Újabb papíron független intézmény, az NVB is tesz a szabad választások ellen

A Nemzeti Választási Iroda (NVB) múlt hét pénteki iránymutatásának kiadásával visszaélt jogszabályi felhatalmazásával. Az NVB iránymutatása alapján ahhoz, hogy a testület ne törölje egy párt országos listáját ezentúl egy, jogszabályban nem szereplő feltételt is kell teljesíteni: egy párt legalább 27 jelöltjének legalább kilenc megyében és a fővárosban kell indulnia a listája megtartásához. Ezzel az NVB a törvényen túlterjeszkedve, ezért alaptörvény-ellenesen fogja korlátozni azoknak a jelölteknek a választhatóságát, akik listán szerettek volna indulni a tavaszi országgyűlési választásokon.

Részletes jogi elemzésünkben rámutatunk, az NVB-t a választási eljárási törvény azért hatalmazza fel iránymutatások kiadására, hogy ezzel biztosítsa a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezését. A múlt héten kiadott iránymutatás azonban nem ezt a célt szolgálja: egy jogszabály értelmezése helyett egyszerűen újabb jogkorlátozást vezet be.

Az iránymutatás azoknak a pártoknak jelent jogkorlátozást, amelyek egyes egyéni jelöltek visszaléptetésével szeretnék más pártok választási eredményét segíteni, és ezzel saját politikai céljaikat előmozdítani. Amennyiben az NVB későbbi döntései során következetesen alkalmazza saját jogértelmezését, a jelenlegi politikai környezetben kivétel nélkül az ellenzéki politikai véleményt képviselő pártokat akadályozza abban, hogy eleget tegyenek alkotmányos feladatuknak választóik minél hatékonyabb képviseletével.

Az NVB - szándékaitól függetlenül - alkotmányos rendeltetésével éppen ellentétes célokat szolgál akkor, ha döntéseivel hatását tekintve politikai vélemény szerint diszkriminál a pártok, jelöltek között. Az iránymutatás indokolása pedig semmilyen, a megkülönböztető hátrányokozást igazoló érdemi érvet nem tartalmaz, amely az önkényesség gyanúját eloszlatná.

Érthetetlennek tartjuk, hogy az iránymutatás kiadására miért a választás kitűzése után, vagyis már javában a választási eljárásában került sor. Az NVB bármikor jogosult iránymutatás kiadására, és nincs olyan indok, amely miatt eddig kellett volna várnia. Emellett az NVB pártatlanságával, függetlenségével kapcsolatos súlyos kételyeket ébreszt az a tény is, hogy az NVB az iránymutatást akkor fogadta el, amikor a parlamenti pártok által delegált tagok mandátuma már megszűnt, azonban az országos listát állító pártok delegált tagjainak mandátuma még nem jöhetett létre. Így kizárólag a politikai konszenzus nélkül, kormánypárti képviselők által 2013-ban megválasztott tagokból álló NVB döntött az ellenzéki pártok esélyeit meghatározó iránymutatás kiadásáról.

Ugyan fordulhatnának a pártok bírósághoz az NVB iránymutatása alapján hozott döntésekkel szemben, de erre csak azután lenne lehetőségük, miután már törölte országos listájukat az NVB. Ezt pedig egyetlen ésszerűen működő párt sem kockáztathatja meg. Így mindenki kénytelen lesz inkább előre igazodni az iránymutatáshoz, amely ezzel már el is éri a szabad és tisztességes választásokat aláásó hatását.

Közös ügyeink alakítása együttes felelősségünk, így a te feladatod is. Erről is szól a demokrácia. Akkor is, ha jelenleg Magyarországon nem adottak a szabad és tisztességes választások feltételei. Változás akkor lehetséges, ha teszünk is érte. Tudd meg, hogy te mit tehetsz valasztasz.hu oldalunkról.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az országgyűlési képviselők lehetőségeiről a szavazatszámlálás megfigyelésében

Választási Jogi Programunk jogsegély-tevékenysége körében ütközött egy olyan jogszabályi kollízióba, amelynek feloldása a elsősorban a jogalkotó feladata lenne. Addig is, amíg a feloldás nem történik meg, elkészítettük a jogszabályok összeütközésének elemzését és megfogalmaztuk ezzel kapcsolatos ajánlásunkat.

Romeltakarítás

A menekültellenes népszavazás előtti gyűlöletkeltő kampány volt a TASZ történetében az első, amiben határozottan állást foglaltunk a szavazat tartalmát illetően, és egy bizonyos (az érvénytelen) szavazat mellett érveltünk. Együttműködtünk 24 másik olyan civil szervezettel, akik a népszavazás érvénytelenítése mellett kampányoltak. A népszavazás érvénytelen lett, és a szavazáson résztvevők 6,3%-a érvénytelen szavazatot adott le. Minden szavazáson előfordulnak érvénytelen szavazatok, de példátlan számuk ezúttal azt jelzi, hogy több, mint kétszázezer aktív állampolgár volt, aki a nemtetszését nem csak távolmaradással fejezte ki, hanem érvénytelenül szavazott. Az eredmény ismeretében most érdemes kicsit azzal is foglalkoznunk, hogy mindez  mit jelent  a jogvédő szervezetünk szempontjából.

Szabad a választás: visszaszereztük egy állampolgár választójogát

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) 2012 elején nyújtott be keresetet fogyatékossággal élő ügyfele képviseletében a cselekvőképességet kizáró gondnokság megszüntetése, valamint választójogának visszaállítása iránt. A Fővárosi Törvényszék tegnapi ítéletében kimondta, hogy senki választójoga sem tehető függővé politikai ismeretektől, ezen jog gyakorlásához nem támaszthatók többletkövetelmények a társadalom többi tagjához képest.