Óvoda a határon: válaszaink a vitás kérdésekre a zákányi ovisok ügyében

A múlt héten a határon szolgáló katonákhoz kivezényelt óvodások és szüleik jogainak védelmében közösen fordult az ombudsmanhoz a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és az Eötvös Károly Intézet (EKINT). Álláspontunk szerint a katonáknál tett látogatás sértette a szülők lelkiismereti szabadságát és a gyermekek emberi méltóságát. De miért sértheti a katonáknál tett látogatás bárkinek a jogát, még ha sokak szemében népszerű volt? Mihez van joga a szülőnek, óvodának, és mihez nem?

1. Nem csak a hangos többségnek vannak jogai

A szülők akkor viszik vagy nem viszik gyermekeiket a katonákhoz, amikor csak akarják. Ehhez természetesen joga van azoknak a katonai konfliktuskezelés iránt elkötelezett szülőknek is, akik – legalábbis Zákány polgármestere szerint – támogatták az óvodások határlátogatását. Nem csak nekik vannak azonban jogaik, hanem a katonai életformát, katonai konfliktuskezelést nem támogató szülőknek és gyerekeiknek is. Előbbieknek is joguk van ahhoz, hogy gyermekeiket saját értékrendjük szerint neveljék, és e jogukat az államnak, önkormányzati intézményeknek akár a többségi vélemény ellenében is érvényre kell juttatnia. Ez nem jelenti a többség jogainak sérelmét. De a többség nem használhatja az állami és önkormányzati intézményeket a kisebbség jogainak rovására. Az óvodának ezért kötelessége kizárólag a szülőre bízni azt, hogy milyen értékekre, meggyőződésre neveli gyermekét. A katonáknál tett látogatás ezt a kötelezettséget szegte meg, amikor a katonaság konfliktuskezelő szerepét népszerűsítette.

A hangos ellenállás arról győzött meg minket: fellépésünk indokolt volt. Zákányban a többség szava olyan hangos, hogy a kisebbségi vélemények puszta megszólaltatása is a polgármester és akár a szülőtársak felháborodáshoz vezet. Egy ilyen környezetben nem várhatjuk, hogy gyermekük és saját közösségi életük veszélyeztetésével azok is hallassák hangjukat, akik nem a katonai konfliktuskezelés és életforma értékeire, hanem elsősorban a békés konfliktus-megoldásokra nevelnék gyermeküket. Ők azok, akiknek a jogai védelemre szorulnak, nem pedig a hangos többségé, akik maguk is síkra tudnak szállni jogaikért. A nevében az alapjogokért tevékenykedő Alapjogokért Központ ezt bizonyára nem vette észre, amikor az adott helyzetben védelemre nem szoruló többséget vette "védelmébe".

2. A hazaszeretetre nevelés fontos, jogszerű keretek között

A TASZ egyetért azzal, hogy a demokratikus jogállami keretek között működő hazával való azonosulás, a jó állampolgár nevelése a köznevelés egyik fontos célja. Egyetértünk tehát a Köznevelési Államtitkársággal, amely szerint egy, a nevelés céljairól rendelkező rendeleteknek megfelelően működő "óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a hazaszeretet és a szülőföldhöz való kötődés alapja". Az Államtitkárság ebből tévesen arra következtetett, hogy a katonák látogatásakor nem történt jogsértés. Az Államtitkárság azonban álláspontja kialakításakor bizonyára elmulasztotta beszerezni a sajtóban is rendelkezésre álló információkat a látogatásról, és elfeledkezett róla, hogy a látogatásra vitt gyermekek óvodáskorúak.

A katonáknál tett látogatásról ugyanis a MTVA által készített riportban jól kivehető, ahogy az egyik óvodapedagógus értelmezi a gyermekek számára a látogatás üzenetét: "A katonabácsik mindent megoldanak." Nem pusztán a hazánkat szolgáló emberekkel ismerkedhettek meg a gyermekek, hanem azt az üzenetet is hazavihették: a katonaság minden megoldás kulcsa. Ez az üzenet nem a hazaszeretetre és a szülőföldhöz való kötődésre nevel, csupán a katonai megoldásokkal való azonosulásra. Ez már olyan világnézeti meggyőződés, amelyet az óvodának nincs joga sem erősíteni, sem gyengíteni a gyermekekben, ahogy azt a köznevelési törvény is előírja, amelyről a Köznevelési Államtitkárság sajnálatos módon mintha megfeledkezett volna.

Végezetül: az óvodás gyermekek csak nagyon korlátozottan képesek önálló véleményalkotásra. Ezért a gyermekek meggyőződésére hatással bíró látogatások nem csupán megfontolandó szempontokat adnak a gyermeknek saját világnézeti meggyőződése kialakítására, hanem közvetlenül formálják értékrendjüket. Súlyoson sérti a gyermekek emberi méltóságát, hogy az óvoda pusztán jól formálható alapanyagot látott bennük, és olyan élménynek tette ki a gyermekek mindegyikét, amely az óvodapedagógusok vagy egyes szülők világnézeti meggyőződését ülteti el az esemény üzenetének önálló feldolgozására még nem képes gyermekekben.

Részletes és korábbi álláspontunkat itt találjátok. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

A lex CEU alkotmányellenes, a köztársasági elnök nem tett eleget kötelességének


A köztársasági elnök aláírta a felsőoktatási törvény rohamléptekben elfogadott, kizárólag a CEU-t ellehetetlenítő módosítását – annak ellenére, hogy a módosítás alkotmányellenességéről páratlan szakmai egység alakult. A köztársasági elnök a TASZ álláspontja szerint is nyilvánvaló alkotmányellenességet hagyott figyelmen kívül, és ezzel maga is elmulasztott eleget tenni alkotmányos kötelezettségének.

Legalább 40 iskolába jut el a MONDO jogtudatosító program

Sikeres volt közösségi gyűjtésünk. A kampány vége előtt két héttel, 128 támogató segítségével jött össze csaknem egymillió forint arra, hogy a MONDO tanároknak szóló workshopja legalább 40 iskolába eljusson. Most keressük az iskolákat, amik nyitottak arra, hogy a MONDO oktatási segédeszközként a mindennapi tanításba bekerülhessen, és így több ezer gyerek kezdjen el tanulni a saját jogairól.

A Pedagógus Etikai Kódex elleni tiltakozást segíti a TASZ

A Nemzeti Pedagógus Kar a szinte minden pedagógusra nézve kötelező Etikai Kódex tervezetéről várja a pedagógusok véleményét. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) álláspontja szerint a Kódex végleges tervezete súlyosan jogsértő.