Kisokos a koronavírusról

Kattints a képre,
és olvasd el a többi könnyen érthető tájékoztatót!

Ez egy könnyen érthető kisokos a koronavírusról.

Mindenkinek joga van az információhoz.
Az információ azt jelenti,
hogy valakivel valamit közlünk.
A könnyen érthető kommunikáció használatával
mindenki könnyebben megérti a bonyolult szövegeket.

Kattints a kérdésre,
hogy alatta lásd a választ!

-

MINDENNAPI SZABÁLYOK

Van kijárási korlátozás vagy kijárási tilalom?

Igen van.

Kijárási tilalom van.

A kijárási tilalom azt jelenti,

hogy este 8 és reggel 5 óra között nem lehetsz az utcán.

Az utcán lehetsz este 8 után és hajnali 5 óra között például:

   ●  ha munkádat végzed,

   ●  ha mész a munkahelyedre,

   ●  ha a munkahelyedről mész haza,

   ●  vagy kutyát sétáltatsz.

A munkavégzésedhez szükséges dokumentumot itt találod.

Mindenkinek kell maszkot viselni az utcán?

Nem kell mindenkinek maszkot viselni az utcán. 

A 6 éven aluli gyermekeknek nem kell.

Vannak olyan értelmi fogyatékos és autista emberek,

akiknek problémát okoz maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista embereknek

nem kötelező maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista emberek nem kapnak büntetést,

ha nincs rajtuk maszk.

Mivel tudom igazolni, hogy nekem nem kell maszkot viselni?

Tudom igazolni, hogy nekem nem kell maszkot viselni például:

   ●  ha megmutatom az ÉFOÉSZ vagy AOSZ tagsági igazolványomat.

       Az ÉFOÉSZ és az AOSZ rövidítés.

       Az ÉFOÉSZ azt jelenti,

       hogy Értelmi Fogyatékossággal Élők

       és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége.

       Az AOSZ az jelenti,

       hogy Autisták Országos Szövetsége.

   ●  ha megmutatom fogyatékosságomat igazoló dokumentumot,

   ●  vagy ha megmutatom az orvosi igazolásomat.

Meddig lehetnek nyitva a boltok?

A boltok reggel 5 óra és este 7 óra között lehetnek nyitva.

A gyógyszertárak, benzinkutak tovább nyitva tarthatnak. 

Milyen szabályok vannak a rendezvények megtartására?

Családi eseményen maximum 10 ember vehet részt.

Családi esemény például a születésnap vagy egy közös ebéd. 

Temetésre maximum 50 ember mehet.

Esküvőt lakodalom nélkül lehet csak tartani.

Sportrendezvényt nézők nélkül lehet csak tartani.

Sportrendezvény például a focimeccs.

Meglátogathatom a kórházban vagy a bentlakásos intézményben élő ismerősömet?

Nem látogathatom meg a kórházban

vagy bentlakásos intézményben élő ismerősömet,

mert látogatási tilalom van.

Meglátogathatom a kórházban

vagy bentlakásos intézményben élő ismerősömet,

ha haldoklik.

A kórházban és bentlakásos intézményben élő embereknek

és hozzátartozóiknak biztosítani kell a kapcsolattartást.

Érdeklődj az intézményvezetőnél 

a kapcsolattartás lehetséges módjairól!

Kimehetek a bentlakásos intézetből?

Nem mehetek ki a bentlakásos intézetből,

mert kijárási tilalom van.

Vannak kivételek a bentlakásos intézet elhagyására,

amikor az intézetvezető adhat igazolást indokolt esetben.

Indokolt esetnek számít például:

   ●  a munkavégzés,

   ●  vagy az orvosi vizsgálatra menés.

A bentlakásos intézet szervezhet szabadidős foglalkozást

a bentlakásos intézet udvarán kívül is.

A bentlakásos intézet udvarát el lehet hagyni,

ha szabadidős foglakozásra mész.

A bentlakásos intézet kertjében és udvarán

szabadon lehetsz.

Kimehetek dolgozni a bentlakásos szociális intézményből, támogatott lakhatásból?

Igen, ez indokolt esetnek számít. 

Az intézményvezető külön engedélye kell hozzá. 

Lehet vendéglőbe menni?

Nem lehet vendéglőbe menni.

Az éttermeknek zárva kell tartaniuk.

Nem lehet cukrászdába sem menni.

Nem lehet kocsmába sem menni.

De ételt és italt át lehet venni a vendéglőben.

Megenni nem szabad a vendéglőben.

Lehet ételt rendelni?

Igen, lehet ételt rendelni.

Telefonon és interneten is lehet ételt és italt rendelni.

A megrendelt ételt és italt futár hozza ki. 

A VÍRUS

Mi az a vírus?

Sok különböző vírus van. 

A vírus egy nagyon pici dolog.

A vírust a szemeddel nem láthatod.

A vírust csak nagyítóval láthatod.

Mi az a nagyító?

A nagyító egy tárgy.

A nagyítóval a pici dolgokat nagynak látod.

Mit csinál a vírus?

A vírus megfertőzi az élőlényeket.

Élőlény például az ember.

Hogyan fertőz a vírus?

Bejut a testedbe és beteg leszel.

Bejuthat a testedbe a vírus például:

   ●  ha nem mosol kezet evés előtt,

   ●  ha rád tüsszentenek,

   ●  ha rád köhögnek.

A KORONAVÍRUS

Mi az a koronavírus?

A koronavírus a vírusok egy csoportja.

Sokféle koronavírus van.

Új koronavírus jelent meg a Földön 2019 decemberében.

Eddig ezt a vírust nem ismertük.

A koronavírust azért hívjuk koronavírusnak,

mert a vírus formája koronára hasonlít.

Mi az a COVID?

A COVID egy latin szó, ami azt jelenti,

hogy koronavírus betegség.

Így írjuk COVID.

Így mondjuk kovid.

Mit okozhat a koronavírus?

A koronavírustól betegek lehetünk.

A koronavírustól tüdőgyulladásunk is lehet.

Hogyan fertőz a koronavírus?

A koronavírust az emberek köhögéskor

vagy tüsszentéskor tudják átadni másoknak.

A koronavírus rajta marad a kezünkön, 

ha orrfújáskor, köhögéskor 

vagy tüsszentéskor nem mossunk kezet.

A koronavírust más embereknek is tovább adhatod,

ha nem mosol kezet és hozzáérsz tárgyakhoz

vagy más emberekhez.

VÉDEKEZÉS

Mit tesz az ember a vírus ellen?

Az ember védekezik a vírus ellen.

Hogyan lehet védekezni?

Tedd a szád elé a kezed, ha tüsszentesz vagy köhögsz!

Fertőtlenítsd a kezed tüsszentés, köhögés, orrfújás után! 

Mindig moss kezet,

ha tömegközlekedési eszközön utaztál!

Tömegközlekedési eszköz például:

   ●  a busz,

   ●  a vonat,

   ●  a metró,

   ●  a villamos is.

Ne menj nagy tömegbe!

Ne adj puszit másoknak!

Ne ölelj meg másokat!

Ne fogj kezet!

Hordj maszkot, ha nem okoz gondot a maszkviselés!

Hogyan kell hordani a maszkot?

Maszkot hordani úgy kell,

hogy eltakarja az orrod és a szád.

Hol és mikor kell maszkot hordanom?

Maszkot kell hordanom például:

   ●  az utcán,

   ●  tömegközlekedési eszközökön,

       például buszon vagy villamoson,

   ●  üzletekben vagy bevásárlóközpontokban,

   ●  hivatalokban,

   ●  bankokban,

   ●  postán,

   ●  kórházakban és orvosi rendelőkben,

   ●  szociális intézményekben,

       például idősek otthonában.

Sporttevékenység során, parkokban nem kell maszkot viselni.

Mi történik, ha nem hordom a maszkot?

Ez történhet, ha nem hordom a maszkot:

   ●  megbüntetnek,

   ●  megbetegedhetek,

   ●  másokat megbetegíthetek.

Az értelmi fogyatékos és az autista embereknek

gondot okozhat a maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista embereknek

nem kötelező maszkot hordani.

Az értelmi fogyatékos és autista emberek nem kapnak büntetést,

ha nem hordanak maszkot.

Kinek a feladata tájékoztatást adni a védekezésről?

A kormány feladata tájékoztatást adni a védekezésről.

A kormány tájékoztatását a védekezésről itt találod.

https://koronavirus.gov.hu/

A koronavírus tájékoztató oldalon az információk nem könnyen érthetők.

TÜNETEK

Milyen tüneteim lehetnek?

A koronavírus tünete lehet például:

   ●  Láz

   ●  Fáradtság

   ●  Köhögés

   ●  Nehézlégzés

   ●  Fejfájás

   ●  Torokfájás

   ●  Elmegy a szaglásom

   ●  Nem érzek ízeket

   ●  Izomfájdalom

   ●  Étvágytalanság

   ●  Hasmenés

Minden koronavírusos embernek ugyanolyan tünetei vannak?

Nem mindenkinél ugyanolyan tünetek vannak,

aki elkapta a koronavírust.

Van, aki jól érzi magát, 

pedig elkapta a vírust.

Van, aki súlyosan megbetegszik.

Mi az a lappangási időszak?

A lappangási időszak azt jelenti,

hogy valaki elkapta a koronavírust,

de még nincsenek tünetei.

A tünetmentes hordozó is meg tud fertőzni másokat a koronavírussal.

Mit jelent, hogy tünetmentes hordozó?

A tünetmentes hordozónak hívjuk azt az embert,

aki jól érzi magát, 

pedig elkapta a koronavírust.

A tünetmentes hordozó is meg tud fertőzni másokat a koronavírussal.

Miért fontos akkor is vigyáznom, ha nincsenek tüneteim?

Tünetmentes hordozóként is meg tudsz fertőzni másokat.

Figyelj oda mindig!

Legyél óvatos!

Leginkább az idős és a beteg emberekre veszélyes a koronavírus. 

Az idős és a beteg emberekre nagyon kell vigyázni.

TEENDŐK TÜNETEK ESETÉN

Mit kell tennem, ha betegnek érzem magam?

Én betegnek érzem magam,

akkor ezt kell tennem:

   ●  Nem mehetek emberek közé.

   ●  Otthon kell maradnom.

   ●  Szólnom kell a segítőmnek vagy a családtagomnak,

       hogy nem érzem jól magam.

   ●  Segítséget kell kérnem.

Koronavírusosan nem mehetek orvoshoz sem.

Telefonálnom kell az orvosnak,

hogy szerintem koronavírusom van.

Mit kell mondanom az orvosnak?

El kell mondanom az orvosnak,

hogy beteg vagyok.

El kell mondanom az orvosnak,

hogy lehet elkaptam a koronavírust.

Miket fog kérdezni az orvos tőlem?

Az orvos meg fogja kérdezni tőlem:

   ●  Hogy hívnak engem?

   ●  Hol lakok?

   ●  Hogy érzem most magam?

   ●  Milyen tüneteim vannak?

   ●  Kikkel találkoztam?

   ●  Voltam külföldön mostanában?

Az orvos az információk alapján dönteni el,

hogy kér-e nekem koronavírus tesztet.

Mikor kerülök otthoni karanténba?

Otthoni karanténba kerülök,

ha a tüneteim enyhék.

A tüneteim enyhék például:

   ●  ha hőemelkedésem van és még nincs lázam,

   ●  ha köhögök,

   ●  ha folyik az orrom.

Otthon külön szobában kell lennem.

Otthon karanténba kerülök.

Mikor kerülök kórházba?

Kórházba akkor kerülök,

ha a tüneteim súlyosak.

Súlyosak a tüneteim például:

   ●  ha nehezen kapok levegőt,

   ●  ha magas lázam van,

   ●  ha tüdőgyulladásom van.

Magas kockázati csoportba tartozok például:

   ●  ha idős vagyok,

   ●  ha krónikus beteg vagyok.

A krónikus beteg azt jelenti,

hogy valakinek hosszan tartó betegsége van.

Hosszan tartó betegség például a cukorbetegség.

Nem lehetek otthoni karanténban például:

   ●  mert idős rokonnal lakok együtt,

   ●  mert beteg rokonnal lakok együtt.

A háziorvosom mentőt hív és engem kórházba visznek.

A kórházban elkezdik a kezelésem,

hogy meggyógyuljak.

KARANTÉN

Mi az a karantén?

A karantén azt jelenti,

ha valaki megbetegszik, 

és nem találkozhat másokkal.

Miért rendelik el a karantént?

A koronavírusos beteg azért kerül karanténba,

hogy ne adja át a koronavírust másoknak.

A koronavírus terjedését akkor lehet meg állítani,

ha a koronavírusos beteg nem találkozik senkivel. 

Mi történik velem, ha karanténba kerülök?

Nem mehetek el otthonról,

és látogatókat sem fogadhatok, 

ha karanténba kerülök.

Ha enyhe tüneteim vannak,

otthon kell maradnom.

Ha súlyos tünetei vannak, 

mentővel kórházba visznek.

A kórházban külön osztályon ápolnak majd.

A kórházban elkülönítenek a többi nem koronavírusos betegtől.

Ki lehet jönni a karanténból?

A karanténból nem lehet kijönni,

amíg fel nem oldják a karantént.

Virtuális kapcsolatot tarthatsz más emberekkel,

akik nincsenek veled.

Virtuális kapcsolatnak nevezzük

a nem személyes találkozást.

Virtuális kapcsolat például:

   ●  a telefonálás,

   ●  a videóhívás,

   ●  a csetelés

   ●  és az e-mailezés.

Virtuálisan lehet kapcsolatot tartani a facebook-on.

Így kell írni facebook,

és így kell mondani fészbuk.

Milyen jogaim vannak a karanténban?

Jogom van tudni, hogy mi történik velem.

Jogom van kérdezni.

Az orvosnak válaszolnia kell a kérdéseimre.

Nem vehetik el a telefonomat a karanténban.

Nem mondhatja meg nekem senki,

hogy mit mondhatok más embereknek.

Távmunkában dolgozhatok a karanténban.

Mit jelent a távmunka?

A távmunka azt jelenti,

hogy valaki nem jár be a munkahelyére dolgozni,

vagyis otthonról dolgozik.

Kell dolgoznom, ha karanténban vagyok?

A karanténban, ha beteg vagyok, 

nem kell dolgoznom, 

betegszabadságra megyek.

A betegszabadságot a háziorvosomtól tudom kérni.

Hívd fel a háziorvosod,

és kérj tőle betegszabadságot!

A betegszabadság alatt táppénz jár.

Mi az a táppénz?

A táppénzt addig kapom,

amíg betegszabadságon vagyok.

A táppénz kevesebb, mint a fizetésem.

FERTŐZÖTTEK

Hány csoportja lehet a fertőzötteknek?

A fertőzötteknek kettő csoportja van.

A fertőzötteknek attól függ a csoportja,

hogy valaki mennyire fertőzött.

Melyek ezek?

   ●  Gyanús eset

   ●  Megerősített eset

Ki számít gyanús esetnek?

Gyanús esetnek számít akinél minimum 1 tünet van.

Tünetek például:

   ●  ha valaki köhög,

   ●  ha valakinek láza van,

   ●  ha valaki nehezen veszi a levegőt,

   ●  ha valaki hirtelen elveszíti a szaglását,

   ●  ha valaki hirtelen nem érez ízeket.

Gyanús esetnek számít, akinél az orvos koronavírus-fertőzést gyanít.

Ki számít megerősített esetnek?

Megerősített esetnek az az ember számít,

akinek a koronavírus tesztje pozitív lett.

A koronavírust például PCR-teszttel (ejtsd: píszíár teszt) lehet kimutatni.

TESZTELÉS

Kit tesztelnek?

Azt az embert tesztelik, 

akinek a háziorvosa kér koronavírus tesztet.

Te is kérhetsz magadnak koronavírus tesztet.

Ingyenes a teszt?

Ingyenes a teszt nekem, 

ha a háziorvosom kéri a tesztelést.

Kijön hozzám a mentő elvégezni a tesztet?

A mentő kijön hozzám tesztelni,

ha a háziorvos kéri a tesztelésemet.

A mentős PCR tesztet végez.

Hogy néz ki a PCR tesztelés?

PCR teszteléskor mintát vesznek a nyálkahártyámról.

A nyálkahártya a torkomban és az orromban egy védőréteg.

PCR teszteléskor egy pálcikával belenyúlnak az orromba és a torkomba.

Ez kellemetlen?

Egy picit fájhat ahogy mintát vesznek.

Hogyan kérhetek magamnak koronavírus tesztet?

Kérhetek magánorvostól és magánkórházban tesztelést,

ha a házi orvosom nem kéri nekem a tesztelést.

A magántesztelésért fizetni kell.

Mennyibe kerül a magántesztelés?

A PCR teszt maximum 19500 forintba kerül.

Számokkal így írjuk 19500,

és így mondjuk tizenkilencezerötszáz.

VÉDŐOLTÁS

Mi az a védőoltás?

A védőoltás egy injekció.

A védőoltás megvéd a betegségektől.

Van védőoltás a koronavírus ellen?

A koronavírus ellen nincs még védőoltás.

Baj, hogy nincs védőoltás a koronavírus ellen?

Baj, hogy nincs a koronavírus ellen oltás, 

mert járvány van a világban.

A világjárvány problémákat okoz.

A kutatók azon dolgoznak, 

hogy minél hamarabb legyen védőoltás a koronavírus ellen, 

és megszűnjön a koronavírus-járvány.

Mi az a járvány?

A vírus megfertőz sok embert.

A sok fertőzést nevezik járványnak.

A járvány veszélyes az emberekre.

A vírustól sok ember súlyosan megbetegszik.

Sajnos van olyan ember,

aki meghal a koronavírustól.

Készítette: Gyertyánági Judit.

Ellenőrizte: Sallai Ilona.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Kisokos: ÉRIK-E JOGSÉRTÉSEK A PSZICHIÁTRIÁN?

Kérdéssor sürgősségi és kötelező gyógykezelés esetén, ha ön vagy hozzátartozója/ismerőse azért került a pszichiátriára, mert az orvosai szerint veszélyeztető magatartást tanúsít, azaz saját vagy mások életére, testi épségére, egészségére veszélyt jelenthet.

A cikk könnyen érthető változata ide kattintva érhető el.

Tizenhat órán át éhezünk, hogy a nővéreknek ne okozzunk kellemetlenséget

Mozgássérülten születtem. Fiatal szülők első gyermekeként, így mai eszemmel el tudom már képzelni, mit élhettek át a majdnem gyerekkorú szüleim. 3 éves voltam, amikor egy nem fogyatékos testvérem született. Remek családot kaptam Istentől, akiknek köszönhetően lettem az, aki vagyok. Nem érzem betegnek, haszontalannak, semmire sem jónak magam. S ahogy szállnak felettem az évek, úgy leszek mindig magabiztosabb. Most egy idősek otthonában kell élnem, 45 évesen, mert édesanyám korai halálát követően nem volt más választásom.

Útmutató halmozottan sérült gyerekek beiskolázásához

Ha súlyosan, halmozottan fogyatékos a kisfiad, az iskolaév első napja csalódást okozhat neked. A szomszéd fia csinos mellénykében vágtat az évnyitóra, de előttetek talán bezárják a kapukat. Vannak, akiknek sikerül, és vannak, akik kimaradnak. Sokan eltévedtek már ebben a labirintusban. De itt van 5 módszer, ami sikeressé tehet téged az iskola-keresés során.