Nem hagyományos szülői értekezletek és kártyajáték a TASZ-tól

A poszt könnyen érthető verzióját ide kattintva érheted el.

Új eszközökkel és új foglalkozásokkal segít a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) a fogyatékos gyerekeknek és szüleiknek, valamint a pedagógusoknak, hogy a gyerekek - jogaik indokolatlan korlátozása nélkül - minél teljesebb és szabadabb életet élhessenek. A nem hagyományos szülői értekezletek mellett egy innovatív, saját fejlesztésű segítő kártyajáték, a MONDO is e célt szolgálja.

A nem hagyományos szülői értekezleteken az érintettek sok kérdésre választ kaphatnak, különös tekintettel a gondnokság alá helyezés feltételeire és következményeire, illetve arra, hogy a fogyatékossággal élő gyerekek felnőtt életük során milyen vészhelyzetekkel szembesülhetnek, és mit tehetnek ők, illetve szüleik, tanáraik azért, hogy ezeket a lehető legjobban kezeljék. A foglalkozások második felében, a résztvevők igénye szerint mutatja be a TASZ a MONDO segítő kártyajátékot is.

A MONDO célja, hogy a fogyatékos gyerekek tanuljanak azokról a veszélyes helyzetekről, amelyeket el kell kerülniük, vagy amelyekben meg kell védeniük magukat. A kártyajáték konkrét helyzeteket mutat be, és konkrét útmutatást ad abban, hogy mit kell csinálni, az alábbi tíz témakörbe rendezve:

1. Tisztelettel segítsenek, gondozzanak!

2. Ne bántsanak!

3. Miért ne helyezzenek gondnokság alá?

4. Ne zárjanak intézetbe!

5. Az intézetben is megvédhetem magam.

6. Ismerkedhetek, barátkozhatok.

7. Lehet párom és saját családom.

8. Intézhetem az ügyeimet.

9. Élhetek a közösségben.

10. Élhetek a politikai jogaimmal, szavazhatok.

A Csillagház Általános Iskola pedagógusai és a TASZ munkatársai által, közösen kifejlesztett, Hitka Viktória kifejező grafikáival ellátott segítő kártyajáték használata nem csupán egyszerű, szórakoztató tevékenység. A mesekönyvként, illetve a „Csapd le csacsi!” szabályai szerint játékként is használható kártyakészlet valójában egy olyan segédeszköz, ami egyértelmű formában rögzíti és megtanítja a fogyatékossággal élő gyerekek számára az alapvető veszélyhelyzeteket, és felkészíti őket, hogy hogyan védhetik meg magukat.

A foglalkozásokról és a kártyajátékokról részletesebb információkat a szuloi.tasz.hu oldalon tudhatnak meg az érdeklődők. Ugyanitt nyílik lehetőség jelentkezni az ősszel is folytatódó, nem hagyományos szülői értekezletekre, illetve a MONDO kipróbálására.

Ahogyan a gyerekek egyre nagyobbak lesznek, és kilépnek az iskolából, a köréjük font iskolai és szülői védőháló egyre vékonyabb lesz, és mind több veszéllyel kell szembenézniük. A játék és a foglalkozások célja, hogy az iskolában vagy a szülőktől megtanulják a gyerekek azokat az alapvető veszélyhelyzeteket, amelyekkel fogyatékos emberként találkozhatnak, és felkészüljenek rá, hogyan védhetik meg magukat.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Útmutató felháborodóknak: hogyan küzdj a gyermekednek járó fejlesztésekért?

Szilvi egy autizmussal élő kislány édesanyja, akit állapotával járó időnkénti indulati kitörései miatt szeretetteljesen az ő Zivatarlánykájának nevez. Zivatarlányka, mint a legtöbb óvodás, nagy izgalommal várta az iskolakezdést: volt szép új táskája, gondosan bekötött füzetei és sok lelkesedése. A gyermek első osztályban ügyesen meg is tanult írni, olvasni, számolni. Köszönhetően részben annak, hogy megkapta a számára szakértői bizottság által előírt heti nyolc óra fejlesztést. De a reményteljes időszakot hamar kiábrándulás követte, a kötelező integráció rémálommá vált.

Az ombudsmanhoz fordultunk a súlyosan fogyatékos gyerekek oktatáshoz való jogáért

Van ma Magyarországon körülbelül 3500 súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermek, közüllük mindössze minden harmadik fér csak hozzá a számára a köznevelési törvény által garantált alapfokú oktatáshoz iskolai keretek között. Az iskolai rendszerből való szélsőséges kirekesztettség és kapcsolódó alapjogok sérelme miatt az ombudsmanhoz fordultunk.

Az autizmussal és ADHD-val élő gyerekek kiszorulnak a közoktatásból

Majdnem minden ötvenedik gyermek kap a megszokottól eltérő viselkedésjegyei miatt autizmus spektrum zavar, illetve ADHD (hiperaktivitás és figyelemzavar) diagnózist. A diagnosztika fejlődésével robbanásszerűen nő az érintett gyermekek száma, ezen belül is leginkább a jó értelmi képességű gyermekek aránya. A változó igényekhez alkalmazkodnia kell az iskolarendszernek, ha minőségi oktatást kíván nyújtani minden tanköteles korú gyermek számára. Az autizmussal és ADHD-val élő tanulók oktatása az állami iskolákban jelenleg azonban rendszerszinten egyáltalán nem megoldott.