Tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás – gyerekjelentés gyerekrészvétellel

Nyilvános és magyarul is elérhető az ENSZ Gyerekjogi Bizottsága számára készült, 5300 gyerek véleményét összefoglaló jelentés arról, hogy milyen ma Magyarországon felnőni. A kampány történelmi jelentőségű, ugyanis elsőként vonta be a gyerekeket abba a – Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány által vezetett – folyamatba, amellyel az ENSZ öt évente felméri, hogy milyen a gyerekek helyzete Magyarországon. A TASZ munkatársai is segítették a gyerekjelentés létrejöttét.

A jelentés a gyerekek nézőpontját mutatja be, azt, hogy ők maguk mit gondolnak a mai Magyarország gyermekjogi helyzetéről. A gyermekek bevonása az életüket befolyásoló folyamatokba önmagában érték. A részvétel biztosítása kölcsönösségre, egymás tiszteletére tanít mindannyiunkat. A felnőtt társadalom is tanulhat a gyerekektől. Érzéseik, véleményük figyelembevétele értékes információval szolgál ahhoz, hogy jogaik érvényesülését reálisan tudjuk megítélni.

A jelentésből az derül ki, hogy a megkérdezett gyermekek számára a legfontosabb kérdés az oktatás: leginkább az foglalkoztatja őket, hogy mennyire hasznos dolgokat tanulnak. A legfőbb aggodalmuk, hogy találnak-e majd munkát a jövőben. Az oktatás minőségének kritikája, hogy tízből csak egy gyerek számára öröm a tanulás, és a megkérdezettek ötöde gondolta úgy, hogy túl sok a bántalmazás az iskolában.

Mindössze a gyerekek negyede érezte úgy, hogy számít a véleménye az országos vagy helyi ügyekben. Véleményük figyelembevétele kihat a biztonságérzetükre: minél inkább meghallgatják őket, annál inkább érzik magukat elfogadva, biztonságban. Ez azért is kiemelkedően fontos, mert az érzelmi biztonság sokkal hangsúlyosabb számukra, mint a fizikai biztonság. Viszont jelentős szerepet tulajdonítanak a környezetvédelemnek, a válaszok alapján a klímaváltozással szembeni fellépés hiánya jelenik meg a gyerekek második legfőbb aggodalmaként.

A TASZ munkatársai is segítették, hogy a „Te hogy látod?” kampány minél több gyerekhez eljusson. Fontos volt számunkra, hogy a fogyatékossággal élő és roma gyerekek véleménye is eljusson az ENSZ-hez. A fókuszinterjúk során felmerült problémák kapcsán nem lehet elmenni amellett, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek oktatása terén óriási hiányosságok vannak az állami iskolarendszerben.

A legmarkánsabb vélemények az ép értelmű, hiperaktív (ADHD-s) és autizmus spektrum zavarral élő gyermekek esetében fogalmazódtak meg, emiatt ezen a területen emeltük ki azokat a rendszerszintű problémákat, amelyek a fogyatékossággal élő gyermekeket sújtják a köznevelés rendszerében. Erről írtunk egy rövid elemzést, amit a gyerekjelentéshez kapcsolódóan a TASZ kiegészítő jelentésében találtok meg.

Büszkék vagyunk, hogy segíthettünk a gyerek véleményét eljuttatni az ENSZ-hez. Olvassátok a gyerekek gondolatait, sokat lehet belőlük tanulni!

(Illusztráció: Juraj Varga / Pixabay)

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Alkotmánybírósághoz fordulunk a kötelező óvodáztatás alóli felmentés ellehetetlenítése miatt

A köznevelési törvény idén júliusban úgy módosult, hogy már nem öt-, hanem csak négyéves korig menthetők fel az óvodaköteles korú gyerekek a mindennapos óvodalátogatás alól. Álláspontunk szerint a módosítás alapjogokat sért, ezért alkotmányjogi panasszal fordultunk az Alkotmánybírósághoz, hogy elérjük a módosítás megsemmisítését.

A TASZ jogi álláspontja az iskolanyitásról - 2021.04.18.

A kormány elsődleges feladata a jelenlegi járványhelyzetben, hogy a lehető legtöbbet tegyen az emberek életének védelme, egészségük megőrzése érdekében. Ezért kapta különleges jogalkotói felhatalmazását is, amely gyors és hatékony jogalkotást tesz lehetővé. A védelmi intézkedésekkel bevezetett jelenlegi jogkorlátozások alapja és középpontja tehát az emberi élet mint legfőbb érték védelme. Az iskolák nyitásáról szóló döntés meghozatalakor azonban az életvédelem mellett olyan tényezőket is figyelembe kell venni, amelyek nem azonnal vagy rövidtávon, hanem közép- vagy hosszútávon jelentkeznek és eredményeznek esetleg jelentős hátrányt egyes társadalmi csoportok helyzete vagy a gazdaság működése szempontjából. Ebben az állásfoglalásunkban összefoglaljuk, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.

Bilinccsel és gumibottal megfélemlíteni lehet a gyereket, nem nevelni

A gyerekeknek nincs joguk ahhoz, hogy erőszakosak legyenek, de az iskolaőrség bevezetése nem alkalmas eszköze a rend fenntartásának, korlátozhatja a tanulók jogait, érdekeinek érvényesítését és diszkriminatív lehet.