Nem hagyományos szülői értekezletek és kártyajáték a TASZ-tól

A poszt könnyen érthető verzióját ide kattintva érheted el.

Új eszközökkel és új foglalkozásokkal segít a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) a fogyatékos gyerekeknek és szüleiknek, valamint a pedagógusoknak, hogy a gyerekek - jogaik indokolatlan korlátozása nélkül - minél teljesebb és szabadabb életet élhessenek. A nem hagyományos szülői értekezletek mellett egy innovatív, saját fejlesztésű segítő kártyajáték, a MONDO is e célt szolgálja.

A nem hagyományos szülői értekezleteken az érintettek sok kérdésre választ kaphatnak, különös tekintettel a gondnokság alá helyezés feltételeire és következményeire, illetve arra, hogy a fogyatékossággal élő gyerekek felnőtt életük során milyen vészhelyzetekkel szembesülhetnek, és mit tehetnek ők, illetve szüleik, tanáraik azért, hogy ezeket a lehető legjobban kezeljék. A foglalkozások második felében, a résztvevők igénye szerint mutatja be a TASZ a MONDO segítő kártyajátékot is.

A MONDO célja, hogy a fogyatékos gyerekek tanuljanak azokról a veszélyes helyzetekről, amelyeket el kell kerülniük, vagy amelyekben meg kell védeniük magukat. A kártyajáték konkrét helyzeteket mutat be, és konkrét útmutatást ad abban, hogy mit kell csinálni, az alábbi tíz témakörbe rendezve:

1. Tisztelettel segítsenek, gondozzanak!

2. Ne bántsanak!

3. Miért ne helyezzenek gondnokság alá?

4. Ne zárjanak intézetbe!

5. Az intézetben is megvédhetem magam.

6. Ismerkedhetek, barátkozhatok.

7. Lehet párom és saját családom.

8. Intézhetem az ügyeimet.

9. Élhetek a közösségben.

10. Élhetek a politikai jogaimmal, szavazhatok.

A Csillagház Általános Iskola pedagógusai és a TASZ munkatársai által, közösen kifejlesztett, Hitka Viktória kifejező grafikáival ellátott segítő kártyajáték használata nem csupán egyszerű, szórakoztató tevékenység. A mesekönyvként, illetve a „Csapd le csacsi!” szabályai szerint játékként is használható kártyakészlet valójában egy olyan segédeszköz, ami egyértelmű formában rögzíti és megtanítja a fogyatékossággal élő gyerekek számára az alapvető veszélyhelyzeteket, és felkészíti őket, hogy hogyan védhetik meg magukat.

A foglalkozásokról és a kártyajátékokról részletesebb információkat a szuloi.tasz.hu oldalon tudhatnak meg az érdeklődők. Ugyanitt nyílik lehetőség jelentkezni az ősszel is folytatódó, nem hagyományos szülői értekezletekre, illetve a MONDO kipróbálására.

Ahogyan a gyerekek egyre nagyobbak lesznek, és kilépnek az iskolából, a köréjük font iskolai és szülői védőháló egyre vékonyabb lesz, és mind több veszéllyel kell szembenézniük. A játék és a foglalkozások célja, hogy az iskolában vagy a szülőktől megtanulják a gyerekek azokat az alapvető veszélyhelyzeteket, amelyekkel fogyatékos emberként találkozhatnak, és felkészüljenek rá, hogyan védhetik meg magukat.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az autizmussal és ADHD-val élő gyerekek kiszorulnak a közoktatásból

Majdnem minden ötvenedik gyermek kap a megszokottól eltérő viselkedésjegyei miatt autizmus spektrum zavar, illetve ADHD (hiperaktivitás és figyelemzavar) diagnózist. A diagnosztika fejlődésével robbanásszerűen nő az érintett gyermekek száma, ezen belül is leginkább a jó értelmi képességű gyermekek aránya. A változó igényekhez alkalmazkodnia kell az iskolarendszernek, ha minőségi oktatást kíván nyújtani minden tanköteles korú gyermek számára. Az autizmussal és ADHD-val élő tanulók oktatása az állami iskolákban jelenleg azonban rendszerszinten egyáltalán nem megoldott.

KISOKOS: Az én fogyatékossággal élő gyerekemnek is jár oktatás!

Számos hozzánk forduló szülő küzd azzal, hogy a magatartászavaros, nehezen kezelhető, sajátos nevelési igényű (“SNI-s”) gyerekét nem fogadják az iskolában, vagy csak épp hogy megőrzik, de nem kapja meg a számára előírt és szükséges fejlesztéseket, oktatást.

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.