Újabb papíron független intézmény, az NVB is tesz a szabad választások ellen

A Nemzeti Választási Iroda (NVB) múlt hét pénteki iránymutatásának kiadásával visszaélt jogszabályi felhatalmazásával. Az NVB iránymutatása alapján ahhoz, hogy a testület ne törölje egy párt országos listáját ezentúl egy, jogszabályban nem szereplő feltételt is kell teljesíteni: egy párt legalább 27 jelöltjének legalább kilenc megyében és a fővárosban kell indulnia a listája megtartásához. Ezzel az NVB a törvényen túlterjeszkedve, ezért alaptörvény-ellenesen fogja korlátozni azoknak a jelölteknek a választhatóságát, akik listán szerettek volna indulni a tavaszi országgyűlési választásokon.

Részletes jogi elemzésünkben rámutatunk, az NVB-t a választási eljárási törvény azért hatalmazza fel iránymutatások kiadására, hogy ezzel biztosítsa a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezését. A múlt héten kiadott iránymutatás azonban nem ezt a célt szolgálja: egy jogszabály értelmezése helyett egyszerűen újabb jogkorlátozást vezet be.

Az iránymutatás azoknak a pártoknak jelent jogkorlátozást, amelyek egyes egyéni jelöltek visszaléptetésével szeretnék más pártok választási eredményét segíteni, és ezzel saját politikai céljaikat előmozdítani. Amennyiben az NVB későbbi döntései során következetesen alkalmazza saját jogértelmezését, a jelenlegi politikai környezetben kivétel nélkül az ellenzéki politikai véleményt képviselő pártokat akadályozza abban, hogy eleget tegyenek alkotmányos feladatuknak választóik minél hatékonyabb képviseletével.

Az NVB - szándékaitól függetlenül - alkotmányos rendeltetésével éppen ellentétes célokat szolgál akkor, ha döntéseivel hatását tekintve politikai vélemény szerint diszkriminál a pártok, jelöltek között. Az iránymutatás indokolása pedig semmilyen, a megkülönböztető hátrányokozást igazoló érdemi érvet nem tartalmaz, amely az önkényesség gyanúját eloszlatná.

Érthetetlennek tartjuk, hogy az iránymutatás kiadására miért a választás kitűzése után, vagyis már javában a választási eljárásában került sor. Az NVB bármikor jogosult iránymutatás kiadására, és nincs olyan indok, amely miatt eddig kellett volna várnia. Emellett az NVB pártatlanságával, függetlenségével kapcsolatos súlyos kételyeket ébreszt az a tény is, hogy az NVB az iránymutatást akkor fogadta el, amikor a parlamenti pártok által delegált tagok mandátuma már megszűnt, azonban az országos listát állító pártok delegált tagjainak mandátuma még nem jöhetett létre. Így kizárólag a politikai konszenzus nélkül, kormánypárti képviselők által 2013-ban megválasztott tagokból álló NVB döntött az ellenzéki pártok esélyeit meghatározó iránymutatás kiadásáról.

Ugyan fordulhatnának a pártok bírósághoz az NVB iránymutatása alapján hozott döntésekkel szemben, de erre csak azután lenne lehetőségük, miután már törölte országos listájukat az NVB. Ezt pedig egyetlen ésszerűen működő párt sem kockáztathatja meg. Így mindenki kénytelen lesz inkább előre igazodni az iránymutatáshoz, amely ezzel már el is éri a szabad és tisztességes választásokat aláásó hatását.

Közös ügyeink alakítása együttes felelősségünk, így a te feladatod is. Erről is szól a demokrácia. Akkor is, ha jelenleg Magyarországon nem adottak a szabad és tisztességes választások feltételei. Változás akkor lehetséges, ha teszünk is érte. Tudd meg, hogy te mit tehetsz valasztasz.hu oldalunkról.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Elemzésünk az egyes választásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló T/714. számú törvényjavaslatról


A T/714. sz. törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) átfogó jelleggel módosítaná az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvényt (a továbbiakban: Kkttv.) és a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) számos rendelkezését. A Javaslat számos ponton indokolatlanul szűkíti a politikai szabadságjogok gyakorlásának lehetőségeit a választási eljárás során, sok helyütt törvényi szinten lerontva a szabadság- és demokráciabarát bírósági gyakorlatot, aláásva a szabad és tisztességes választások garanciáit.

Szavazás külföldről, érvénytelenül 1x1 – Frissítve a 2016 okt. 2.-i országos népszavazáshoz

Részt venne a 2016. október 2-ai országos népszavazáson, de a szavazás napján külföldön lesz? A TASZ álláspontja szerint a menekültellenes népszavazás embertelen és álságos, ezért arra buzdítunk: a jogellenes népszavazással szembeni tiltakozásul szavazzon érvénytelenül – akár külföldről is! Ez a bejegyzés abban segít, hogy ha külföldön tartózkodik a szavazás napján, tudjon élni a jogaival, és leadhassa érvénytelen szavazatát.

Többek között a következő kérdésekről lesz szó: Szavazhat, ha nem tartózkodik a választás napján Magyarországon? Mit kell tennie, hogy az Önnek legmegfelelőbb helyen szavazhasson? Ha külföldön él, csak abban az országban szavazhat, ahol életvitelszerűen tartózkodik? Ezekre és hasonló kérdésekre ad választ legújabb Szavazás külföldről, érvénytelenül című 1x1-ünk. 

Nem titok többé, ki másolta le az aláírásod az ajánlóívére!

Nem titkolhatják tovább a választási irodák a választópolgárok elől, hogy melyik párt ajánlóívein szerepel a saját aláírásuk A Fővárosi Törvényszék két perben is azoknak a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) által képviselt választópolgároknak adott igazat, akik meg akarták tudni, felhasználta-e bárki személyes adataikat a hozzájárulásuk nélkül a jelöltállítás során. Az ítéletek igazolják a TASZ álláspontját: a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) súlyosan tévedett, amikor a választópolgárok személyes adataihoz fűződő jogainak védelme helyett amellett érvelt, hogy az állami szervek eltitkolhatják az ajánlóíveken szereplő adatokat és megakadályozhatják, hogy fény derüljön a gyanított választási csalásokra.