Tisztább választásokért lép fel a TASZ a józsefvárosi botrány után

Mindannyian elvárjuk a választási szervek vezetőitől, hogy pártatlanul őrködjenek a választások tisztasága felett. Józsefvárosban mégis felmerült a gyanú, hogy a helyi választási iroda vezetője közreműködött az egyik jelölt kampányában. Emiatt a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) javaslatokat küldött a Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnökének.

A VIII. kerület új polgármestere szerint az előző kerületvezetés részletekbe menően beleszólt a Józsefváros című önkormányzati újság szerkesztésébe, a lapban megjelenő cikkeket velük egyeztették. Még a helyi választási irodát vezető jegyző is adott tanácsot egy interjúhoz, amit az újraválasztásért induló volt polgármesterrel jelentettek meg a kampányban, hogy a helyi választási bizottság „ne találhasson fogást” rajta.

A józsefvárosi eset valószínűleg nem egyedi. A TASZ szerint a jogszabályok eleve olyan helyzetet teremtenek, hogy nincs garancia a helyi választási irodák vezetőinek politikai függetlenségére. A törvény szerint ugyanis a helyi választási irodák vezetői a jegyzők, a jegyzőt pedig a polgármester nevezi ki. A megnyugtató megoldás az lenne, ha a törvények garantálnák, hogy a jegyző valóban a polgármester, a képviselő-testület, valamint a választásokon induló jelöltek és jelölő szervezetek független ellenőre legyen. Addig viszont egyedül a helyi választási irodák szakmai tevékenységét irányító NVI veheti elejét a jogsértéseknek.

A TASZ azt javasolja az NVI elnökének, hogy minden választási eljárás kezdetén tájékoztassa a helyi választási irodák vezetőit kötelességükről és felelősségükről, ami a jelöltek közti esélyegyenlőség biztosítása, akár a munkáltatójukkal, azaz a polgármesterrel szemben is. A szervezet azt is javasolja az NVI-nek, hogy hozzon létre belső ellenőrzési rendszert, és dolgozzon ki belső eljárást arra, hogy a helyi választási irodák vezetői ellen minden lehetséges jogi és etikai eljárás elinduljon, ha megsértik a választási törvényt.

„A választások tisztaságának megőrzése múlik azon, hogy az NVI betölti-e szerepét, és fellép-e a lehetséges jogsértésekkel szemben. Álláspontunk szerint a javaslataink a helyi választási irodáknak adott utasítással megvalósíthatók, de az NVI elnöke törvénymódosítást is kezdeményezhet a probléma orvoslására” – mondta Szabó Attila, a TASZ Választási Jogi Programjának koordinátora.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Többen nem tudtak szavazni a belga és német külképviseleteken

Választási Jogi Programunk forródrótja az európai parlamenti választás napján több hívást is kapott arról, hogy Belgiumban és Németországban élő vagy ezekben az országokban lakóingatlannal rendelkező választópolgárok nem tudták leadni a szavazataikat. Mintalevelünk segítségével mindenki, aki ilyen helyzetbe került, kiderítheti, hogy ki mulaszott ezekben az esetekben.

Az NVB is megállapította a visszaélést, a gyanús jelölt mégis indulhat a választáson

Ügyfelünk, Urbán Ágnes sikeresen leleplezett egy jogsértő pártot: az Origó Párt jelöltje Facebook-videóban hívta fel a párt jelöltjeit, hogy az összegyűjtött ajánlásokat jogellenesen továbbítsák a pártközpontba. A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) megállapította, hogy ezzel megsértették a választási eljárás alapelveit. Szorosan összefüghet ezzel, hogy ügyfelünk személyes adatai szerepeltek a párt egyik jelöltjének ajánlóívén, pedig sosem adott ajánlást neki. Mindezek ellenére az Origó Párt jelöltje továbbra is rajta lehet a szavazólapon április 8-án, ami alátámasztja, hogy a jelenlegi ajánlási rendszer alapvető reformra szorul.

Romeltakarítás

A menekültellenes népszavazás előtti gyűlöletkeltő kampány volt a TASZ történetében az első, amiben határozottan állást foglaltunk a szavazat tartalmát illetően, és egy bizonyos (az érvénytelen) szavazat mellett érveltünk. Együttműködtünk 24 másik olyan civil szervezettel, akik a népszavazás érvénytelenítése mellett kampányoltak. A népszavazás érvénytelen lett, és a szavazáson résztvevők 6,3%-a érvénytelen szavazatot adott le. Minden szavazáson előfordulnak érvénytelen szavazatok, de példátlan számuk ezúttal azt jelzi, hogy több, mint kétszázezer aktív állampolgár volt, aki a nemtetszését nem csak távolmaradással fejezte ki, hanem érvénytelenül szavazott. Az eredmény ismeretében most érdemes kicsit azzal is foglalkoznunk, hogy mindez  mit jelent  a jogvédő szervezetünk szempontjából.