A magánszféra védelmének garanciáit szeretnénk látni

Gyanú nélkül soha? Letölthető véleményünk a titkos információgyűjtést módosító, nagy vihart kavart előterjesztésről.

A tervezett módosítás alapján a titkos információgyűjtés a jövőben előzetes felderítés során is használható lesz a bűncselekmény gyanújának megállapítása, illetve kizárása céljából. Ez a jelenlegi szabályozáshoz képest súlyosabb jogkorlátozást és magánszféra-sértést jelent, hiszen konkrét gyanúsítás nélkül is lehallgathatóvá válhat valaki a jövőben. Az arányosság alkotmányos követelményéből az következik, hogy e súlyosabb jogkorlátozást a jelenleginél szigorúbb alapjogi garanciáknak kellene övezniük. A tervezet azonban az alapjogi garanciák tekintetében - megítélésünk szerint - nem hoz minőségi változást. A magánszféra védelmének garanciáira vonatkozóan ezért a biztosítékot szeretnénk látni, hogy a tervezet után papírról átkerülnek a gyakorlatba és a bírói engedélyhez kötött megfigyelés engedélyezése nem válik üres formalizmussá. Azt is nagyon várjuk, hogy a nemzetbiztonsági célú megfigyelés igazságügy miniszter általi engedélyezését mikor törli el a jogalkotó, hiszen évek óta nemzetközi jogot sért, ám erről ez a tervezet sejtelmesen hallgat. 

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Diszkriminált a Debreceni Egyetem, amikor kitiltotta oldaláról a Putyint kritizáló kommentelőt

Elmarasztalta az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Debreceni Egyetemet, mert politikai véleménye miatt diszkriminálta diákját, aki Putyin ellen az egyetem Facebook-oldalán tiltakozott. 2017 októberében indítottunk eljárást az EBH előtt Barna Eszter ügyében, aki Putyin díszpolgári címe miatt írta ki az egyetem oldalára, hogy ő ehhez “nem adja a nevét”, majd kitiltották az oldalról.

Hetedik- elemzésünk az Alaptörvény legújabb módosításáról

Hetedszer módosították a hétéves Alaptörvényt. Az Alaptörvény módosításához elvileg széleskörű politikai konszenzusra volna szükség, hiszen egy alkotmánynak nem a többség akaratát kell tükröznie. Egy valódi alkotmány bármely demokratikus választáson többséget szerző kormány politikájának megvalósításához megfelelő kereteket biztosít. Egy jó alkotmány sokféle ideológiának megfelelő kormányzásra ad lehetőséget, kijelölve a kormányzás át nem hágható korlátait.

A magyar Alaptörvényt viszont akkor módosítják, ha a kormány politikája ezt igényli. Vagyis nálunk nem az alkotmány korlátozza a kormány politikáját, hanem az Alaptörvényt igazítják a kormány politikájához. Az Alaptörvény hetedik módosításakor is ez történt.

Kezdő jogász munkatársakat keres a TASZ

Két olyan emberi jogi érdeklődésű, jogász végzettségű, céljaink iránt elkötelezett munkatársat keresünk, akik jogi diplomájukat 2016-ban, 2017-ben vagy 2018-ban szerezték. Az egyik munkatárs feladata Magánszféraprojektünk, a másik a Politikai Szabadságjogi Projektünk munkájában való részvétel lesz. A két munkatárs Bertha Justice Fellow-ként csatlakozik, ami egy kiváló lehetőség arra, hogy egy nemzetközi hálózat, a Bertha Justice Network részévé váljanak.