Mi lesz a közmeghallgatások sorsa a törvénymódosítás után?
A közmeghallgatás a véleménynyilvánításhoz való jog része, a helyi közösségek fóruma, ahol az állampolgárok párbeszédbe kerülhetnek döntéshozóikkal, számonkérhetik őket és javaslatokat tehetnek. Április végétől a kormány úgy módosította az erre vonatkozó jogszabályt, hogy a hatóságok és helyi önkormányzatok az érintettek személyes jelenléte nélkül is megtarthatják a közmeghallgatást, ezzel pedig a jogintézmény lényege veszhet el. Fontos, hogy a módosítás teret ad alapjogbarát és jogsértő gyakorlatoknak is, az alkalmazás során fog eldőlni, hogy a hatóságok és önkormányzatok melyik utat választják. Fordulj hozzánk, ha úgy érzed, az önkormányzat jogsértően használja az új szabályozást!
Számos lehetőség van arra, hogy két választás között eljuttassuk véleményünket, kérdést tegyünk fel választott döntéshozóink számára. A helyi szintű részvétel egyik mindenki számára elérhető intézménye az önkormányzati képviselő-testületek rendszeres közmeghallgatása. Évente egyszer köteles minden önkormányzat előre meghirdetett közmeghallgatást tartani, melynek során a lakosok helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatokat tehetnek. Az itt elhangzott kérdésekre helyben, vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.
A jelenlegi szabályozást változtatja meg a kormány április végi rendelete, melynek értelmében az érintettek személyes jelenléte nélkül is meg lehet majd tartani a közmeghallgatást.
Fontos, hogy a kormányrendelet alapvetően keretszabályozást ad, tehát az egyelőre kérdés, hogy a gyakorlatban a hatóságok és a helyi önkormányzatok hogyan fogják alkalmazni.
Kivételes az a helyzet, amikor jogszerűen meg lehet tartani a közmeghallgatást az érintettek jelenléte nélkül. Ilyen volt, amikor a koronavírus-járvány idején nem tartózkodhattak sokan egy helyiségben. A jelenlegi háborús vészhelyzet azonban nem ilyen. Az országunk közelében folyó háborús helyzet nem befolyásolja a magyar állami szervek munkáját annyira, hogy indokoljon egy alapjogkorlátozó gyakorlatot. Az új jogszabályt a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva egyik napról a másikra, nyilvános vita és az érintett társadalmi szervezetek bevonása nélkül hozták, teljesen átugorva a törvényalkotási folyamatot. Ez azért ad aggodalomra okot, mert a törvényalkotási eljárásnak egy parlamenti demokráciában garanciális funkciója is van, hiszen enélkül a javaslat az ellenzék és a nyilvánosság bevonását nélkülöző vita nélkül megy át.
A közmeghallgatás személyessége a véleménynyilvánításhoz való jog gyakorlásának ad teret, átláthatóbbá teszi a döntéshozatalt, és a nyilvánosság előtti számonkérésre ad lehetőséget. A személyesség a lényege ennek a jogintézménynek.
Szerencsére létezik a jogszabálymódosításnak alapjogbarát értelmezése is. Egy januári nyíregyházi közmeghallgatás során több száz embert zárt ki a hatóság teltházra hivatkozva a részvételből. Ha online is elérhető lett volna a közmeghallgatás közvetítése, az megoldást nyújtott volna arra, hogy akár további több száz polgár, akik valamiért fizikailag nem tudtak személyesen elmenni (például fogyatékossággal élők, idősek, kisgyerekes szülők), részt vegyenek a közmeghallgatáson. Az ilyen típusú megoldások a személyes jelenlétet kiegészítve segíthetik a részvételiség és a tájékoztatás kiterjesztését, ráadásul 2023-ban már a technológia is rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy akár a hozzászólás, kérdés feltevés is lehetséges legyen online. A közmeghallgatás személyessége alapvetően csak rendkívül indokolt, például az életvédelmet igénylő helyzetekben elengedhető kritérium, de az új szabályozás lehetőséget teremthet annak az értelmezésnek, hogy bővüljön a közmeghallgatás eszköztára.
Az egyetlen jogszerű értelmezése tehát a jogszabály módosításának, ha a hatóságok és önkormányzatok semmilyen módon nem korlátozzák a személyesen jelenlévők létszámát, sőt, az érintettek igényeire reagálva online elérhetőséget is biztosítanak, így szélesítik a részvételi lehetőségeket.
A közmeghallgatás gyakorlati alkalmazása jelenleg is nagyon változatos az ország egyes településein, de van lehetőségünk arra, hogy változást érjünk el ebben. Pécsen például az önkormányzat minden évben tart közmeghallgatást, melyet a honlapján és Facebook-oldalán is előre meghirdet.
Az itteni gyakorlat sajátja azonban, hogy az elmúlt években “tematikussá” vált a közmeghallgatás: a lakosság az önkormányzat honlapján szavazhat arról, hogy mi legyen az esedékes közmeghallgatás kiemelt témája.
Ez a tematizálás visszás lehet, mivel a laikusok számára azt sugallja, hogy csak a megszavazott témáról lehet a közmeghallgatáson kérdezni, miközben nem hangsúlyozza, hogy a kiemelt témán kívül is bármilyen helyi közügyet érintő kérdést és javaslatot is fel lehet tenni ezen a fórumon. Így a közmeghallgatás részvételi funkcióját szűkíti.
Mi ezért közérdekű bejelentéssel fordultunk Pécs polgármesteréhez, felhívtuk a figyelmét a félrevezető tájékoztatásra, és javasoltuk, hogy még a közmeghallgatás előtt tájékoztassa a lakosságot arról, hogy a közmeghallgatáson bármilyen, a helyi közügyeket érintő kérdést feltehetnek és javaslattal élhetnek. A polgármester válaszában azt írta, hogy a közmeghallgatás teljesen szabályos, a hivatalos, kifüggesztett és közzétett meghívóban szerepel “a polgárok és helyi civil szervezetek képviselői által felvetett egyéb közérdekű bejelentések, kérdések, javaslatok” napirend pont. De megfogadta javaslatunkat és Facebook-posztjában kiemelte, hogy a közmeghallgatáson bármilyen pécsi közügyet érintő kérdést és javaslatot megfogalmazhatnak a polgárok a városvezetés felé. Ez megerősíti, hogy Pécsen valóban számítanak a polgárok részvételére és nyitottak a változtatásra.
Fontos, hogy a közigazgatási hatósági eljárásokban is szerepet játszik a közmeghallgatás intézménye: így például a debreceni akkugyár engedélyezése során is köteles volt az engedélyt megadó hatóság közmeghallgatást tartani. Azzal, hogy a jogszabály egy eljárás során közmeghallgatás-tartási kötelezettséget ír elő, lényegében elismeri, hogy vannak olyan, a helyi közösség egésze számára kiemelkedő fontosságú ügyek (például a környezetvédelmi ügyek is), amelyek esetében indokolt, hogy a helyben érintett lakosok feltehessék kérdéseiket.
Amióta Magyarországon a kormány egyre több környezetszennyező, a helyi polgárok érdekeivel ellentétes beruházást hoz létre, az érintett települések lakossága egyre határozottabban lép fel a nélkülük hozott döntésekkel szemben. A tiltakozók szerte az országban tüntetéseket szerveznek, népszavazási kezdeményezéseket nyújtanak be, hallatják hangjukat minden elérhető fórumon. A polgárok véleménynyilvánításában és kiállásában fontos szerepe van a közmeghallgatásoknak, egyre gyakrabban látjuk, például környezetkárosító beruházásokkal kapcsolatban, hogy az érintett lakosok kiválóan használják a helyi részvételiség jogintézményét.
Győrszentivánban tömegek voltak jelen az ottani ipari park tervezett bővítése miatti közmeghallgatáson, Debrecenben botrányba fulladt a CATL akkumulátorgyár engedélyezése tárgyában tartott, rengeteg résztvevőt vonzó közmeghallgatás, Nyíregyházán teltház miatt tömegek rekedtek kint a beruházással kapcsolatos közmeghallgatásról.
Félő, hogy az új szabályozást éppen arra fogják használni a hatóságok, hogy az ilyen típusú véleménykülönbségeket elnyomják, a nyilvánosság számára láthatatlanná tegyék.
Abban az esetben, ha a hatóságok és az önkormányzatok a kormányrendelet rendelkezéseit úgy alkalmazzák, hogy
-
a helyben érintettek személyes jelenléte semmilyen formában nem biztosított,
-
az állami szervekhez intézett kérdések és javaslatok a résztvevők számára nem átláthatóak,
-
ezáltal pedig az állami szervek válaszadási kötelezettsége sem számonkérhető,
az a közmeghallgatás intézményének teljes kiüresedését eredményezné és az érintettek alapvető jogának megsértésével járna. Amennyiben ez bekövetkezik, a helyben érintett közösségeknek azt javasoljuk, hogy forduljanak hozzánk, mi segítünk a szükséges jogi eljárások megindításában és érdekeik érvényesítésében.