A TASZ álláspontja a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetéről II.

2016. április 19-én az Országgyűlés honlapján megjelent a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/10307. számú törvényjavaslat.

Bár ezt – törvénysértő módon – nem előzte meg társadalmi egyeztetés, a TASZ az április 5-én birtokába került tervezetet véleményezte, véleményét nyilvánosságra hozta. A TASZ által kifogásoltaknak tekintetében a tervezet az előkészítés során jelentős javuláson esett át. A törvényjavaslat egyes rendelkezései azonban alkotmányosan továbbra is igazolhatatlanok, amennyiben alapvető jogok nem szükséges, vagy nem arányos korlátozását valósítják meg. A törvényalkotás parlamenti szakaszában természetesen ezek a hibák – ahogy a korábbiak is – orvosolhatók.

A TASZ örömmel nyugtázta, hogy a kormány végül letett a végpont-végpont közötti titkosítást használó alkalmazások betiltásának, illetve használatuk vagy letöltésre kínálásuk büntetésének ötletéről. Nem akarja már a szolgáltatókat arra kötelezni, hogy az ilyen titkosítással küldött üzenetek tartalmát is bocsássák a titkosszolgálatok rendelkezésére. Ezek szerint a kormány már nem akarja törvénybe foglalni a lehetetlent, illetve a közel lehetetlent. A közelmúltban – éppen a törvénytervezet előkészítésének idején – több rendkívül népszerű alkalmazás fejlesztője jelentette be, hogy megerősíti a titkos üzenetváltás technikai lehetőségét, és bevezeti a végpont-végpont közötti titkosítást. A kormány - azon túl, hogy feleslegesen kiszolgáltatottá tette volna a polgárait - e világtrenddel ment volna szembe, ha továbbra is kitartott volna az alkalmazásszolgáltatókra vonatkozó eredetileg tervezett szabályok mellett.

A terrorizmussal szembeni fellépés érdekében lehetséges és bizonyosan szükséges is lehet korlátozni egyes szabadságjogokat. Nem szabad azonban még e cél érdekében sem a szabadságjog-korlátozásra vonatkozó alkotmányos normákat megsérteni. A terrorizmus elleni harc sem szolgálhat ürügyként a polgárok szabadságának elvonására. Csak annyiban korlátozhatók a szabadságjogok, amennyiben a korlátozások tiszteletben tartják az emberi jogi minimumkövetelményeket, amelyek azt hivatottak biztosítani, hogy e korlátozásokkal ne lehessen visszaélni. Minden terrorizmus elleni fellépés eszközéül bevetendő intézkedést meg kell tehát vizsgálni, hogy megfelel-e ezeknek a követelményeknek.  

A vélemény egésze innen letölthető. 


Megosztás

Kapcsolódó hírek

Diszkriminált a Debreceni Egyetem, amikor kitiltotta oldaláról a Putyint kritizáló kommentelőt

Elmarasztalta az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Debreceni Egyetemet, mert politikai véleménye miatt diszkriminálta diákját, aki Putyin ellen az egyetem Facebook-oldalán tiltakozott. 2017 októberében indítottunk eljárást az EBH előtt Barna Eszter ügyében, aki Putyin díszpolgári címe miatt írta ki az egyetem oldalára, hogy ő ehhez “nem adja a nevét”, majd kitiltották az oldalról.

A TASZ 2018. évi választási monitoring tevékenységének céljai, módszere, mércéje, és nyilvános eredményei

A TASZ Választási Jogi Programjának részeképp az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásának választási eljárása idején jogi monitoring (megfigyelési) tevékenységet is végez. Az alábbiakban találhat információt megfigyelési tevékenységünk céljairól, módszeréről, és nyilvános eredményeiről. A megfigyelést végző, ahhoz szükséges képzést elvégzett személyeket a megfigyelés során itt olvasható Etikai Kódexünk rendelkezései kötik.