STOP Kormányzati Rasszizmus

A kormánnyal és a Miniszterelnöki Kabinetirodával szemben az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulunk a menedékkérőket ábrázoló STOP táblás kormányplakát miatt.

Magyarország Kormánya 2018. március 26-tól országszerte, közterületeken nagy példányszámban plakátot helyeztetett ki, amelyen STOP tábla mögött sötétbőrű, leginkább arab etnikai származásúnak kinéző menedékkérők menetelnek. Tudomásunk szerint a tömött sorokban menetelő menedékkérőket ábrázoló, a plakáthoz felhasznált fotó 2015-ben készült Szlovénia határában a menekültválság idején, és azt Európában már több szélsőséges párt felhasználta bevándorlásellenes, idegenellenes kampányában. A plakáton szerepel a magyar állam címere, a “KORMÁNY INFORMÁCIÓ”, valamint a “Készült Magyarország Kormánya megbízásából” felirat.

A plakát országszerte közterületen történt kihelyezésével a kormány megsértette a Magyarországon élő, illetőleg itt tartózkodó, a magyar többséginél sötétebb bőrszínű, leginkább közel-keleti, dél-ázsiai, észak-afrikai származású, arab etnikumú illetőleg ilyeneknek vélt személyek egyenlő bánásmódhoz való jogát.

A plakát a sorban vonuló emberek képével azt sugallja, hogy az arabok elözönlenék az országot, a képre helyezett, hangsúlyos STOP felirattal egyértelműen azt közvetíti, hogy ezért meg kell őket állítani. A plakát azt az üzenetet közvetíti, hogy mindenkit, aki a képről felismerhető jellemzőkkel rendelkezik, meg kell állítani, az országon kívül kell tartani, mert ezek a személyek veszélyt jelentenek az országra, az ország lakosságára, biztonságára nézve.

A kormány ezzel emberi méltóságot sértő magatartást valósít meg. Egyértelműen pejoratív, negatív tulajdonságokat társít az említett védett tulajdonsággal rendelkező közösség minden tagjához. Negatív tulajdonságok és törvénysértés elkövetésének illetve törvénysértés elkövetése veszélyének összekapcsolása egy védett tulajdonsággal az emberi méltóság sérelmével jár.

Az ügy jogi megítélése során különös jelentősége van annak, hogy a jogsértés megvalósítója a kormány, illetve a Miniszterelnöki Kabinetiroda, vagyis olyan központi közigazgatási szervek, amelyek általános feladat- és hatáskörrel rendelkeznek az egész ország területén, tevékenységüknek országosan meghatározó hatása van, és az Alaptörvény értelmében elsőrendű kötelezettségük lenne az emberek sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogainak védelme. Egy olyan országban, ahol 74 éve még származás alapú népírtás zajlott, különösen megengedhetetlen és felelőtlen magatartás egy kormány részéről rasszista plakátokkal kampányolni. Az ilyen magatartásnak kell legyen a jogrendszerben szankciója. Az Ebktv. zaklatás tényállása lefedi a kormány jogsértő magatartását és a jogsértés megállapítása, valamint szankciók alkalmazása alkalmas lehet arra, hogy eltántorítsa a kormányt a további jogsértésektől.

Fontos hangsúlyozni azt is, hogy a kormány nem lehet alapjogok alanya, így vonatkozásában a szólásszabadság nem értelmezhető, éppen ezért az egyenlő bánásmódhoz való jog korlátjaként sem értelmezhető a véleménynyilvánítási szabadság kormányzati hirdetések esetében.

A teljes beadványunkat ide kattintva olvashatja.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Ne dőlj be, leleplezzük az egyik legnagyobb tévhitet a gyermekvédelemben!

Legenda járja át a magyar gyermekvédelem lassan minden szintjét: eszerint a törvény új keletű szabályozása miatt két év sikertelen védelembe vétel után, még a legjobb szándék mellett is muszáj kiemelni a gyermekeket családjukból. Olyan gyerekekről van jellemzően szó, akiket nem bántalmaznak, nem is abuzálnak a családban, viszont nehéz anyagi körülmények között élnek.

Nincs olyan anya, aki be tudná pótolni ezeket az elvesztett éveket

Fél éve, március végén hírt adtunk róla, hogy Bence két éves korában végre hazakerült a szüleihez. Mint akkor megírtuk, a kisbaba születésekor azért nem kerülhetett haza, mert a helyi védőnő hónapokkal korábban jelezte a kórház számára: „Az asszonynak minden gyermeke átmeneti nevelésben van. Irreális lenne az újszülött kórházból való távozása az anyával együtt.”

Mit érdemel?

Mit érdemel az a szülő páros, aki a jelzőrendszer szerint nem megfelelően neveli a gyerekeit? A gyerekvédelmi törvény tökéletesen rendelkezik erről. Családba fogadás, helyettesítő szülői szolgálat, ideiglenes hatályú elhelyezés. Ha az utóbbi mellett döntenek, a szülőknek a törvény szerint harminc nap áll rendelkezésükre, hogy az okokat, amik a kiemeléshez vezettek megszüntessék, a gyakorlatban azonban ez többször harminc nap szokott lenni. Ha az ideiglenes hatályú elhelyezés felülvizsgálatakor még mindig fenn állnak a kiemelést indikáló okok, akkor a gyerekeket nevelésbe veszik. Ezt évente vizsgálják felül.