A gyanús eseteket ki kell vizsgálni, az elveszett közbizalmat helyre kell állítani a választások tisztaságában! 

Akár történtek csalások a szavazás napján, akár nem, a választások tisztaságába, törvényességébe vetett közbizalom megrendülése rendkívül súlyos válságtünet egy demokráciában. Csak akkor élvezheti a választópolgárok bizalmát az újonnan megalakuló Országgyűlés és az annak bizalmát élvező Kormány, és csak akkor nyerhetik vissza a választópolgárok bizalmukat a választási szervekben és eljárásban, ha a választások tisztasága körüli kételyeket az arra hivatott szervek eloszlatták.

A közbizalom helyreállításához átlátható és ellenőrizhető eljárásban kell kivizsgálni az összes anomáliát, a vizsgálat eredményét pedig közérthetően és világosan kell a választók tudtára hozni. Szerintük nem mozdítja elő a bizalom megőrzését, hogy a sajtóban és a polgárok közötti beszélgetésekben sokféle, csalás-gyanús eset kering, és az NVI nem folytat proaktív és közérthető kommunikációt arról, hogy milyen logikus magyarázata van ezeknek a jelenségeknek. Ehelyett egy ezzel pont ellenkező hatású, szűkszavú és cinikus sajtóközleményt ad ki a problémával kapcsolatban.

A választási szervek felelőssége, feladata a jelenlegi helyzet orvoslása. Ezért mindenekelőtt fel kell hagyniuk a jogorvoslati eljárások megindítását akadályozó, megnehezítő magatartásukkal. Példaként felhozható, hogy a választókerületi választási szervek elérhetőségét csak a jogorvoslati határidő lejárta után tüntették fel a valasztas.hu oldalon. Azt várjuk az NVI-től, hogy a gyanús esetekre következetes, szakmailag igényes, közérthető magyarázattal szolgáljanak, amelyet széles körben nyilvánosságra hoznak, és a jogorvoslati eljárások hatékonyságát ne akadályozzák a korábbi joggyakorlat, az NVB határozatainak és iránymutatásának hozzáférhetetlenségének fenntartásával. 

Az eredményt támadó jogorvoslati eljárások esetében csak az érintett jelölteknek, pártoknak van esélye arra, hogy bíróság elé vigyék a visszaélés-gyanús eseteket. Ha kételyek merülnek fel a választások tisztaságával kapcsolatban, e kételyeket átlátható eljárásokban tisztázni kell. Ezért azokat, akik bizonyítékokkal, többletinformációkkal rendelkeznek, arra bíztatjuk, hogy forduljanak a bíróságokhoz, hogy megnyugtató lezárást nyerhessenek ezek az ügyek. A választási szervek feladata és saját jól felfogott érdeke, hogy segítsék ezeket az eljárásokat az akadályozás helyett.

Részletesebb állásfoglalásunkat ide kattintva érheti el.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Az Ombudsman nem tartja akkora problémának, hogy vannak, akik nem tudnak élni választójogukkal

Még júniusban fordultunk panaszbeadvánnyal az Alapvető Jogok Biztosához (az Ombudsmanhoz), kérve, hogy vizsgálja ki a levélszavazás rendszerét, és tegyen - akár jogalkotásra, jogszabály-módosításra irányuló - javaslatot, hogy ne fordulhassanak elő olyan esetek, hogy valaki ne élhessen a választójogával, azért mert nem kapja meg a szavazási levélcsomagot. Az Alapvető Jogok Biztosa válaszolt a beadványunkra, de érdemben nem kínál megoldást a problémákra.

Két X-szel, biztonságosan: érvénytelen szavazás vs. bojkott

A TASZ arra buzdít: két X-szel szavazz, érvénytelenül! De biztonságos-e az érvénytelen szavazás, különösen, ha alig lesznek ellenzéki delegáltak a szavazatszámláló-bizottságokban? Ebben az írásban megmutatjuk: a választások tisztasága miatti aggodalom nem ok a távolmaradás mellett. Viszont jó okok szólnak amellett, hogy elmenjünk és érvénytelenül szavazzunk!

Választási csalás határok nélkül

Eltörölnék a visszaélések feltárásának utolsó lehetőségét is a jelöltállítási eljárás taposóaknaként elrejtett módosításában. Az országgyűlés az önkormányzati választási rendszer átszabását is rögzítő törvénymódosításban lehetetlenné tenné, hogy az állampolgárok megtudják: mely ajánlóíveken szerepelnek személyes adataik. A 2014-es országgyűlési választásokon sajtóértesülések szerint bekövetkezett csalások így a választási győzelem bevett eszközei lehetnek. Nem lesz ugyanis érdemi lehetőségünk, hogy megtudjuk, meghamisították-e aláírásunkat, lemásolták-e személyes adatainkat a pártok egymás ajánlóíveiről.