Közös alapértékeink vannak veszélyben

Az emberi jogi szervezetek az utolsó bástyái Magyarországon a jogállamiság, demokrácia és alapvető jogok védelmének, amelyek közös értékei az Uniónak.

Ez év júniusában az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága (LIBE) nagy többséggel szavazott meg egy olyan jelentést, amely szerint a demokrácia és a jogállamiság veszélyben van Magyarországon. A bizottság megállapította, hogy a “tények és tendenciák”, amelyeket feltártak “rendszerszintű veszélyt jelentenek a demokráciára, a jogállamiságra és az alapvető emberi jogok érvényesülésére Magyarországon.”

Kapronczay Stefánia a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) ügyvezető igazgatója Brüsszelbe utazott, hogy tájékoztassa az Európai Parlamenti képviselőket, munkatársaikat és az EU-s intézményeket a Magyarországon tapasztalható jogsértésekről. Ezeket a kritikákat a TASZ Magyarországon következetesen képviseli, számos szakmai anyagban megoldási javaslatokat tesz közzé a helyzet javítása érdekében. Azt tapasztalják azonban a jogvédők, hogy egyre kevesebb olyan független intézmény maradt az országban, ami ellensúlyozni tudná a magyar kormány jogsértő magatartását. A TASZ évente több ezer magyar embernek nyújt ingyenes jogsegélyt, akik számára sok esetben a szervezet segítsége jelenti az utolsó reményt.

A TASZ többek között azért dolgozik, hogy csökkenjen a kórházi fertőzések száma a magyar kórházakban, hogy ne zaklassanak jogszerűtlen razziákkal szegény embereket Miskolcon, hogy a fogyatékossággal élő emberek megfelelő ellátáshoz juthassanak, vagy éppen, hogy a korrupcióról tudósító újságírók munkáját ne lehetetlenítse el a hatalom.

“A jogállamisággal kapcsolatos problémák csak egy részét képezik a mindennapoknak és komolyan akadályozzák azt, hogy az állampolgárok részt vegyenek a mindennapokat meghatározó problémák megoldásában. Minden reggel új rémtörténetek érkeznek az egészségügyről, az oktatás helyzetéről vagy éppen a szegény, kiszolgáltatott embereket érő jogsértésekről. Ahelyett, hogy rendszerszinten ezek megoldásával foglalkozna a magyar kormány, azt tapasztaljuk, hogy a kritikus, közös problémáinkra megoldási javaslatot kereső civilek, egyetemi oktatók, közéleti gondolkodók, kutatók lejáratására használja erőforrásait. Mindannyiunk elemi érdeke, hogy Magyarország mindenkori kormánya betartsa azokat a közös szabadságjogi értékeket, amiket uniós csatlakozásunkkor az ország lakossága is elsöprő többséggel fogadott el egy népszavazáson.” - mondta el Kapronczay Stefánia.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Nyílt levél az információszabadságért

2013. június 26-án kelt nyílt levelünkben a Transparency International Magyarországgal és a K-Monitorral arra kértük az alapvető jogok biztosát, hogy kezdeményezze az Alkotmánybíróságnál az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) módosítása alaptörvény-ellenességének a megállapítását és a megsemmisítését. Tettük ezt azért, mert meggyőződésünk, hogy az Infotv.azon új rendelkezése, mely a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű, illetve tételes ellenőrzésére irányuló adatmegismeréseket kivonja az Infotv. hatálya alól, sérti a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő alapjogot, az Alaptörvénybe ütközik.

Bíróság előtt is megvédi állításait a TASZ

Egy februári blogposztunkban arról számoltunk be, hogy a gyöngyöspatai általános iskolában hátrányos megkülönböztetés éri a roma gyerekeket, miután a Hír tévé olyan riportokat készített, amelyekben ennek ellenkezőjét próbálta bizonyítani. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) egyenesen perre ment a szegregáció megállapításáért. Blogposztunkban és filmünkben feltártuk és bizonyítottuk, hogy a Hír tévé félrevezeti nézőit. A Hír tévé ezután pert indított ellenünk jó hírnév megsértése miatt.

Pert nyert az Index újságírója Gubcsi Lajos ellen

Gubcsi Lajos a vádlottak padjára ültette az Index újságíróját, Spirk Józsefet. A Honvédelmi Minisztérium háttérintézménye, a Zrínyi Média Kft. időközben távozott ügyvezetője rágalmazás vétségével vádolta az újságírót. A bíróság megállapította, hogy a cikkben szereplő állítások megalapozottak, így az újságírót bűncselekmény hiányában felmentették. Az ítélet jogerős.