Kisokos a koronavírusról

Kattints a képre,
és olvasd el a többi könnyen érthető tájékoztatót!

Ez egy könnyen érthető kisokos a koronavírusról.

Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.

Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!

-

MINDENNAPI SZABÁLYOK

Kimehetek az utcára, amikor akarok?

Igen.

Most már bármikor kimehetsz az utcára.

Korábban éjfél és reggel 5 óra között otthon kellett lenni.

Ez a szabály már nem érvényes.

Közel mehetek az utcán a másik emberhez?

Igen.

Korábban 1,5 méter távolságot kellett tartani másoktól az utcán.

Ez a szabály már nem érvényes.

Nem kell távolságot tartanod, ha nem szeretnél.

Mindenkinek kell maszkot viselni az utcán?

Nem

Ha nem szeretnél, nem kell maszkod hordanod az utcán.

Ha szeretnél, akkor nyugodtan felveheted.

Bemehetek szabadon a boltba?

Nem.

A kis üzletekben egy időben egy vásárló tartózkodhat.

A nagyobb üzletekben 10 négyzetméterenként egy vásárló tartózkodhat.

A bolt ajtajára a nyitvatartás mellé ki kell írni,

hogy egy időben összesen hány vásárló tartózkodhat a boltban.

Fontos! 

A fogyatékos személyt bekísérheti a segítője az üzletbe.

Lehet sportmeccsekre és koncertekre menni?

Igen, de nem mindenkinek.

Csak azok mehetnek sportmeccsekre és koncertekre, 

akiknek van védettségi igazolványuk.

Akkor kapsz védettségi igazolványt, ha beoltottak a védőoltással.

Lehet esküvőkre és temetésekre menni?

Igen.

Esküvőn és temetésen bárki részt vehet. 

Nem kell hozzá védettségi igazolvány.

Lehet családi vagy baráti rendezvényt tartani?

Igen.

Találkozhatsz a családtagjaiddal és a barátaiddal.

De nem lehettek 50 főnél többen.

Elmehetek moziba, étterembe, kocsmába?

Ha kint ülsz, akkor igen.

Ilyenkor nem kell maszkot hordani, 

és nem kell védettségi igazolvány sem.

Ha bent ülsz, akkor ehhez kell védettségi igazolvány.

Védettségi igazolványt csak akkor kapsz, 

ha beoltottak védőoltással.

E nélkül csak kint ülhetsz.

Lehet ételt rendelni?

Igen.

Telefonon és interneten is lehet ételt és italt rendelni.

A megrendelt ételt és italt futár hozza ki.

Meglátogathatom a kórházban vagy a bentlakásos intézményben az ismerősömet?

Igen, de csak akkor,

ha van védettségi igazolványod.

Kimehetek a bentlakásos intézetből?

Igen. 

A kijárási tilalom már nincs érvényben.

A házirend betartásával ki lehet menni az intézetből.

Kimehetek dolgozni a bentlakásos szociális intézményből, támogatott lakhatásból?

Igen.

A VÍRUS

Mi az a vírus?

Sok különböző vírus van. 

A vírus egy nagyon pici dolog.

A vírust a szemeddel nem láthatod.

A vírust csak mikroszkóppal láthatod.

Mi az a mikroszkóp?

A mikroszkóp egy tárgy.

A mikroszkóppal a pici dolgokat nagynak látod.

Mit csinál a vírus?

A vírus megfertőzi az élőlényeket.

Élőlény például az ember.

Hogyan fertőz a vírus?

Bejut a testedbe és beteg leszel.

Bejuthat a testedbe a vírus például:

   ●  ha nem mosol kezet evés előtt,

   ●  ha rád tüsszentenek,

   ●  ha rád köhögnek.

A KORONAVÍRUS

Mi az a koronavírus?

A koronavírus a vírusok egy csoportja.

Sokféle koronavírus van.

Új koronavírus jelent meg a Földön 2019 decemberében.

Eddig ezt a vírust nem ismertük.

A koronavírust azért hívjuk koronavírusnak,

mert a vírus formája koronára hasonlít.

Mi az a COVID?

A COVID egy latin szó, ami azt jelenti,

hogy koronavírus betegség.

Így írjuk COVID.

Így mondjuk kovid.

Mit okozhat a koronavírus?

A koronavírustól betegek lehetünk.

A koronavírustól tüdőgyulladásunk is lehet.

Hogyan fertőz a koronavírus?

A koronavírust az emberek köhögéskor

vagy tüsszentéskor tudják átadni másoknak.

A koronavírus rajta marad a kezünkön, 

ha orrfújáskor, köhögéskor 

vagy tüsszentéskor nem mossunk kezet.

A koronavírust más embereknek is tovább adhatod,

ha nem mosol kezet és hozzáérsz tárgyakhoz

vagy más emberekhez.

VÉDEKEZÉS

Mit tesz az ember a vírus ellen?

Védekezik.

Hogyan lehet védekezni?

Tedd a szád elé a kezed, ha tüsszentesz vagy köhögsz!

Fertőtlenítsd a kezed tüsszentés, köhögés, orrfújás után! 

Mindig moss kezet,

ha tömegközlekedési eszközön utaztál!

Tömegközlekedési eszköz például:

   ●  a busz,

   ●  a vonat,

   ●  a metró,

   ●  a villamos is.

Ne menj nagy tömegbe!

Ne adj puszit másoknak!

Ne ölelj meg másokat!

Ne fogj kezet!

Hordj maszkot, ha nem okoz gondot a maszkviselés!

Hogyan kell hordani a maszkot?

Maszkot hordani úgy kell,

hogy eltakarja az orrod és a szád.

Hol és mikor kell maszkot hordanom?

Maszkot kell hordanom például:

   ●  tömegközlekedési eszközökön,

       például buszon vagy villamoson,

   ●  üzletekben vagy bevásárlóközpontokban,

   ●  hivatalokban,

   ●  bankokban,

   ●  postán,

   ●  kórházakban és orvosi rendelőkben,

   ●  szociális intézményekben,

       például idősek otthonában.

Mi történik, ha nem hordom a maszkot ezeken a helyeken?

Ez történhet, ha nem hordom a maszkot:

   ●  megbüntetnek,

   ●  megbetegedhetek,

   ●  másokat megbetegíthetek.

Az értelmi fogyatékos és az autista embereknek

gondot okozhat a maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista embereknek

nem kötelező maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista emberek nem kapnak büntetést,

ha nem hordanak maszkot.

Mivel tudom igazolni, hogy nekem nem kell maszkot viselni?

Tudom igazolni, hogy nekem nem kell maszkot viselni például:

   ●  ha megmutatom fogyatékosságomat igazoló dokumentumot, 

   ●  vagy ha megmutatom az orvosi igazolásomat,

   ●  vagy ha megmutatom az ÉFOÉSZ 

   ●  vagy AOSZ tagsági igazolványomat. 

Az ÉFOÉSZ és az AOSZ rövidítés. 

Az ÉFOÉSZ azt jelenti, hogy Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége. 

Az AOSZ az jelenti, hogy Autisták Országos Szövetsége.

Kinek a feladata tájékoztatást adni a védekezésről?

A kormány feladata tájékoztatást adni a védekezésről.

A kormány tájékoztatását a védekezésről itt találod.

https://koronavirus.gov.hu/

A koronavírus tájékoztató oldalon az információk nem könnyen érthetők.

TÜNETEK

Milyen tüneteim lehetnek?

A koronavírus tünete lehet például:

   ●  Láz

   ●  Fáradtság

   ●  Köhögés

   ●  Nehézlégzés

   ●  Fejfájás

   ●  Torokfájás

   ●  Elmegy a szaglásom

   ●  Nem érzek ízeket

   ●  Izomfájdalom

   ●  Étvágytalanság

   ●  Hasmenés

Minden koronavírusos embernek ugyanolyan tünetei vannak?

Nem mindenkinél ugyanolyan tünetek vannak,

aki elkapta a koronavírust.

Van, aki jól érzi magát, 

pedig elkapta a vírust.

Van, aki súlyosan megbetegszik.

Mi az a lappangási időszak?

A lappangási időszak azt jelenti,

hogy valaki elkapta a koronavírust,

de még nincsenek tünetei.

A tünetmentes hordozó is meg tud fertőzni másokat a koronavírussal.

Mit jelent, hogy tünetmentes hordozó?

A tünetmentes hordozónak hívjuk azt az embert,

aki jól érzi magát, 

pedig elkapta a koronavírust.

A tünetmentes hordozó is meg tud fertőzni másokat a koronavírussal.

Miért fontos akkor is vigyáznom, ha nincsenek tüneteim?

Tünetmentes hordozóként is meg tudsz fertőzni másokat.

Figyelj oda mindig!

Legyél óvatos!

Leginkább az idős és a beteg emberekre veszélyes a koronavírus. 

Az idős és a beteg emberekre nagyon kell vigyázni.

TEENDŐK TÜNETEK ESETÉN

Mit kell tennem, ha betegnek érzem magam?

Én betegnek érzem magam,

akkor ezt kell tennem:

   ●  Nem mehetek emberek közé.

   ●  Otthon kell maradnom.

   ●  Szólnom kell a segítőmnek vagy a családtagomnak,

       hogy nem érzem jól magam.

   ●  Segítséget kell kérnem.

Koronavírusosan nem mehetek orvoshoz sem.

Telefonálnom kell az orvosnak,

hogy szerintem koronavírusom van.

Mit kell mondanom az orvosnak?

El kell mondanom az orvosnak,

hogy beteg vagyok.

El kell mondanom az orvosnak,

hogy lehet elkaptam a koronavírust.

Miket fog kérdezni az orvos tőlem?

Az orvos meg fogja kérdezni tőlem:

   ●  Hogy hívnak engem?

   ●  Hol lakok?

   ●  Hogy érzem most magam?

   ●  Milyen tüneteim vannak?

   ●  Kikkel találkoztam?

   ●  Voltam külföldön mostanában?

Az orvos az információk alapján dönteni el,

hogy kér-e nekem koronavírus tesztet.

Mikor kerülök otthoni karanténba?

Otthoni karanténba kerülök,

ha a tüneteim enyhék.

A tüneteim enyhék például:

   ●  ha hőemelkedésem van és még nincs lázam,

   ●  ha köhögök,

   ●  ha folyik az orrom.

Otthon külön szobában kell lennem.

Otthon karanténba kerülök.

Mikor kerülök kórházba?

Kórházba akkor kerülök,

ha a tüneteim súlyosak.

Súlyosak a tüneteim például:

   ●  ha nehezen kapok levegőt,

   ●  ha magas lázam van,

   ●  ha tüdőgyulladásom van.

Magas kockázati csoportba tartozok például:

   ●  ha idős vagyok,

   ●  ha krónikus beteg vagyok.

A krónikus beteg azt jelenti,

hogy valakinek hosszan tartó betegsége van.

Hosszan tartó betegség például a cukorbetegség.

Nem lehetek otthoni karanténban például:

   ●  mert idős rokonnal lakok együtt,

   ●  mert beteg rokonnal lakok együtt.

A háziorvosom mentőt hív és engem kórházba visznek.

A kórházban elkezdik a kezelésem,

hogy meggyógyuljak.

KARANTÉN

Mi az a karantén?

A karantén azt jelenti,

ha valaki megbetegszik, 

és nem találkozhat másokkal.

Miért rendelik el a karantént?

A koronavírusos beteg azért kerül karanténba,

hogy ne adja át a koronavírust másoknak.

A koronavírus terjedését akkor lehet meg állítani,

ha a koronavírusos beteg nem találkozik senkivel. 

Mi történik velem, ha karanténba kerülök?

Nem mehetek el otthonról,

és látogatókat sem fogadhatok, 

ha karanténba kerülök.

Ha enyhe tüneteim vannak,

otthon kell maradnom.

Ha súlyos tünetei vannak, 

mentővel kórházba visznek.

A kórházban külön osztályon ápolnak majd.

A kórházban elkülönítenek a többi nem koronavírusos betegtől.

Ki lehet jönni a karanténból?

A karanténból nem lehet kijönni,

amíg fel nem oldják a karantént.

Virtuális kapcsolatot tarthatsz más emberekkel,

akik nincsenek veled.

Virtuális kapcsolatnak nevezzük

a nem személyes találkozást.

Virtuális kapcsolat például:

   ●  a telefonálás,

   ●  a videóhívás,

   ●  a csetelés

   ●  és az e-mailezés.

Virtuálisan lehet kapcsolatot tartani a facebook-on.

Így kell írni facebook,

és így kell mondani fészbuk.

Milyen jogaim vannak a karanténban?

Jogom van tudni, hogy mi történik velem.

Jogom van kérdezni.

Az orvosnak válaszolnia kell a kérdéseimre.

Nem vehetik el a telefonomat a karanténban.

Nem mondhatja meg nekem senki,

hogy mit mondhatok más embereknek.

Távmunkában dolgozhatok a karanténban.

Mit jelent a távmunka?

A távmunka azt jelenti,

hogy valaki nem jár be a munkahelyére dolgozni,

vagyis otthonról dolgozik.

Kell dolgoznom, ha karanténban vagyok?

A karanténban, ha beteg vagyok, 

nem kell dolgoznom, 

betegszabadságra megyek.

A betegszabadságot a háziorvosomtól tudom kérni.

Hívd fel a háziorvosod,

és kérj tőle betegszabadságot!

A betegszabadság alatt táppénz jár.

Mi az a táppénz?

A táppénzt addig kapom,

amíg betegszabadságon vagyok.

A táppénz kevesebb, mint a fizetésem.

FERTŐZÖTTEK

Hány csoportja lehet a fertőzötteknek?

A fertőzötteknek kettő csoportja van.

A fertőzötteknek attól függ a csoportja,

hogy valaki mennyire fertőzött.

Melyek ezek?

   ●  Gyanús eset

   ●  Megerősített eset

Ki számít gyanús esetnek?

Gyanús esetnek számít akinél minimum 1 tünet van.

Tünetek például:

   ●  ha valaki köhög,

   ●  ha valakinek láza van,

   ●  ha valaki nehezen veszi a levegőt,

   ●  ha valaki hirtelen elveszíti a szaglását,

   ●  ha valaki hirtelen nem érez ízeket.

Gyanús esetnek számít, akinél az orvos koronavírus-fertőzést gyanít.

Ki számít megerősített esetnek?

Megerősített esetnek az az ember számít,

akinek a koronavírus tesztje pozitív lett.

A koronavírust például PCR-teszttel (ejtsd: píszíár teszt) lehet kimutatni.

TESZTELÉS

Kit tesztelnek?

Azt az embert tesztelik, 

akinek a háziorvosa kér koronavírus tesztet.

Te is kérhetsz magadnak koronavírus tesztet.

Ingyenes a teszt?

Ingyenes a teszt nekem, 

ha a háziorvosom kéri a tesztelést.

Kijön hozzám a mentő elvégezni a tesztet?

A mentő kijön hozzám tesztelni,

ha a háziorvos kéri a tesztelésemet.

A mentős PCR tesztet végez.

Hogy néz ki a PCR tesztelés?

PCR teszteléskor mintát vesznek a nyálkahártyámról.

A nyálkahártya a torkomban és az orromban egy védőréteg.

PCR teszteléskor egy pálcikával belenyúlnak az orromba és a torkomba.

Ez kellemetlen?

Egy picit fájhat ahogy mintát vesznek.

Hogyan kérhetek magamnak koronavírus tesztet?

Kérhetek magánorvostól és magánkórházban tesztelést,

ha a házi orvosom nem kéri nekem a tesztelést.

A magántesztelésért fizetni kell.

Mennyibe kerül a magántesztelés?

A PCR teszt maximum 19500 forintba kerül.

Számokkal így írjuk 19500,

és így mondjuk tizenkilencezerötszáz.

VÉDŐOLTÁS

Mi az a védőoltás?

A védőoltás egy injekció.

A védőoltás megvéd a betegségektől.

Van védőoltás a koronavírus ellen?

Igen.

Többféle védőoltás is van.

Ez a nevük:

   ●  AstraZeneca

   ●  Johnson and Johnson

   ●  Moderna

   ●  Pfizer

   ●  Sinopharm

   ●  Szputnyik

Azért vannak más neveik, 

mert más emberek készítették őket.

A hatásuk viszont ugyanaz:

megvédenek téged a vírustól, 

és segítenek megállítani a járványt.

Mi az a járvány?

A vírus megfertőz sok embert.

A sok fertőzést nevezik járványnak.

A járvány veszélyes az emberekre.

A vírustól sok ember súlyosan megbetegszik.

Sajnos van olyan ember,

aki meghal a koronavírustól.

Mi az a védettségi igazolvány?

A védettségi igazolvány egy kártya.

A védettségi igazolvány igazolja, 

hogy kaptál védőoltást.

Ha kaptál védőoltást,

nem fogsz másokat megbetegíteni.

Sok helyre csak ilyen igazolvánnyal engednek be.

Ez azért van, hogy ne terjedjen tovább a vírus.

Honnan tudok védettségi igazolványt szerezni?

El kell menni oltásra, 

hogy legyen védettségi igazolványod.

A védettségi igazolványt postán küldik ki.

Körülbelül 1-2 héttel az oltás után küldik ki a védettségi igazolványod.

Készítette: Gyertyánági Judit.

Ellenőrizte: Sallai Ilona.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Kisokos a betegjogokról

Ez egy könnyen érthető kisokos a beteg emberek jogairól.

Az uniós milliárdok nem betonozhatnak be jogsértő helyzeteket

A fogyatékossággal élő emberek és családjaik alig éreznek valamit az őket segítő fejlesztésekből, ezért javaslatokat tettünk a kormánynak és az Európai Bizottságnak, hogy az emberi jogokat tiszteletben tartva reagáljanak a legsúlyosabb problémákra.

Beengedték a TASZ-t egy fogyatékos otthonba – évek után újra monitoroztunk

A TASZ csapata emberi jogi szempontú monitorozó látogatást tett egy budapesti fogyatékossággal élő személyeket ápoló-gondozó otthonban 2019. májusában. A Hornyák Alapítvány fenntartásában lévő intézmény 21 halmozott fogyatékossággal élő látássérült személy számára nyújt lakhatási és foglalkoztatási szolgáltatást. Az emberi jogi intézmény-monitorozás tapasztalataiból a TASZ jelentést készített, amely megerősíti, hogy maga az intézményi struktúra az, amely a lakók jogainak mindennapi sérelméhez vezet. Az intézményvezető nyitott volt a jelentésben foglalt egyes ajánlások megvalósítására, aminek eredményeképp javulhat a lakók életminősége.