Tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás – gyerekjelentés gyerekrészvétellel

Nyilvános és magyarul is elérhető az ENSZ Gyerekjogi Bizottsága számára készült, 5300 gyerek véleményét összefoglaló jelentés arról, hogy milyen ma Magyarországon felnőni. A kampány történelmi jelentőségű, ugyanis elsőként vonta be a gyerekeket abba a – Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány által vezetett – folyamatba, amellyel az ENSZ öt évente felméri, hogy milyen a gyerekek helyzete Magyarországon. A TASZ munkatársai is segítették a gyerekjelentés létrejöttét.

A jelentés a gyerekek nézőpontját mutatja be, azt, hogy ők maguk mit gondolnak a mai Magyarország gyermekjogi helyzetéről. A gyermekek bevonása az életüket befolyásoló folyamatokba önmagában érték. A részvétel biztosítása kölcsönösségre, egymás tiszteletére tanít mindannyiunkat. A felnőtt társadalom is tanulhat a gyerekektől. Érzéseik, véleményük figyelembevétele értékes információval szolgál ahhoz, hogy jogaik érvényesülését reálisan tudjuk megítélni.

A jelentésből az derül ki, hogy a megkérdezett gyermekek számára a legfontosabb kérdés az oktatás: leginkább az foglalkoztatja őket, hogy mennyire hasznos dolgokat tanulnak. A legfőbb aggodalmuk, hogy találnak-e majd munkát a jövőben. Az oktatás minőségének kritikája, hogy tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás, és a megkérdezettek ötöde gondolta úgy, hogy túl sok a bántalmazás az iskolában.

Mindössze a gyerekek negyede érezte úgy, hogy számít a véleménye az országos vagy helyi ügyekben. Véleményük figyelembevétele kihat a biztonságérzetükre: minél inkább meghallgatják őket, annál inkább érzik magukat elfogadva, biztonságban. Ez azért is kiemelkedően fontos, mert az érzelmi biztonság sokkal hangsúlyosabb számukra, mint a fizikai biztonság. Viszont jelentős szerepet tulajdonítanak a környezetvédelemnek, a válaszok alapján a klímaváltozással szembeni fellépés hiánya jelenik meg a gyerekek második legfőbb aggodalmaként.

A TASZ munkatársai is segítették, hogy a „Te hogy látod?” kampány minél több gyerekhez eljusson. Fontos volt számunkra, hogy a fogyatékossággal élő és roma gyerekek véleménye is eljusson az ENSZ-hez. A fókuszinterjúk során felmerült problémák kapcsán nem lehet elmenni amellett, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek oktatása terén óriási hiányosságok vannak az állami iskolarendszerben.

A legmarkánsabb vélemények az ép értelmű, hiperaktív (ADHD-s) és autizmus spektrum zavarral élő gyermekek esetében fogalmazódtak meg, emiatt ezen a területen emeltük ki azokat a rendszerszintű problémákat, amelyek a fogyatékossággal élő gyermekeket sújtják a köznevelés rendszerében. Erről írtunk egy rövid elemzést, amit a gyerekjelentéshez kapcsolódóan a TASZ kiegészítő jelentésében találtok meg.

Büszkék vagyunk, hogy segíthettünk a gyerek véleményét eljuttatni az ENSZ-hez. Olvassátok a gyerekek gondolatait, sokat lehet belőlük tanulni!

(Illusztráció: Juraj Varga / Pixabay)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Alaptörvény-ellenes az új NAT, a gyerekeket meg kell védeni tőle

Alaptörvény-ellenes az új NAT – erre a következtetésre jutott elemzésünk, amely alapjogi szempontból vizsgálta az új alaptantervet. Sokan kérdezik, hogy mi a következménye az új NAT be nem tartásának – a mi álláspontunk szerint azonban a követése az, ami jogellenes. Az iskolának és a tanárnak pedig felelőssége, hogy megvédje a gyerekeket a jogsérelemtől.

Így védd meg a gyermeked az államosítástól!

A köznevelési törvény 2019 nyári módosítása a maradék szabadságot is igyekszik kiszorítani a rendszerből – gyakorlatilag államosítják a gyerekeket. A múlt héten végigvettük, hogy mik a legfontosabb változtatások, és arra is felhívtuk a figyelmet, hogy ez nem csak egy szűk réteg problémája: ez a közoktatási ámokfutás mindenkit érint. Nincs azonban veszve minden! A jogszabály sok esetben nem fogalmaz egyértelműen, de ezek a hiányosságok egyben lehetőséget is jelentenek. Ha az iskolához, a hatóságokhoz és a bírósághoz olyan érveket juttatunk el, amelyek a pontatlanul meghatározott fogalmakat úgy értelmezik, ahogy az valamennyi gyerek érdekét a leginkább szolgálja, akkor van esély arra, hogy pozitív, a családok, szülők és gyerekek alkotmányos szabadságát biztosító jogértelmezés alakul ki. Használjátok ezeket az érveket, hogy közösen kedvező jogértelmezést érhessünk el! Ebben az útmutatóban összeszedtük, hogyan lehet fellépni az egyes korlátozásokkal szemben. Ezekkel az érvekkel felvértezve bátran vágjatok bele a jogi eljárásokba – de ha kérdésetek van, vagy jogi képviseletre lenne szükségetek, keressétek a jogsegélyszolgálatunkat!

Az iskolaérettségi véleményt nem lehet eltitkolni a szülők elől

Ha az Oktatási Hivatal világos és érthető útmutatást adna, elkerülhetők lennének a félreértések. Segítséget nyújtunk, hogy hozzáférjetek a gyereketek vizsgálatával kapcsolatos információkhoz.