A TASZ álláspontja a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetéről II.

2016. április 19-én az Országgyűlés honlapján megjelent a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/10307. számú törvényjavaslat.

Bár ezt – törvénysértő módon – nem előzte meg társadalmi egyeztetés, a TASZ az április 5-én birtokába került tervezetet véleményezte, véleményét nyilvánosságra hozta. A TASZ által kifogásoltaknak tekintetében a tervezet az előkészítés során jelentős javuláson esett át. A törvényjavaslat egyes rendelkezései azonban alkotmányosan továbbra is igazolhatatlanok, amennyiben alapvető jogok nem szükséges, vagy nem arányos korlátozását valósítják meg. A törvényalkotás parlamenti szakaszában természetesen ezek a hibák – ahogy a korábbiak is – orvosolhatók.

A TASZ örömmel nyugtázta, hogy a kormány végül letett a végpont-végpont közötti titkosítást használó alkalmazások betiltásának, illetve használatuk vagy letöltésre kínálásuk büntetésének ötletéről. Nem akarja már a szolgáltatókat arra kötelezni, hogy az ilyen titkosítással küldött üzenetek tartalmát is bocsássák a titkosszolgálatok rendelkezésére. Ezek szerint a kormány már nem akarja törvénybe foglalni a lehetetlent, illetve a közel lehetetlent. A közelmúltban – éppen a törvénytervezet előkészítésének idején – több rendkívül népszerű alkalmazás fejlesztője jelentette be, hogy megerősíti a titkos üzenetváltás technikai lehetőségét, és bevezeti a végpont-végpont közötti titkosítást. A kormány - azon túl, hogy feleslegesen kiszolgáltatottá tette volna a polgárait - e világtrenddel ment volna szembe, ha továbbra is kitartott volna az alkalmazásszolgáltatókra vonatkozó eredetileg tervezett szabályok mellett.

A terrorizmussal szembeni fellépés érdekében lehetséges és bizonyosan szükséges is lehet korlátozni egyes szabadságjogokat. Nem szabad azonban még e cél érdekében sem a szabadságjog-korlátozásra vonatkozó alkotmányos normákat megsérteni. A terrorizmus elleni harc sem szolgálhat ürügyként a polgárok szabadságának elvonására. Csak annyiban korlátozhatók a szabadságjogok, amennyiben a korlátozások tiszteletben tartják az emberi jogi minimumkövetelményeket, amelyek azt hivatottak biztosítani, hogy e korlátozásokkal ne lehessen visszaélni. Minden terrorizmus elleni fellépés eszközéül bevetendő intézkedést meg kell tehát vizsgálni, hogy megfelel-e ezeknek a követelményeknek.  

A vélemény egésze innen letölthető. 


Megosztás

Kapcsolódó hírek

Minek nekem magánszféra?

Az információgyűjtés és megfigyelés új módozatait alkalmazó társadalmakat gyakran hasonlítják Orwell 1984-ének világához: a legrejtettebb gondolatunkat is figyelő Nagy Testvér tekintete elől senki nem bújhat el, az elvárásoktól való legapróbb eltérésre is büntetés a válasz. A mindennapi tapasztalatunk azért nem ilyen nyomasztó.

A TASZ bepereli a Telenort és a Vodafone-t az adatmegőrzés megszüntetéséért

2014 áprilisában az Európai Unió Bírósága érvénytelennek nyilvánította az adatmegőrzési irányelvet, ami azt egységesítette, hogy a tagállamokban az internet- és telefonszolgáltatók milyen adatainkat mennyi ideig tárolhatják és ezekhez a hatóságok hogyan férhetnek hozzá. Az irányelv érvénytelensége ellenére Magyarországon továbbra is hatályban maradt a mindezt lehetővé tevő törvény. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) két nagy szolgáltatót perel be annak érdekében, hogy az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítse a jogellenes törvényt.

Per a paksi bővítés nyilvánosságáért

A Paksra tervezett új atomerőmű építése Magyarország történelmének legnagyobb beruházása.  A nyilvánosságnak joga van megtudnia, hogy az Oroszországgal kötött megállapodás  felelős, számításokkal és alapos vizsgálatokkal alátámasztott döntésen alapul-e. A kormány megtagadta azt az adatigénylést, amelyet az Energiaklub beadott, így a TASZ képviseletével a civil szervezet keresetet nyújt be a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) szemben a szerződés mögött álló részletekért, számításokért.