Tisztább választásokért lép fel a TASZ a józsefvárosi botrány után

Mindannyian elvárjuk a választási szervek vezetőitől, hogy pártatlanul őrködjenek a választások tisztasága felett. Józsefvárosban mégis felmerült a gyanú, hogy a helyi választási iroda vezetője közreműködött az egyik jelölt kampányában. Emiatt a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) javaslatokat küldött a Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnökének.

A VIII. kerület új polgármestere szerint az előző kerületvezetés részletekbe menően beleszólt a Józsefváros című önkormányzati újság szerkesztésébe, a lapban megjelenő cikkeket velük egyeztették. Még a helyi választási irodát vezető jegyző is adott tanácsot egy interjúhoz, amit az újraválasztásért induló volt polgármesterrel jelentettek meg a kampányban, hogy a helyi választási bizottság „ne találhasson fogást” rajta.

A józsefvárosi eset valószínűleg nem egyedi. A TASZ szerint a jogszabályok eleve olyan helyzetet teremtenek, hogy nincs garancia a helyi választási irodák vezetőinek politikai függetlenségére. A törvény szerint ugyanis a helyi választási irodák vezetői a jegyzők, a jegyzőt pedig a polgármester nevezi ki. A megnyugtató megoldás az lenne, ha a törvények garantálnák, hogy a jegyző valóban a polgármester, a képviselő-testület, valamint a választásokon induló jelöltek és jelölő szervezetek független ellenőre legyen. Addig viszont egyedül a helyi választási irodák szakmai tevékenységét irányító NVI veheti elejét a jogsértéseknek.

A TASZ azt javasolja az NVI elnökének, hogy minden választási eljárás kezdetén tájékoztassa a helyi választási irodák vezetőit kötelességükről és felelősségükről, ami a jelöltek közti esélyegyenlőség biztosítása, akár a munkáltatójukkal, azaz a polgármesterrel szemben is. A szervezet azt is javasolja az NVI-nek, hogy hozzon létre belső ellenőrzési rendszert, és dolgozzon ki belső eljárást arra, hogy a helyi választási irodák vezetői ellen minden lehetséges jogi és etikai eljárás elinduljon, ha megsértik a választási törvényt.

„A választások tisztaságának megőrzése múlik azon, hogy az NVI betölti-e szerepét, és fellép-e a lehetséges jogsértésekkel szemben. Álláspontunk szerint a javaslataink a helyi választási irodáknak adott utasítással megvalósíthatók, de az NVI elnöke törvénymódosítást is kezdeményezhet a probléma orvoslására” – mondta Szabó Attila, a TASZ Választási Jogi Programjának koordinátora.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Felszámolja a Nemzeti Választási Bizottsági tagok jogegyenlőségét a legújabb törvénymódosítás

Ha lezárult az országgyűlési választás és itt a nyár, akkor menetrend szerint érkezik a választási törvénymódosító csomag – júniusban benyújtották a választási jogszabályokat érintő újabb törvényjavaslatot. A javaslat túlnyomórészt a választási szervek munkáját, és egyes határidőket érintő technikai módosításokból áll. Ezek között vannak előremutató elképzelések, de az, hogy a frakcióval nem rendelkező, a választáson induló pártok delegáltjai csak megfigyelőként, szavazati jog nélküli tagokká válnak, súlyos aszimmetriát jelent a politikai verseny szereplői között a Nemzeti Választási Bizottságban.


Demokratikusabb ügyrendet készítettünk az NVB-nek

Választási Jogi Programunk a választások szabadságának és tisztaságának civil ellenőrzése érdekében követi a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) munkáját. Az NVB ügyrendje, álláspontunk szerint jelenleg nem garantálja, hogy testület demokratikus körülmények között hozza meg a döntéseit.

Adatigénylés az esetleges választási csalások felderítése érdekében

Adatigényléssel fordultunk a Political Capital-lal (PC) a Nemzeti Választási Irodához és a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárságához: két évre visszamenőleg kérjük ki a névjegyzéki adatokat, havi időállapotok szerinti bontásban, annak érdekében, hogy láthassuk, történt-e jelentős kiugrás a választópolgárok számát illetően a magyar-román határ közelében lévő települések esetében.