Barion Pixel TASZ | KÉK – Támogatott döntéshozatal

Könnyen érthető tájékoztató a támogatott döntéshozatalról

Mit jelent a támogatott döntéshozatal?

Dönteni nehéz.
Időnként mindenkinek segítségre van szüksége ahhoz, hogy
döntéseket hozzon.

A támogatott döntéshozatal azt jelenti, hogy
a támogatód segít neked döntéseket hozni.
Nem a támogatód dönt helyetted.
A támogatott döntéshozatallal, te dönthetsz az életedről.

Dönthetsz arról például, hogy:

  • Hol szeretnél lakni.
  • Mit szeretnél venni a pénzedből.
  • Hol szeretnél nyaralni.

Jogod van dönteni a saját életedről?

Az értelmi fogyatékossággal élő embereknek
joguk van dönteni a saját életükről.
Mégis sokszor korlátozzák a döntési jogaikat.

A döntési jog korlátozása azt jelenti, hogy
nem dönthetsz az életedről.
Más dönt helyetted, a téged érintő ügyekben.
Ezt gondnokságnak hívjuk.

Itt találod a gondnoksági tájékoztatónkat

Mit jelent a gondnokság?

Van teljesen korlátozó gondnokság és
van részlegesen korlátozó gondnokság.

Teljesen korlátozó gondnokság,
amikor a gondnok minden ügyben helyetted dönt.

Részlegesen korlátozó gondnokság,
amikor kell a gondnok engedélye a döntésedhez.

Ha gondnokság alatt állsz, nem te döntesz az életedről.

Mi a különbség a gondnokság és a támogatott döntéshozatal között?

A támogatott döntéshozatal abban más, hogy
te döntesz az életedről.
A támogató segít a döntésben, de
a döntést te hozod meg.

Neked kell foglalkozni az ügyeiddel.
Te jársz bevásárolni.
Te mész a bankba.
Te döntöd el, hogy hova költözöl.

Te döntesz arról is, hogy
kéred-e a támogatód segítségét az ügyeid elvégzéséhez.

Miért jó a támogatott döntéshozatal?

A felnőtt emberek szabadon eldönthetik, hogy mi a jó nekik.
A felnőtt emberek maguk döntenek az életükről.
Úgy döntenek, ahogy az jó nekik.
Más valaki döntése nem biztos, hogy jó neked.

A támogatott döntéshozatal,
lehetővé teszi az értelmi fogyatékossággal élő személyeknek, hogy
támogatással, de önállóan dönthessenek a saját életükről.
Ne egy másik személy, a gondnok döntsön helyettük.

Gondnokság alatt állsz. Lehet támogatód?

Igen.
Ha részleges gondnokság alatt állsz,
azokban az ügyekben, amiben
nem vagy gondnokság alatt,
kérhetsz támogatót.
Ezekben az ügyekben
te dönthetsz a támogatód segítségével.

Például, ha a gondnokod, csak a pénzkezelésbe szólhat bele:

  • Akkor más ügyekben te döntesz önállóan.
  • Nem szólhat bele az egészségügyi kérdésekbe.
  • Az egészségügyi kérdésekben kérhetsz támogatót.
  • A támogató segít téged az orvosi vizsgálatokon.

Mikor kérj támogatót?

Támogatót tudsz kérni, ha nagykorú vagy.
A nagykorú azt jelenti, hogy elmúltál 18 éves.

Támogatót tudsz kérni, ha enyhe fogyatékossággal élsz.
Támogatót tudsz kérni például, ha enyhe értelmi fogyatékossággal élsz.

Miért csak enyhe fogyatékossággal élő ember kérhet támogatót?

A jogszabályok csak arra adnak lehetőséget, hogy
enyhe fogyatékossággal élő ember kérjen támogatót.

Ez baj.

Minden fogyatékossággal élő embernek
joga van támogatást kapni.

Mi lesz, ha a gyámhatóság súlyosan fogyatékos személynek tart?

Ha a gyámhatóság szerint,
enyhe fogyatékosságnál súlyosabb fogyatékosságod van,
akkor megindíthatja veled szemben a gondnoksági pert.

Ha a gyámhatóság megindítja veled szemben a gondnoksági pert,
akkor írj a jogsegélyszolgálatunkra egy levelet.

Mi az a gyámhatóság?

A gyámhatóság egy állami hivatal.
A gyámhatóság foglalkozik a gyerekek, az idősek vagy
az értelmi fogyatékossággal élő emberek ügyeivel.
A gyámhatóság a járási kormányhivatalban van.

Miért baj, ha gondnoksági pert indítanak ellened?

A gondnoksági per megindítását nem tudod megállítani.
A per végén,
a bíróság dönt a gondnokság alá helyezésről.
Ha a bíró úgy dönt, hogy gondnokság alá helyez,
akkor gondnokod lesz és nem támogatód.
A gondnokod nélkül nem tudsz önállóan dönteni.

Milyen fajtái vannak a támogatott döntéshozatalnak?

Két fajtája van a támogatott döntéshozatalnak.

  1. Általános támogatás
    Az első eset, amikor általános jelleggel,
    minden ügyben segít neked a támogatód,
    amiben csak kéred.
  2. Ügycsoportos támogatás
    A második eset, amikor közösen meghatároztok ügyeket,
    amikben támogat téged a támogatód.

Bármikor megkérheted a támogatód, hogy
más ügyekben is támogasson téged.
Ha a támogatód elvállalja, akkor
a gyámhatóságnak is el kell mondanotok, hogy
milyen új ügyekben támogat a támogatód.

 

Mit csinál a támogató?

A támogató tanácsot ad neked.
Tanácsot ad az ügyeid intézésében.
Átbeszéli veled a döntések előtt a
döntéshozatali szempontokat.

Például azt, hogy:

  • Miért éri meg neked az adott döntés.
  • Milyen hátrányod lehet a döntésből.
  • Miért fontos neked a döntés.
  • Kit érdemes még megkérdeznetek.

A támogatód ott lehet, amikor:

  • Szerződést írsz alá a bankban.
  • Gyámhatóságon kell ügyeket intézned.
  • Bíróságra mész.
  • Kell az aláírásod egy egészségügyi kezeléshez.

A támogatód segít dönteni, de nem dönt helyetted.

A támogatód segítségével, te döntesz.

Ha támogatód van, ki a felelős a döntéseidért?

Te tartozol felelősséggel a döntéseidért.
A támogatód nem felelős a döntéseidért.

Hogyan alakítsátok ki a támogatói kapcsolatot a támogatóddal?

Mondd el a támogatódnak, hogy
milyen ügyekben van szükséged támogatásra.
Azt is mondd el neki, hogy
milyen ügyekben tudsz nehezen dönteni.
Állapodjatok meg abban, hogy

  • ő hogyan tud neked segíteni ezekben a döntésekben.
  • milyen gyakran beszéltek egymással.
  • mikor kell segítenie neked.

Mondjátok el a megállapodásotokat a gyámhatóságnak is.
Ő ellenőrizni majd azt, hogyan
valósul meg a támogatás köztetek.

Hogyan segít döntéseket hozni a támogató?

Minden egyes döntés más.
Minden döntési helyzetben
más típusú segítségre van szükséged.

Te elmondod a döntési helyzetet a támogatónak,
ő figyelmesen meghallgat téged, majd
eldöntitek, hogyan tud téged a legjobban segíteni.

Átbeszélitek a kockázatokat, amivel
a döntés jár.
Felhívtok másokat, akik értenek a kérdéshez.
Elmentek beszélni szakemberekkel.
Megkérdeztek másokat, akikben bízol.

Abban segít a támogató, hogy
a végső döntés a tiéd legyen.
Nem befolyásolhat téged, hogy
úgy dönts, ahogy ő szeretné.

Ha azt érzed, hogy a támogatód
nem tartja tiszteletben a döntéseidet,
jelezd neki vissza.
Ha nem hallgat meg, akkor
szólj a gyámhatóságnak, és
kérj új támogatót.

Milyen döntésekben segít neked a támogató?

A támogató segítségét kérheted, azokban a döntésekben, amiben
úgy érzed, nem vagy annyira jó.
Támogató segítségét kérheted például:
pénzügyi vagy egészségügyi kérdésekben.

Támogató segítségét kérheted
azokban a döntésekben, amiben
jó, ha segít egy másik ember,
akiben megbízol.

A támogató például segít abban, hogy

  • mit csinálj a pénzeddel.
  • átgondold a munkaszerződést, amit ajánlanak neked.
  • megértsd a lakásszerződést, amit ajánlanak neked.
  • dönts egy egészségügyi kezelésről.
  • megházasodj.
  • gyereket vállalj.

Ki legyen a támogatód?

A jó támogató olyan ember:

  • akiben megbízol.
  • akit megkérdezhetsz, ha kérdésed van.
  • aki meghallgatja, hogy mire van szükséged.
  • aki tiszteletben tartja a döntéseidet.
  • aki akkor is segít, ha nem ért veled egyet.
  • aki nem aláz meg.
  • aki elkísér és segít, ha fontos ügyet kell intézned.

Hogyan lehet támogatód?

Két eset van.

Lehet indítanak veled szemben gondnoksági pert, de
a bíró úgy dönt, hogy
nincs szükség a gondnokság alá helyezésedre.
A bíró javasolhatja a gyámhatóságnak, hogy
rendeljen ki neked támogatót.

A másik eset, hogy elmész a gyámhatóságra és
támogatót kérsz.
Levelet is írhatsz a gyámhatóságnak.
A gyámhatóság címére kell feladnod a levelet a postán.

Akkor is kaphatsz támogatót, ha nem akarod?

Nem.
Csak akkor lesz támogatód, ha azt te akarod.
A támogatót neked kell kérni a gyámhatóságnál.

Gondnokod akkor is lehet,
ha nem akarod.
Támogatód viszont csak akkor lehet, ha akarod.

Ha szeretnél támogatót kérni,
akkor írj a jogsegélyszolgálatunkra egy levelet.
Mi segítünk neked az ügyintézésben!

Kit jelölnek ki támogatódnak?

Te mondod meg a gyámhatóságnak, hogy
ki legyen a támogatód.
Támogatónak választhatod például:
a házastársad, a családtagod vagy
egy jó barátodat, ismerősödet.

Kérdezd meg azt, akit támogatónak szeretnél, hogy
lesz-e a támogatód.
Ha azt mondja, hogy a támogatód lesz, akkor
a gyámhatóság előtt vállalnia kell a támogatói tisztséget.

Együtt kell elmennetek a gyámhatóságra.
A gyámhatóságon beszélgetnek veletek arról, hogy
miben szeretnél támogatást kérni tőle.

Ha nincs olyan bizalmi ember, aki a támogatód lehetne, akkor mit tehetsz?

Ha nincs olyan közeli ismerősöd, aki
vállalná a támogató tisztséget, akkor
hivatásos támogatót kapsz.

El kell fogadnod a hivatásos támogatót?

Nem.
Támogatód csak az az ember lehet, akit
te akarsz.

Jobb a hivatásos támogató a nem hivatásos támogatónál?

Nem.
Az a legjobb neked, ha egy olyan ember lesz a támogatód,
akiben megbízol.
Egy hozzád közel álló ember.
Hozzád közel álló ember például:
a házastársad, a családtagod vagy egy jó barátod.
Akiben megbízol, akivel szeretsz együtt lenni.

A hivatásos támogatóknak túl sok a munkájuk.
A hivatásos támogatók lehetnek hivatásos gondnokok is.
A hivatásos gondnokok sok ember helyett döntenek.
Ez sok munka.
A hivatásos támogató lehet, hogy
nem tud eléggé figyelni rád.

Hány támogatód lehet?

Egy vagy két ember lehet a támogatód.
Megbeszélheted a támogatóiddal, hogy
melyikük milyen ügyekben támogasson téged.
Az egyik támogató, például:

  • eljárhat veled bevásárolni.
  • segíthet a főzésben.
  • megbeszélheted vele a pénzed beosztását.

A másik támogató segíthet a hivatalos ügyek intézésében.
Hivatalos ügy például:

  • a bankba járás.
  • bírósági vagy gyámhatósági ügyek.
  • orvosi kezelés.

Fontos, hogy te döntöd el, melyik támogatódnak,
milyen ügyek elvégzésében kéred a segítségét.

Ki nem lehet a támogatód?

Nem lehet a támogatód:

  • Akit te nem szeretnél.
  • Aki nem vállalja a támogató feladatokat.
  • Aki gondnokság alatt áll.
  • Akinek támogatója van.
  • Akivel ellentétesek az érdekeitek.

Ellentétesek az érdekeitek azzal a személlyel például, aki:

  • rosszat akar neked.
  • el akarja venni a pénzedet.

Meddig lesz támogatód?

A támogatás határozatlan időre szól.
A határozatlan idő azt jelenti, hogy
nincs egy időpont, amikor vége van a támogatásnak.
Fontos, hogy te is kérheted a támogatás végét,
ha már nem akarsz támogatót.

A gyámhatóság 5 évente vizsgálja meg, hogy
szükséged van-e a támogatásra.
Ezt felülvizsgálatnak hívjuk.

Mit tehetsz, ha nem bízol a támogatódban?

Ha vita van köztetek a támogatóddal, vagy
sokszor érzed, hogy nem figyel rád, és
nem hallgatja meg a véleményed.
Akkor kérheted a gyámhatóságtól, hogy
felülvizsgálja a támogatott döntéshozatalt.
Ezt hívjuk rendkívüli felülvizsgálatnak.

A gyámhatóság a rendkívüli felülvizsgálat alapján, vagy:

  • kirendel neked új támogatót.
  • megszünteti a támogatást.
  • azt mondja nem kell változtatni a dolgokon.