Valós idejű licitáláskor a felhasználók személyes adatai - a nemük, életkoruk, tartózkodási helyük, böngészési előzményeik - összegyűjtve több ezer internetes reklámipari céghez kerülnek el. Egészen bizalmas jellegű, részletekbe menő adataink távoli adatbázisokban kötnek ki, olyan cégeknél, amelyekről még csak nem is hallottunk. Mégpedig a beleegyezésünk nélkül.
“Azért adjuk az aláírásunkat, hogy végre változás történjen. Hogy lelket öntsünk az emberekbe, megmutassuk nekik, számít a támogatásuk, és képesek kiállni a saját és a rokonaik, barátaik magánéletének védelméért. A GDPR értelmében törvénytelen a valós idejű licitálás, ezért át kell alakítani úgy, hogy biztosítva legyen az európai polgárok “online biztonsága” - fejti ki Simon Éva, a Liberties stratégiai pereskedésért felelős munkatársa.
Nem most először állunk ki a RTB ellen. 2019 júniusában a Liberties partnereivel együtt 9 ország 13 nemzeti adatvédelmi hivatalánál nyújtott be panaszt annak érdekében, hogy indítsanak vizsgálatokat a viselkedésalapú reklámipar ügyében.
“Fontos volna, hogy a Google és az IAB Europe változtasson a működési elvein, korlátozza a személyes adatok felhasználását, és ne engedje, hogy olyanokhoz kerüljenek, akik esetleg visszaélnek velük. Ez a második akciónk, amivel nyilvánvalóvá akarjuk tenni, hogy az adatainkról csakis mi rendelkezhetünk” - teszi hozzá Reich Orsolya, a Liberties adatvédelmi szakértője.
Jelenleg 16 uniós tagállamban folyik eljárás az ügyben: Belgium, Bulgária, a Cseh Köztársaság, az Egyesült Királyság, Észtország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Szlovénia. A legtöbben a Google Ireland ellen törvényes vizsgálatot indító Ír Adatvédelmi Bizottság elé terjesztették az ügyüket.
Az adataidról csakis te rendelkezhetsz. Írd alá a petíciót, óvd a magánéleted védelmét!
Ha többet is szeretnél megtudni, olvasd el a petícióhoz tartozó háttéranyagot!