Tisztább választásokért lép fel a TASZ a józsefvárosi botrány után

Mindannyian elvárjuk a választási szervek vezetőitől, hogy pártatlanul őrködjenek a választások tisztasága felett. Józsefvárosban mégis felmerült a gyanú, hogy a helyi választási iroda vezetője közreműködött az egyik jelölt kampányában. Emiatt a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) javaslatokat küldött a Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnökének.

A VIII. kerület új polgármestere szerint az előző kerületvezetés részletekbe menően beleszólt a Józsefváros című önkormányzati újság szerkesztésébe, a lapban megjelenő cikkeket velük egyeztették. Még a helyi választási irodát vezető jegyző is adott tanácsot egy interjúhoz, amit az újraválasztásért induló volt polgármesterrel jelentettek meg a kampányban, hogy a helyi választási bizottság „ne találhasson fogást” rajta.

A józsefvárosi eset valószínűleg nem egyedi. A TASZ szerint a jogszabályok eleve olyan helyzetet teremtenek, hogy nincs garancia a helyi választási irodák vezetőinek politikai függetlenségére. A törvény szerint ugyanis a helyi választási irodák vezetői a jegyzők, a jegyzőt pedig a polgármester nevezi ki. A megnyugtató megoldás az lenne, ha a törvények garantálnák, hogy a jegyző valóban a polgármester, a képviselő-testület, valamint a választásokon induló jelöltek és jelölő szervezetek független ellenőre legyen. Addig viszont egyedül a helyi választási irodák szakmai tevékenységét irányító NVI veheti elejét a jogsértéseknek.

A TASZ azt javasolja az NVI elnökének, hogy minden választási eljárás kezdetén tájékoztassa a helyi választási irodák vezetőit kötelességükről és felelősségükről, ami a jelöltek közti esélyegyenlőség biztosítása, akár a munkáltatójukkal, azaz a polgármesterrel szemben is. A szervezet azt is javasolja az NVI-nek, hogy hozzon létre belső ellenőrzési rendszert, és dolgozzon ki belső eljárást arra, hogy a helyi választási irodák vezetői ellen minden lehetséges jogi és etikai eljárás elinduljon, ha megsértik a választási törvényt.

„A választások tisztaságának megőrzése múlik azon, hogy az NVI betölti-e szerepét, és fellép-e a lehetséges jogsértésekkel szemben. Álláspontunk szerint a javaslataink a helyi választási irodáknak adott utasítással megvalósíthatók, de az NVI elnöke törvénymódosítást is kezdeményezhet a probléma orvoslására” – mondta Szabó Attila, a TASZ Választási Jogi Programjának koordinátora.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Elemzésünk az egyes választásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló T/714. számú törvényjavaslatról


A T/714. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) átfogó jelleggel módosítaná az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvényt (a továbbiakban: Kkttv.) és a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) számos rendelkezését. A Javaslat számos ponton indokolatlanul szűkíti a politikai szabadságjogok gyakorlásának lehetőségeit a választási eljárás során, sok helyütt törvényi szinten lerontva a szabadság- és demokráciabarát bírósági gyakorlatot, aláásva a szabad és tisztességes választások garanciáit.

Két X-szel, biztonságosan: érvénytelen szavazás vs. bojkott

A TASZ arra buzdít: két X-szel szavazz, érvénytelenül! De biztonságos-e az érvénytelen szavazás, különösen, ha alig lesznek ellenzéki delegáltak a szavazatszámláló-bizottságokban? Ebben az írásban megmutatjuk: a választások tisztasága miatti aggodalom nem ok a távolmaradás mellett. Viszont jó okok szólnak amellett, hogy elmenjünk és érvénytelenül szavazzunk!

Választási csalás határok nélkül

Eltörölnék a visszaélések feltárásának utolsó lehetőségét is a jelöltállítási eljárás taposóaknaként elrejtett módosításában. Az országgyűlés az önkormányzati választási rendszer átszabását is rögzítő törvénymódosításban lehetetlenné tenné, hogy az állampolgárok megtudják: mely ajánlóíveken szerepelnek személyes adataik. A 2014-es országgyűlési választásokon sajtóértesülések szerint bekövetkezett csalások így a választási győzelem bevett eszközei lehetnek. Nem lesz ugyanis érdemi lehetőségünk, hogy megtudjuk, meghamisították-e aláírásunkat, lemásolták-e személyes adatainkat a pártok egymás ajánlóíveiről.