Bíróság előtt a közérdek súlya

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban: Infotv.) közérdekűség tesztet vezetett be, melynek az a lényege, hogy egyes esetekben csak akkor lehet a közérdekű adat kiadását megtagadni, ha ahhoz nagyobb súlyú közérdek fűződik, mint az igény teljesítéséhez. A TASZ egyik kiemelt célja, hogy az Információszabadság Program keretében olyan stratégiai pereket folytasson vagy nyújtson hozzájuk segítséget, melyek középpontjában ez a kérdéskör áll.

E program részeként a TASZ képviseli az Eötvös Károly Intézet (EKINT) egyik munkatársát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) elleni perben. A per a Századvég-csoport és a minisztérium között kötött több milliárd forint összértékű vállalkozási szerződéssel összefüggő közérdekű adatok kiadása iránt indult. Az első tárgyalást október 11-én tartották, melyen az NFM jogi képviselője azt állította, hogy a minisztérium nem adatkezelő, így nem kötelezhető az eddig közel egymilliárd forintért beszerzett tanulmányok kiadására. A per folytatódik, de a számok már így is tanulságosak, az EKINT beszámolója itt olvasható.

Kíváncsian várjuk az első tárgyalást a TASZ által az NFM ellen indított hasonló perben, melyre 2012. október 24-én kerül sor. A tárgyalás pontos helyszíne és időpontja itt elérhető. Az ügy tárgyát jelentik egyrészt szintén a Századvég-csoporttal kötött szerződésekkel összefüggő tanulmányok, másrészt egy ügyvédi irodával a MALÉV pénzügyi helyzetének rendezésére vonatkozó tanácsadás.

Az ügyek további fejleményeiről és kimeneteléről a TASZ honlapján folyamatosan beszámolunk.

Megosztás

Kapcsolódó hírek

Diszkriminált a Debreceni Egyetem, amikor kitiltotta oldaláról a Putyint kritizáló kommentelőt

Elmarasztalta az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Debreceni Egyetemet, mert politikai véleménye miatt diszkriminálta diákját, aki Putyin ellen az egyetem Facebook-oldalán tiltakozott. 2017 októberében indítottunk eljárást az EBH előtt Barna Eszter ügyében, aki Putyin díszpolgári címe miatt írta ki az egyetem oldalára, hogy ő ehhez “nem adja a nevét”, majd kitiltották az oldalról.

Szabálysértési útmutató diáktüntetőknek

A 2018 tavaszi diáktüntetéseket követően a rendőrség eljárásokat indított az egyes tüntetőkkel szemben. Ezek az eljárások jogilag meglehetősen kérdésesek, ugyanis a gyülekezési jog és a gyülekezési törvény széleskörű védelmet nyújt ahhoz, hogy a polgárok és így a diákok is gyakorolhassák az alapvető jogukat és kifejezhessék az utcán, köztereken a politikai véleményüket. A szabálysértési eljárásokra csak rendkívül indokolt esetekben, a tüntetések befejezését követően kerülhet sor. Ebben a tájékoztatóban azt nézzük át, hogy a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (Szabstv.) alapján milyen szabálysértési eljárások jöhetnek szóba és hogy azok mikor jogszerűek.

A TASZ 2018. évi választási monitoring tevékenységének céljai, módszere, mércéje, és nyilvános eredményei

A TASZ Választási Jogi Programjának részeképp az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásának választási eljárása idején jogi monitoring (megfigyelési) tevékenységet is végez. Az alábbiakban találhat információt megfigyelési tevékenységünk céljairól, módszeréről, és nyilvános eredményeiről. A megfigyelést végző, ahhoz szükséges képzést elvégzett személyeket a megfigyelés során itt olvasható Etikai Kódexünk rendelkezései kötik.