Újabb TASZ-siker a propaganda ellen: Az önkormányzat nem döntheti el, hogy kit tekint sajtónak

Politikai véleményen alapuló hátrányos megkülönböztetést valósított meg az előző pécsi önkormányzat és a tulajdonában lévő Pécsi Kommunikációs Központ Kft., amikor a helyi közügyekkel foglalkozó Pécsi Stop hírportált nem értesítette a sajtó számára nyilvános eseményekről – mondta ki az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH). A portált a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) képviselte az eljárásban.

A TASZ – a Pécsi Stop képviseletében – idén májusban fordult az EBH-hoz, mert a portál rendszeresen nem értesült az önkormányzat által szervezett sajtónyilvános eseményekről, vagy nem kapott azokra meghívót. Ezzel a hírversenyben hátrányba került az önkormányzat saját tulajdonában lévő, vagy annak politikájával feltétel nélkül azonosuló médiumokkal szemben: a helyi eseményekről megkésve, más médiaszolgáltatók szűrőjén keresztül tudott tudósítani, saját kérdéseit nem tudta feltenni, fotókat, videókat nem tudott készíteni.

A hatóság három közérdekű és sajtónyilvános esemény kapcsán megállapította az egyenlő bánásmód sérelmét és nem fogadta el az önkormányzat, valamint a tulajdonában lévő kommunikációs cég életszerűtlen magyarázatait. Egy útszakasz hivatalos átadása előtt például nem küldtek ki meghívókat a sajtó számára, miközben az önkormányzat tulajdonában lévő PécsMa hírportál, az önkormányzathoz lojális Bama.hu és a Pécs TV is jelen voltak, és az eseményről tudósítottak. Az önkormányzat és cége szerint ezek a médiumok éppen arra jártak, amikor a város számára fontos eseményre sor került, így tudtak első kézből tudósítani.

A hatóság az önkormányzat indokolását nem fogadta el és a jogsértés megállapításán túlmenően kötelezte az önkormányzatot a jogerős határozat 30 napig tartó nyilvánosságra hozatalára. A viszonylag enyhe szankció kiszabásakor a hatóság figyelembe vette az önkormányzati választások eredményét, azt, hogy a választók Pécsen a jogsértésben nem érintett ellenzéknek szavaztak bizalmat.

Az EBH indokolásában kiemelte, hogy az önkormányzat diszkriminációja nem csak a kritikus médiumokat érinti, hanem hatással van a közvéleményre és befolyásolja a helyi közügyekkel kapcsolatos véleményalkotást is. „A döntés rávilágít arra, hogyan működik a propaganda rendszere Magyarországon: a közhatalmat gyakorló szervek minden eszközt felhasználnak arra, hogy a független médiumokat elzárják a közügyet érintő fontos információktól, így minél nagyobb teret biztosítsanak a saját üzeneteik terjesztésére. A mostani döntés ezért a sajtó és a propaganda közötti különbségéről is szól, valamint arról, hogy a hatalom nem határozhatja meg, hogy kit tekint sajtónak” – jelentette ki Bodrogi Bea, a TASZ ügyvédje.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Beismerte a köztévé, hogy ismét egyoldalúan tájékoztatták a nézőket!

Ismét egyoldalúan tájékoztatott és hamis információkat közölt az M1 híradója. A köztévé május 14-i délelőtti híradójában szólaltatta meg az Alapjogokért Központ kutatási igazgatóját a mozsgói szociális otthonban történt bántalmazásokkal kapcsolatban. Törcsi Péter az interjúban azt állította, hogy a TASZ felelőtlenül járt el az üggyel kapcsolatban, és hogy az európai parlamenti választásokat szerette volna befolyásolni. A M1 riportere az üggyel kapcsolatban minket nem keresett meg, esélyt sem adott arra, hogy képviseljük álláspontunkat vagy cáfoljuk az Alapjogokért Központ vádaskodását. Végül fellépésünknek köszönhetően mégis bekerülhetett a köztévé híradójába a mi álláspontunk is.

„Az egész rendszer arról szól, hogy ne gondolkodjunk és maradjunk csöndben”

Azonban Balázs nem volt hajlandó csöndben maradni. Sorra írta a panaszos leveleket, ecsetelte sorsát gyermekjogi képviselőtől önkormányzati közgyűlési elnökön át a gyermekvédelmi főigazgatóság kirendeltségének vezetőjéig, hátha valaki meghallgatja és segít neki és sorstársainak. Addig tette ezt, amíg az intézmény vezetője megelégelte Balázs szókimondását és becsületsértésért feljelentést tett ügyfelünk ellen. Balázst a TASZ vidéki Ügyvédhálójának helyi képviselője védte a rágalmazási perben.

Pontosítanunk kell az NMHH válaszközleményét

Egy hete örömmel adtuk hírül, hogy az ügyészség bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást azzal a bloggerrel szemben, aki Szalai Annamáriáról, az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökéről obszcén fotómontázst készített és terjesztett az interneten. Az NMHH nem hagyta szó nélkül a közleményünket. A TASZ nem hagyja szó nélkül az NMHH-t.