Tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás – gyerekjelentés gyerekrészvétellel

Nyilvános és magyarul is elérhető az ENSZ Gyerekjogi Bizottsága számára készült, 5300 gyerek véleményét összefoglaló jelentés arról, hogy milyen ma Magyarországon felnőni. A kampány történelmi jelentőségű, ugyanis elsőként vonta be a gyerekeket abba a – Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány által vezetett – folyamatba, amellyel az ENSZ öt évente felméri, hogy milyen a gyerekek helyzete Magyarországon. A TASZ munkatársai is segítették a gyerekjelentés létrejöttét.

A jelentés a gyerekek nézőpontját mutatja be, azt, hogy ők maguk mit gondolnak a mai Magyarország gyermekjogi helyzetéről. A gyermekek bevonása az életüket befolyásoló folyamatokba önmagában érték. A részvétel biztosítása kölcsönösségre, egymás tiszteletére tanít mindannyiunkat. A felnőtt társadalom is tanulhat a gyerekektől. Érzéseik, véleményük figyelembevétele értékes információval szolgál ahhoz, hogy jogaik érvényesülését reálisan tudjuk megítélni.

A jelentésből az derül ki, hogy a megkérdezett gyermekek számára a legfontosabb kérdés az oktatás: leginkább az foglalkoztatja őket, hogy mennyire hasznos dolgokat tanulnak. A legfőbb aggodalmuk, hogy találnak-e majd munkát a jövőben. Az oktatás minőségének kritikája, hogy tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás, és a megkérdezettek ötöde gondolta úgy, hogy túl sok a bántalmazás az iskolában.

Mindössze a gyerekek negyede érezte úgy, hogy számít a véleménye az országos vagy helyi ügyekben. Véleményük figyelembevétele kihat a biztonságérzetükre: minél inkább meghallgatják őket, annál inkább érzik magukat elfogadva, biztonságban. Ez azért is kiemelkedően fontos, mert az érzelmi biztonság sokkal hangsúlyosabb számukra, mint a fizikai biztonság. Viszont jelentős szerepet tulajdonítanak a környezetvédelemnek, a válaszok alapján a klímaváltozással szembeni fellépés hiánya jelenik meg a gyerekek második legfőbb aggodalmaként.

A TASZ munkatársai is segítették, hogy a „Te hogy látod?” kampány minél több gyerekhez eljusson. Fontos volt számunkra, hogy a fogyatékossággal élő és roma gyerekek véleménye is eljusson az ENSZ-hez. A fókuszinterjúk során felmerült problémák kapcsán nem lehet elmenni amellett, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek oktatása terén óriási hiányosságok vannak az állami iskolarendszerben.

A legmarkánsabb vélemények az ép értelmű, hiperaktív (ADHD-s) és autizmus spektrum zavarral élő gyermekek esetében fogalmazódtak meg, emiatt ezen a területen emeltük ki azokat a rendszerszintű problémákat, amelyek a fogyatékossággal élő gyermekeket sújtják a köznevelés rendszerében. Erről írtunk egy rövid elemzést, amit a gyerekjelentéshez kapcsolódóan a TASZ kiegészítő jelentésében találtok meg.

Büszkék vagyunk, hogy segíthettünk a gyerek véleményét eljuttatni az ENSZ-hez. Olvassátok a gyerekek gondolatait, sokat lehet belőlük tanulni!

(Illusztráció: Juraj Varga / Pixabay)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az autizmussal és ADHD-val élő gyerekek kiszorulnak a közoktatásból

Majdnem minden ötvenedik gyermek kap a megszokottól eltérő viselkedésjegyei miatt autizmus spektrum zavar, illetve ADHD (hiperaktivitás és figyelemzavar) diagnózist. A diagnosztika fejlődésével robbanásszerűen nő az érintett gyermekek száma, ezen belül is leginkább a jó értelmi képességű gyermekek aránya. A változó igényekhez alkalmazkodnia kell az iskolarendszernek, ha minőségi oktatást kíván nyújtani minden tanköteles korú gyermek számára. Az autizmussal és ADHD-val élő tanulók oktatása az állami iskolákban jelenleg azonban rendszerszinten egyáltalán nem megoldott.

KISOKOS: Tiltakozás a köznevelésben

11 kérdést válaszolunk meg legújabb 1X1-ünkben, mellyel a köznevelésben tiltakozókat tájékoztatjuk jogaikról.