A TASZ álláspontja a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetéről II.

2016. április 19-én az Országgyűlés honlapján megjelent a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/10307. számú törvényjavaslat.

Bár ezt – törvénysértő módon – nem előzte meg társadalmi egyeztetés, a TASZ az április 5-én birtokába került tervezetet véleményezte, véleményét nyilvánosságra hozta. A TASZ által kifogásoltaknak tekintetében a tervezet az előkészítés során jelentős javuláson esett át. A törvényjavaslat egyes rendelkezései azonban alkotmányosan továbbra is igazolhatatlanok, amennyiben alapvető jogok nem szükséges, vagy nem arányos korlátozását valósítják meg. A törvényalkotás parlamenti szakaszában természetesen ezek a hibák – ahogy a korábbiak is – orvosolhatók.

A TASZ örömmel nyugtázta, hogy a kormány végül letett a végpont-végpont közötti titkosítást használó alkalmazások betiltásának, illetve használatuk vagy letöltésre kínálásuk büntetésének ötletéről. Nem akarja már a szolgáltatókat arra kötelezni, hogy az ilyen titkosítással küldött üzenetek tartalmát is bocsássák a titkosszolgálatok rendelkezésére. Ezek szerint a kormány már nem akarja törvénybe foglalni a lehetetlent, illetve a közel lehetetlent. A közelmúltban – éppen a törvénytervezet előkészítésének idején – több rendkívül népszerű alkalmazás fejlesztője jelentette be, hogy megerősíti a titkos üzenetváltás technikai lehetőségét, és bevezeti a végpont-végpont közötti titkosítást. A kormány - azon túl, hogy feleslegesen kiszolgáltatottá tette volna a polgárait - e világtrenddel ment volna szembe, ha továbbra is kitartott volna az alkalmazásszolgáltatókra vonatkozó eredetileg tervezett szabályok mellett.

A terrorizmussal szembeni fellépés érdekében lehetséges és bizonyosan szükséges is lehet korlátozni egyes szabadságjogokat. Nem szabad azonban még e cél érdekében sem a szabadságjog-korlátozásra vonatkozó alkotmányos normákat megsérteni. A terrorizmus elleni harc sem szolgálhat ürügyként a polgárok szabadságának elvonására. Csak annyiban korlátozhatók a szabadságjogok, amennyiben a korlátozások tiszteletben tartják az emberi jogi minimumkövetelményeket, amelyek azt hivatottak biztosítani, hogy e korlátozásokkal ne lehessen visszaélni. Minden terrorizmus elleni fellépés eszközéül bevetendő intézkedést meg kell tehát vizsgálni, hogy megfelel-e ezeknek a követelményeknek.  

A vélemény egésze innen letölthető. 


Megosztás

Kapcsolódó hírek

Szükségtelenül és aránytalanul korlátoz a vénaszkenner

Ügyfelünk képviseletében alkotmányjogi panasszal fordultunk az Alkotmánybírósághoz azért, hogy állapítsa meg a vénaszkenner alkalmazását lehetővé tevő törvény alkotmányellenességét. A TASZ indoklása szerint mind magánszféra védelméhez való jog, mind az információs önrendelkezési jog sérül akkor, amikor a szurkolókat az eszköz használatára kötelezik.

The never ending data retention

Regarding the history of the case it is important to note that in April 2014 the Court of Justice of the European Union (CJEU) declared invalid the Data Retention Directive that unified the time frame of the retention of selective data by Internet and telephone services and determined the accessibility of data by authorities in the member states. According to the decision, the directive had exceeded the limits of proportionality concerning the right to privacy and protection of personal data, as it failed to establish guarantees that counterweigh such limitations. Despite the annulment of the directive, the Hungarian act allowing data retention still remained in force. The Hungarian Civil Liberties Union (HCLU) started litigation against Telenor in order to force the Hungarian Constitutional Court (CC) to repeal the unlawful act.