Panodráma: TTT 2014-2015 előadás a Tavaszi TASZ-bulin

Az új tanév disznóságai! – ezúttal is szó szerint

Ezúttal is pellengéren a közoktatás: szemöldöksmink és szőrös kar, kislányt mészárló baltás gyilkos és kacérkodó megerőszakolt az oktatófilmekben, a homoszexualitás mint tudatos bűnelkövetés, "te anyád is hülye", “csomizom a ruciba a habtestem” a tankönyvekben, makacs gyermek csak a rémhírekben. De Molière-t inkább hanyagoljuk, túl negatív.
“Elég furcsa látni, érzékelni, hogy az oktatásügynek tulajdonképpen semmi dolga nincsen a gyerekekkel. Az oktatás politikai feladat, amelyben a legfontosabb a működés, tehát nem a gyerekért (majd a következő szinten az egyébként elvileg a diákok szolgálatában álló tanárért) van a rendszer, hanem ők vannak a rendszerért.” (Ugrai István: Politikai feladat http://7ora7.hu/programok/ttt/nezopont )

Életpályamodell vagy pályaelhagyás. Százhúszezer forint vagy hatezer svájci frank. Pofozkodó tanár vagy tanárverő diák. Cigány a földszinten, paraszt az emeleten – integrált oktatás. Búcsú a harmatos rózsától. Iskolarendőr sárga lufival - egy kis tánc. Hit, remény, szeretet - erős vár a mi etikánk. Mamakör és gyerekszáj. Ők. Mi. Komolyan. Humorral. Nem szájba rágva, de ismét szó szerint.
A Nagy Vitát a PanoDráma színházi nevelési programjának diákjai prezentálják, a téma is változhat. Hogy ki melyik oldalt képviselje, azt most is a közönség dönti el, ahogy azt is, melyik csapat győzőtt.
A Nemzeti Pedagóguskar zenés betétszámaihoz a világhírű Dogtroep volt tagja, a 5te Kwartier vezetője Ted van Leeuwen szerzett zenét.
“Az iskolának kell gondoskodnia a diákokról, különben elkallódnak, rossz útra térnek, elkezdenek bandázni, rengeteget interneteznek, ülnek a gép előtt, rossz hatások érik őket, ne adj Isten, odáig fajulhat mindez, hogy devianciába torkollik az életük.” (Hoffmann Rózsa)
"A hatályos szabályozás alapján az utcán csellengő diákot a rendőr igazoltathatja, és abban az esetben, ha a diák az intézkedésnek ellenszegül, akkor vele szemben a Rendőrségről szóló törvény alapján a rendőr testi kényszert és bilincset alkalmazhat."
Előadják: Cseh Judit, Feuer Yvette, Hárs Anna, Ördög Tamás, Schermann Márta, Urbanovits Krisztina, valamint minden alkalommal négy másik középiskolás diák
Koncepció és dramaturgia: Garai Judit, Hárs Anna, Merényi Anna
Zeneszerző: Ted van Leeuwen, a Karaoke Europe keretében
Rendező: Schermann Márta
Társrendező és kreatív producer: Lengyel Anna
A 2012-es előadás kritikáiból:
“Ha PanoDráma, akkor társadalmiság, kritikus szemlélet, szociális érzékenység. (...) Az alkotócsapatnak sikerült fájdalmas humorral nyúlnia a szegregáció vs. integráció, a beiskolázás, a felsőoktatási keretszámok vagy éppen az iskolai erőszak témájához, miközben most is újat mutatott.” - (Antal Nikolett: Egy botrány részletei)
“A PanoDráma korábbi munkáihoz hasonlóan itt is a verbatim (szó szerinti) színház eszközeivel dolgoztak az alkotók, azaz az előadásban elhangzó szövegek mind személyesen készített interjúk, vagy mások által felvett anyagok változtatás nélküli tolmácsolása. Ennek eredményeképpen kínosan ismerős és életszagú minden egyes jelenet." - (Sós Eszter: Makarenkói pofon az oktatásnak)
A 2014 februári bemutató kritikáiból:
“Megdöbbenti az embert, hogy nem írói kreációkat adnak elő a színészek, nem a valóság elferdített és torzított transzformációja zajlik, a verbatim itt nem jelleg vagy műfaj, hanem formaalkotó kiindulópont. Ugyanis szinte eldönthetetlen, hogy nevessen vagy sírjon az ember azon, ahogyan ma iskolaigazgatók az évnyitó/évzáró/ünnepi beszédeiket fogalmazni gondolják, ahogyan ma az újonnan beszerzett iskolarendőrök a diákokhoz viszonyulnak, ahogyan a Mindenható Központ, a Klebelsberg Intézményfenntartó, a KLIK kezeli a feladatát: a hozzá nem értés, a szakmaiatlanság, a megfelelésvágy és a dilettáns ostobaság ordít a színpadról.
Félreértés ne essék: a TTT 2013/14. nem bírálja vagy kinevetteti az oktatás- és neveléspolitikát, hanem kritikus tükörbe teszi, furcsa (vagy korábban furcsának ható) jelenségeket helyez egymás után, és nem önmagukban az egyes komikus, sajnálatos esetekben, hanem így összességében alakul ki egy riasztó keret, amelyből a működésképtelenség, illetve a funkcióidegen működés jellemzése 
olvasható ki." (Ugrai István: Politikai feladat http://7ora7.hu/programok/ttt/nezopont )
Néhány másodperces videóajánlók:
http://www.youtube.com/watch?v=cySbp3A1J9c
http://www.youtube.com/watch?v=eHJelKdsYY0
http://www.youtube.com/watch?v=c9rhZShYnsY
http://www.youtube.com/watch?v=kTDk-eoQeBE 
http://www.youtube.com/watch?v=jn8JAcv1DEM
Anyukám és Apukám! Viselkedésemmel szégyent hoztam rátok és az iskolámra. én szaladgáltam." (ellenőrző-bejegyzés, 2o14)
“Vitassátok meg, hogy egy népnek vagy az egyénnek javára szolgál-e a végtelen nyitottság, a határtalan tolerancia!” (Erkölcstan 5. osztályosoknak)
“Ide jár nekem is a középső gyerek az emeletre a B-be, de bevallom őszintén a tanár kicsinálja őt, kiveszem, jobb lesz neki a cigány osztályban. Okos gyerek, a másodikba jár, de többet tud mint a bátyja, a harmadikos lent. De nem bírja már, rendesen remeg a tanárjától”  (egy gyöngyöspatai roma szülő)
“Egyébként láttunk cigányokat két éve Szlovákiában, egy gyönyörű hegyen áfonyát szedtünk, és ott voltak cigányok, akik ezzel foglalkoznak, hogy áfonyát gyűjtenek és ugye tényleg itt Budafokon ugye nem látunk olyan sok cigányt, és akkor kérdezte tőlem, hogy … már nem emlékszem pontosan... most így hirtelen, hogy ööö...hát hogy ilyen szakadt,borzalmas színű zsigulival voltak, és hogy milyen szép színű kocsijuk van, ezeknek a barna szőrű magyaroknak? És akkor látott igazából cigányt a gyerek...” (budafoki anyuka)
“Én elmondtam százszor a kollegáknak, hogy mindenki saját felelősségére üti meg a gyerekeket.” (igazgatónő)
“Mikor én voltam diák, ha nem figyeltem órán, csak úgy repült a kilós kulcscsomó és eszembe se jutott a feljelentgetés a kurva életbe! Több ilyen tanárt! Majd tiszteletet tanul a sok szarházi!” (felnőtt vélemény a fizikai fegyelmezésről az iskolában)
fotó: Gábor Sára

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Mit tehetek, ha elégedetlen vagyok az érettségim értékelésével?

Ez az útmutatónk Neked, az érettségizőnek segít. Ha elégedetlen vagy az érettségi vizsgád eredményével, az alábbiakból megtudhatod: mikor, hogyan támadhatod meg az értékelést, hogyan élhetsz a jogaiddal – érettségizőként is.

KISOKOS: Iskolák egyházi fenntartásba adása

Habár az iskolarendszer működtetése elsősorban az állam feladata, lehetőség van arra, hogy egyes iskolákat az egyház átvegyen, átvállalva azok fenntartását. Ebben az esetben kérdésként merül fel, hogy ki dönthet az átadásról, milyen speciális szabályokkal kell számolniuk az iskolában maradóknak, valamint, hogy milyen lehetőségeik vannak azoknak, akik ragaszkodnak a vallásilag és világnézetileg semleges oktatáshoz.

Kipereltük az EMMI-ből az iskolafenntartó egyházak szerződéseit

Magyarországon erősödő tendencia, hogy a közoktatást az állam kiszervezi az egyházaknak: egyre több iskolát vesz át fenntartóként valamelyik egyház. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) ilyenkor köznevelési szerződést köt az egyházi fenntartóval. Ezekből a szerződésekből derül ki, hogy az állam milyen feltételekkel adja át az egyházaknak a közoktatási feladatok ellátását. Tudni szerettük volna, mik ezek a feltételek, ezért kikértük az EMMI-től a köznevelési szerződéseket. Az EMMI azonban megtagadta a szerződések kiadását. Pereltünk és nyertünk: a bíróság elsőfokon kötelezte az EMMI-t a szerződések kiadására. Az ítélet nem jogerős.