drágíthatják a helyi választási irodák tájékoztatásának újabb hibái. Ezúttal a londoni szavazók egy részét tévesztették meg a szavazás helyszínéről. Korábban arra figyelmeztettük a Nemzeti Választási Irodát (NVI), hogy az amerikai kontinensen szavazók egy részét félretájékoztatták a szavazás időpontjáról. Ezt az NVI korrigálta, de úgy tűnik, a tájékoztatás minősége továbbra sem biztosított. Ezért felszólítottuk az NVI-t, dolgozzon ki megfelelő eljárásokat a tájékoztatási hibák hatékony megelőzésére, és a bekövetkezett hibák időben történő korrigálására.

Lehet, hogy az Ön választójoga is veszélyben van?

Szégyen, hogy fogyatékos állampolgárok fogyatékosságuk okán megfoszthatók a választójoguktól. De egy kormánypárti javaslat most mindenki és bárki választójogát veszélybe sodorhatja a cselekvőképesség korlátozásától függetlenül.